Vilken skola ska man välja (Frontend)?

Permalänk
Medlem

Vilken skola ska man välja (Frontend)?

Jag vill läsa till Frontend-Utvecklare till hösten men vet inte vilken skola man ska välja. Vilken tror ni av dessa?

https://www.jensenyh.se/vara-utbildningar/frontendutvecklare

https://medieinstitutet.se/utbildningar/front-end-developer/

https://handelsakademin.se/program/frontend-developer/

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon större roll. YH-utbildningar väger oftast rätt lika och innehållet är snarlikt.
Under normala omständigheter brukar man kunna gå på öppet hus och där få ett intryck av hur det är (vilket inte går nu).
Men annars brukar det vara stående att majoriteten av lärare är konsulter från branschen och där kan det vara lite hit or miss på kvalité. Vissa är kunniga men inte pedagogiska och vissa är pedagogiska men kunskapen är bristfällig.

Då jag jobbar i Stockholm så kan jag säga att av de tre skolorna du nämner så är det främst personer från Medieinstitutet jag stött på i arbetslivet. Men Jensen har ju också tunga namn bakom sig i ledningsgruppen, vilket ofta brukar vara bra då det är dina första kontakter med branschen.

Det jag rekommenderar är att försöka gå en så bred utbildning som möjligt, har man en lite djupare förståelse för hela flödet så är det enklare att nischa in sig på det man tycker är roligt senare. Med det menar jag att det kan vara värt att doppa fötterna lite i databaser och servrar även om man bara vill jobba med frontend senare.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommenderar nån kurs med Vue helst, om inte det är möjligt ta React eller Angular som tredje alternativ, tyvärr verkar ingen av dom specifiera något av det, bara JavaScript, vilket är bra, iaf för 5 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenudd:

Skulle rekommenderar nån kurs med Vue helst, om inte det är möjligt ta React eller Angular som tredje alternativ, tyvärr verkar ingen av dom specifiera något av det, bara JavaScript, vilket är bra, iaf för 5 år sedan

Brukar ingå i andra kursen. Första är grunder i JS och programmering. Andra är test, api och libraries. Tror majoriteten kör React då behovet på arbetsmarknaden är störst där. YH-utbildningar brukar vara duktiga på att köra det absolut senaste, då de enbart får drivas efter behovet på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem

@Stenudd: Varför just Vue? Är inte React mer populärt eller tror du att Vue kommer ta över i framtiden? Vet att Jensen kommer lära ut Vue så kör nog hos dom isåfall då.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

Jag tror Vue, den är helt open source, ägs inte av facebook, även fast React var först och är mer populär idag så tror jag det kommer svänga någon gång, jag kan ha fel Samma med att Angular som ägs av Google förlorade mot React när det kom, Vue hade snabbaste tillväxten för ett tag sedan iaf

Du kan se liten genomgång av dom här https://www.codeinwp.com/blog/angular-vs-vue-vs-react/

React och Angular är fortfarande mest eftertraktade på jobbmarknader som LinkedIn osv, men ser mer potential i Vue för framtiden att komma ikapp

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Jag förstår. Har mest varit inne på Jensen för jag har fått bäst intryck av dom när jag pratat med dom. Vi får se vad det blir i slutändan.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenudd:

Jag tror Vue, den är helt open source, ägs inte av facebook, även fast React var först och är mer populär idag så tror jag det kommer svänga någon gång, jag kan ha fel Samma med att Angular som ägs av Google förlorade mot React när det kom, Vue hade snabbaste tillväxten för ett tag sedan iaf

Du kan se liten genomgång av dom här https://www.codeinwp.com/blog/angular-vs-vue-vs-react/

React och Angular är fortfarande mest eftertraktade på jobbmarknader som LinkedIn osv, men ser mer potential i Vue för framtiden att komma ikapp

https://dzone.com/storage/temp/10003020-reactjs-vs-angular-vs-vuejs-github-stars-compariso.png
https://iotvnaw69daj.i.optimole.com/6LNb4wA-R5StNuCI/w:692/h:452/q:90/https://mk0codeinwp10tp0961a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/01/star-history.png

Vue fungerar skit bra för mindre till mellanstora projekt. Däremot då komplexiteten och skalan ökar brukar React ta över och vinna. Dock tror jag det beror på att det finns fler duktiga React-utvecklare i marknanden än för Vue, i och med att det funnits längre.

Själv hoppas jag att WASM kommer slå ut alla 😂 mest för jag tycker att JavaScript är ett vidrigt språk, TypeScript är i princip ett måste. Men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem

@Stenudd: Ja ok jag förstår. Har också sett att Vue ökat men som du säger React är fortfarande populärast.
Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Jaha! Jag hade ingen aning om det. Har inte hört talas som WASM förut. Har inte testat Typescript för den delen heller haha men ska göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vue fungerar skit bra för mindre till mellanstora projekt. Däremot då komplexiteten och skalan ökar brukar React ta över och vinna. Dock tror jag det beror på att det finns fler duktiga React-utvecklare i marknanden än för Vue, i och med att det funnits längre.

Själv hoppas jag att WASM kommer slå ut alla 😂 mest för jag tycker att JavaScript är ett vidrigt språk, TypeScript är i princip ett måste. Men det är en annan diskussion.

Jo WASM är ju absolut något som kommer växa, dock anser jag inte att det kommer slå ut frontend delar som React och Vue ännu på ett tag, WASM är till för att få saker i webbläsaren att köra i native speed istället för att köra via en JavaScript tolk, för mycket i frontend spelar det ingen roll skulle jag säga, WASM är en abstraktion till hårdvaran, medans dessa JS libraries är en abstraktion till vad som visas på skärmen.

Visst kan det i framtiden komma abstrakta libraries för frontend till WASM, men det finns en anledning varför olika språk har olika plats också, ingen sitter och kodar assembly till microprocessorer eller Windows/Linux idag, förutom väldigt specifika program eller delar av program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenudd:

Jo WASM är ju absolut något som kommer växa, dock anser jag inte att det kommer slå ut frontend delar som React och Vue ännu på ett tag, WASM är till för att få saker i webbläsaren att köra i native speed istället för att köra via en JavaScript tolk, för mycket i frontend spelar det ingen roll skulle jag säga, WASM är en abstraktion till hårdvaran, medans dessa JS libraries är en abstraktion till vad som visas på skärmen.

Visst kan det i framtiden komma abstrakta libraries för frontend till WASM, men det finns en anledning varför olika språk har olika plats också, ingen sitter och kodar assembly till microprocessorer eller Windows/Linux idag, förutom väldigt specifika program eller delar av program

Inte sett Blazor? Kan köra C# i clienten som ett SPA. Är i ett tidigt stadie, men är väldigt smutt
Men får ta det i en annan tråd, har inget med TS att gör.

Permalänk
Medlem

@zaibuf: Ah det ser intressant ut Ja att kompilera till WASM är väl vägen frammåt, skriva i ett mer abstrakt språk som sedan optimaras ner till WASM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenudd:

Skulle rekommenderar nån kurs med Vue helst, om inte det är möjligt ta React eller Angular som tredje alternativ, tyvärr verkar ingen av dom specifiera något av det, bara JavaScript, vilket är bra, iaf för 5 år sedan

Skulle snarare rekommendera någon att skaffa gedigna grundkunskaper som håller över tid, då kan man lätt ta till sig nya verktyg/ramverk och liknande. I synnerhet när det gäller Javascript-världen har förändringstakten som bekant varit hög, oft aonödigt hög då man snarare skapat nya problem än nya lösningar i många fall.

Nu var väl dock OPs fråga primärt vilket utbildningsföretag som är bäst.

Permalänk
Medlem

@improwise: Det är sant, bättre att kunna grunderna först och sen välja ramverk. Alla utbildningarna kör ganska mycket javascript så det är bra. Har själv börjat sitta lite med det hemma också. Nu har jag dock fått reda på att Jensen kör på Vue och Medieinstitutet kör på React. Kanske inte gör nån större skillnad i slutändan eller vad tror du?

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska stirra sig blind på vilket ramverk man ska lära sig utan försöka förstå hur dom fungerar (det vill säga hur javascript fungerar). På så sätt behöver man inte vara låst till ett ramverk. Målet bör vara att kunna skriva fronend appar i det bibliotek som passar bäst för det arbete man ska utföra. Är det React, Vue eller Angular ska inte ha någon betydelse.

Välj inte skola baserat på vilket ramverk dom lär ut, välj det du tycker känns bäst och fokusera på att förstå grunderna i hur javascript fungerar. När du sedan känner dig bekväm i javascript kommer ramverken vara mycket enklare att hoppa in i. Dom gör inget extraordinärt det är i grunden bara ren javascript men med massa syntaxgodis. När du har grundkunskaperna så är dom *mycket* enklare att förstå, för att sedan använda ett det behöver du bara läsa dokumentationen för få detaljerna kring det du ska arbeta i.

Man får givetvis ha ett favorit ramverk

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

@improwise: Det är sant, bättre att kunna grunderna först och sen välja ramverk. Alla utbildningarna kör ganska mycket javascript så det är bra. Har själv börjat sitta lite med det hemma också. Nu har jag dock fått reda på att Jensen kör på Vue och Medieinstitutet kör på React. Kanske inte gör nån större skillnad i slutändan eller vad tror du?

Mvh Hampus

Tror det kvittar faktiskt, i synnerhet jämfört med om ena skolan typ har bättre lärare osv. Båda ramverkekn lär vara så annorlunda ändå om 1-2 år och kanske till och med då ersatts av något annat att döma av takten i Javascript så här långt. Nu var det något år sedan jag senast kollade på Vue men personligen skulle jag i första hand satsat på Angular då det är ett komplett ramverk och jag inte har några problem med att någon annan bestämmer "hur man ska göra saker" jämfört med att alla ska hitta på en massa egna lösningar på samma problem. Därefter React då det har en tung aktör i ryggen. Jag har dock sett klart färre Vue projekt ute hos kunder än för Angular och React, och om jag mimnns rätt är Vue främst stort i Kina osv. Men alla är trots allt JS ramverk så för någon i din situation tror jag det kvittar. Lycka till!

För egen del tror och hoppas jag att WASM är framtiden, jag slipper gärna JS helt och hållet även om språket blivit lite bättre senate åren. Det känns lite som en Fiat som trimmats så den kan köra i 250 km/t men ändå är en Fiat med allt det innebär. Jag är imponerad över hur långt man kommit men nu är det dags för något mer modernt alternativ som inte är samma utmaning att debugga och undrerålla över tid. Men kanske svårt att hitta bra utbildningar i det på YH nivå ännu gissar jag och här och nu är nog JS ändå mer efterfrågat.

Permalänk
Medlem

@improwise: Kanon! Tack så mycket för hjälpen.

mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@Fronix: Jaha, då förstår jag. Tack så mycket för inputen. Ska tänka på det och välja det som känns rätt.

Mvh Hampus

Permalänk

Någon här som har gått Folkuniversitetets Front End utbildning eller sökt den i år?