Vivobook tappar kontakten med USB-ljudkort

Permalänk
Inaktiv

Vivobook tappar kontakten med USB-ljudkort

Hej,

Jag har försökt ta kontakt med både Asus och Steinberg gällande mitt problem, samt andra forum men jag får 0 hjälp.

Mitt problem:
Jag köpte en ny Asus Vivobook 15 som fungerar kanon. Till den har jag mitt ljudkort (Steinberg UR 22) som är anslutet via USB. Problemet är att ljudkortet "tappar ström", stängs av och efter typ 4 sekunder startar igen och ljuder fadear in igen.

Jag har testat alla USB portar, testat externa USB hubbar. Det ENDA som hjälper lite, är om jag kopplar ur min strömsladd till datorn, då fungerar ljudkortet en längre tid, men blir samma fel efter en längre stund.

Är det någon som snälla kan hjälpa mig? Får panik! Producerar musik och detta gör inte saken så lätt.

Förtydligade rubriken från "Kan någon snälla hjälpa mig (får inga svar)" – tänk på att rubriker ska stämma med innehållet i tråden/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@anon145934: nu sitter jag inte framför en Windows-burk för tillfället, men jag kan tipsa dig om att kolla in dina settings för ström, för det låter som det är nån power saving-grunka som förstör för dig.

Gå in i Power Options, välj avancerade settings, och under USB där ska det finnas nåt i stil med "USB selective suspend". Den är Enabled default, testa att stänga av den.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

De externa USB-hubbarna du testat, har de haft sin egen strömförsörjning? Annars skulle det kunna vara värt att testa en sån om inget annat förslag fungerar, ifall problemet är att datorn inte orkar driva ljudkortet av någon anledning.

Permalänk
Medlem

@anon145934: Testat att byta energischema i windows?

Edit: tvåa på bollen men låter det stå kvar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osgorth:

@Nios: nu sitter jag inte framför en Windows-burk för tillfället, men jag kan tipsa dig om att kolla in dina settings för ström, för det låter som det är nån power saving-grunka som förstör för dig.

Gå in i Power Options, välj avancerade settings, och under USB där ska det finnas nåt i stil med "USB selective suspend". Den är Enabled default, testa att stänga av den.

Testade detta enligt en youtube video, samt något liknande i enhetshanteraren. Fungerade inte dock :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

De externa USB-hubbarna du testat, har de haft sin egen strömförsörjning? Annars skulle det kunna vara värt att testa en sån om inget annat förslag fungerar, ifall problemet är att datorn inte orkar driva ljudkortet av någon anledning.

Nej de har gått på datorns ström. Ja absolut. Jag känner bara att en dator för 7000 helt ny, som även är en mediadator och på många sidor nummer 1 när det gäller musikproduktion för det priset, så borde ju ett ljudkort fungera. Har endast en annan USB enhet i och det är musen.