Tips för styrning av fönsterspottar?

Permalänk
Medlem

Tips för styrning av fönsterspottar?

Har köpt hus nyligen (ej flyttat in än) och har börjat fundera på renoveringar osv man vill göra.
En sak som jag tänker på är att fälla in spottar i fönster och då undrar jag ju såklart vad jag ska ha för smart styrning till detta?
Det sitter i dag ett uttag över varje fönster som styrs från strömbrytare på väggen, tänker att jag går från dessa dosor med infälld slang i väggen ner till fönstren och lägger apparaterna jag behöver i dessa infällda dosor.
Nu undrar jag ju vad jag ska ha för prylar. Vill att alla spottar i "allmänna" utrymmen ska gå på astrour, samt att jag ska kunna ställa in med timer så att de inte lyser mitt i natten bara. Sen vill jag även att de som sitter i tex sovrum ska kunna stängas av och sättas på med strömbrytaren (återfjädrande?) på väggen om man vill det, utan att för den delen ändra på timertid samt astrofunktion.
Finns prylarna jag söker?
Vet att tex Plejd är mångas våta dröm, men föredrar ett öppet system om det går. Vill gärna att det går att koppla in till tex en google home/homey? eller liknande för central styrning samt gateway så man kan styra när man ej är hemma.
Tar gärna emot tips på vettiga spottar

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Kör med ikeas trådfri gu10 i vanliga dumma armaturer det kan du göra själv, eventuellt kan du fjärrstyra brytaren men det finns inga bra (överkomliga) lösningar när du ändå måste ha elektriker för att installera sådana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Kör med ikeas trådfri gu10 i vanliga dumma armaturer det kan du göra själv, eventuellt kan du fjärrstyra brytaren men det finns inga bra (överkomliga) lösningar när du ändå måste ha elektriker för att installera sådana...

Har en elektrikerkarriär med 12år i ryggen, så koppla själv kan jag nog. Bara att jag har varit mer inriktad mot industri så jag har inte koll på vad för smarta prylar som finns.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Jag har suktat efter fibaros dimmers och brytare, men då jag inte får montera själv går det långsamt fram

Permalänk
Medlem

Kolla Shellys små dosor. (Shelly 1 wifi) De kan du programmera som du beskriver. Som ett extra plus kan du styra de via WiFi på olika sätt.