Solfilm till fönster för sommarvärmen. Behöver råd.

Permalänk
Medlem

Solfilm till fönster för sommarvärmen. Behöver råd.

Kommer förutom att köra portabel AC, även prova på att klistra på solfilm på fönstren hemma.
Dock så undrar jag om det finns solfilm som blockerar värme, men som fortfarande är genomskinlig och inte mörk.

Är det någon som har några tips att komma med när det kommer till solfilm hemma?

EDIT: Jag vill INTE ha några tips på andra lösningar på mitt problem.
Det är tips på solfilm jag söker, inte några gardiner eller andra lösningar.

Permalänk
Medlem

Finns de som är ytterst lite mörkare.
Beställ några gratis prover från:
https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=3091&...

Permalänk
Medlem

Solfilmen är alltid något tonad, men det finns med bara 10% ljusbortfall och det märks inte på ljuset inne i rummet.
Sen är det viktigt att du har rätt film för in eller utsida, har du fel film och sätter den på insidan kan värmen reflekteras mellan rutorna och fönstret spricker.
Även om du har film för insidan så måste den vara anpassad för 2 eller 3-glas, fel film kan rutorna spricka.
Har du metalliserad solfilm (mer som spegel än tonad mörk) så är det viktigt att du kör med silikon runt kanten på filmen annars så är det risk den blir mjölkfärgad efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Finns de som är ytterst lite mörkare.
Beställ några gratis prover från:
https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=3091&...

44% värmereduktion verkar lite väl lågt dock..

Skrivet av Peterboxy:

Solfilmen är alltid något tonad, men det finns med bara 10% ljusbortfall och det märks inte på ljuset inne i rummet.
Sen är det viktigt att du har rätt film för in eller utsida, har du fel film och sätter den på insidan kan värmen reflekteras mellan rutorna och fönstret spricker.
Även om du har film för insidan så måste den vara anpassad för 2 eller 3-glas, fel film kan rutorna spricka.
Har du metalliserad solfilm (mer som spegel än tonad mörk) så är det viktigt att du kör med silikon runt kanten på filmen annars så är det risk den blir mjölkfärgad efter ett tag.

Yes, det vet jag om.
Kommer köra på solfilm utvändigt.

Permalänk
Medlem

Ikeas mörkläggningsgardiner fungerar annars rätt bra på att blockera värme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

44% värmereduktion verkar lite väl lågt dock..

Yes, det vet jag om.
Kommer köra på solfilm utvändigt.

Kollade på det tidigare, den här sidan har ganska bra bilder på hur det ser ut med olika solfilmer: solfilm
Jag funderar på silver 35 alternativt vertikalmarkis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ikeas mörkläggningsgardiner fungerar annars rätt bra på att blockera värme...

Vill inte ha mörkläggningsgardiner.

Permalänk
Medlem

Är du inte orolig över vad nästa ägare kan tänkas vilja ha?
På en hyresrätt blir det klurigt ifall det inte går att ta bort utan att lämna märken...

Permalänk
Medlem

Om du bor så att du kan ha markiser rekommenderar jag det, fungerar perfekt hemma hos mig

Skrivet av Spiffman:

Är du inte orolig över vad nästa ägare kan tänkas vilja ha?
På en hyresrätt blir det klurigt ifall det inte går att ta bort utan att lämna märken...

Bör inte vara något problem att ta bort solfilmen, men visst bör man dubbelkolla med försäljaren innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Är du inte orolig över vad nästa ägare kan tänkas vilja ha?
På en hyresrätt blir det klurigt ifall det inte går att ta bort utan att lämna märken...

Jobbar bland annat med att ta bort solfilm på rutor, så det är inga som helst problem.
Bor i bostadsrätt för övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Är jätteintresserad också men har inte läst på något själv, finns det någon typ/märke som anses vara bättre än någon annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

44% värmereduktion verkar lite väl lågt dock..

Yes, det vet jag om.
Kommer köra på solfilm utvändigt.

Då får du välja en variant som är mörkare, de reducerar mer.

Permalänk
Hedersmedlem

@Yorgo_: Tänkte jag bumpar den här tråden med en liten uppdatering eftersom vi faktiskt köpte solfilm till fönstret i mitt gamla rum hemma hos mina föräldrar. Fönstret har sydvästläge och på sommaren grillas det med sol från runt lunch till solnedgång. 29-30 grader i rummet är inga problem att komma upp i och det går direkt.

Vi beställde gratisprover från Foliekniven som någon tipsade om ovan och eftersom de mörkare varianterna verkade ge ett väldigt tonat utseende med mycket spegling körde vi på den näst ljusaste SX50. Vi har visserligen bara haft ett fåtal riktigt varma dagar sedan vi satte dit den men jag känner redan skillnaden det gör till och med utan markisen som vi har varit tvungna att ta bort på grund av ombyggnation. Det är nästan lite trippy att titta ut på gassande sol utan att känna värmen genom fönstret och jag tror inte jag har sett det gå över 25 grader inne sedan vi satte dit den, dock har det som sagt inte hunnit testas så länge än.

Inifrån ger den en väldigt svagt blå toning på glaset som åtminstone inte jag tänker på förrän jag jämför det direkt med ett annat obehandlat fönster. Utifrån ser det svagt tonat ut och en medelstark spegling på rutan. Definitivt inget som stör. Applikationen gick bra men vi lärde oss en del under vägen och jag tror att vi får ett ännu snyggare resultat om vi provar på ett till fönster vilket vi redan pratar om att göra. Har du möjlighet att prova på ett mindre fönster först hade jag rekommenderat det. Återstår att se hur pass hållbarheten är.

TL;DR: rekommenderas, även om sommaren för den här gången snart är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Yorgo_: Tänkte jag bumpar den här tråden med en liten uppdatering eftersom vi faktiskt köpte solfilm till fönstret i mitt gamla rum hemma hos mina föräldrar. Fönstret har sydvästläge och på sommaren grillas det med sol från runt lunch till solnedgång. 29-30 grader i rummet är inga problem att komma upp i och det går direkt.

Vi beställde gratisprover från Foliekniven som någon tipsade om ovan och eftersom de mörkare varianterna verkade ge ett väldigt tonat utseende med mycket spegling körde vi på den näst ljusaste SX50. Vi har visserligen bara haft ett fåtal riktigt varma dagar sedan vi satte dit den men jag känner redan skillnaden det gör till och med utan markisen som vi har varit tvungna att ta bort på grund av ombyggnation. Det är nästan lite trippy att titta ut på gassande sol utan att känna värmen genom fönstret och jag tror inte jag har sett det gå över 25 grader inne sedan vi satte dit den, dock har det som sagt inte hunnit testas så länge än.

Inifrån ger den en väldigt svagt blå toning på glaset som åtminstone inte jag tänker på förrän jag jämför det direkt med ett annat obehandlat fönster. Utifrån ser det svagt tonat ut och en medelstark spegling på rutan. Definitivt inget som stör. Applikationen gick bra men vi lärde oss en del under vägen och jag tror att vi får ett ännu snyggare resultat om vi provar på ett till fönster vilket vi redan pratar om att göra. Har du möjlighet att prova på ett mindre fönster först hade jag rekommenderat det. Återstår att se hur pass hållbarheten är.

TL;DR: rekommenderas, även om sommaren för den här gången snart är slut.

Stort tack för update!
Blir nog att prova här med.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden här och frågar hur det gick!? Det blir redan nu >30 °C här när solen ligger på, men problemet är att jag ska flytta ut efter sommaren och ogärna vill lägga 1 200 kr. Finns det några billigare alternativ än foliekniven?

Biltema har någon billig variant, blir nog att testa den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en solfilm från Biltema, men inser att den är gjord för att fästas på insidan.

Eftersom jag har energiglas vågar jag inte fästa på insidan, utan funderar nu istället på om jag ska fästa den på utsidan med den klistriga sidan inåt (vilket då gör att solen hamnar på fel sida av filmen), eller att chansa och fästa den med den oklistriga sidan inåt med hjälp av vattenspray och hoppas på att det sitter uppe hela sommaren.

Kan det göra någon skillnad på vilken sida som är utåt sett till hur mycket värme som tar sig förbi filmen? Jag tänker att den borde blockera lika mycket energi oavsett vilken sida solen kommer ifrån, men sidorna ser olika ut och det verkar ta sig igenom olika mycket ljus så jag blir osäker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Nu har jag köpt en solfilm från Biltema, men inser att den är gjord för att fästas på insidan.

Eftersom jag har energiglas vågar jag inte fästa på insidan, utan funderar nu istället på om jag ska fästa den på utsidan med den klistriga sidan inåt (vilket då gör att solen hamnar på fel sida av filmen), eller att chansa och fästa den med den oklistriga sidan inåt med hjälp av vattenspray och hoppas på att det sitter uppe hela sommaren.

Kan det göra någon skillnad på vilken sida som är utåt sett till hur mycket värme som tar sig förbi filmen? Jag tänker att den borde blockera lika mycket energi oavsett vilken sida solen kommer ifrån, men sidorna ser olika ut och det verkar ta sig igenom olika mycket ljus så jag blir osäker.

Måla fönstren med Skuggpasta.

https://www.gardenstore.se/skuggpasta-juliana?gclid=EAIaIQobC...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Intressant, ska ha det som plan B. Har du använt det? Lätt att få bort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saddl3r:

@mrqaffe: Intressant, ska ha det som plan B. Har du använt det? Lätt att få bort?

När man målar på det på växthus så brukar det regna bort så det borde gå att få bort manuellt med vatten men jag har inte provat att tvätta rent kalkade fönster för det brukar bara bli att man lägger på mera när det regnat bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sjukt varma fönster

Köpte några rullar solfilm på Biltema för att testa lite hemma, ganska mörka, 80% av värmestrålningen tar de bort enligt specen.
Jag vill bara vill ha dessa uppe på sommaren, och därför provade att tejpa upp dom på insidan av ytterfönstret i ett tvåglasfönster. Inuti glaset finns även en persienn.

Jag har märkt att den yttre glasrutan blir helt sjukt varm, och jag är rädd att den ska spricka. Den är så varm att man inte kan lägga handen på den.

Beror detta på tejpningen (filmen ligger ej tätt), persiennen, eller något med filmen (felvänd, typ av film.. osv)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Köpte några rullar solfilm på Biltema för att testa lite hemma, ganska mörka, 80% av värmestrålningen tar de bort enligt specen.
Jag vill bara vill ha dessa uppe på sommaren, och därför provade att tejpa upp dom på insidan av ytterfönstret i ett tvåglasfönster. Inuti glaset finns även en persienn.

Jag har märkt att den yttre glasrutan blir helt sjukt varm, och jag är rädd att den ska spricka. Den är så varm att man inte kan lägga handen på den.

Beror detta på tejpningen (filmen ligger ej tätt), persiennen, eller något med filmen (felvänd, typ av film.. osv)?

Det beror nog på att filmen absorberar mycket av värmen. Har du den mellan rutorna kommer kan värmen bara överföras till glaset.

Tittar på solfilm nu, men det är inte billigt =/. Bra tips i tråden, men det måste finnas billigare tillverkare/distributörer (tyskland?)

Permalänk

Den här kanske kan vara något. Recensionerna kanske inte är översvallande...
https://www.bauhaus.se/solskyddsfilm-d-c-fix-transparent-92x2...

Permalänk
Medlem

Lidl, solskyddsfolie 75x220 cm, 80kr/rullen
https://www.lidl.se/l/sv/reklamblad/gaeller-5-6-11-6-erbjudan...

Köpte och smällde upp på två av fyra fönster/dörrar ut till balkongen och innertemp är runt 5 grader lägre än i går vid samma tid. En helt sjuk skillnad!

Sprang och köpte två till som jag ska få upp senare. Så jäkla skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Lidl, solskyddsfolie 75x220 cm, 80kr/rullen
https://www.lidl.se/l/sv/reklamblad/gaeller-5-6-11-6-erbjudan...

Köpte och smällde upp på två av fyra fönster/dörrar ut till balkongen och innertemp är runt 5 grader lägre än i går vid samma tid. En helt sjuk skillnad!

Sprang och köpte två till som jag ska få upp senare. Så jäkla skönt!

Exakta måtten man skulle velat ha, synd de inte verkar ha den längre nu i v26 o v27 bladet. Är det något de har på hyllan eller bara ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Exakta måtten man skulle velat ha, synd de inte verkar ha den längre nu i v26 o v27 bladet. Är det något de har på hyllan eller bara ibland?

Första gången jag ser dem. Tyckte det fanns några kvar i en av mina lokala butiker denna veckan, men den får gärna göra återbesök =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Exakta måtten man skulle velat ha, synd de inte verkar ha den längre nu i v26 o v27 bladet. Är det något de har på hyllan eller bara ibland?

Köpte något liknande från Biltema till vår dotters rum, det gjorde också väldigt stor skillnad. Det var också lätt att montera och såg helt OK ut, det blev mörkare inne också vilket var en fördel i just det rummet men ingenting jag skulle vilja ha i t.ex. vardagsrum eller kök. Kostade någon hundring så inga problem att sätta upp i maj och ta ner igen i september.

Permalänk
Medlem

Inför förra sommaren satte jag upp denna från Biltema på mitt vardagsrumsfönster:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-...

Nu blir det inte 45 grader i lägenheten när solen lyser rakt in i min etta från väster och jag saknar möjlighet till korsdrag.

En positiv bieffekt (om man skall säga att det är det) är att det blev mindre värmeläckage på vintern också. Behövde aldrig öppna kranen på något element utan spillvärme från annat räckte. (kylskåp, dator och grannlägenheter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Inför förra sommaren satte jag upp denna från Biltema på mitt vardagsrumsfönster:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-...

Nu blir det inte 45 grader i lägenheten när solen lyser rakt in i min etta från väster och jag saknar möjlighet till korsdrag.

En positiv bieffekt (om man skall säga att det är det) är att det blev mindre värmeläckage på vintern också. Behövde aldrig öppna kranen på något element utan spillvärme från annat räckte. (kylskåp, dator och grannlägenheter)

Tack för tips, ska ta och pröva dem. Var ändå rätt kurs för en test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Inför förra sommaren satte jag upp denna från Biltema på mitt vardagsrumsfönster:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-...

Nu blir det inte 45 grader i lägenheten när solen lyser rakt in i min etta från väster och jag saknar möjlighet till korsdrag.

En positiv bieffekt (om man skall säga att det är det) är att det blev mindre värmeläckage på vintern också. Behövde aldrig öppna kranen på något element utan spillvärme från annat räckte. (kylskåp, dator och grannlägenheter)

Satte du solfilmen på insidan eller utsidan av fönstret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Satte du solfilmen på insidan eller utsidan av fönstret?

På insidan. Blev enklast på det viset. Vet inte hur de tål regn och grannarna ser inte lika lätt om man fumlat till monteringen.