Datorn startar ej efter om instalation i nytt chassi

Permalänk

Datorn startar ej efter om instalation i nytt chassi

Hej!
Åkte i helgen och köpte mig ett nytt chassi till pc:n. Alla andra delar är identiska från inann. När jag hade flyttat allt till det nya chassit så provade jagom den funkade, och det gjorde den. Då fortsatte jag med lite cable management och när jag stängt alla panelerna så stoppar jag in kabeln i datorn igen, trycker på knappen och den reagerar inte. Jag kopplar in och ur alla strömkablar och tog ur grafik kortet. Men ingenting hände. Datorn är en färdigbyggd dell dator. Vad kan har hännt och vad har ni för förslag på vad man kan göra för att lösa problemet.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

Hej!
Åkte i helgen och köpte mig ett nytt chassi till pc:n. Alla andra delar är identiska från inann. När jag hade flyttat allt till det nya chassit så provade jagom den funkade, och det gjorde den. Då fortsatte jag med lite cable management och när jag stängt alla panelerna så stoppar jag in kabeln i datorn igen, trycker på knappen och den reagerar inte. Jag kopplar in och ur alla strömkablar och tog ur grafik kortet. Men ingenting hände. Datorn är en färdigbyggd dell dator. Vad kan har hännt och vad har ni för förslag på vad man kan göra för att lösa problemet.
Tack

Eftersom problemet uppstod efter "cable management" så har troligen någon kabel lossnat.
Kolla så att den lilla sladden som går till startknappen på chassit sitter korrekt i moderkortet, dom lossnar lätt.
Sitter allt som det skall i moderkortet så får du kolla sladdens fäste i knappen på chassit så du inte dragit loss den där.

Sist men inte minst, kolla så du inte stängt av nätagget på 1/0 knappen.

Permalänk

@MacAllan: Jag försökte med det här men det löste ingenting, provade även med det förra chassit's på/avlagnings knapp men det händer fortfarande ingenting. Har provat att dra om ström kablarna till moderkortet. Har bara en ram sick men har provat att sätta den i de olika paltserna. Vad kan jag göra? Vad är det som kan var fel? Har inga extra delar som jag kan prova med, är det ett alternativ att lämna in den så att de kan prova med ett annat nätaggregat, och kolla om det är moderkortet som är toast?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Skulle kolla alla kablar en vända till. Dra ur och sätt i igen, kolla av/på knapp på psu.

Visa signatur
Permalänk

Provade detta men det funkade ej. Testade även psu:n så den funkar. Kan det vara moderkortet som är kört?

Permalänk
Medlem

@Gurkan123: Att moderkortet skulle sluta fungera efter att du dragit om kablarna låter skumt, jag tror fortfarande att det är något med kablarna eller chassit.
Är du 100% säker på att sladden till startknappen sitter över rätt 2 stift?
Om man vet vilka 2 stift som startknappen skall kopplas till kan man även bygla dessa med t.ex. en skruvmejsel (om där inte finns startknapp på moderkortet) för att se om den går igång, man behöver endast bygla i en kort stund och kan ta bort den direkt om/när den startar.
Kan ju vara att det är fel på knappen i chassit.

Skall där lysa något på moderkortet när ström är kopplad och gör det detta i så fall?

Kan du ta lite bilder på moderkortet när kablarna är anslutna så vi kan kolla om vi ser något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

Hej!
Åkte i helgen och köpte mig ett nytt chassi till pc:n. Alla andra delar är identiska från inann. När jag hade flyttat allt till det nya chassit så provade jagom den funkade, och det gjorde den. Då fortsatte jag med lite cable management och när jag stängt alla panelerna så stoppar jag in kabeln i datorn igen, trycker på knappen och den reagerar inte. Jag kopplar in och ur alla strömkablar och tog ur grafik kortet. Men ingenting hände. Datorn är en färdigbyggd dell dator. Vad kan har hännt och vad har ni för förslag på vad man kan göra för att lösa problemet.
Tack

En av de viktigaste frågorna.
Du har flyttat över alla delar från en datorlåda till en annan.
Installerade du distanser i den nya datorlådan innan du monterade moderkortet? Vissa datorlådor ar distanser integrerade redan i plåten.

Värt att tänka på.
Det är inte säkert att Dell-Acer-IBM-etc-moderkort har distanserna på samma ställe, enligt standard. Mycket viktigt att kontrollera att de sitter på rätt plats, så du inte monterat en som inte ska vara monterad.

Permalänk

Ja alla distanser är installerade. Här kommer lite bilder med grafik kortet uttaget

Permalänk
Medlem

@Gurkan123: Bilderna syns inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Gurkan123: Kan inte se något konstigt på bilderna, men som jag sa tidigare så kan man prova lägga en skruvmejsel på dom 2 stiften (PWR_SW) för att se om det är sladden till knappen som är kass, är det sladden eller knappen i sig som bråkar så skall datorn starta direkt när du byglar dom 2 stiften.
Gäller bara att vara försiktigt så man inte rör något annat.

Permalänk

Vilka kablar behöver sitta i för att datorn ska starta? Vill ha så få i som möjligt

Permalänk

Provat nu och inget händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

Vilka kablar behöver sitta i för att datorn ska starta? Vill ha så få i som möjligt

Skrivet av Gurkan123:

Provat nu och inget händer

Ja då är det värre, antingen är moderkortet kört trotts allt eller så är det PSU som inte ger ström som den skall.
Du får kolla så att alla stiften i 24-pins kontakten är som dom skall, bästa är ju om du kan testa PSU med annan dator eller testa med annan PSU.

För att du skall få en reaktion så skall egentligen endast 24-pins kontakten behövas, dock hade den inte startat men iaf reagerat på start försöket.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ja då är det värre, antingen är moderkortet kört trotts allt eller så är det PSU som inte ger ström som den skall.
Du får kolla så att alla stiften i 24-pins kontakten är som dom skall, bästa är ju om du kan testa PSU med annan dator eller testa med annan PSU.

För att du skall få en reaktion så skall egentligen endast 24-pins kontakten behövas, dock hade den inte startat men iaf reagerat på start försöket.

Hur skulle den reagera?

Permalänk
Medlem

Vad är "VDG"? Du har kopplat in denna på "CLRTC". (CLear RealTimeClock) Även känt som funktionen för "Clear CMOS" eller "Reset BIOS"
Om du kopplar ur denna, startar datorn då?

Edit:
"VDG", "Volt Data Ground"? Vad är det som sitter i andra änden av kabeln? och vart smiter de andra två kablarna från "plastklumpen" iväg?

Jag ser nu vad det står i den lilla rutan ovan till höger.
Text ovanför rutan: "CLRTC"
Text i rutan:
1-2: Normal
2-3: Clear RTC

Du borde ha någon bygel (jumper) som ska sitta på pinne 1-2.

Likt såhär:

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Gurkan123: Vad är det för chassi? På bilderna så ser det inte ut som om moderkortet vilar på distanserna, sitter dock på mobilen så bilderna är inte jättestora

Jag hade provat montera om allt från början och då testat så att allt fungerar utanför chassit innan du monterar in allt igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ser ut att mobo är rätt monterat, dem sladdarna som styr start knapp etc är dem som har har flera 1 - 2 stickor i ett häfte, dem är längst ner till höger.

Det är front panel, prova att koppla om dem.

Brukar alltid hamna fel i början, bara läsa manualen eller läsa på dem så står det vart dem ska sitta, koppla om dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

Vilka kablar behöver sitta i för att datorn ska starta? Vill ha så få i som möjligt

Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Som någon nämnde tidigare kan Power SW som startar datorn ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpinnarna på moderkortet.

Från nätagget behöver du 2 kablar till moderkortet.

Kopplar ur ALLA diskar och kablar till dom FRÅN moderkortet.

Utanför chassit ska du bara ha strömkabeln till datorn. Allt annat som mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning mm ska bort.

-----------

Fixa felet så långt att datorn lever (fläktar snurrar normalt) innan du sättet tillbaka grafikkortet och försöker få bild.

För att utesluta att något glappar så behöver man ta loss och sätta tillbaka. Det har ofta fixat fel trots att man aldrig såg/kände något fel.

Permalänk
Avstängd

Om vi utesluter kortslutning så tror jag att stora 20/24-pinkabeln till moderkortet som inte är tillräckligt i satt alternativt kablarna från startknappen på chassit. Startknappen från chassit sitter i fel pin på moderkortet så inget händer när du trycker på starta knappen? Har du haft möjlighet att prova starta datorn direkt från moderkortet för att utesluta den stora pin-kabeln?

När jag bytte nätagg en gång så var det stora pin-kabeln till moderkortet som inte var helt i fast jag hade pressat rätt bra och tyckte att det satt tillräckligt, men icke. Var att dra ut den och sedan trycka in igen så satt den tillräckligt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

@Viita: VDG kommer från chassits fanvontroller, inte så duktig på det här så satte den bara där det såg ut att den passade, dumt i efterhand. Men när du tog fram den där bilden på den gula jumpern så kom jag på att jag hade en sån när jag flyttade över komponenterna, men tror dock att jag kan har tappat bort den. Vad ska jag göra då? Kan jag bara koppla en liten elkabel mellan de två pinsen till vänster? Eller måste jag typ köpa en sån gul plupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

@Viita: VDG kommer från chassits fanvontroller, inte så duktig på det här så satte den bara där det såg ut att den passade, dumt i efterhand. Men när du tog fram den där bilden på den gula jumpern så kom jag på att jag hade en sån när jag flyttade över komponenterna, men tror dock att jag kan har tappat bort den. Vad ska jag göra då? Kan jag bara koppla en liten elkabel mellan de två pinsen till vänster? Eller måste jag typ köpa en sån gul plupp?

Det du vill göra är att ordna kontakt mellan pin1 och pin2.
Det är bara din fantasi som sätter stopp för hur du går tillväga.
Dock avråder jag skarpt från att "fulböja" stiften som sticker upp, har du riktig otur när du gör detta så kan du bryta loss ett stift, och då är det inte alls roligt längre.

Det jag skulle göra beror på vad jag har tillgång till.
Antingen skulle jag leta fram en kontakt som passar som jag är villig att offra, med minst två kablar i och sedan tvinna ihop rätt par.
Det andra sättet jag skulle gå tillväga är att skala en kabel, så jag får ut själva "koppartrådarna", snurra dem runt stift 1 och 2 och sedan sätta en tejpbit runt detta för att isolera dem från att riskera att komma i kontakt med andra ledande ytor..
Tänk på, det behövs inte en massiv kabelstam, men en ynklig "tråd" är i minsta laget...

Om du inte har dammsugit ännu, så skulle jag dock rekommendera att försöka leta upp jumpern.
Lampa som man lyser "längs med golvet" för att kasta skuggor kanske kan hjälpa dig hitta den!