Permalänk
Medlem

Ny AP eller ny Router?

Hej
Har idag en 100/10 Lina och kommer nog inte skaffa snabbare i närtid om inget revolutionerande händer. I hushållet har vi ett par telefoner, två iPads, två bärbara datorer och två stationära datorer.
Sitter idag med en R7000 Router inkopplad på nedervåningen och upplever att den trådlösa signalen är lite svag dels i trädgården på baksidan, dels längst bort på ovanvåningen.

Eftersom jag har dragit TP-kabel till ovanvåningen mot trädgården till så är min avsikt att sätta dit en AP där för att få bättre täckning enligt ovan. Eftersom det även är här jag kommer ha de två stationära datorerna så funderar jag på en EX7000. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3004322 priset är ju dock i paritet med en ny router. Därför funderar jag på om jag istället ska konfigurerbar om min R7000 till AP och istället köpa en ny router. Frågan är då i så fall vilken? Jag behöver ha minst 4st, helst 5 LAN anslutningar på AP:n.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Extra LAN-portar fixar du väl med en switch jämte APn? Kör på TP-Link EAP eller Ubiquiti AP för trådlöst och använd nuvarande routern som enbart trådad så får du ett sömlöst trådlöst nätverk hemma, mina $0.02

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Extra LAN-portar fixar du väl med en switch jämte APn? Kör på TP-Link EAP eller Ubiquiti AP för trådlöst och använd nuvarande routern som enbart trådad så får du ett sömlöst trådlöst nätverk hemma, mina $0.02

Tack för förslag. Har du möjlighet att utveckla vad dina förslag medger som inte APn jag föreslog medger? Jag har ju redan TP-kabel dragen så något form av mesh känns ju inte aktuellt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Tack för förslag. Har du möjlighet att utveckla vad dina förslag medger som inte APn jag föreslog medger? Jag har ju redan TP-kabel dragen så något form av mesh känns ju inte aktuellt, eller?

Den du har föreslagit förlängar bara ditt befintliga och skapar ett nytt SSID (nätverksnamn) så vitt jag vet, var dock ett tag sen jag satte upp en sån så kanske har förändrats, det innebär att du isf skulle du får ett SSID "NETGEAR" på routern och "NETGEAR_EX" på AP:n.
Med de produkterna jag föreslog så skulle du få "NETGEAR" SSID på samtliga anslutna APs (stäng av Wifi på routern och sätt en AP där också).