Intel "Tiger Lake" ger AMD "Renoir" en match i 3DMark

Intel "Tiger Lake" ger AMD "Renoir" en match i 3DMark

Det är jämnt skägg mellan Intels kommande Gen12 Xe-grafik och AMD:s Vega-skodda APU:er i grafiktestet 3DMark.

Läs hela artikeln här

2020: Året då Intel har bättre GPU än AMD och AMD har bättre CPU.

55% skillnad i physics talar dock om stor skillnad på vissa delar...

Skrivet av medbor:

55% skillnad i physics talar dock om stor skillnad på vissa delar...

Jo, precis som det står i nyheten har AMD dubbla antalet kärnor och trådar, och Physics är ett CPU-test.

Jo, men sen kom ju Vega 8 i slutet av 2017 också. Visst de används fortfarande av AMD men ändå, lansera en ny arkitektur som knappt slår en tre år gammal dito är väl inte såå lyckat kan tyckas

Är det jag som ser fel eller är det 1Ghz högre klockfrekvens på Intel processorn?
Inte konstigt isf.

Intressant att Intel kan göra något alls men de har nog en lång väg kvar till AMD och nVidias nivåer.
Detta är trots allt mot gamla Vega med bara 8 CU.
Skulle inte hålla sig särskilt väl mot RDNA 2 och fler CU på 7nm...

Skrivet av GarfieldPower:

Är det jag som ser fel eller är det 1Ghz högre klockfrekvens på Intel processorn?
Inte konstigt isf.

Det lär vara fel avläst bara. 4800U har en basfrekvens på 1.8 GHz men kan boosta upp till 4.2 GHz. Även fast den har dubbelt så många kärnor så skulle den inte vinna så stort i fysiktestet om den faktiskt låg på 1.8 GHz hela tiden.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

2020: Året då Intel har bättre GPU än AMD och AMD har bättre CPU.

*i en CPU. dvs en APU. inte i ett vanligt GPU. men visst kan man försöka böja till sanningen tills det passa.

-Men tyvärr bevisar det ju ingenting...

Intels VD: "Dags att sluta fokusera på benchmark-resultat"

https://www.youtube.com/watch?v=ADGswhzW-L0&feature=emb_title

https://www.sweclockers.com/nyhet/29734-intels-vd-dags-att-sl...

Finner sista stycket lite märkligt. Är väldigt spekulativt och jag upplever att de senaste uppdateringarna Intel gjort av sina processorer oftare skapat sämre prestanda än bättre. Men får väl hoppas tiden är förbi när Intel släpper processorer med buggar stora som ladugårdsdörrar.....

@Bernd_P1:

Dold text
Skrivet av Felmet:

Finner sista stycket lite märkligt. Är väldigt spekulativt och jag upplever att de senaste uppdateringarna Intel gjort av sina processorer oftare skapat sämre prestanda än bättre. Men får väl hoppas tiden är förbi när Intel släpper processorer med buggar stora som ladugårdsdörrar.....

Visst är det spekulation, men Gen12 är en stor förändring och drivrutinerna måste anpassas därefter. Om AMD kan förbättra sina drivrutiner i åratal borde Intel kunna göra detsamma. Patchar på operativsystemnivå som täpper till säkerhetshål är förstås en annan diskussion.

Skrivet av Starric:

Jo, men sen kom ju Vega 8 i slutet av 2017 också. Visst de används fortfarande av AMD men ändå, lansera en ny arkitektur som knappt slår en tre år gammal dito är väl inte såå lyckat kan tyckas

vadå, har folk fortfarande inte lugnat sig kring hypen av deras diskreta geforce 1050 utmanare

För mig är den stora nyheten relaterad till Gen 12 / Xe inte så mycket "snabb" iGPU, det är oneAPI.

OneAPI fungerar redan från gen9, men får känslan av att de förändringar som gjorts i gen12 primärt kommer göra Intels GPUer än mer användbara i GPGPU.

Initiala idén AMD hade med sina APUer var ju att vissa saker görs mycket effektivare av andra kretsar än en CPU, vilet är ett helt korrekt påstående. Problemet med APUer är att det aldrig funnits något vettig sätt att skriva program så att programmet fungerar både på system med en APU men även på de som saknar en AMD iGPU. Faktum är att just nu finns knappt något stöd alls för GPGPU på AMD-sidan då de pushar sitt HIP API (i praktiken en CUDA-klon) och än så länge saknas officiellt stöd både för rDNA och Vega-baserade APU.

Intel kan inte lösa de två fundamentala problemen med spelprestanda på en iGPU: extremt begränsad TDP som även måste delas med CPU samt väldigt låg bandbredd mot RAM jämfört med dGPUer. Dessa två saker gör att iGPUer alltid kommer vara bottenskrapet när det kommer till spel-prestanda, är ju först med 4900HS som AMD lyckats matcha Nvidia MX250 som är en 10 W alt. 25 W krets med 64-bitars minnesbuss!

Vad iGPUer definitivt kan (och bör) användas till är köra sådant som skalar lysande med CPU-kärnor då sådana fall utförs oftast både snabbare och långt mer effektivt på en GPU. OneAPI löser just problemet med att kunna skriva sitt program så det fungerar både på system med en GPU som stöds, men exakt samma kod kan också köras på CPU när GPU-stödet saknas. Faktum är att det inte bara "fungerar" på CPU, ofta blir det även riktigt effektivt då både alla kärnor och SSE/AVX används (kod som passar GPUer tenderar kunna köras rätt väl både över kärnor och med SIMD).

Har testat oneAPI en hel del nu på Iris Graphics 655 (ungefär dubbelt så snabb som vanliga HD620), Tiger Lake borde vara ungefär x4 så snabb som Iris Graphic 655 som redan den uppvisar riktigt fin prestanda med oneAPI!

Sedan till mer rykten, någon som tror på tabell nedan för framtida IPC-ökningar hos Intels CPUer? Gissar den är rätt nära för Willow Cove, men sedan är det lite för bra för att vara sant. Å andra sidan har Jim Keller sagt att man jobbar på en CPU med "väsentligt mycket högre IPC". Kellers uttalande tvivlar jag inte på, frågan är om den här tabellen är en nära... 80 % upp från Skylake skulle nå IPC nivån hos Apples A13, ett par år senare än Apple men ändå!

Kul att när Intel levererar något som delvis drar jämt med AMD så beskrivs det som att man presterar något i HÄSTVÄG trots att man på cpu-testet är distanserade. Vem hade trott det för några år sedan?

Sen går det inte att säga något om prestandan egentligen med de där siffrorna. Gällande mobila processorer så är det av största vikt att veta vilken strömbudget respektive processor är tilldelad, annars säger det inte någonting. Sen som vanligt är det lika intressant att veta hur boostfunktionen fungerar samt vilken kylning respektive processor åtnjöt. För att nämna några faktorer. Egentligen har vi alltså siffror som inte säger ett skit 👌

Senast redigerat 2020-06-04 21:45
Skrivet av Westelindh!:

Kul att när Intel levererar något som delvis drar jämt med AMD så beskrivs det som att man presterar något i HÄSTVÄG trots att man på cpu-testet är distanserade. Vem hade trott det för några år sedan?

Sen går det inte att säga något om prestandan egentligen med de där siffrorna. Gällande mobila processorer så är det av största vikt att veta vilken strömbudget respektive processor är tilldelad, annars säger det inte någonting. Sen som vanligt är det lika intressant att veta hur boostfunktionen fungerar samt vilken kylning respektive processor åtnjöt. För att nämna några faktorer. Egentligen har vi alltså siffror som inte säger ett skit 👌

Om du förväntar dig att få svar på alla dessa frågor från ett läckt prestanda resultat från 3DMark från ett "Engineering Sample" från Intel, är du något i HÄSTVÄGAR dålig på att läsa nyheter som presenteras här på Sweclockers?

PS. För dig som inte fattat galoppen så handlar nyheten om hur en inbyggd GPU i samma krets som CPU presterar även om det finns med att 4c8ht vs 8c16smt = 8000 vs 12500 Physics Score

Senast redigerat 2020-06-05 01:47

Kul att Intel äntligen har en iGPU som duger till något!

Skrivet av Yoshman:

För mig är den stora nyheten relaterad till Gen 12 / Xe inte så mycket "snabb" iGPU, det är oneAPI.

OneAPI fungerar redan från gen9, men får känslan av att de förändringar som gjorts i gen12 primärt kommer göra Intels GPUer än mer användbara i GPGPU.

Initiala idén AMD hade med sina APUer var ju att vissa saker görs mycket effektivare av andra kretsar än en CPU, vilet är ett helt korrekt påstående. Problemet med APUer är att det aldrig funnits något vettig sätt att skriva program så att programmet fungerar både på system med en APU men även på de som saknar en AMD iGPU. Faktum är att just nu finns knappt något stöd alls för GPGPU på AMD-sidan då de pushar sitt HIP API (i praktiken en CUDA-klon) och än så länge saknas officiellt stöd både för rDNA och Vega-baserade APU.

Intel kan inte lösa de två fundamentala problemen med spelprestanda på en iGPU: extremt begränsad TDP som även måste delas med CPU samt väldigt låg bandbredd mot RAM jämfört med dGPUer. Dessa två saker gör att iGPUer alltid kommer vara bottenskrapet när det kommer till spel-prestanda, är ju först med 4900HS som AMD lyckats matcha Nvidia MX250 som är en 10 W alt. 25 W krets med 64-bitars minnesbuss!

Vad iGPUer definitivt kan (och bör) användas till är köra sådant som skalar lysande med CPU-kärnor då sådana fall utförs oftast både snabbare och långt mer effektivt på en GPU. OneAPI löser just problemet med att kunna skriva sitt program så det fungerar både på system med en GPU som stöds, men exakt samma kod kan också köras på CPU när GPU-stödet saknas. Faktum är att det inte bara "fungerar" på CPU, ofta blir det även riktigt effektivt då både alla kärnor och SSE/AVX används (kod som passar GPUer tenderar kunna köras rätt väl både över kärnor och med SIMD).

Har testat oneAPI en hel del nu på Iris Graphics 655 (ungefär dubbelt så snabb som vanliga HD620), Tiger Lake borde vara ungefär x4 så snabb som Iris Graphic 655 som redan den uppvisar riktigt fin prestanda med oneAPI!

Sedan till mer rykten, någon som tror på tabell nedan för framtida IPC-ökningar hos Intels CPUer? Gissar den är rätt nära för Willow Cove, men sedan är det lite för bra för att vara sant. Å andra sidan har Jim Keller sagt att man jobbar på en CPU med "väsentligt mycket högre IPC". Kellers uttalande tvivlar jag inte på, frågan är om den här tabellen är en nära... 80 % upp från Skylake skulle nå IPC nivån hos Apples A13, ett par år senare än Apple men ändå!

https://i.imgur.com/YT6Sv4c.png

Möjligen skall man då bara betrakta iGPUn som en CPU-accelerator

Skrivet av NutCracker:

Möjligen skall man då bara betrakta iGPUn som en CPU-accelerator

Absolut.

Om GPGPU någon gång blir en självklarhet (vilket det bara kan bli om merkostnaden att stödja det i programvara är väldigt nära noll) blir det egentligen en lika självklar del av CPUn som SIMD är idag, men där är vi inte än.

En annan sak som Intel fått rätt med oneAPI är att deras MKL är en av de mest använda BLAS implementationerna som finns (BLAS användas av Matlab och många program för simulering och liknande).

MKL körs idag enbart på SSE/AVX/AVX-512, men oneAPI gör det också möjligt att köra samma saker på GPU. GPUn i Tiger Lake förväntas få >2 TFLOPS kapacitet för SP, d.v.s. en 15 W bärbar kommer tugga matriser snabbare än nuvarande toppmodeller för desktop. Om Intel behåller sin nuvarande 1:4 kvot för DP flyttal kommer den även stå sig riktigt bra även där (Nvidias GPUer kan också används i t.ex. Matlab via cuBLAS, brutal SP prestanda men där är det 1:32 för DP).