AKG 242 HD - Byta ut eller skaffa DAC/AMP etc?

Permalänk
Medlem

AKG 242 HD - Byta ut eller skaffa DAC/AMP etc?

Hej,

Jag sitter för tillfället på ett par AKG 242 HD-hörlurar som jag har haft sedan julen 2009 tror jag. Jag har varit otroligt nöjd med hur bekväma de är. Jag har aldrig haft på mig bekvämare hörlurar i alla fall. Deras ljud är - för mig i alla fall - tillräckligt bra förutom att jag tycker att de kunde ha mera bas.

Japp, jag gillar bas, min första bil var en Corolla som var ett år äldre än jag själv med en subwoofer + förstärkare som antagligen var värd ungefär lika mycket som bilen (fast det säger kanske inte så mycket...), pls don't judge!

Nå, jag är hur som helst definitivt ingen ljudexpert och som sagt så tycker jag att ljudkvaliteten i AKG 242 HD har varit tillräckligt bra i alla andra avseenden.

Så nu har jag tänkt såhär: Jag vill gärna ha lika bekväma hörlurar även i fortsättningen, så då är det AKG som gäller. Så hur ska jag då göra för att få bättre bas? Köpa nya AKG-hörlurar och i så fall vilka (AKG K 701, K 275 eller K 712 Pro t.ex?) eller kan jag få högre bas ur mina nuvarande genom att skaffa bättre DAC/AMP eller något? Just nu sitter jag med en Asus Prime Z270-A och kopplar oftast hörlurarna rakt i datorn (inte frontpanelen).

TL;DR: AKG 242 HD rakt kopplade till datorn (Asus Prime Z270-A). Sjukt bekväma hörlurar med ljud som för övrigt är tillräckligt bra för mig men jag vill ha MOAR BASS! Byta hörlurar (utan att gå ner i bekvämlighet) eller få mera bas på annat sätt?

Permalänk
Medlem

Du får inte mer bas även om du har värre förstärkare, så länge de inte är väldigt tungdrivna dyrare lurar, så vill du ha mer så är de byta som gäller. Och försök fara till en butik för att provlyssna så du slipper köpa grisen i säcken.
Angående AKG K701 så lär du bli besviken om du köper dom. Inte värst bekväma, och svag bas, men väldigt bra ljud i övrigt.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD