Permalänk
Medlem

Ny-Bygge (Ram och Skärm problem)

1: Problem med att ramen inte visar/kör i 3600 mhz
Testade med att köra på XMP profil 1 funkade ej
Testade att ändra D-Ram frequency till DDR4 3600, crashade

Se bild

2: Asus VG278QR skärm med 165hz och Amd freesync
Får inte den att komma över 1080p 60hz med HDMI, kan det vara problem med kabel?
Grafikdrivrutinerna installerade.
Beställt en Displayport kabel. Men bör ändå funka väl med HDMI? Tror den är v. 1.3-1.4 kabel

Systemet
MSI B450 Tomahawk Max
Asus GeForce GTX 1660 Super Dual EVO OC HDMI DP 6GB
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB (CMK16GX4M2D3600C18)
AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz Socket AM4

Tacksam för era tips

Permalänk
Medlem

Gör dig av med HDMI-kabeln om du tänkt > 60hz. Kör du senaste BIOS och har du prövat att byta RAM-slots? Vilket program mäter du med? DDR delar man på två (grov förenkling...) så mina minnen som går i 3600 mhz visas som 1800 mhz i exempelvis CPU-Z vilket det ska göra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

2: Asus VG278QR skärm med 165hz och Amd freesync
Får inte den att komma över 1080p 60hz med HDMI, kan det vara problem med kabel?

Den skärmen klarar inte mer än 1080p@120Hz via HDMI, så du vill absolut använda DisplayPort istället för att kunna utnyttja skärmen fullt ut.

Att du bara får 60Hz beror troligtvis på att du tittar på TV-upplösningarna i NVIDIAs inställningar eftersom de brukar ligga överst i listan, om du scrollar ner till PC-upplösningarna och väljer 1920x1080 där så kommer du troligtvis kunna välja 120Hz.

Permalänk
Inaktiv

@3kgt @firstofmany har iofs redan tippats om att byta plats på minnena, men kontrollera att du har satt minnena i rätt slots.
Står i manualen till ditt moderkort hur du ska placera dem 🙂

Permalänk
Medlem

Har satt minnen i 2an och 4an. enligt maualen.
Dem visar 2133 i Bios och det är där jag har fått siffrorna ifrån.

Gällande HDMI så tack för tipsen. En displayport är beställd.
Skall nog även byta grafikkortet då denna har bara 1 displayport och jag planerar en till skärm i framtiden så det blir en Gigabyte 1660 Super OC

Permalänk
Medlem

Ram minnena är inte med på QVL så är ju inga garantier på att det fungerar med XMP. Med det sagt så är det nog inga problem att få dom att gå i typ samma frekvens och timings. Testa sätt hastighet, timings och spänning manuellt. Fungerar inte det helt stabilt så plocka ner timingsen något

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Tack för tipsen. Men inget jag gjort tidigare. Har du lust och ge nån som aldrig trimmat en minne tidigare några tips?
Vad sägs om denna istället? Webhallen Minne Ryzen

Dessa vart 150 kr dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

@Oppna: Tack för tipsen. Men inget jag gjort tidigare. Har du lust och ge nån som aldrig trimmat en minne tidigare några tips?
Vad sägs om denna istället? Webhallen Minne Ryzen

Dessa vart 150 kr dyrare....

Innan du köper nya. Såg att du bara kollat i bios vilken hastighet får går i. Ladda hem cpuz och skicka en bild på memory fliken. Från den bild ser det ju ut som de går i rätt hastighet

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce