Casta 4K video till ATV 4K

Permalänk

Casta 4K video till ATV 4K

Jag har lite bekymmer att casta mina 4K hemvideofilmer till AppleTV'n från min iPhone11 Pro (eller från min Plex-server). Jag kör på 5Ghz WIFi men det hjälper inte riktigt, det stannar och hackar. Filmerna brukar ligga på ungefär 60megabit/s och det är väl gränsfall vad wifi't här på övervåningen mäktar med så jag antar det är där problemet är.
Testade en betydligt nyare router nyligen, den gav bättre prestanda men det gick fortfarande inte att spela upp mina 4K filmer vettigt. Så vad gör man?
Testade nån sån där wifi-testar-app och den rapporterar typ 80megabit download och 90megabit upload, det är ju förvisso från internet men men..
Jag har inte testat att dra kabel till ATVn men jag har ingen lust med det.
Nån som har andra roligare tips?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

När du kör Bredbandskollen så är det bara en enhet som använder nätet. Men när du kör från din telefon eller Plex blir det två enheter på wi-fi. Första ska det skickas till routern och sedan till Apple tv. Är det då 60Mbit så ta det gånger två, vilket blir mycket om det är långt till routern.

Finns nog ingen bra lösning än att dra kabel till Apple TV.

Permalänk

Jag kan inte ens kolla på 60megabit lokalt i telefonen märkte jag, det hackar med. Känns nästan som nån begränsning i hårdvaran..(?)

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kan inte ens kolla på 60megabit lokalt i telefonen märkte jag, det hackar med. Känns nästan som nån begränsning i hårdvaran..(?)

Kör du förresten din Plex server trådlöst eller med kabel?

Permalänk

Trådat

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Då borde det fungera i telefonen rent bandbreddsmässigt om du får ut 90Mbit ner på bredbandskollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har lite bekymmer att casta mina 4K hemvideofilmer till AppleTV'n från min iPhone11 Pro (eller från min Plex-server). Jag kör på 5Ghz WIFi men det hjälper inte riktigt, det stannar och hackar. Filmerna brukar ligga på ungefär 60megabit/s och det är väl gränsfall vad wifi't här på övervåningen mäktar med så jag antar det är där problemet är.
Testade en betydligt nyare router nyligen, den gav bättre prestanda men det gick fortfarande inte att spela upp mina 4K filmer vettigt. Så vad gör man?
Testade nån sån där wifi-testar-app och den rapporterar typ 80megabit download och 90megabit upload, det är ju förvisso från internet men men..
Jag har inte testat att dra kabel till ATVn men jag har ingen lust med det.
Nån som har andra roligare tips?

Jag stod inte ut med att det tog evigheter att starta okomprimerad bluray från min plex-server med mitt dåvarande wifi så det blev tråd. Både tiden att starta en film och även mindre störningar om någon annan råkade använda wifit samtidigt gjorde det helt klart värt att dra tråd till ATVn. Visst, jag hade bara gammalt wifi med runda slängar 50Mbps som bäst, men det var ändå mindre än hälften av bitraten på det material du ska visa. Tråd vinner alltid över wifi eller arbetet att dra fram tråden.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

När jag testar spela upp film i min iPhone (11 Pro) kör jag direkt från min NAS (Synology DS918+) och Synologys egna filhanterare DS File, så nte via Plex. Jag tycker att överföringshastigheten borde fixa det men tydligen icke.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Vad kör du Plex på? Om filmen måste transcodas av Plex så krävs det ganska bra hårdvara.

Om du startar filmen så kan du på en dator gå in i Plex kontrollpanel och se om filmen spelas via sk. Direct Play eller om den transcodas. Om den transcodas så kan det vara därför det fungerar dåligt.

Det finns lite information kring detta här och även några länkar till ytterligare information: https://forums.plex.tv/t/info-plex-4k-transcoding-and-you-aka...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Varför transcodar du 4K? Kör Direct Play om du vill kolla på 4k annars behöver du en sjuhelvetes CPU eller en GPU som kan transcoda det och sedan en lina som pallar med. Kör en sladd och sedan kör du direct play annars blir din CPU flaskhalsen. Det räcker gott med lokal 1Gbit lina för att köra direct play 4k, det tar heller inte någon CPU eftersom filmen strömmas direkt från källan istället för att den ska göra om den till ett annat format.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Jag kanske uttryckte mig otydligt/snurrigt. De problematiska filerna (4K, ~60megabit) testar jag via directplay på Synologys filhantering-app "DS File".
Testade appen "wifi sweetspot" på telefonen som testar nätverkhastighet precis där jag befinner mig här hemma (antar det är kommunikation med routern) och den rapporterar över 500megabit så jag verkar ju inte befinna mig i "radioskugga" heller direkt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,