Permalänk

Appar i "modern" smart-TV kontra HTPC?

Hej!

Jag precis skaffat en ny tv, en Samsung QLED 70R. Min förra tv var ganska gammal, tror jag köpte den 2011 eller 2012 och jag var inte jätteimponerad av de apparna som fanns i den, tyckte det fungerade bättre med en HTPC. Så jag har de senaste åren kört en NUC (i3) som HTPC. Men hur är det nu? Är apparna i den nya tv:n (netflix, viaplay, svtplay etc) såpass bra att jag lika gärna kan pensionera HTPCn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av santacruz:

Är apparna i den nya tv:n (netflix, viaplay, svtplay etc) såpass bra att jag lika gärna kan pensionera HTPCn?

Så länge din TV supportas av Samsung, så skulle jag vilja säga att du kan pensionera HTPCn tills vidare. Själv har jag två TV körandes LG webOS här, där båda än så länge fungerar utmärkt för Netflix, Viaplay och SVTPlay. Däremot verkar min äldre TV från 2016 inte längre få uppdateringar av appar i samma utsträckning som min två år nyare TV. Har en Apple TV 4K som backup

Permalänk
Medlem

Alla har olika behov, så omöjligt att svara på. Min polare har en hyfsat ny Samsung, och jag hade klarat alla mina behov utom kanske Google Stadia på den.

Den vet man ju tyvärr aldrig hur länge de uppdateras.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Alla har olika behov, så omöjligt att svara på. Min polare har en hyfsat ny Samsung, och jag hade klarat alla mina behov utom kanske Google Stadia på den.

Den vet man ju tyvärr aldrig hur länge de uppdateras.

Givetvis är det så. Var lite otydlig där. Mina, och mina näras, behov är i stort att streama från diverse streamingtjänster samt kanske någon gång då och då spela upp en *.mkv-fil från nätverket.

Permalänk
Medlem

Bästa är om du testar själv. Jag tyckte webOS och Plex var fruktansvärt sega på min LG C7 så jag kör med en Apple TV 4K. Men jag har några bekanta som kör med sin TVs inbyggda smart lösning och de klagar inte så...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv en LG OLED55C7V. Den funkar fint för Netflix, Amazon Prime och Youtube. Ska även finnas SVT Play-app till denna. Det går även att strömma till TV:n från datorn, och det funkar för det mesta.

HBO Nordic däremot funkar inte på TV:n, men däremot funkar det på min Playstation 4, så jag kör den vägen istället.

Jag känner mig nöjd med den funktionalitet som finns i TV:n som det är, och har inte saknat att ha en HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av santacruz:

Hej!

Jag precis skaffat en ny tv, en Samsung QLED 70R. Min förra tv var ganska gammal, tror jag köpte den 2011 eller 2012 och jag var inte jätteimponerad av de apparna som fanns i den, tyckte det fungerade bättre med en HTPC. Så jag har de senaste åren kört en NUC (i3) som HTPC. Men hur är det nu? Är apparna i den nya tv:n (netflix, viaplay, svtplay etc) såpass bra att jag lika gärna kan pensionera HTPCn?

Om du nu skaffat TVn så borde väl de bästa vara och testa själv?
Sålde precis själv en gammal Samsung från 2014. De fanns Netflix, PLEX och Viaplay på den. Funkade lika bra nu som de gjorde i början. Även om det såklart kunde upplevas lite segare. Men verkar inte som dom slutar supportera apparna iaf på ganska många år.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Om du nu skaffat TVn så borde väl de bästa vara och testa själv?

Har inte satt upp den ännu med HTPCn, lat som jag är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av santacruz:

Hej!

Jag precis skaffat en ny tv, en Samsung QLED 70R. Min förra tv var ganska gammal, tror jag köpte den 2011 eller 2012 och jag var inte jätteimponerad av de apparna som fanns i den, tyckte det fungerade bättre med en HTPC. Så jag har de senaste åren kört en NUC (i3) som HTPC. Men hur är det nu? Är apparna i den nya tv:n (netflix, viaplay, svtplay etc) såpass bra att jag lika gärna kan pensionera HTPCn?

Jag köpte nyligen en Philips ur "The One" serien som har Android TV som mjukvara. Har även en Nvidia Shield som jag skulle kopplat in, men helt ärligt så kommer jag nog hoppa över det och fortsätta köra Shielden på min gamla TV på andra våning. Nya TVn äter allt jag skickar på den. 4k via Plex, inga problem. Atmos, inga problem (även om jag inte får atmos via ARC) så funkar det iaf.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag har också en Q70R. I och med att Tizen saknar Kodi och Twitch (även om det eventuellt kan finnas någon inofficiell variant av Twitch) så skaffade jag en Nvidia Shield Pro istället. I annat fall fungerar Tizen kanon.

På en Tv med Android TV ser jag inget behov av en extern spelare/HTPC så tillvida att man inte tänker spela upp 4K remux (vilket ingen TV tycks klara på egen hand idag?) eller bättre ljudformat.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Tack för alla svar!