Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Grynig bild LG OLED55B9

Hej

Har nyligen skaffat ny TV, LG B9, och försöker få rätt på alla inställningar.
I TVn har jag stängt av ECO läge, samt ställt in bilden på Expert Ljust rum.
När jag spelar upp material från min Plex server så tycker jag bilden är väldigt grynig, eller har mycket brus kanske man kallar det.
Tycker inte bilden är lika grynig i t.ex. Netflix eller 1080p material från PMS.

Kör via Xplay i TVn som hämtar materialet från min PMS. Se bifogade bilder för detaljer.
https://photos.app.goo.gl/MWNd2jhYRxYn5cbu5

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hej

Har nyligen skaffat ny TV, LG B9, och försöker få rätt på alla inställningar.
I TVn har jag stängt av ECO läge, samt ställt in bilden på Expert Ljust rum.
När jag spelar upp material från min Plex server så tycker jag bilden är väldigt grynig, eller har mycket brus kanske man kallar det.
Tycker inte bilden är lika grynig i t.ex. Netflix eller 1080p material från PMS.

Kör via Xplay i TVn som hämtar materialet från min PMS. Se bifogade bilder för detaljer.
https://photos.app.goo.gl/MWNd2jhYRxYn5cbu5

Gryn ärju en del av filmen en del har mer en del har mindre. Ex band of brothers har mycket gryn för att få fram en annan känsla. Se på terminator 1 eller 2 minns inte vilken, i 4k de har ingen gryn men istället är alla färgerna helt utsmetade och blir helt åt skogen. Just den filmen på bild Midway har mer grain för den är gjord så.

Men @laxpudding har säkert något mer tekniskt avancerat korrekt att tillägga

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Gryn ärju en del av filmen en del har mer en del har mindre. Ex band of brothers har mycket gryn för att få fram en annan känsla. Se på terminator 1 eller 2 minns inte vilken, i 4k de har ingen gryn men istället är alla färgerna helt utsmetade och blir helt åt skogen. Just den filmen på bild Midway har mer grain för den är gjord så.

Men @laxpudding har säkert något mer tekniskt avancerat korrekt att tillägga

Ahaa där ser man! Då så, då känner jag mig nöjd med nuvarande uppsättning! Stort tack för svar.

Permalänk
Inaktiv

@thexps:
Har du undertexter igång?

Fick massa gryn på min plex ett tag när jag körde med undertexter igång på ngn av de senare versionerna av plex-server.

(Om ifall: testa att stänga av dessa, för att se om det är värt att gå vidare med felsökning på det spåret))

Permalänk
Lego Master
Skrivet av thexps:

Ahaa där ser man! Då så, då känner jag mig nöjd med nuvarande uppsättning! Stort tack för svar.

Ja, alltså om det inte gäller alla källor så är det ju troligen inte TVn som ställer till det, utan de enskilda källorna.
Sen är det ju så att när du kör tex 1080 på en 4K-TV så beroende på inställning och möjlighet i de olika enheterna, kan uppskalning från lägre upplösning till 4K hanteras olika, och se helt olika ut.

Ex. kan min Shield TV visa 4K till TVn oavsett källmaterial, så uppskalningen sker på Shielden. Men min gamla 360 kan inte visa 4K native, och därför är det TVn som sköter uppskalningen för att passa panelen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har du ställt in i plex appen att spela upp full upplösning då? Och på servern?

Annars kan du ju få 480p transcodat och då är det inte vackert!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hej

Har nyligen skaffat ny TV, LG B9, och försöker få rätt på alla inställningar.
I TVn har jag stängt av ECO läge, samt ställt in bilden på Expert Ljust rum.
När jag spelar upp material från min Plex server så tycker jag bilden är väldigt grynig, eller har mycket brus kanske man kallar det.
Tycker inte bilden är lika grynig i t.ex. Netflix eller 1080p material från PMS.

Kör via Xplay i TVn som hämtar materialet från min PMS. Se bifogade bilder för detaljer.
https://photos.app.goo.gl/MWNd2jhYRxYn5cbu5

Som sagt, det du ser är "film grain", och är vanligt i det mesta som är filmat på "film" (finns också till viss del hos digital film), sen beror det på hur digitalisering/mastringen har gått till, då man kan välja hur mycket av detta man vill behålla. Denna typ av brus är väldigt svårkomprimerad, iom det så försvinner det till stor del från väldigt komprimerade källor som t ex netflix.

Med det sagt, så tycker jag faktiskt det ser lite konstigt ut på dina bilder. Dock väldigt svårt att avgöra om det faktiskt är så, men jag hade kanske sett över ifall någon form av "sharpening" är aktiverad för det kan förstärka detta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@thexps: För att modern TV ska bli grynigare än normalt måste man medvetet skruva sönder bilder, till exempel dra i skärpereglaget eller någon annan "enhancer".

Inte ens kartonglägena brukar vara gryniga idag som de var för 10 år sedan när det låg extra skärpefilter på allt så att det såg ut som skådespelarna hade hudsjukdomar.

Annars: kass bild via dator/strömning/tjottafräs – så gott som alltid något med källan som behöver ordnas.

Sedan kan filmen mycket väl se ut så där. Men den förra TV:n dolde det, till exempel därför att den hade mycket brusfiltrering påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@thexps:
Har du undertexter igång?

Fick massa gryn på min plex ett tag när jag körde med undertexter igång på ngn av de senare versionerna av plex-server.

(Om ifall: testa att stänga av dessa, för att se om det är värt att gå vidare med felsökning på det spåret))

Skrivet av Shudnawz:

Ja, alltså om det inte gäller alla källor så är det ju troligen inte TVn som ställer till det, utan de enskilda källorna.
Sen är det ju så att när du kör tex 1080 på en 4K-TV så beroende på inställning och möjlighet i de olika enheterna, kan uppskalning från lägre upplösning till 4K hanteras olika, och se helt olika ut.

Ex. kan min Shield TV visa 4K till TVn oavsett källmaterial, så uppskalningen sker på Shielden. Men min gamla 360 kan inte visa 4K native, och därför är det TVn som sköter uppskalningen för att passa panelen.

Skrivet av CusmaR:

Har du ställt in i plex appen att spela upp full upplösning då? Och på servern?

Annars kan du ju få 480p transcodat och då är det inte vackert!

Skrivet av sKRUVARN:

Som sagt, det du ser är "film grain", och är vanligt i det mesta som är filmat på "film" (finns också till viss del hos digital film), sen beror det på hur digitalisering/mastringen har gått till, då man kan välja hur mycket av detta man vill behålla. Denna typ av brus är väldigt svårkomprimerad, iom det så försvinner det till stor del från väldigt komprimerade källor som t ex netflix.

Med det sagt, så tycker jag faktiskt det ser lite konstigt ut på dina bilder. Dock väldigt svårt att avgöra om det faktiskt är så, men jag hade kanske sett över ifall någon form av "sharpening" är aktiverad för det kan förstärka detta.

Skrivet av Laxpudding:

@thexps: För att modern TV ska bli grynigare än normalt måste man medvetet skruva sönder bilder, till exempel dra i skärpereglaget eller någon annan "enhancer".

Inte ens kartonglägena brukar vara gryniga idag som de var för 10 år sedan när det låg extra skärpefilter på allt så att det såg ut som skådespelarna hade hudsjukdomar.

Annars: kass bild via dator/strömning/tjottafräs – så gott som alltid något med källan som behöver ordnas.

Sedan kan filmen mycket väl se ut så där. Men den förra TV:n dolde det, till exempel därför att den hade mycket brusfiltrering påslagen.

Inget med transcoding då det är direktuppspelning.
Men verkar vara precis som några skriver, att filmen är "filmad" så helt enkelt. Har testat någon annan media med liknande format och där finns inte detta bruset. Sen i Midway syns det mest i de lite mer beigea tonerna, inte när det är ljusare eller mörkare, inte lika tydligt iaf.
Varför väljer man att göra detta medvetet? Det förstör nästan filmen, för mig iaf. Blir störigt med allt brus i barkunden, alldeles för påtagligt.

Permalänk
Medlem

@thexps:

För man vill förmedla en viss känsla, har inte sett just filmen i fråga så vet inte HUR mycket gryn det är, men som i Band of Brothers får det en annan effekt, känns mer äkta och hur vidrigt och hemskt det var.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag granskade min nya TV. Visst material såg "bedrövligt" ut med bruset. Har svårt att förstå att det är så pupulärt.

Senast var det Ozarks senaste säsong.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Frågan är om det blivit bättre? Tycker inte man hört lika ofta om detta problem med 8- och 9-serien. Nu har de naturligtvis funnits ute kortare tid, men ändå.

Jag hade gärna velat satsa på OLED men känner att jag minst skulle vilja ha sju års garanti för detta, innan jag vågar köpa.

Samtidigt kliar det i fingrarna på att köpa den minsta modellen som datorskärm...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Nya serien ser väldigt trevlig ut, men något för dyr. Funderar själv på att skicka tillbaka B9an och slå till på en C9a istället, då jag skulle vilja ha lite mer ljusstyrka i displayen. Tycker den är lite för ljussvag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

@Shakermaker: Nya serien ser väldigt trevlig ut, men något för dyr. Funderar själv på att skicka tillbaka B9an och slå till på en C9a istället, då jag skulle vilja ha lite mer ljusstyrka i displayen. Tycker den är lite för ljussvag.

Ser du på HDR material? Ser du på vanligt material kommer det inte vara någon skillnad direkt är väl vid HDR dem har lite mer punch. Kika på Panasonics varianter om du vill ha OLEdD och högre ljusstyrka

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Vi skaffade en Panasonic TX-GZ960E OLED 55" TV när Power hade grym rea på dessa åt föräldrarna och tycker den är kanon. Har kollat på LG C9 också som var den vi ursprungligen var intresserad av men tycker aningen mera om Panasonicen vad gäller bild eftersom den tycks ha bättre uppskalning än LG (föräldrarna kollar ju mycket TV också). Men va gäller Panasonic så satsar ju de på bilden, ljusstyrkan är ju lite bättre än konkurrenternas t.ex. men saknar förstås LGs gränssnitt och smartfunktioner och "Magic Remote". Panasonic är ganska begränsad på den punkten men för föräldrarna är väl det nästan som ett plus men åt mig själv vore det kanske en negativ aspekt. Väldigt plastig fjärrkontroll oxå men annars bra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ser du på HDR material? Ser du på vanligt material kommer det inte vara någon skillnad direkt är väl vid HDR dem har lite mer punch. Kika på Panasonics varianter om du vill ha OLEdD och högre ljusstyrka

Jepps, ser att bilden blir ljusare och de kommer fram en HDR logga i hörnet.
Panasonic är tyvärr uteslutet, ”behöver” funktionerna i LGs OLED pga. Kommande Xbox Series one.
Kollade lite tester och visst skulle C9 vara något ljusare. Men får se, jag kanske vänjer sig. Är van vid en Samsung man nästan behövde solglasögon för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hej

Har nyligen skaffat ny TV, LG B9, och försöker få rätt på alla inställningar.
I TVn har jag stängt av ECO läge, samt ställt in bilden på Expert Ljust rum.
När jag spelar upp material från min Plex server så tycker jag bilden är väldigt grynig, eller har mycket brus kanske man kallar det.
Tycker inte bilden är lika grynig i t.ex. Netflix eller 1080p material från PMS.

Kör via Xplay i TVn som hämtar materialet från min PMS. Se bifogade bilder för detaljer.
https://photos.app.goo.gl/MWNd2jhYRxYn5cbu5

Jag kollade mitt ex av Midway Blu Ray, och ja det är mycket film grain i den filmen.

Försökte jämföra mot dina foton och skulle säga att det är rätt lika, kanske lite mer på dina foton, men det kan lika gärna vara kameran som förstärker det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk

Nu har inte jag en OLED men på min 4K tv så hade jag mycket gryning bild och i mitt fall fick jag bort det genom att stänga av och sänka mycket av dom "extra" bild behandling funktioner som fanns i TVn.
Så testa runt bland funktionerna och se om du hittar en inställning som passar dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Hedersmedlem

Den tvn har en inställning som kallas superupplösning som arbetar ihop med skärpeinställningen. Det den gör är att den utöver den vanliga förstärkningen av kanter även applicerar sharpening på texturer med låg kontrast, men även då gryn och brus. Så börja med att stänga av den om du tycker film-grynet blir för uttalat. Om du har den av redan får du prova att sänka skärpan och kanske lägga på lite brusreducering om du fortfarande tycker det är för mycket.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Jag kollade mitt ex av Midway Blu Ray, och ja det är mycket film grain i den filmen.

Försökte jämföra mot dina foton och skulle säga att det är rätt lika, kanske lite mer på dina foton, men det kan lika gärna vara kameran som förstärker det.

Skrivet av Viewtiful:

Nu har inte jag en OLED men på min 4K tv så hade jag mycket gryning bild och i mitt fall fick jag bort det genom att stänga av och sänka mycket av dom "extra" bild behandling funktioner som fanns i TVn.
Så testa runt bland funktionerna och se om du hittar en inställning som passar dig.

Skrivet av Aphex:

Den tvn har en inställning som kallas superupplösning som arbetar ihop med skärpeinställningen. Det den gör är att den utöver den vanliga förstärkningen av kanter även applicerar sharpening på texturer med låg kontrast, men även då gryn och brus. Så börja med att stänga av den om du tycker film-grynet blir för uttalat. Om du har den av redan får du prova att sänka skärpan och kanske lägga på lite brusreducering om du fortfarande tycker det är för mycket.

Nu har pillat lite på inställningarna och har helt klart fått bort en del av det gryninga. Det är fortfarande där, men inte så påtagligt.
Stängde av Superupplösning och Dynamisk kontrast. Men Dynamisk tonspegling lär jag vara på, utan den blev bilden väldigt mycket mörkare. Tyckte det var bättre med den på, men bidrog en del till bruset. Men känner mig ändå ganska nöjd nu.
Lät HDR BIldläge stå kvar på standard.