Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis portabla till en fast installerad Daikin R35 värmepump. Jävla skönt faktiskt! Bring it on bara med värmen nu

Permalänk
Medlem

@anon56869: Jag tycker tvärt om faktiskt. 4kw minst och ha den i sovrummet och ha dörren öppen så man får kallt i resten av lägenheten. När man lägger sig stänger man av och har ett väl nedkylt sovrum. Så gjorde jag när jag hade portabel.Nu har jag luftvärmepump som gör jag får mindre besvär av pollenallergi också.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Helt galet energislöseri att använda en AC som skickar ut varm luft genom en slang. Samma mängd luft som blåser ut vill komma in på annat sätt och är det varmare ute än inne kan det mycket väl bli så att det blir varmare någon annanstans i huset/lägenheten. Går att använda dessa mackapärer på kvällen när tempen ute oftast är svalare än inne ... men på det hela taget fruktansvärt ineffektiva ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

När jag flyttade förra året så såg jag till att flytta till en lägenhet där det var stor sannolikhet att kunna installera en fast AC så det blev det i år. Väldigt lite ljud och hela lägenheten blir sval, satsar på 21 grader på dagarna och 19 grader i sovrummet på natten. Stor uppgradering mot den portabla vi hade innan faktiskt även om den lyckades kyla bra.

Permalänk
Medlem

@Leffe_B: Ja du kommer njuta av din luftpump.Jag satte in min Juni 2014 och kan inte leva utan den längre.Sommaren 2018 hade dödat mig utan AC kan jag lugnt säga.
Hade som du portabel innan och det ljudet är skönt att slippa helt klart. Jag har min på vår och höst som värme
också föresten. Funkar mycket bra.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på hur man på bästa sätt få till utblåsten på fönster som "roterar utåt", dvs sådana som kan snurra nästan 180grader "uppåt" alltså inte i sedled.. alternativt en lösning mot en dörr?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en portabel AC sen några år, och visserligen gör den stor skillnad, men det är mycket som är problem fyllt med dom också.
Att sluta tätt runt fönstret du ska bålsa ut luften ut är väldigt svårt, om du inte har ett skjutbart fönster, vilket större delen av svenska befolkningen inte har som standard.
Sluter du inte tätt, så kommer mer eller mindre samma mängd varmluft in utifrån som du precis skickat ut, om du kör med stängd dörr till sovrummet tex, eftersom utblåset skapar ett undetryck i rummet, och då är enklaste vägen att få in ny luft via den varma luften utomhus.
Jag har provat och täta med tejp och annat dylikt för att få det tätt runt fönstret, men det blir verkligen en tok ful lösning.

Någon som har en bättre lösning på det här?
Ska finnas AC enheter som även tar luften den kyler utifrån, just för att inte skapa det här undertrycket, men dom verkar rätt ovanliga har jag märkt. Antar för att dom istället kräver 2 otympliga slangar istället för en.

Finns det någon bättre lösning på att täta runt fönstet, när man har en vanligt fönster som öppnas som en dörr?
Acn kom med en plast skena som täcker en bit, men inte själva glipan som blir på ovan/under delen av fönstret.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Angående detta med 2 rör:
Skulle det funka lika bra att ställa maskinen utomhus, och sen fixa ett montage för utblåset av kyla in i lgh?
På så sätt skulle man förhoppningsvis även slippa en del buller...

Det går, men det blir ett bökigt GDS-jobb, för det du vill åstadkomma är att kyla inneluften, inte pressa in kyld uteluft. Du skulle behöva montera en slang för att dra ut inneluften till luftintaget på maskinen (som måste täckas helt och hållet), och en slang till som alltså blåser den kylda luften tillbaka in igen.

Dessutom är de portabla maskinerna säkerligen inte gjorda för att tåla utomhusbruk, och du skulle även bli tvungen att använda ett utomhuseluttag, för att dra kabel från ett uttag inomhus är förbjudet (av elsäkerhetsskäl).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förra sommaren låg temperaturen uppe på 40-45 grader, men efter installerat vita linne gardiner så är det nere på ca 35 grader. Har lutande takfönster vinklade mot förmiddagssol men även eftermiddagssol så bränner på som sjutton hela dagen. Skulle vilja installera AC men hyresvärden går inte med på det. En portabel med inbyggd vatten uppsamlare är ju dock ett alternativ kanske. Men vet inte alls hur bra kyleffekt jag skulle behöva för att kunna sänka temperaturen ner till 22 grader i en lägenhet på 72.6kvm

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkigen min portabla AC. Den gör att jag kan sova i min heta lägenhet när sommaren slår till.

Permalänk
Medlem

Jodå, har en Panasonic luft/värmepump som orkar kyla nedervåningen iaf om de skulle behövas, kör dock utan för det kostar en jävla massa och låta den gå under sommaren men den gick flitigt under 2018.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ska finnas AC enheter som även tar luften den kyler utifrån, just för att inte skapa det här undertrycket, men dom verkar rätt ovanliga har jag märkt. Antar för att dom istället kräver 2 otympliga slangar istället för en.

För att vara petig används uteluften enbart till att bära ut värmen, dvs det fungerar på samma sätt som utedelen för en stationär tvådels-AC. Dessa är både ovanliga och dyra, och kräver som sagt två slangdragningar.

Eller så kan man förstås fixa det själv, alltså konvertera en vanlig enslangare till en dubbelslangare.

Skrivet av zOlid:

Finns det någon bättre lösning på att täta runt fönstet, när man har en vanligt fönster som öppnas som en dörr?
Acn kom med en plast skena som täcker en bit, men inte själva glipan som blir på ovan/under delen av fönstret.

Jag vet att det faktiskt finns lösningar för detta, specialgjorda för detta ändamål, men jag minns just nu inte var jag har sett det. Återkommer!

Återkomst: här är en av dem (men det finns mer eleganta varianter som jag inte hittar just nu):

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

En liknande variant:

https://www.trotec24.se/maskiner/tillbehor-allmant/tillbehor-...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det går, men det blir ett bökigt GDS-jobb, för det du vill åstadkomma är att kyla inneluften, inte pressa in kyld uteluft. Du skulle behöva montera en slang för att dra ut inneluften till luftintaget på maskinen (som måste täckas helt och hållet), och en slang till som alltså blåser den kylda luften tillbaka in igen.

Dessutom är de portabla maskinerna säkerligen inte gjorda för att tåla utomhusbruk, och du skulle även bli tvungen att använda ett utomhuseluttag, för att dra kabel från ett uttag inomhus är förbjudet (av elsäkerhetsskäl).

Då har jag nog missat hur 2-slangsmaskinerna funkar, trodde man hade två slangar för att både få in & ut luft.

Men tackar för feedbacken då min idé var att enbart pressa in kyld luft. Utomhusuttag har jag redan.

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Bring it on bara med värmen nu

NEJ FÖR FASEN! BORT MED DEN

Köpte precis solfilm på Biltema och monterade upp på alla fönster som pekar åt ost/väst och hoppas de hjälper lite.
För min portabla AC har endast ett rör.
Monterade den ute på balkongen förra året men allt blev blött (kartong for the win), men ska se om jag kan effektivisera lite mer detta året genom att göra den mer fukttålig och ändå vara ute. IKEA kasse kanske?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Har ingen AC hemma och planerar inte att skaffa en. Är det för varmt för att vara hemma är jag inte hemma utan vid sommarstugan och vattnet eller något sånt. Sen när det svalnar framåt kvällen brukar det vara drägligt framför datorn eller TVn iaf även utan AC

Men visst, 2018 var det duktigt varmt och fuktigt så jag förstår ju om många vill vara förberedda om du skulle bli en sån sommar igen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då har jag nog missat hur 2-slangsmaskinerna funkar, trodde man hade två slangar för att både få in & ut luft.

Men tackar för feedbacken då min idé var att enbart pressa in kyld luft. Utomhusuttag har jag redan.

Tvåslangsmaskinerna fungerar på samma sätt som en tvådelad stationär AC, de två slangarna är till för "utedelen" (vars jobb är att i praktiken värma upp uteluften), medans "innedelen" (vars jobb är att kyla inneluften) består av luftintaget och utblåset på själva maskinen. Det är alltså två helt separata "luftkretsar", den ena jobbar enbart med uteluften, den andra enbart med inneluften.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har en takfläkt och det räcker för min del. Dyra AC behöver jag inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Blir ett köp nu i slutet av månaden.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en AC men då jag bor i lägenhet så kan jag inte göra åverkan på fönster eller balkongdörr, får klara sig med fläkt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tvåslangsmaskinerna fungerar på samma sätt som en tvådelad stationär AC, de två slangarna är till för "utedelen" (vars jobb är att i praktiken värma upp uteluften), medans "innedelen" (vars jobb är att kyla inneluften) består av luftintaget och utblåset på själva maskinen. Det är alltså två helt separata "luftkretsar", den ena jobbar enbart med uteluften, den andra enbart med inneluften.

Förstår, trodde inte dom var så avancerade, tack för förtydligandet!

Permalänk
Medlem

Vad har hyresvärden för ansvar med avseende på hög inomhustemperatur?

Där jag bor har var och varannan lägenhet ett elvärmeelement som åker upp på vinden efter februari-mars och vid den här tiden ser man allt fler slangar från portabla AC som sticker ut från öppna fönster.

Samtidigt har hyresvärden individuell temperaturmätning på varje lägenhet. Så det måste ju se bra ut med temperaturerna. Sen att det är hyresgästerna som får fixa extravärme och extrakyla för att hålla sig över 19 °C på vintern och under 30 °C på sommaren tror jag inte att hyresvärden kollar så noga på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Finns det någon bättre lösning på att täta runt fönstet, när man har en vanligt fönster som öppnas som en dörr?
Acn kom med en plast skena som täcker en bit, men inte själva glipan som blir på ovan/under delen av fönstret.

Lider av samma problem och har installerat min Electrolux EXP26U med ett fönstertätningskit. Med alla dörrar stängda så blir rummet på 40kvm knappt kyld. Så jag tycker inte att tätningen löser undertrycksproblemet.

Till de som funderar på att skaffa en portabel AC, don't. AC:n låter väldigt högt för att ha inomhus samt kyler väldigt lite om du inte har en lösning som fixar undertrycket.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Hej allesammans!

Jag köpte en Electrolux EXP34U338CW i våras som jag precis har packat upp. Jag var helt inställd på att jag skulle behöva antingen tömma den på vatten eller leda bort vattnet via en slang, men efter att ha läst manualen verkar inte det behövas om man kör den på kylning - eller misstolkar jag manualen?

Behöver jag ingen slang för vattnet om jag endast kör den i kylningsläget?

Dubbelkollar gärna med er som vet så att jag inte kör utan slang och riskerar att sabba maskinen.

Massor av tack på förhand och ursäkta om det har tagit upp tidigare!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

@Luap: har en EXP26U338HW, står på baksidan att vattnet behöver endast tömmas för Heating/Drying. Jag har kört med den ett tag utan problem.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Portabel AC, men jag kanske skaffar en central AC eller luftvärmepump någon gång i framtiden.
Det är mycket bättre att skaffa en AC där den varma sidan av AC'n sitter på utsidan av huset.
Den här videon förklarar varför en portabel AC inte är effektiva.
https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Även om jag skaffar en AC i framtiden så kommer jag försöka vädra så länge som möjligt för att spara el.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

Lider av samma problem och har installerat min Electrolux EXP26U med ett fönstertätningskit. Med alla dörrar stängda så blir rummet på 40kvm knappt kyld. Så jag tycker inte att tätningen löser undertrycksproblemet.

Till de som funderar på att skaffa en portabel AC, don't. AC:n låter väldigt högt för att ha inomhus samt kyler väldigt lite om du inte har en lösning som fixar undertrycket.

Självklart ska de skaffa en AC ifall det inte går att vara inomhus utan att svettas, det finns inte några andra alternativ för många i hyresrätter/bostadsrätter. Den AC du har (9000 BTU) har 40kvm som absolut maxyta, det betyder dock inte nödvändigtvis att den kommer kyla utrymmet effektivt, snabbt eller bra.

Det du kan testa är att modifiera din AC så att du tar in luft utifrån med en extra slang för att fixa undertryckproblemet.

Viktigt att påpeka är att man bör, om man har råd, köpa en AC med minst 12000 BTU för att kyla större rum/medelstora lägenheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör portabel från Jula som duger till sovrummet(lite meck med slangen) men vill egentligen ha luftvärmepump som vi är vana vid(bott i Japan under en längre tid och där är det standard med AC i hemmet). Tyvärr så verkar inte hyresvärden intresserad av att sätta in sån.

Permalänk
Medlem

@Papercat: Det där löser du genom att släppa in luft till ACn. Det är inte bra att täta till allting. För att ge bra kyla måste den ta in lika mycket luft som den blåser ut. Du kan ha en springa öppen i fönstertätningen eller släppa in luft genom något annat fönster i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Vi kör ac via bergvärmepumpen, så värmer man borrhålet lite samtidigt, det enda jag ångra är att vi bara satte en på varje plan, skulle jag gjort det idag skulle jag monterat så serverutrymme och alla sovrum hade egna. så dörrarna kan vara stängda till sovrummen.
Fick bli en vanlig ac till sovrummen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vi kör ac via bergvärmepumpen, så värmer man borrhålet lite samtidigt, det enda jag ångra är att vi bara satte en på varje plan, skulle jag gjort det idag skulle jag monterat så serverutrymme och alla sovrum hade egna. så dörrarna kan vara stängda till sovrummen.
Fick bli en vanlig ac till sovrummen.

Vilken pump har ni? Har gått i samma funderingar, men är lite osäker på om det skulle gå att ordna i efterhand. Den gamla pumpen som vi "ärvde" från förra ägaren pensionerade sig själv under sensommaren för snart två år sedan och blev då ersatt med en Nibe F1255-12.

Värme kan vi producera utan problem. Men kyla är det lite värre ställt med

Har även kikat på väggmonterad AC-pump, men tydligen måste en installatör utföra installationen. Vill inte gärna ta in någon främling i huset under rådande omständigheter så den lösningen går bort direkt.