Intel Core i9-10900K och Core i5-10600K "Comet Lake-S"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

I vilka spel då?

De är ca 7% efter i spel men typ 30% före i flertrådad användning plus billigare och billigare plattform. Så mycket bättre deal.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De är ca 7% efter i spel men typ 30% före i flertrådad användning plus billigare och billigare plattform. Så mycket bättre deal.

7% efter spel med samma skitram. Jag tvivlar på att någon som köper en cpu+moderkort för 12k kr köper slött skitram..
Nog om det. Jag är inte imponerad heller. Men det är ändå rätt fascinerade att en 5år gammal arkitektur hänger med så pass bra.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

7% efter spel med samma skitram. Jag tvivlar på att någon som köper en cpu+moderkort för 12k kr köper slött skitram..
Nog om det. Jag är inte imponerad heller. Men det är ändå rätt fascinerade att en 5år gammal arkitektur hänger med så pass bra.

Och 7% är det nog bara om man tar ett genomsnitt av många spel där majoriteten inte är cpubundna, och inte överklockar. Vill man se hur stark en cpu är i spel skall man ta ett genomsnitt av cpu-bundna spel, då är en överklockad 9900k/s/10900k betydligt mycket starkare än 7%.
Att ta ett genomsnitt av blandad kompott av halvnya spel visar bara just genomsnittlig prestanda i halvnya spel. Inte hur stark en cpu faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Känner mig fortfarande nöjd med mitt budgetval av R3600 - kan konstatera att jag "bara" får 165fps i Bfv 1080 ultra istället för 178fps med intels senaste. Planen var ändå att köpa något maffigare ur ryzen 4000 serien kring vintern kanske, men skönt att veta att jag inte missar mycket medan jag väntar.

Det sagt tycker jag ändå Intel har en bra cpu, är inte det, men 165fps duger fint för mig, min gsync skärm klarar inte mer ändå, så är inget som jag vill elda mina pengar för att få. Annars är jag osarkastiskt imponerad av att Intel faktiskt lyckas lyfta Skylake ännu mer.

Men värt att tänka på för att sätta det i perspektiv är att om du istället investerar i en skärm som har blott 1ms mindre input-lag än vad du spelar på idag, så gör det mer än dubbelt så stor nytta som de där 13fps som är skillnaden mellan en cpu av mellan-klass resp. top-klass. Nästan alla cpu'er är tillräckligt bra idag helt enkelt, och pengarna ska brännas på gpu och skärm om man vill genuint satsa hårt på spelande. Att spela på en överklockad i9'a parad med ett 2080Ti men inte kolla om ens skärm har bra input-lag är lite som att sätta en trimmad V8'a på en moppe.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av binary:

@Aktsu:

Mycket spö i 720p. Spelar du i 720p? Jag förädrar 2-6 mindre fps i 2k eller 4k än många säkerhetshåll och patchar som försämrar prestandan.
Om AMD hade inte lyckats med Ryzen, du skulle förmodligen fortfarande äga en 4 cores Intel CPU till ett skyhögt pris.

@F*ck Intel

Nej, men jag spelar inte i Ultra 4k heller, 720p visar ju hur mycket fps vi kan få. När jag spelar är det ofta 1440p med allt på low så redan idag är jag oftare begränsad av CPU än GPU. Byter jag ut 2080 Ti mot 3080 Ti så kommer det bara bli värre. Oavsett om jag köper Intel eller ger AMD en chans till så har min 3700X varit en besvikelse och jag borde valt en 9700k/9900k istället.

Permalänk
Medlem

Hmm vet inte om det har sagts här men 10600k är 10kärnig kärna med fyra kärnor deaktiverade och kan prestera sämre pga vilka av kärnorna är avstängda medans non-k i5:orna är äkta hexa cores och kan då ha bättre latens:

om videon inte spelas upp där den ska så är det vid 2:00:41

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

GN släppte en video som visar hur stor skillnad snabbare RAM gör för intel sidan, en hel del.
https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, men jag spelar inte i Ultra 4k heller, 720p visar ju hur mycket fps vi kan få. När jag spelar är det ofta 1440p med allt på low så redan idag är jag oftare begränsad av CPU än GPU. Byter jag ut 2080 Ti mot 3080 Ti så kommer det bara bli värre. Oavsett om jag köper Intel eller ger AMD en chans till så har min 3700X varit en besvikelse och jag borde valt en 9700k/9900k istället.

Visste du inte från början att 9700k/9900k är snäppet vassare för spel än 3700X, i synnerhet om man spelar för max fps som du verkar göra med skräp upplösningar (ok, låga upplösningar)?

Ostabiliteten du haft med ditt system (sett i en annan tråd) kan du dock inte skylla på din 3700X men det antar jag att du redan förstått? De flestas 3700X system är helt stabila inklusive mitt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Visste du inte från början att 9700k/9900k är snäppet vassare för spel än 3700X, i synnerhet om man spelar för max fps som du verkar göra med skräp upplösningar (ok, låga upplösningar)?

Ostabiliteten du haft med ditt system (sett i en annan tråd) kan du dock inte skylla på din 3700X men det antar jag att du redan förstått? De flestas 3700X system är helt stabila inklusive mitt.

@Aktsu

Angående ostabilitet jag skrev om i en annan tråd brukar vara om man köper minnen som inte finns i morerkort tillverkarens QVL lista.

Jag har byggt ett 20 tal AMD system och alla har minnen som finns i listan för moderkortet och inte ett av systemen är instabila.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag tar med mig från testet är faktiskt att minneshastigheten i stort sett inte påverkar prestandan för Ryzen 3000 alls. Handlar om 1-2 procent i SweC:s test. För Intel var det däremot stor skillnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visste du inte från början att 9700k/9900k är snäppet vassare för spel än 3700X, i synnerhet om man spelar för max fps som du verkar göra med skräp upplösningar (ok, låga upplösningar).

Ostabiliteten du haft med ditt system kan du dock inte skylla på din 3700X men det antar jag att du redan förstått? De flestas 3700X system är helt stabila inklusive mitt.

Ja jag visste att de var snäppet vassare men inte att gapet var så stort, jag köpte en 4.4 GHz CPU men den går inte högre än 4.1 GHz idag. I recensionerna var det ju inte ett problem utan det var en ”bugg” i AGESAn som introducerades efter recensioner som de skulle fixa, men det blev ingen större skillnad för mig (4.1 istället för 4.0).

EDIT: Om vi tar Sweclockers test här så får de runt 4.2 GHz vid spelande, jag får 4.0 GHz vid spelande av samma spel. Det är ändå 5% skillnad i clock mot de recensioner jag grundade beslutet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

@Mordekai: Jag spelar rätt mycket Civ 6 men ingen kärna går någonsin upp mer än max 50 % mellan rundorna. Inte heller i Football Manager 2019. Vad jag menade med min fråga är om resursövervakaren är missvisande och och att en modern CPU skulle göra spelen snabbare även om det inte syns att nuvarande CPU jobbar ihjäl sig. Eller är det så att dessa spelen inte utnyttjar systemresurserna på rätt sätt och att en uppgradering av CPU:n inte skulle märkas i spelen?

1. Mycket låga inställningar i spelen (för max fps tex i CS:GO): CPUn är ofta(st) flaskhalsen
2. Spelar du med bra/högre inställningar i tex 1440p: Då är oftast GPUn flaskhalsen (mitt 1080Ti kort får jobba hårt i mitt 3700X system medan CPUn oftast har lugna gatan samt låga temps).

Hur mycket bättre prestanda man får i scenario två med en vassare CPU men med samma GPU har andra här bättre koll på än mig. Men som jag skrivit nu några ggr tycker jag att många gamers bör fokusera mera på GPUn inklusive kylning av denna. Visst, för CS:GO lirare som sitter med gamla CRT skärmar för max fps eller kör 800x600 är det annorlunda med mer fokus på CPUn.

Har väl mellan 10300 - 10800 poäng i TimeSpy beroende på inställningar i Afterburner med volt etc med min 3700X på X370 bord med 1080Ti kort och är nöjd med detta, det räcker för mig, något lägre om jag kör stock. Nu ligger jag på 1000 mV för att få ett något tystare system med stabila fps men i framtiden blir det vattenkylning av GPUn för mig.

Permalänk
Medlem

Lansering 20e maj verkar inte gälla i9 eller? Finns ju inte att få tag i nånstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De är ca 7% efter i spel men typ 30% före i flertrådad användning plus billigare och billigare plattform. Så mycket bättre deal.

För någon som främst använder datorn till att spela är det en sämre deal. 10600K + billigt moderkort är ju både snabbare och billigare än 3900X och 3700X + moderkort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dizzö:

De är ca 7% efter i spel men typ 30% före i flertrådad användning plus billigare och billigare plattform. Så mycket bättre deal.

Om du fortfarande använder en Pentium med trasig FPU kanske det är läge att uppgradera

Du gjorde mig i alla fall tillräckligt nyfiken för att även skapa ett "prestandaindex" för allt SweC testar som inte är spel. Skippade det innan för det finns en rad problem med de testerna.

CB15 har länge varit ett totalt meningslöst test då de använder "gamla" x86 instruktioner för flyttalsberäkningar, CB20 är fortfarande omodernt som CPU-renderare då det inte använder SIMD, något som motorn CB20 använder ändå stödjer, så märkligt att benchmarken kör utan detta, men möjligen beror det på att Intel står bakom SIMD motorn som används, den kallas Embree. Phoronix har ett par tester med Embree, med den är 10900K snabbare än 3900X. Ebree stödjer även Zen2, så 3900X är långt snabbare med Embree än utan SIMD-stöd.

Vidare borde man köra med Quick Sync stöd i DaVinci Resolve, något som kommer gynna framförallt Intels billigare CPUer. Även Handbrake har Quick Sync stöd, men där finns en stor anledning att inte testa med det påslaget: filerna blir större med QS i Handbrake då det använder en väldigt gammal version av Intels Media SDK.

Själv har jag bara testat nuvarande Intel Media SDK under Linux med ffmpeg, då blir resultatet med och utan Quick Sync ur alla praktiska hänseenden identiskt vilket är precis vad Hardware Canucks (de diskuterar kvalité från 7:40) också noterade är fallet för DaVinci Resolve.

Skillnaden mellan "gamla" Media SDK och "nya" verkar vara att man nu använder både Quick Sync och GPUn (Intels iGPU alltså). Hardware Canucks noterade ju att man får en större boost from QS i DaVinci Resolve om maskinen är utrustad med dGPU så iGPU endast behöver hantera videokodning. Så om man kör med Intel och tänker jobba med film ska man definitivt inte välja "F" modellerna, man vill ha iGPUn även om man har ett separat grafikkort!

Nog svamlat, här är "prestandaindex" för allt utom spel. Alla resultat är normaliserade mot i5-10600K, som alltid ges ett index på 100.

CPU

Prestandaindex

3900X

154

i9-10900K

142

i5-10600K

100

3600

99

3900X är snabbast, men det är knappast några 30 % utan endast 8 %. 10600K och 3600 är ur alla praktiska hänseenden exakt lika snabba (finns små variationer i specifika applikationer, men de är i praktiken mycket små).

Men SweC, likt resten av tech-pressen, testar med en brutal övervikt av program som skala extremt bra med CPUer. Fundera själv: hur ofta gör ni något där fler än 6 CPU trådar skulle lastas till 100 %? I alla dessa där 6 eller färre CPU-trådar lastas maximalt är egentligen enkeltrådprestanda mer relevant. Här testas bara tre sådana fall, varav två är Cinebench 15 och 20...

Gör man ett prestandaindex över den begränsade mängden tester får man

CPU

Prestandaindex

i9-10900K

107

3900X

101

i5-10600K

100

3600

94

Här får man tänka på att 2/3 kommer från CB som testar flyttalsprestanda. Det som är överlägset viktigast för "normal" datoranvändning är heltalsprestanda per CPU-kärna, tyvärr är det ingen utom möjligt Phoronix som har vettiga tester för något sådant. Phoronix testar bara Linux, så det är inte optimalt om man sitter på WIndows.

Jag nämnt Phoronix flera gånger, deras test är väl värd att läsa även om man sitter på Windows då de har störst bredd på vad som testas av alla tester jag läst så här långt. Man kan inte hävda att Intel är bäst för spel och AMD är bäst för resten, faktum är att i deras test är 10900K marginellt snabbare än 3900X i "icke-spel" tester!

Man måste kolla på specifika test. För mitt primära användningsområde av min 3900X är den det bästa valet, Zen2 är lysande som byggserver (dator bygger stora kodbaser och kör tester på dem). Men inte ens det är enkelt, man ser i Phoronix test att kompilerings-projekt med större mängd länkning (som är I/O intensivt och därmed skalar dåligt med kärnor) gör att 10900K till och med är snabbare än 3950X medan något så pass stort som LInux-kärnan är snabbare på 3900X än på 10900K och 3950X får riktigt sträcka på sig.

Slutligen: titta man på lägsta FPS i spel när CPU-delen är primär flaskhals (och CPU är oftare flaskhals i just lägsta FPS jämfört med genomsnittlig FPS, den även i lite högre upplösning / inställning) så är 10900K 26 % snabbare än 3900X medan 10600K är 25 % snabbare jämfört med 3600.

Edit: missade att länka Phoronix test, fixat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För någon som främst använder datorn till att spela är det en sämre deal. 10600K + billigt moderkort är ju både snabbare och billigare än 3900X och 3700X + moderkort.

Nu beror det på vad du menar med "billigt moderkort", men 3700X+B450 blir ju billigare än 10600K+Z490. Då är Z490 förstås ett bättre moderkort, men det är ju lite att slänga pengar i sjön att kombinera en K-processor med ett låst moderkort. Och sen så finns ju inte heller B460 på marknaden ännu.

Själv är jag faktiskt rätt taggad på de låsta i5:orna. 10400F, 10500 och 1600KF ska bli intressanta att se i speltest... vi får se hur 6c/12t Skylake +++++ (hur många + blir det nu?) presterar mot t.ex. 3600. Om Zen 2 ligger ungefär 6% före (från BF-testet) vid samma klock, men Intel i5-10500 klockar på 4,5GHz vs 4,2GHz så innebär det att den borde ha relativ prestanda mot 3600 på 4,5/4,2/1,06=1,01. Tittar man på 720p-testen så sjunker skillnaden till 2% vid samma klock, så då blir i5-10500 ungefär 5% bättre än 3600. 10400F med boost på 4,3GHz blir istället nästan exakt som 3600, eller lite långsammare.

Sen kan man ju inte helt räkna på det sättet, utan man måste förstås se på riktiga test.

Problemet är då prissättningen... 10400F kostar just nu lika mycket som Ryzen 3600, och 3600 kommer antagligen att sänkas en del framöver, och om man t.ex. köper från Tyskland kan man få den för ungefär 200kr mindre än 10400F. Dessutom finns det just nu en stor mängd bra och billiga moderkort, samt uppgraderingsmöjligheter till Zen 3.

Intels 10th gen är fina processorer på många sätt, men de borde gå ner minst 10-20% i pris. AMD:s kommande prissänkningar kommer antagligen göra det mycket svårt för Intel att konkurrera på stora delar av marknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man tänka på att 2/3 kommer från CB som testar flyttalsprestanda. Det som är överlägset viktigast för "normal" datoranvändning är heltalsprestanda per CPU-kärna, tyvärr är det ingen utom möjligt Phoronix som har vettiga tester för något sådant. Phoronix testar bara Linux, så det är inte optimalt om man sitter på WIndows.

Jag nämnt Phoronix flera gånger, deras test är väl värd att läsa även om man sitter på Windows då de har störst bredd på vad som testas av alla tester jag läst så här långt. Man kan inte hävda att Intel är bäst för spel och AMD är bäst för resten, faktum är att i deras test är 10900K snabbast!

Geekbench testar integer också och specificerar score per test-del, både single core och multicore. Nya geekbench är betydligt längre test än det gamla, som var lite väl kort. Geekbench tycker jag är det bästa overall-testet på win-dos. Int och float ger bättre fingervisning av rå spelprestanda än de flesta syntetiska test.
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/1022614?fbclid=IwAR1ehqt...
Min 9900ks tex. Ett värde för integer score för både single och multicore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nu beror det på vad du menar med "billigt moderkort", men 3700X+B450 blir ju billigare än 10600K+Z490. Då är Z490 förstås ett bättre moderkort, men det är ju lite att slänga pengar i sjön att kombinera en K-processor med ett låst moderkort. Och sen så finns ju inte heller B460 på marknaden ännu.

Själv är jag faktiskt rätt taggad på de låsta i5:orna. 10400F, 10500 och 1600KF ska bli intressanta att se i speltest... vi får se hur 6c/12t Skylake +++++ (hur många + blir det nu?) presterar mot t.ex. 3600. Om Zen 2 ligger ungefär 6% före (från BF-testet) vid samma klock, men Intel i5-10500 klockar på 4,5GHz vs 4,2GHz så innebär det att den borde ha relativ prestanda mot 3600 på 4,5/4,2/1,06=1,01. Tittar man på 720p-testen så sjunker skillnaden till 2% vid samma klock, så då blir i5-10500 ungefär 5% bättre än 3600. 10400F med boost på 4,3GHz blir istället nästan exakt som 3600, eller lite långsammare.

Sen kan man ju inte helt räkna på det sättet, utan man måste förstås se på riktiga test.

Problemet är då prissättningen... 10400F kostar just nu lika mycket som Ryzen 3600, och 3600 kommer antagligen att sänkas en del framöver, och om man t.ex. köper från Tyskland kan man få den för ungefär 200kr mindre än 10400F. Dessutom finns det just nu en stor mängd bra och billiga moderkort, samt uppgraderingsmöjligheter till Zen 3.

Intels 10th gen är fina processorer på många sätt, men de borde gå ner minst 10-20% i pris. AMD:s kommande prissänkningar kommer antagligen göra det mycket svårt för Intel att konkurrera på stora delar av marknaden.

Ok det blev cirka 300:- billigare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För någon som främst använder datorn till att spela är det en sämre deal. 10600K + billigt moderkort är ju både snabbare och billigare än 3900X och 3700X + moderkort.

Varför jämför du 10600K med 3700x och t.o.m 3900x?

Jämför istället med 3600 som också är 6/12 istället.

Då är 3600 mycket bättre deal eftersom det endast är 7% skillnad i spel. Men ca 25% skillnad i pris plus att moderkorten är billigare för AMD....

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du fortfarande använder en Pentium med trasig FPU kanske det är läge att uppgradera

Du gjorde mig i alla fall tillräckligt nyfiken för att även skapa ett "prestandaindex" för allt SweC testar som inte är spel. Skippade det innan för det finns en rad problem med de testerna.

CB15 har länge varit ett totalt meningslöst test då de använder "gamla" x86 instruktioner för flyttalsberäkningar, CB20 är fortfarande omodernt som CPU-renderare då det inte använder SIMD, något som motorn CB20 använder ändå stödjer, så märkligt att benchmarken kör utan detta, men möjligen beror det på att Intel står bakom SIMD motorn som används. Phoronix har ett par tester med Embree, med den är 10900K snabbare än 3900X (men med den är 3900X ändå långt snabbare än utan SIMD-stöd, det är heltalsfaktorer snabbare).

Vidare borde man köra med Quick Sync stöd i DaVinci Resolve, något som kommer gynna framförallt Intels billigare CPUer. Även Handbrake har Quick Sync stöd, men där finns en stor anledning att inte testa med det påslaget: filerna blir större med QS i Handbrake då det använder en väldigt gammal version av Intels Media SDK.

Själv har jag bara testat nuvarande Intel Media SDK under Linux med ffmpeg, då blir resultatet med och utan Quick Sync ur alla praktiska hänseenden identiskt vilket är precis vad Hardware Canucks (de diskuterar kvalité från 7:40) också noterade är fallet för DaVinci Resolve.

Skillnaden mellan "gamla" Media SDK och "nya" verkar vara att man nu använder både Quick Sync och GPUn (Intels iGPU alltså). Hardware Canucks noterade ju att man får en större boost from QS i DaVinci Resolve om maskinen är utrustad med dGPU så iGPU endast behöver hantera videokodning. Så om man kör med Intel och tänker jobba med film ska man definitivt inte välja "F" modellerna, man vill ha iGPUn även om man har ett separat grafikkort!

Nog svamlat, här är "prestandaindex" för allt utom spel. Alla resultat är normaliserade mot i5-10600K, som alltid ges ett index på 100.

CPU

Prestandaindex

3900X

154

i9-10900K

142

i5-10600K

100

3600

99

3900X är snabbast, men det är knappast några 30 % utan endast 8 %. 10600K och 3600 är ur alla praktiska hänseenden exakt lika snabba (finns små variationer i specifika applikationer, men de är i praktiken mycket små).

Men SweC, likt resten av tech-pressen, testar med en brutal övervikt av program som skala extremt bra med CPUer. Fundera själv: hur ofta gör ni något där fler än 6 CPU trådar skulle lastas till 100 %? I alla dessa där 6 eller färre CPU-trådar lastas maximalt är egentligen enkeltrådprestanda mer relevant. Här testas bara tre sådana fall, varav två är Cinebench 15 och 20...

Gör man ett prestandaindex över den begränsade mängden tester får man

CPU

Prestandaindex

i9-10900K

107

3900X

101

i5-10600K

100

3600

94

Här får man tänka på att 2/3 kommer från CB som testar flyttalsprestanda. Det som är överlägset viktigast för "normal" datoranvändning är heltalsprestanda per CPU-kärna, tyvärr är det ingen utom möjligt Phoronix som har vettiga tester för något sådant. Phoronix testar bara Linux, så det är inte optimalt om man sitter på WIndows.

Jag nämnt Phoronix flera gånger, deras test är väl värd att läsa även om man sitter på Windows då de har störst bredd på vad som testas av alla tester jag läst så här långt. Man kan inte hävda att Intel är bäst för spel och AMD är bäst för resten, faktum är att i deras test är 10900K snabbast!
https://i.imgur.com/PV1Vb99.png
Man måste kolla på specifika test. För mitt primära användningsområde av min 3900X är den det bästa valet, Zen2 är lysande som byggserver (dator kör tester där den bygger stora kodbaser och kör tester på dem).

Slutligen: titta man på lägsta FPS i spel när CPU-delen är primär flaskhals (och CPU är oftare flaskhals i just lägsta FPS jämfört med genomsnittlig FPS, den även i lite högre upplösning / inställning) så är 10900K 26 % snabbare än 3900X medan 10600K är 25 % snabbare jämfört med 3600.

Yoshi du är för smart för mig 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför jämför du 10600K med 3700x och t.o.m 3900x?

Jämför istället med 3600 som också är 6/12 istället.

Då är 3600 mycket bättre deal eftersom det endast är 7% skillnad i spel. Men ca 25% skillnad i pris plus att moderkorten är billigare för AMD....

Varför inte? Prislappen är väldigt lika

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför inte? Prislappen är väldigt lika

Asså herregud. Det är ju det som gör att 3600 är mer prisvärt för att den är 6/12 och billigare. Det är ju hela grejjen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Asså herregud. Det är ju det som gör att 3600 är mer prisvärt för att den är 6/12 och billigare. Det är ju hela grejjen.

Jo men jag pratade aldrig om 3600
Klart 3600 är mer prisvärt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför inte? Prislappen är väldigt lika

Skrivet av Dizzö:

Asså herregud. Det är ju det som gör att 3600 är mer prisvärt för att den är 6/12 och billigare. Det är ju hela grejjen.

Hela grejen... ja, det finns ju inte bara ett sätt att segmentera processorer/komponenter. 10600K faller ju in kärnmässigt mot 3600/3600X och prismässigt mot 3700X, så ska man göra en jämförelse behöver man ju egentligen ta båda i beaktande. Som jag ser det finns det fyra relevanta alternativ:

1. Speldator under 15 000kr = Ryzen 5 3600
2. Speldator över 15 000kr = i7-10700K(F), alternativt vanliga 10700 - 10900K om pappa betalar
3. Produktivitet under 15-20t kr = Ryzen 7 3700X
4. Produktivitet över 20 000kr = Ryzen 9 3900X (sen Threadripper när det blir riktit seriöst)
5. Progamer på budget, men som vill närma sig eller överskrida 240 fps i vissa spel = i5-10600KF

Och det här är förstås väldigt förenklat. Jag har senaste dagarna funderat på i vilka fall 10600KF kunde vara bra. I t.ex. CSGO och Fortnite når ju 3600 över 360Hz, så där lär det nog inte vara nån skillnad. PUBG är ju inte vidare väloptimerat, och där verkar det som att 3600 har svårt att nå upp till 240Hz. Sen visst, framtidssäkring, men det är få situationer där de extra pengarna som sätts på 10600K faktiskt är värt det, utan att man borde gå upp till 10700K.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ungefär hälften av alla inlägg i denna tråd är av AMD fans som talar om för andra att dom absolut inte skall ha en Intel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sando:

Hela grejen... ja, det finns ju inte bara ett sätt att segmentera processorer/komponenter. 10600K faller ju in kärnmässigt mot 3600/3600X och prismässigt mot 3700X, så ska man göra en jämförelse behöver man ju egentligen ta båda i beaktande. Som jag ser det finns det fyra relevanta alternativ:

1. Speldator under 15 000kr = Ryzen 5 3600
2. Speldator över 15 000kr = i7-10700K(F), alternativt vanliga 10700 - 10900K om pappa betalar
3. Produktivitet under 15-20t kr = Ryzen 7 3700X
4. Produktivitet över 20 000kr = Ryzen 9 3900X (sen Threadripper när det blir riktit seriöst)
5. Progamer på budget, men som vill närma sig eller överskrida 240 fps i vissa spel = i5-10600KF

Och det här är förstås väldigt förenklat. Jag har senaste dagarna funderat på i vilka fall 10600KF kunde vara bra. I t.ex. CSGO och Fortnite når ju 3600 över 360Hz, så där lär det nog inte vara nån skillnad. PUBG är ju inte vidare väloptimerat, och där verkar det som att 3600 har svårt att nå upp till 240Hz. Sen visst, framtidssäkring, men det är få situationer där de extra pengarna som sätts på 10600K faktiskt är värt det, utan att man borde gå upp till 10700K.

Fast är 1. och framförallt 3. och 4. verkligen så självklara råd?

Kolla in Phoronix test av i9-10900K. Linux har ända sedan Zen1 lanseringen uppvisat minst lika bra prestanda för AMDs plattform relativt Intel som på WIndows, kanske inte så konstigt då hela UNIX tanken är små isolerad byggstenar som lösen en specifik uppgift där dessa kombineras (och då ofta hel eller delvis kan köras parallellt) till att lösa större problem. Phoronix har fler "icke-spel" tester än alla tester jag läst så här långt, i genomsnitt var i9-10900K snabbare än 3900X!

Gällande 1, den känns rimligare och då primärt p.g.a. att Z490 moderkorten (som man vill ha för en speldator för att kunna köra RAM med vettig hastighet) startar på 1650 kr (som rent krasst utan problem driver i5 modellerna) och man måste upp 1900-2000 kr för vettiga modeller (d.v.s. med VRM kapabla att köra i9-10900K med upplåst strömbudget, men kanske ingen överklockning).

i5-10400/Z490 lägger på ~1000 kr p.g.a. moderkortet, i5-10400 och 3600 kostar ungefär lika mycket. 1000 kr på en 15000 kr budget är 7 %.

Snabb googling fick upp denna video där resultaten man får verkar rimliga. Man kör totalt 6 speltitlar i 1920x1080 "ultra" på ett 1080Ti (d.v.s ungefär ett RTX 2070S idag). RAM är DDR4-3200.

Dessa 7 % extra för en 10400+Z490 ger 11 % högre lägsta FPS och 10 % högre genomsnittlig FPS över de titlar som testas. Det sjunker till 6 % om man jämför mot resultaten där 3600 överklockas.

Att hävda att Ryzen är konsekvent bättre för produktivitet har varit fel hela tiden, väldigt mycket "produktivitet" kan inte alls utnyttja alla CPU-kärnor så CB är en usel måttstock för att mäta detta. Faktum är att det är just produktivitet som lär primärt vinna på saker som "Thermal Velocity Boost" i 10900K. Jobbar man med film är Quick Sync ofta väldigt användbart, det framförallt på de enklare CPUerna och ihop med system som kör dGPU.

Ryzen är absolut bättre på vissa fall relaterat till produktivitet. Och då Zen2 har så fin prestanda per tråd så är det rent krasst ofta rätt liten skillnad, men det omvända gäller också. Visst finns det enstaka fall där skillnaden är större, men även det går åt båda hållen (har är det främst saker som QS som kan tilta det i Intels favör med lite större marginal).

Inte ens "drar mindre ström" argumentet fungerar klockrent åt något håll. Alla de tester jag referera till ovan är med "låst" strömbudget för Comet Lake. I det fallet drar är det liten fördel Intel, trots 14 nm++, när det kommer till strömsippande. Men tumregeln här verkar ändå vara att Ryzen har fördel när alla CPU-trådar jobbar medan Intel annars har fördel (men det är väldigt små skillnader).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Hela grejen... ja, det finns ju inte bara ett sätt att segmentera processorer/komponenter. 10600K faller ju in kärnmässigt mot 3600/3600X och prismässigt mot 3700X, så ska man göra en jämförelse behöver man ju egentligen ta båda i beaktande. Som jag ser det finns det fyra relevanta alternativ:

1. Speldator under 15 000kr = Ryzen 5 3600
2. Speldator över 15 000kr = i7-10700K(F), alternativt vanliga 10700 - 10900K om pappa betalar
3. Produktivitet under 15-20t kr = Ryzen 7 3700X
4. Produktivitet över 20 000kr = Ryzen 9 3900X (sen Threadripper när det blir riktit seriöst)
5. Progamer på budget, men som vill närma sig eller överskrida 240 fps i vissa spel = i5-10600KF

Och det här är förstås väldigt förenklat. Jag har senaste dagarna funderat på i vilka fall 10600KF kunde vara bra. I t.ex. CSGO och Fortnite når ju 3600 över 360Hz, så där lär det nog inte vara nån skillnad. PUBG är ju inte vidare väloptimerat, och där verkar det som att 3600 har svårt att nå upp till 240Hz. Sen visst, framtidssäkring, men det är få situationer där de extra pengarna som sätts på 10600K faktiskt är värt det, utan att man borde gå upp till 10700K.

När det gäller Fortnite på lite högre nivå så har jag fått uppfattningen att Amds processorer har svårare att hålla minimi-fpsen (över 144 fps) i slutstriderna. Jag skall uppgradera en av barnens datorer men har inte vågat chansa på en r5 3600. Det är tyvärr svårt att hitta releventa tester (har iofs inte letat på ett tag) då ingen som testar verkar spela kunna Fortnite.

Tycker docket att Intel-paketen blir för dyra så jag avvaktar nog med uppgradering till hösten och ser vad som finns då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Hela grejen... ja, det finns ju inte bara ett sätt att segmentera processorer/komponenter. 10600K faller ju in kärnmässigt mot 3600/3600X och prismässigt mot 3700X, så ska man göra en jämförelse behöver man ju egentligen ta båda i beaktande. Som jag ser det finns det fyra relevanta alternativ:

1. Speldator under 15 000kr = Ryzen 5 3600
2. Speldator över 15 000kr = i7-10700K(F), alternativt vanliga 10700 - 10900K om pappa betalar
3. Produktivitet under 15-20t kr = Ryzen 7 3700X
4. Produktivitet över 20 000kr = Ryzen 9 3900X (sen Threadripper när det blir riktit seriöst)
5. Progamer på budget, men som vill närma sig eller överskrida 240 fps i vissa spel = i5-10600KF

Och det här är förstås väldigt förenklat. Jag har senaste dagarna funderat på i vilka fall 10600KF kunde vara bra. I t.ex. CSGO och Fortnite når ju 3600 över 360Hz, så där lär det nog inte vara nån skillnad. PUBG är ju inte vidare väloptimerat, och där verkar det som att 3600 har svårt att nå upp till 240Hz. Sen visst, framtidssäkring, men det är få situationer där de extra pengarna som sätts på 10600K faktiskt är värt det, utan att man borde gå upp till 10700K.

Fast det är ju inte värt det då 10600K kostar 25% mer än 3600 samt dyrare moderkort med bara 7% mer spelprestanda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@hjalp: Här har du ett test av i5 10400 med bland annat Fortnite (ca 4minuter in) 331FPS för Intel och 279 för Ryzen 3600. i5an har betydligt bättre lägsta fps dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=lqxVCzYlDCA

Vet inte när B460 moderkorten kommer, men när de väl släpps, så är ju i5 10400 + B460 moderkort nog ganska slårslaget i valuta med tanke på att i5 10400F kostar under 2000kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@hjalp: Här har du ett test av i5 10400 med bland annat Fortnite (ca 4minuter in) 331FPS för Intel och 279 för Ryzen 3600. i5an har betydligt bättre lägsta fps dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=lqxVCzYlDCA

Vet inte när B460 moderkorten kommer, men när de väl släpps, så är ju i5 10400 + B460 moderkort nog ganska slårslaget i valuta med tanke på att i5 10400F kostar under 2000kr.

Ja, Intel verkar klart ha bättre lägsta fps.
Tyvärr verkar det inte finnas några tester för Fortnite när det som är mest krävande. Det kan gå från att vara väldigt lättdrivet till att få en överklockad 9900K att gå på knäna under samma match.