Datorn frågar efter boot disk varje gång jag startar.

Permalänk
Medlem

Datorn frågar efter boot disk varje gång jag startar.

Hej,

Min dator frågar efter boot disk varje gång jag startar den.
När jag starar datorn får jag frågan vilken boot disk jag vill använda, alla tre hårddiskar finns att välja på och jag klickar på min Samsung 840 där Windows är installerat och trycker enter, allt startar och fungerar finfint!

Nästa gång jag startar datorn måste jag göra det igen.
Jag har varit inne i bios och sett till att min Samsung 840 ligger först i listan, men den frågar ändå.
Jag har inte bytt någon hårdvara men möjligtvis bytt plats på några usbtillbehör såsom mus, tangenbord och usbhubbar då jag flyttat till nytt hus.

Hur löser jag mitt problem så datorn startar direkt till windows login som den gjorde innan?

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Hedersmedlem

Det måste ju vara någon märklig BIOS-inställning som alltid frågar om bootmeny varje gång man bootar datorn.

Jag tror därför att ditt problem och lösningen på det är specifikt till ditt moderkort. För att du ska få hjälp är det nog därför rätt bra om du postar vilket moderkort du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det måste ju vara någon märklig BIOS-inställning som alltid frågar om bootmeny varje gång man bootar datorn.

Jag tror därför att ditt problem och lösningen på det är specifikt till ditt moderkort. För att du ska få hjälp är det nog därför rätt bra om du postar vilket moderkort du har!

Tack för svar, det är ett lastgammalt asus tror jag. Ska kika på det när jag kommer hem.

Jag var rädd att min ssd är på väg ner i graven? Otroligt?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krimsarn:

Tack för svar, det är ett lastgammalt asus tror jag. Ska kika på det när jag kommer hem.

Jag var rädd att min ssd är på väg ner i graven? Otroligt?

Känns osannolikt att din SSD är på väg att dö.

Kan vara en idé att prova en BIOS-reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Hej,

Min dator frågar efter boot disk varje gång jag startar den.
När jag starar datorn får jag frågan vilken boot disk jag vill använda, alla tre hårddiskar finns att välja på och jag klickar på min Samsung 840 där Windows är installerat och trycker enter, allt startar och fungerar finfint!

Nästa gång jag startar datorn måste jag göra det igen.
Jag har varit inne i bios och sett till att min Samsung 840 ligger först i listan, men den frågar ändå.
Jag har inte bytt någon hårdvara men möjligtvis bytt plats på några usbtillbehör såsom mus, tangenbord och usbhubbar då jag flyttat till nytt hus.

Hur löser jag mitt problem så datorn startar direkt till windows login som den gjorde innan?

Tacksam för all hjälp.

Jag hade det här problemet för ett litet tag sen men minns inte exakt hur jag löste det. Kan du skriva vad du får för felmeddelande?

Har du nyligen installerat om windows? Jag har för mig att det där uppstod för mig i samband med att jag installerade om windows på en ny boot drive samtidigt som jag hade den gamla boot driven i trots att jag raderat partionen på den tidigare disken.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd

bootrec /fixboot brukade lösa sådana här problem, men jag vet inte om det funkar längre. Se: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Permalänk
Medlem

Testa att byta ut cmos batteriet för det verkar som om den inte behåller din bios
Batteri cr2032

Permalänk
Medlem

@Krimsarn: Du har inget usb-minne isatt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frezeer:

Testa att byta ut cmos batteriet för det verkar som om den inte behåller din bios
Batteri cr2032

Jag rekommenderar också att prova detta. Enligt alla guider jag hittade ska batteriet inte påverka men jag hade samma problem på farsans dator med ett lastgammalt moderkort och efter batteribyte så kom BIOS ihåg bootdisken igen (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frezeer:

Testa att byta ut cmos batteriet för det verkar som om den inte behåller din bios
Batteri cr2032

Detta fungerade och löste problemet.

Tack till alla som svarade för hjälpen!

Visa signatur

Eh!