★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Någon vecka?? Föregående som pratat med supporten sa att dom skulle komma in vilken dag som helst..

Beställde för övrigt 2020-05-13 16:47 så hoppas på att få en cpu direkt och inte i nästa våg..

Ja snubben jag pratade med sa att allt var försenat och att jag inte skulle förvänta mig att få något under denna vecka iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Står nu att min 10700k från inet plockas, beställde 15 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus871:

Jag pratade med supporten bara nån timme sen, leveransen av asus korten och i9an skulle dyka upp när som helst sa han

Haha beror på vem man pratar med då, hoppas han du pratade med har rätt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali bror:

Står nu att min 10700k från inet plockas, beställde 15 maj

Haha jag pratade nyss med en på inet som sa att corona gjort att det blivit förseningar. De jobbade för tillfället med att försöka köpa in fler från andra leverantörer. Han varnade med att 30 juni för i7 var preliminärt och att det kunde dröja längre...

Men nu när jag såg sitt meddelande kollade jag min order och då stod min också som skickad. Halleluja!
De skickade modekortet tidigare imorse så blev 4 paket totalt för dem i leverans, tur man inte betalar frakt.

Permalänk
Medlem

Förlåt min okunnighet, men finns det någon recension ute än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske. Men jag tror också att Intel är väl medvetna om att deras processorer i överlag presterar bättre i spelprestanda, vilket troligen är den största marknadsdelen för dessa processorer? Därför kan de också ta mer betalt.
9900K var redan snabbare än 3900X i spelprestanda, och 10900K kommer vara snabbare än 9900K. Så självklart bör snabbare vara dyrare.

Känns som Intel tappar och tyvärr så kommer ännu fler köpa AMD CPUer när Intel väljer att tro att kunder är dåligt insatta i produkterna.

Tvivlar på att de kan få upp sin försäljning med dessa priser. när Intel säljer 1st CPU så säljer AMD 9st vilket visar att Intel har en sämre produkt som de fortfarande inte har anpassat priset rätt då de fortsätter att tappa marknads andelar.

Kolla bara på HEAD segmentet då Intel halverade priset för att ens har en möjlighet att sälja något. Intel 18/36 kärnor trådar AMD 64/128 Kärnor trådar.

På konsumentsidan har AMD 16/32 och Intel fram till idag endast 8/16

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som Intel tappar och tyvärr så kommer ännu fler köpa AMD CPUer när Intel väljer att tro att kunder är dåligt insatta i produkterna.

Tvivlar på att de kan få upp sin försäljning med dessa priser. när Intel säljer 1st CPU så säljer AMD 9st vilket visar att Intel har en sämre produkt som de fortfarande inte har anpassat priset rätt då de fortsätter att tappa marknads andelar.

Kolla bara på HEAD segmentet då Intel halverade priset för att ens har en möjlighet att sälja något. Intel 18/36 kärnor trådar AMD 64/128 Kärnor trådar.

På konsumentsidan har AMD 16/32 och Intel fram till idag endast 8/16

https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/news/sales-volume/amd-vs-intel-marketshare-chart_all.png

Det du skriver är enligt mig väldigt ointressant som konsument som endast spelar spel på datorn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

"No temperature explosion
Intel has made the processor thinner and adapted the heatspreader with higher copper content to it, which obviously has a positive effect. Of course, the Core i9 now also helps that the ten-core Die is simply larger and thus more space is available for dispensing the heat to the heat spreader and later to the cooler. Thus, despite two cores, the 10900K will not end up being warmer than the 9900K."

Automatisk översättning från: https://www.computerbase.de/2020-05/intel-core-i9-10900k-i5-1...

Inte så goda nyheter för de som tänkt överklocka:

"Overclocking is total disillusionment
An Intel Core i9-10900K can also overclock buyers via the multiplier – theoretically at least. In practice, however, the air is thin. No wonder, because the all-core turbo is already at 4.9 GHz and in most applications more than 200 watt consumption.

Enabling the 5.3 GHz with commercially available means over all ten cores then also fails. The mixture of 5.0 GHz for up to ten cores and for four-core load 5.3 GHz in turn generates 350 watts of Package Power (Cinebench R20) and thus such a large waste heat that the cooling always acts at the limit and Throttling is the result for longer use. Even 5.1 GHz in all-core mode seems almost impossible with air cooling and conventional all-in-one water cooling, and that's only 200 MHz above the continuous clock from the factory – rarely has overclocking been as sobering as it is today."

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Inte så goda nyheter för de som tänkt överklocka:

"Overclocking is total disillusionment
An Intel Core i9-10900K can also overclock buyers via the multiplier – theoretically at least. In practice, however, the air is thin. No wonder, because the all-core turbo is already at 4.9 GHz and in most applications more than 200 watt consumption.

Enabling the 5.3 GHz with commercially available means over all ten cores then also fails. The mixture of 5.0 GHz for up to ten cores and for four-core load 5.3 GHz in turn generates 350 watts of Package Power (Cinebench R20) and thus such a large waste heat that the cooling always acts at the limit and Throttling is the result for longer use. Even 5.1 GHz in all-core mode seems almost impossible with air cooling and conventional all-in-one water cooling, and that's only 200 MHz above the continuous clock from the factory – rarely has overclocking been as sobering as it is today."
[/quote]

Altså är K modellerna inte mycket att marknadsföra sig mot.
Så om jag sitter på 4770k i 1440p så kan jag för ca 10k kr se en ökning med ca 20+ fps i spel. Med en tempraturökning långt över det jag har idag.

Ja det är dags snart, frågan är om det blir denna eller om man ska vänta ytterligare lite på ryzen, är det brist fram till sommaren så känns det nästan som man lika bra kan vänta.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Altså är K modellerna inte mycket att marknadsföra sig mot.
Så om jag sitter på 4770k i 1440p så kan jag för ca 10k kr se en ökning med ca 20+ fps i spel. Med en tempraturökning långt över det jag har idag.

Ja det är dags snart, frågan är om det blir denna eller om man ska vänta ytterligare lite på ryzen, är det brist fram till sommaren så känns det nästan som man lika bra kan vänta.

Du får ju bra mycket mer än 20+ fps om du kombinerar CPUn med bra RAM som computerbase.de visade här: https://www.computerbase.de/2020-05/spieleleistung-test-intel...

Problemet är att alla inte väljer att benchmarka med sweetspot RAM för varken Intel eller AMD. Gissar att det nästan är bättre att försöka klocka arbetsminnet med 10900k än något annat.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

@Toss3:

Ja hade jag fått önska får det gärna vara 50+ fps skillnad känns fortfarande som de mjölkar. Har ändå tänkt kliva upp till 4k vid nästa gen grafikkort, har kört 1440p sen BF3 tror jag det var. Så skillnaden vid spel kommer ändå inte vara enorm vid byte av processor. Kul att den äldre generationen fortfarande rullar men samtidigt så föredrar jag att köpa nytt.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det du skriver är enligt mig väldigt ointressant som konsument som endast spelar spel på datorn.

Har man 2 företag som är jämbördiga så driver det utvecklingen snabbare framåt och priserna blir rimliga. (intel överlägsna vi satt fast på 4/8 i åratal. När amd kom ifatt så på 3 år har vi gått från 4 till 16kärnor för en rimlig peng)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

@Toss3:

Ja hade jag fått önska får det gärna vara 50+ fps skillnad känns fortfarande som de mjölkar. Har ändå tänkt kliva upp till 4k vid nästa gen grafikkort, har kört 1440p sen BF3 tror jag det var. Så skillnaden vid spel kommer ändå inte vara enorm vid byte av processor. Kul att den äldre generationen fortfarande rullar men samtidigt så föredrar jag att köpa nytt.

Jag har lite svårt att förstå exakt vad det är du vill ha? Titta på Sweclockers test som kom upp precis, 10900k får upp till dubbelt så hög FPS som 4790k när vi inte ser andra flaskhalsar, t ex:

T ex här, 41 till 96 i min fps (99%).

Att man sen inte kommer uppleva så stor skillnad pga GPU flaskhals i 4k eller att man klarar sig med 60fps när 10900k kan spotta ut 200fps är ju lite av en annan diskussion som inte har så mycket med mjölkning eller hur vida nya processroer är snabbare eller inte (för det är dom, mycket), utan att du kanske inte har behovet eller att mjukvaran inte är krävande nog för att du ska ha det, och det hade ju vart fallet även om dom hade vart 10x snabbare.

Permalänk
Viking
Skrivet av Yoshman:

Hur stor IPC-förbättring Zen3 får är ju spekulation för tillfället. Men 15 % är en fullt rimlig gissning givet uttalanden från bl.a. AMD

Men kikar man på framtida CPUer måste man ju även titta på vad Ryzen 4000 primärt kommer tävla mot, den kommer rimligen överlappa mest med Rocket Lake .Beroende på vilket rykte man tror på kommer sent Q4 2020 till Q2 2021, själv gissar jag på CES 2021 då strulet nu verkar primärt ha varit strömleverans för socket-1200, vilket inte är ett problem för Rocket Lake då den använder samma sockel.

Nu vet vi egentligen inte IPC-förbättringen i Rocket Lake heller, men enda alternativen som rimligen finns är Sunny Cove eller Willow Cove på 14 nm (ihop med en 10 nm iGPU baserad på Xe-designen). Det betyder att om Zen3 för 15 % högre IPC jämfört med Zen2 kommer den tappa lite relativt mot Rocket Lake även om det blir Sunny Cove (då vi redan vet IPC för Sunny Cove då en används i Ice Lake U som lanserades hösten 2019).

På vilket sätt kommer Zen 3 tävla mot Rocket lake? 10th generationen var ju mest en "paper launch" med tanke på att processorerna inte finns i lager någonstans, och det är inte bara i Sverige. Trots att det är en ganska liten efterfrågan för 10th gen så är utbudet lågt. Så om vi leker med tanken att de flesta får processorerna i Juni till Juli så är det endast 2-3 månader kvar till Zen 3's förväntade lansering. Med det sagt skulle jag säga att Zen 3 till mestadels får tävla mot Comet lake...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Donnerstal:

På vilket sätt kommer Zen 3 tävla mot Rocket lake? 10th generationen var ju mest en "paper launch" med tanke på att processorerna inte finns i lager någonstans, och det är inte bara i Sverige. Trots att det är en ganska liten efterfrågan för 10th gen så är utbudet lågt. Så om vi leker med tanken att de flesta får processorerna i Juni till Juli så är det endast 2-3 månader kvar till Zen 3's förväntade lansering. Med det sagt skulle jag säga att Zen 3 till mestadels får tävla mot Comet lake...

Under hela 2021 lär det vara just dessa två som kommer ställas mot varandra. Comet Lake S måste rimligen vara försenad givet att moderkortstillverkarna gett vinkar om att de hade Z490 moderkort klarar redan i början av året. Det är orsaken till att jag gissar på en CES lansering av Rocket Lake.

Vi vet inte mer om lanseringen av Zen3 än "under 2020", det kan vara Q3 men det kan också vara så att den kommer i senare delen av Q4. Finns indikationer på att AMD kommer köra Epyc först (kanske för att kontra Ice Lake SP som förväntas under sommaren?), men det är som allt annat enbart rykten.

Tror också Intel vill få ut Rocket Lake så fort som möjligt. Dels för att bättre konkurrera med Ryzen 4000, men Intel vill nog väldigt gärna få ut produkter med Xe GPU-kretsen så fort som möjligt då man lagt väldigt stora resurser på programvara relaterad till Xe. För att få snabb spridning av den programvara måste man ju få ut Xe-baserade produkter i händerna på utvecklare så fort som möjligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min order på 10700k + Z490-E står som redo att hämtas på Webhallen Infra, ska dra dit snart så jag hoppas att den faktiskt finns där att hämta. Är det någon som faktiskt fått sin processor idag?

Permalänk
Medlem

@MaxSun: Min 10900k-order står fortfarande som "släpps 2020-05-20". Pratade med kundtjänsten nyss och han sa att de tyvärr inte fått in 10900k från leverantören ännu. När jag frågade om 10700k som ersättare så sa han "inte i lager just nu" så det låter ju nästan som att de fick in några 10700k men inte så det räckte till alla/blev över, men inga 10900k?

Inga leveranser imorgon iom att det är röd dag, men kanske fredag...

Nu är ju iaf reviews uppe, synd bara att det bara testades i5 och i9, ingen verkar ha tester uppe på i7 10700k som borde vara en intressant modell egentligen då den har liknande spec som 9900k men till ett lägre pris, och borde därmed inte ha några större problem att konkurrera med 3900X (i spel såklart).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

@Ali bror: komiskt, beställde samma dag och bara en timme senare var försent då tydligen haha. men hoppas man inte behöver vänta allt för länge. stod på inet där jag beställde ifrån, att det skulle komma 30 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

På vilket sätt kommer Zen 3 tävla mot Rocket lake? 10th generationen var ju mest en "paper launch" med tanke på att processorerna inte finns i lager någonstans, och det är inte bara i Sverige. Trots att det är en ganska liten efterfrågan för 10th gen så är utbudet lågt. Så om vi leker med tanken att de flesta får processorerna i Juni till Juli så är det endast 2-3 månader kvar till Zen 3's förväntade lansering. Med det sagt skulle jag säga att Zen 3 till mestadels får tävla mot Comet lake...

Kolla overclockers.co.uk -> de har flera 10900K på lager.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Viking
Skrivet av Toss3:

Kolla overclockers.co.uk -> de har flera 10900K på lager.

Ja, men vi bor i Sverige. Och 10+ processorer räcker inte till många

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okey så jag var inne på webhallen hämtade upp mina saker förutom mobo + CPU. Där estimerade han 2-3 veckor för CPU 1-2 veckor moderkort...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nån annan som fått sin processor? Såg ut att finnas enstaka 10th gen i7or på hyllan hos Webhallen Infra men jag antar att alla var bokade.

Permalänk
Medlem

26 stycken 10900k från komplett är den bekräftad på lager 24 maj och kommer att skickas då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men vi bor i Sverige. Och 10+ processorer räcker inte till många

10+ kan ju vara 100 st. Netonnet hade ju också några på lager så någon form av "paper launch" är det ju inte frågan om. Dessutom skrev Gibbo på deras forum att över 100+ hade sålts innan lansering: "Already 100+ have sold" https://forums.overclockers.co.uk/threads/intel-comet-lake-10th-series-now-available.18886909/page-2

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxSun:

Nån annan som fått sin processor? Såg ut att finnas enstaka 10th gen i7or på hyllan hos Webhallen Infra men jag antar att alla var bokade.

https://i.imgur.com/ECxARS0.jpg

Lite avis där!
Får mina grejer på fredag förhoppningsvis!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Viking
Skrivet av Toss3:

10+ kan ju vara 100 st. Netonnet hade ju också några på lager så någon form av "paper launch" är det ju inte frågan om. Dessutom skrev Gibbo på deras forum att över 100+ hade sålts innan lansering: "Already 100+ have sold" https://forums.overclockers.co.uk/threads/intel-comet-lake-10th-series-now-available.18886909/page-2

10+ i det här fallet lär betyda 10-20 eftersom det står 20+ på andra av deras produkter. Men du måste väl kunna hålla med om att det är brist, det säger ju varenda människa.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

10+ i det här fallet lär betyda 10-20 eftersom det står 20+ på andra av deras produkter. Men du måste väl kunna hålla med om att det är brist, det säger ju varenda människa.

Brist är det ju nästan alltid vid lansering då många vill ha det nyaste på dag 1. Nu har ju dock många fått in några stycken som skickats ut och är fler på kommande inom närmsta veckorna. Bara inet i princip som tycks ha använt fel leverantör.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE