Intel Core i9-10900K och Core i5-10600K "Comet Lake-S"

Permalänk
Medlem

@Mocka:
Inte direkt? stora dies med stor yta som värmen sprids över. Skylake är en ruskigt effektiv arkitektur med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

I lol'ed.

Ryzen 3000: A New Hope
Intel 10000: The Empire Strikes Back

Ryzen 4000: Return of the B450

Det som hade varit intresant är att testa Watt mot Watt tex 10600F (ej k) mot ryzen 3600
Eller pris vilket just nu då skulle ge 10600kf plus z490 mot 3700x och ett bra B450 kort (tog 450 för att jämföra PCIE3 mot PCIE3)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

@trattjaevel: Hur många rutor har du då? 100-120?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ryzen 4000: Return of the B450

Det som hade varit intresant är att testa Watt mot Watt tex 10600F (ej k) mot ryzen 3600
Eller pris vilket just nu då skulle ge 10600kf plus z490 mot 3700x och ett bra B450 kort (tog 450 för att jämföra PCIE3 mot PCIE3)

Episode VII: The Cores Awaken
Episode VIII: The Last UEFI
Episode IX: The Rise of Skylake

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Den verkar prestera som förväntat. Lite bättre än 9900ks.
Inte direkt värt om man sitter på 9000 serien eller 8000 serien.
@JonasT: Har ni bara testat med ett moderkort? Hardware unboxed och gamers nexus hade en hel del problem med buggiga bios verkar det som. Steve från gamers nexus sa att det påminde om ryzen 1000 serie releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Man får ändå ta av hatten till Intel då de fortfarande kan baka bra kaka i sina gamla formar.

Positivt överraskad till värmeutvecklingen och effektmätningen som jag trodde skulle ligga högre.

Av för hatten till ett företag som har 10x budget jämfört med konkurrenten? Nja

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Trevlig recension!

Nåja, var väl ungefär som man förväntade sig, men faktiskt något energieffektivare än vad jag ändå trodde de skulle vara.

Hade detta varit 9000 serien kanske man hade valt en sådan innan ryzen 3000 hann ut.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jonathanknet:

Den verkar prestera som förväntat. Lite bättre än 9900ks.
Inte direkt värt om man sitter på 9000 serien eller 8000 serien.
@JonasT: Har ni bara testat med ett moderkort? Hardware unboxed och gamers nexus hade en hel del problem med buggiga bios verkar det som. Steve från gamers nexus sa att det påminde om ryzen 1000 serie releasen.

Japp, endast med Maximus XII Extreme. Har en trave andra brädor här också från Gigabyte och MSI, men brukar vid nya processorlanseringar till största mån hålla mig till Asus då jag har bäst koll på deras UEFI-inställningar för strömbudget och turbobins. Handlar mest om att undvika överraskningar som kan sabba en dags testande för att någon inställning stod fel.

Permalänk
Medlem

Fina grejer. Tyckte att 10600k verka intressant men sen såg jag priset. Varför köpa denna över Ryzen 3600 som nu går att köpa för 1000kr mindre?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kul att i5 får HT till sist. Annars tycker jag inte det var ett jättespännande släpp.

i5 med HT har funnits ett tag.

Tycker själv att 10400 kan vara intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Viking
Skrivet av Xeno88:

Fina grejer. Tyckte att 10600k verka intressant men sen såg jag priset. Varför köpa denna över Ryzen 3600 som nu går att köpa för 1000kr mindre?

Och varför inte köpa 3700x för 300kr mer med ett mycket billigare moderkort?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och varför inte köpa 3700x för 300kr mer med ett mycket billigare moderkort?

Precis. Däremot så verkar 10400 fin som @Bael nämnde. Behöver bara lite billigare moderkort att paras med.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit 125w (STOCK) och en ny socket med billigaste moderkortet på ~1700kr.
Så visst hade det varit intressant, den nya plattformen är bromsklossen till en större succé.

Tusenlappen dyrare för ett moderkort som kunde gått till en fetare GPU.

Kan ju erkänna att man saknar OC, Ryzen är fett tråkigt att överklocka då det get minimalt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Känner mig lite besviken. Hade hoppas på mer nyheter och bättre prestanda/krona.
Lutar mer åt AMD i år för mig. Tyvärr Intel.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hoopats på mer, Men Skylake är ju Skylake så sedan kärnantalet och klockfrekvenserna blev kända har det ju gått räkna ut prestandan i förväg. Men ska man köpa nytt och vill ha Intel så är väl detta ett givet val.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vem denna cpu är riktad imot? Spelar man i 1080p så är det ju enbart assassin's creed det faktiskt är en stor skillnad. Priset för denna cpu är 6k plus moderkort för ca 2.5-3k om man ska ha nått vettigt. För att se stor skillnad i 1080p måste du ju ha en ganska stark gpu, så om man sitter på 6700k och framåt varför inte köpa en 1440p skärm? Sitter folk verkligen och spelar på 1080p med tex ett 2080ti?

Ha det gött

Folk som köper en ny dator. Alla uppgraderar ej från den senaste versionen av Intel eller AMD, speciellt inte när man måste köpa en ny moderkort. Varvid argumentet att skillnaden är liten försvinner utan man vill ha det senaste.
Sedan allt kretsar inte runt spel. Är man en ambitiös student inom ett teknisk program så är det inga konstigheter att experimentera med lösningar som kräver mer cpu än vad denna kan leverera. Lite databaser och Ai och annat och vops 5st Core i9-10900K blir perfekt för att driva ens lilla skolarbete. Nu körs dock mycket i molnet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fick precis in diagrammen på sidan 18 med högre minneshastigheter för både Intel och AMD. Inte 4 133 MHz visserligen, men dock en fingervisning vad förhållandevis prisvärda 3 600 MHz kan göra för spelprestandan.

Körde ni snabba eller långsamma minnen när ni gjorde överklockningstesten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hjalp:

Körde ni snabba eller långsamma minnen när ni gjorde överklockningstesten?

Standardspecifikation (2933/2666) vid överklockningstesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalp:

Körde ni snabba eller långsamma minnen när ni gjorde överklockningstesten?

de körde förmodligen stock, i bf5 720p så är det ju lätt att se att minnet är viktigare än oc.
som sagt, vem kör på 2933minnen när det finns bra mycket snabbare att välja på.

Bra test å så, men man undrar ibland vilken målgrupp sweclockers riktar sig till. Entusiaster eller Svennsosns som köper asus/acer/dell datorer?
Dags för swec att köra med snabba minnen på alla cpu test.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Mitt 2080ti sitter och chillar på 50% när jag spelar tarkov i 1440p med en 6700k@4.8..

kanske ett extramfall då eller har du v-sync på? Får du CPU-spikes på 100% på enstaka kärnor? Skulle kanske inte para ihop ett 2080Ti med en 5år gammal CPU om jag inte skulle köra typ 4k. Men allt beror ju på vad man spelar också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för testet! Väntar på DDR5

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bobzombie:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vem denna cpu är riktad imot? Spelar man i 1080p så är det ju enbart assassin's creed det faktiskt är en stor skillnad. Priset för denna cpu är 6k plus moderkort för ca 2.5-3k om man ska ha nått vettigt. För att se stor skillnad i 1080p måste du ju ha en ganska stark gpu, så om man sitter på 6700k och framåt varför inte köpa en 1440p skärm? Sitter folk verkligen och spelar på 1080p med tex ett 2080ti?

Ha det gött

Enligt din signatur sitter på en "Acer XB271HU 165Hz G-Sync" skärm, det är en 1440p men varför har du köpt en skärm som klarar 165 Hz om du aldrig tänker använda det?

Det förvånansvärt många totalt verkar missa är i princip alla tester som gör på nätet kör med "ultra" inställningar. Ofta finns det en eller flera saker som slås på i det läget som rejält minskar FPS. Med lite justering av inställningar är det definitivt möjligt att utnyttja skärmar med >=120 FPS även i 1440p, det med relativt mediokra GPUer (typ RTX 2060S och uppåt).

Kör man snabba shooters är det ofta mer värt att köra hög frekvens, hög upplösning och låga inställningar jämfört med lägre upplösning med högre inställningar. Det man vill åt är "perfekt" flyt och se saker så tidigt som möjligt.

Ovanpå det, lägsta FPS tenderar vara mer CPU-beroende än genomsnittlig FPS. Man kan ju i alla fall inbilla sig att enda orsaken att man förlorar är "FPS-dippar" och man skulle konstant vara matchens lirare bara dippar försvann

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt bra. Intels flaggskepp är dyrare, drar mer ström, blir varmare, låter mer och har ingen inkluderad kylare jämfört med Ryzen 3900X. Och för att kyla Intels flaggskepp får man lägga minst 1000 spänn på en ordentlig kylare. Måste man inte köpa nu så vänta på Zen3 eller next gen Intel. Måste men köpa flaggskepp nu så köper man Ryzen. Med tanke på prisbild och tillkortakommanden hade jag givit den bra produkt och inte utmärkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DST:

de körde förmodligen stock, i bf5 720p så är det ju lätt att se att minnet är viktigare än oc.
som sagt, vem kör på 2933minnen när det finns bra mycket snabbare att välja på.

Bra test å så, men man undrar ibland vilken målgrupp sweclockers riktar sig till. Entusiaster eller Svennsosns som köper asus/acer/dell datorer?
Dags för swec att köra med snabba minnen på alla cpu test.

Vi riktar oss mot en bred skara användare, både entusiaster och mer oerfarna personer som bygger sin första dator. När vi gör ett så pass brett test som detta med väldigt många referenser hela vägen tillbaka till 2011 blir det helt enkelt väldigt krångligt att få till så exakt allt körs vid samma minnesfrekvens. Därför har vi tagit beslutet att hålla oss till officiella frekvenser för den sedvanliga sviten och sedan komplettera med ytterligare tester för annat.

Permalänk
Medlem

DDR5 behövs nu. DDR4 har svårt att leverera den prestandan som krävs.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

i5 med HT har funnits ett tag.

Tycker själv att 10400 kan vara intressant!

Tycker också den är intressant, även i3orna. Om det kommer billigare moderkort och de står sig bra mot B550 och 3300x, 3600. LGA1200 är ju i alla fall levande sockel nu inför nästa gen. B550 AM4 är ju tveksamt om det kommer något mer till efter Zen3 om vi inte får en Zen 3+.

Men båda plattformarna känns ganska intressanta ändå om man vill bygga nytt nu. Skulle dock inte uppgradera om jag satt på föregående generation redan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nimin:

Inte tillräckligt bra. Intels flaggskepp är dyrare, drar mer ström, blir varmare, låter mer och har ingen inkluderad kylare jämfört med Ryzen 3900X. Och för att kyla Intels flaggskepp får man lägga minst 1000 spänn på en ordentlig kylare. Måste man inte köpa nu så vänta på Zen3 eller next gen Intel. Måste men köpa flaggskepp nu så köper man Ryzen. Med tanke på prisbild och tillkortakommanden hade jag givit den bra produkt och inte utmärkt.

Enligt SweClockers mätning drar 3900X mer än 10900K.

Och som ägare av 3900X där jag fortfarande kör med fläkten som kommer med kan jag säga: du vill inte vara i samma rum som den maskinen när den är lastad 100 % (min 3900X står på behörigt avstånd från mina öron, använder den primärt via SSH då den kör Linux). Så visst fungerar fläkten, men har man datorn i samma rum man själv sitter vill man nog investera i ett bra tornkylare.

Vidare var det ju faktiskt förvånande låg temperatur hos 10900K. Hade gissat att TVB skulle vara av rätt begränsad nytta då den bara fungerar till 70°C, med en kompetent tornkylare uppmätte ju SweC endast 57°C under last om man kör med PL1=125W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dbxxx:

Tack för testet! Väntar på DDR5

Lite inne på samma. Får i värsta fall börja klocka min i7-6700k så kanske den klarar sig tills DDR5 släpps på allvar. Då kan man få köpa ett 4080Ti också så blir det fart på prylarna.
Får se vad intel hinner komma med tills dess och vad AMD kan kontra med, just nu känns det som AMD är starkt på frammarsch även om intel gör vad de kan.

Avvaktar med uppgradering iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack för du styr upp forumet så inte alla fanboys kan prata skit om varandras plattform Riktigt kul att se! Siffror och information som verkligen betyder någon när man använder sina grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt SweClockers mätning drar 3900X mer än 10900K.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20008?key=22804d012e71d1e7ebedee05198cbb38
Och som ägare av 3900X där jag fortfarande kör med fläkten som kommer med kan jag säga: du vill inte vara i samma rum som den maskinen när den är lastad 100 % (min 3900X står på behörigt avstånd från mina öron, använder den primärt via SSH då den kör Linux). Så visst fungerar fläkten, men har man datorn i samma rum man själv sitter vill man nog investera i ett bra tornkylare.

Vidare var det ju faktiskt förvånande låg temperatur hos 10900K. Hade gissat att TVB skulle vara av rätt begränsad nytta då den bara fungerar till 70°C, med en kompetent tornkylare uppmätte ju SweC endast 57°C under last om man kör med PL1=125W.

Nja. En del saker förvånar ju. Men nedanstående punkter har jag skrapat ihop.

1. Du fick en kylare på köpet
2. Nej det är inte världens bästa kylare
3. 3900X kräver inte lika kompetent (läs dyr) kylare som 10900K
4. Stock drar Intels flaggskepp 50W mer än 3900X enligt de flesta benchmarks där ute. Exempelvis Gamers Nexus, Hardware unboxed, tech deals mfl.
5. Håller med angående temperaturen. Trodde den skulle vara en kollapsade reaktor men de har lyckats hålla tillbaka temperaturen betydligt mer än jag trodde i förväg.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66