Permalänk

Sprucken dell datorskärm??

Hej, har för några år sedan spruckit skärmen på en dell ultrawide skärm (u3419w) som kostar flera tusen kronor. Har nu försökt ta kontakt me dell om att reparera den, men nej fick jag som svar. Vad ska jag göra för att få denna skärm reparerad?

Permalänk
Medlem

@wilmerhedstrom: Om den gick sönder för längesedan och du kontaktar dom först nu. Låter det som din garanti har tagit slut. Då har du nog ingen chans att få den lagad om du inte hittar någon expert som kan laga skärmar.

Permalänk
Rekordmedlem

Reklamationer ska ske inom 2 månader från att man upptäcker felet så att komma "några år" efter att felet uppstod är inte ok i lagens mening. och vad menar du med "jag spräckte" ? Har du gjort nån åverkan på skärmen så är det inget reklamations eller garantiärende utan då får du ta det på din försäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Reklamationer ska ske inom 2 månader från att man upptäcker felet så att komma "några år" efter att felet uppstod är inte ok i lagens mening. och vad menar du med "jag spräckte" ? Har du gjort nån åverkan på skärmen så är det inget reklamations eller garantiärende utan då får du ta det på din försäkring.

Aa reklamationstiden har gått ur för ett år sedan, men undrar om det går att få den lagad ändå?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Reklamationer ska ske inom 2 månader från att man upptäcker felet så att komma "några år" efter att felet uppstod är inte ok i lagens mening. och vad menar du med "jag spräckte" ? Har du gjort nån åverkan på skärmen så är det inget reklamations eller garantiärende utan då får du ta det på din försäkring.

Aa det stämmer, den är skadad av eget vållande så det är inget reklamationsärende. Men borde man ändå inte kunna laga något oavsett om det är eget vållande?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@wilmerhedstrom: En skärms kostnad består nästan uteslutande av panelen som du nu har spräckt. En panel är inget som går att laga utan den måste bytas. Således kommer det troligen vara billigare att bara köpa en ny skärm.

Om du verkligen vill så kan du ju leta efter en panel och montera in själv. Räkna inte med några direkta ekonomiska besparingar mot att köpa en helt ny skärm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa och billigaste är att leta en annan skärm, endera en helt ny av valfri modell eller så en likadan som är trasig, det är sällan själva panelen går sönder utan det brukar vara andra delar så att köpa en trasig monitor och plocka panelen ur den för att själv byta den är det enda som inte kommer att bli dyrare än att köpa en ny fungerande skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.