Behöver hjälp med trasig hårddisk

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med trasig hårddisk

Hej

För ett tag sen så kraschade min extra SSD som jag hade i datorn så jag tog ut den ur datorn och har inte tänkt så mycket mer på det, men om jag går in i programinstalleraren så ligger det gamla spel och liknande där som inte går att ta bort då den inte kan hitta den driven. Det störde mig inte innan men nu när jag skulle installera Epic Games Launcher så vill den automatiskt installera på den gamla hårddisken då jag hade en Epic Games mapp där. Så min fråga är egentligen hur får jag bort den gamla hårddisken helt och hållet så att filer inte kan känna av en hårddisk som inte är där så att säga. Kan väl även lägga till att jag inte är så jätte kunnig när det kommer till datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av setii:

Hej

För ett tag sen så kraschade min extra SSD som jag hade i datorn så jag tog ut den ur datorn och har inte tänkt så mycket mer på det, men om jag går in i programinstalleraren så ligger det gamla spel och liknande där som inte går att ta bort då den inte kan hitta den driven. Det störde mig inte innan men nu när jag skulle installera Epic Games Launcher så vill den automatiskt installera på den gamla hårddisken då jag hade en Epic Games mapp där. Så min fråga är egentligen hur får jag bort den gamla hårddisken helt och hållet så att filer inte kan känna av en hårddisk som inte är där så att säga. Kan väl även lägga till att jag inte är så jätte kunnig när det kommer till datorer.

SSD:er går ofta sönder så det går att läsa innehållet men inte skriva, är det så så kan du ju kopiera över innehållet till en ny SSD. I annat fall så finns det troligen en massa registry-poster som peka på disken som inte finns... då måste man rensa i registryt. Finns program som kan göra det , tex cc-cleaner men har inte provat det med disk som saknas.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Testade att ladda ner Ccleaner men den kan inte heller ta bort filerna från den borttagna SSDn. Det bästa kanske är att klämma in SSDn igen å köra en uninstall på den eller något.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om hur bra de fungerar men en lösning skulle kunna vara program som Revo Uninstaller (finns gratisversion och Pro trial) eller open source-alternativet Bulk Crap Uninstaller. Har använt mig av det senare en gång med gott resultat. Man bör dock vara försiktig med dylika program och det är nog en bra idé att skapa en återställningspunkt eller ha en backup redo ifall det skulle gå åt skogen med registret.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande: Gjorde ett test med Bulk Crap Uninstaller men det funkade inte heller men jag uppskattar tipset! Tror nog att jag får ta å testa att koppla in min gamla SSD igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Barsk66: Jo jag va inne å kolla där med men tyvärr var det inget som hjälpte mig. Men jag hittade en lösning på mitt problem som nästan är för pinsamt att jag inte tänkte på att testa. Men uppskattar verkligen att ni tar er tid att försöka hjälpa mig.