Kan jag använda Dell-laddaren på en HP-dator?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda Dell-laddaren på en HP-dator?

Hej, en kompis köpte en HP-dator men laddaren var trasig.

På jobbet hittar jag Dell som verkar ha samma kontakt och utförande men det skiljer i Watt, Volt och Ampere.
Kan man ändå använda Dells laddare till hans HP-dator, eller måste allt vara exakt?

HP

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att spänningen är samma, men i det här fallet har Dell-laddaren lite högre spänning. Att koppla in något med högre spänning är vad som förstör elektronik.

Det skiljer dock bara 0.5V vilket troligtvis är inom felmarginalen för datorn, så det kommer sannolikt fungera utan problem. Men ni testar på eget bevåg, jag tar inget som helst ansvar för att datorn inte brinner upp

Däremot gör det inget att Dell-laddaren klarar av att ge mer ström, och därmed effekt eftersom W = V * A. Datorn drar så mycket ström den behöver, så om laddaren klarar av att leverera mer ström än originalladdaren så är det bara bra.

Permalänk
Rekordmedlem

I det här fallet borde det inte vara något problem, det viktiga är att spänningen är densamma och här är den "nära nog".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har både Dell och HP på jobbet , kommer jag ihåg rätt så kan du använda en HP laddare i en Dell under protest men inte tvärt om , har dock inga testobjekt i närheten just nu....

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det kan väl vara en viss risk att laddarna har olika politaritet, där HP är MINUS-C-PLUS medan Dell är PLUS-C-MINUS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dunis90:

Det kan väl vara en viss risk att laddarna har olika politaritet, där HP är MINUS-C-PLUS medan Dell är PLUS-C-MINUS.

På bilderna av laddarna är det märkt med samma polaritet om jag inte ser fel, den ena bilden är ju inte knivskarp så TS kan ju kolla det på laddarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har många gånger kört med fel fabrikats laddare med äldre datorer, fungerar fint. Men ibland är don lite gnälliga när dom upptäcker att det inte är en ’genuin’ laddare, man bara att klicka förbi varningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det kan väl vara en viss risk att laddarna har olika politaritet, där HP är MINUS-C-PLUS medan Dell är PLUS-C-MINUS.

Du måste kolla vart + och - är kopplade enligt dessa bilder. Båda säger att den yttre ringen är minus och plus är innanför, alltså samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På bilderna av laddarna är det märkt med samma polaritet om jag inte ser fel, den ena bilden är ju inte knivskarp så TS kan ju kolla det på laddarna.

Skrivet av medbor:

Du måste kolla vart + och - är kopplade enligt dessa bilder. Båda säger att den yttre ringen är minus och plus är innanför, alltså samma

Hur menar ni? Den översta bilden, på Dell, har ju minus till höger, medan bilden på HP visar minus till vänster.

Det var på denhär sidan jag själv läste på om polaritet när jag skulle kolla kompatibilitet mellan laddare, här säger de att om minus sitter till höger så är polariteten negativ, medan plus till höger innebär positiv polaritet. Och de två exempelbilderna ser likadana ut som symbolerna på laddarna i denna tråd.
https://www.groovypost.com/howto/choose-right-power-adapter-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hur menar ni? Den översta bilden, på Dell, har ju minus till höger, medan bilden på HP visar minus till vänster.

Det var på denhär sidan jag själv läste på om polaritet när jag skulle kolla kompatibilitet mellan laddare, här säger de att om minus sitter till höger så är polariteten negativ, medan plus till höger innebär positiv polaritet. Och de två exempelbilderna ser likadana ut som symbolerna på laddarna i denna tråd.
https://www.groovypost.com/howto/choose-right-power-adapter-c...

Titta vart öppningen i den yttre ringen i mitten är. Så ser du att i båda fallen är det mot pluset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hur menar ni? Den översta bilden, på Dell, har ju minus till höger, medan bilden på HP visar minus till vänster.

Det var på denhär sidan jag själv läste på om polaritet när jag skulle kolla kompatibilitet mellan laddare, här säger de att om minus sitter till höger så är polariteten negativ, medan plus till höger innebär positiv polaritet. Och de två exempelbilderna ser likadana ut som symbolerna på laddarna i denna tråd.
https://www.groovypost.com/howto/choose-right-power-adapter-c...

Den yttre ringen har kontakt med - och den inre med + i båda fallen, höger/vänster betyder inget

Finnsninget som heter positiv eller negativ polaritet, det enda som spelar roll är vart plus och minus är i förhållande till varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den yttre ringen har kontakt med - och den inre med + i båda fallen, höger/vänster betyder inget

Finnsninget som heter positiv eller negativ polaritet, det enda som spelar roll är vart plus och minus är i förhållande till varandra?

Så har du någon pålitlig källa som du kan hänvisa till som bekräftar det du skriver?
För det jag finner när jag söker är precis det som jag skrivit tidigare, att det är viktigt om plus eller minus är till höger eller vänster, med likadana bilder som exempel.

Jag kanske inte använder rätt begrepp för bästa sökning men jag hittar inget exempel där de säger att laddarna är kompatibla fastän symbolerna sitter på olika positioner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dunis90:

Så har du någon pålitlig källa som du kan hänvisa till som bekräftar det du skriver?
För det jag finner när jag söker är precis det som jag skrivit tidigare, att höger och vänster är viktigt , med likadana bilder som exempel.

Men bilderna är inte samma, bilden ska visa vad mitten och ytterringen har för polaritet och i det här fallet så ser symbolen ut att vara vriden ½ varv mellan fotona.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hej, en kompis köpte en HP-dator men laddaren var trasig.

På jobbet hittar jag Dell som verkar ha samma kontakt och utförande men det skiljer i Watt, Volt och Ampere.
Kan man ändå använda Dells laddare till hans HP-dator, eller måste allt vara exakt?

https://i.imgur.com/ZStCaLp.jpg

HP
https://i.imgur.com/tO1eCBf.jpg

Stor risk att det inte kommer att fungera. Har provat med DELL-laddare på en HP-probook och den ville inte kännas vid laddaren. Det sitter ett litet chip i laddaren med info om den och HP verkar kräsna med att det ska stå rätt saker i det.

Provade även HP-laddare på en DELL laptop och den funkade så tillvida att det gick att köra men laddade inte batteriet.

Permalänk
Medlem

JAg är hemma nu och ser alla svar i tråden, men vet fortfarande inte om jag skall våga chansa?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

JAg är hemma nu och ser alla svar i tråden, men vet fortfarande inte om jag skall våga chansa?

Spänningen är ok och om märkningen visar att polariteten är lika så kommer datorn inte att gå sönder om du provar, i sämsta fall funkar det inte men så länge polaritet och spänning är rätt så blir inget förstört.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oklart om det funkar...kan inte starta datorn (batteriet är dött nu). Dock blinkar strömknappen, caps lock och två andra lampor på kortsidan på datorn. Vet dock inte om det indikerar att den laddas. Men den bör ju starta direkt med strömsladden i eller hur?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Oklart om det funkar...kan inte starta datorn (batteriet är dött nu). Dock blinkar strömknappen, caps lock och två andra lampor på kortsidan på datorn. Vet dock inte om det indikerar att den laddas. Men den bör ju starta direkt med strömsladden i eller hur?

Troligen men kontakten kanske glappar elelr är de helt lika ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar helt lika och kontakten går in fint. Svårt se om piggen är samma då den andra piggen var just trasig/av.

Kanske kan löda fast Dells "munstycke" på HP-laddaren annars?

Det är alltså såhär sladden är sönder (Vänster=HP, Höger=Dell)

Edit, petade bort den trasiga piggen nu så den lossade, dock inte helt ut, utan är en väldigt kort pigg kvar där nu.
Stoppar jag in den så blinkar datorn likadant som när Dell-laddaren sitter i. Men går inte starta.

Datorn startades första gången och jag hann precis slänga in windows på den sist den dog.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Så har du någon pålitlig källa som du kan hänvisa till som bekräftar det du skriver?
För det jag finner när jag söker är precis det som jag skrivit tidigare, att det är viktigt om plus eller minus är till höger eller vänster, med likadana bilder som exempel.

Jag kanske inte använder rätt begrepp för bästa sökning men jag hittar inget exempel där de säger att laddarna är kompatibla fastän symbolerna sitter på olika positioner.

Titta på mrqaffes bilder, båda använder den översta men dell har vänt sin upp och ner

Permalänk
Medlem

När laddaren till min mammas HP gick sönder så tog jag med en fungerande laddare av märke Dell med samma kontakt och spänning, men datorn vägrade ladda. Det slutade med att hon fick köpa en ny HP laddare, och då fungerade allt som vanligt igen.

Permalänk

Ja om du törs bör du kunna byta kontakt, men då rekommenderar jag att du skriver ner noga färgkod och mät alla tre ledarna flera gånger, för vänder du strömmen fel riskear du definitivt att döda datorn.
det kommer att finnas en plus, centrum minus, ringen och en till som går till id chipet inne i själva power bricken som mest troligt är anledningen till att du inte får den att ta laddning med fel märke.
Kan också bli bättre att försöka öppa höljet och byta hela kabeln vid fästet.

Har du riktigt otur kortades den och dog när pinnen gick av dock

Annars brukar man kunna hitta bättre beg. originalladdare (viktigt original) på typ ebay

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Ja om du törs bör du kunna byta kontakt, men då rekommenderar jag att du skriver ner noga färgkod och mät alla tre ledarna flera gånger, för vänder du strömmen fel riskear du definitivt att döda datorn.
det kommer att finnas en plus, centrum minus, ringen och en till som går till id chipet inne i själva power bricken som mest troligt är anledningen till att du inte får den att ta laddning med fel märke.
Kan också bli bättre att försöka öppa höljet och byta hela kabeln vid fästet.

Har du riktigt otur kortades den och dog när pinnen gick av dock

Annars brukar man kunna hitta bättre beg. originalladdare (viktigt original) på typ ebay

Yttre ringen är minus
Insidan av ringen är plus
Pinnen i mitten är data och överför ingen riktig effekt

Jag skulle testa om den fungerar med en spik eller något i mitten, insatt i datorsidan och lit lång så den sticker ut och gör kontakt med roten på den trasiga pinnen

Permalänk
Skrivet av medbor:

Yttre ringen är minus
Insidan av ringen är plus
Pinnen i mitten är data

Oops! Slarvigt av mig.
Helt rätt och exemplifierar utmärkt varför man ska dokumentera och mäta noga när man byter kontakt så blir det rätt oavsett.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Yttre ringen är minus
Insidan av ringen är plus
Pinnen i mitten är data och överför ingen riktig effekt

Jag skulle testa om den fungerar med en spik eller något i mitten, insatt i datorsidan och lit lång så den sticker ut och gör kontakt med roten på den trasiga pinnen

Tack, skall ta detta som sista utväg att testa. Spik känns dock lite risky.
Men du menar att man inte skall försöka löda fast Dells kontakt på HP-laddaren?

Skall även vänta på att företaget kanske svarar, de borde ju skicka en ny laddare. Dock vill min kompis komma igång med datorn ganska så direkt här.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har både Dell och HP på jobbet , kommer jag ihåg rätt så kan du använda en HP laddare i en Dell under protest men inte tvärt om , har dock inga testobjekt i närheten just nu....

Har tillgång till ett gäng Dell och HP nu , både laddare och datorer , HP funkar inte alls med en Dell-laddare(laddar inte och startar inte om batteriet är tomt) , Dell accepterar HP-laddare(startar om batteriet är tomt men laddar inte)

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Grymt. Tack så mycket för testet! Får fixa en ny HP-Laddare helt enkelt

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Grymt. Tack så mycket för testet! Får fixa en ny HP-Laddare helt enkelt

Att skarva kontakten ska fungera utan problem vad jag vet, jag är hyfsat säker att det inte sitter ett dell-chip i kontakten.

Problemet med en sådan lösning är ju att det går relativt mycket ström i kabeln så skarven måste göras bra för att inte riskera att bli varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att skarva kontakten ska fungera utan problem vad jag vet, jag är hyfsat säker att det inte sitter ett dell-chip i kontakten.

Problemet med en sådan lösning är ju att det går relativt mycket ström i kabeln så skarven måste göras bra för att inte riskera att bli varm

Tack, kommer även testa att göra detta, men beställer nog en ny laddare för säkerhets skull, men skadar inte för honom att ha 2st.
Stort tack för ert engagemang i tråden.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack, kommer även testa att göra detta, men beställer nog en ny laddare för säkerhets skull, men skadar inte för honom att ha 2st.
Stort tack för ert engagemang i tråden.

Jag menar bara att det är bättre att skruva eller löda, inte bara tvinna kablarna. Mulitmeter är ju minimum så plus och minus hamnar rätt också