Kan inte kontrollera cpu fan som är kopplad i opt fan

Permalänk

Kan inte kontrollera cpu fan som är kopplad i opt fan

Jag har nyligen lagt till en ny fläkt till min be quiet dark rock 4 men jag kan inte ändra något på hur snabbt den går. Den kör på högvarv och låter en del. Jag använde opt fan headern som är jämte cpu fan headern. Är det inte möjligt att kontrollera den om den är kopplad på det viset? Börjar bli lite irriterad på att den kör på såpass höga varv. Hur gör jag så att den saktar ner?

Permalänk

På vissa styrs OPT från cpufan kurvan. Det du ställer CPU på blir samma som opt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: De två olika fläktarna kör i olika hastigheter. Den som är kopplad i cpu headern kör mycket långsammare

Permalänk

Kollat manual?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: Det står att opt är Q fan kontrollerat

Permalänk
Medlem

Vad är det för fläkt? Den är kanske inte PWM styrd, och då kan du behöva ställa om inställningarna du behöver ställa om något i Q-fan... (vilket Asus moderkort är det?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Nu när du säger det så är den endast 6 pin. Det är en be quiet 120 silentwing 2 eller nått sånt. Mitt moderkort är en ASUS TUF Gaming X570-Plus

Permalänk
Medlem

6 pin?
Menar du 3 pin? (silent wing finns nog både med och utan PWM tror jag)
Iallafall: i Q-fan (för den fläkt du använder) ovanför grafen till höger så borde det finnas en knapp att välja mellan PWM och DC. Testa slå över den till DC om du inte gjort det redan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Oj ja menade såklart 3 pin. Men tack så sjukt mycket! Det funkade perfekt. Den är nu tyst som en mus. Igen tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

@Roger W: Oj ja menade såklart 3 pin. Men tack så sjukt mycket! Det funkade perfekt. Den är nu tyst som en mus. Igen tack för hjälpen!

DC blir ju bara som en strömbrytare i 3 lägen ingen mjuk övergång mellan dessa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS