Permalänk
Medlem

Långsam laptop

Hej!
Jag har en lenovo laopop, på baksidan står model name 80E5 Lenovo G50-80. Den kom med windows 10 och en fruktansvärd massa bloatware.

Mitt problem är att den går till 100% disk och är långsam som sirap. Fläkten går som en tokig, givetvis. Jag har provat varenda fix jag kunnat hitta. Stängt av sökfunktionen och disk defrag osv. Stänger Skype och ally annat jag inte behöver. Inget gör nån skillnad, så jag har återställt "fixarna".

Jag slutade använda fanskapet för ca 1 år sedan, men behöver nu en laptop igen. Har givit upp att själv djävlas med den pga går ej. Nu undrar jag om det är lönt att lämna in en sån här laptop till ngn kunnig och få den att fungera normalt, eller om det bara är att köpa en ny. Ja har inga stora krav på prestanda, ämnar mest vara på ett ganska simpelt forum som jag är moderaror på. (Omfattar ingen teknisk support, det är ett sällskapsdjursforum).

Som ni förstår, begriper jag inte ett skvatt. Eftersom ni här är mkt kloka (jag brukar alltid hamna här när jag letar efter lösningar på problem) , tänkte jag att ni är de bästa att fråga. Jag vet inte ens var man lämpligen lämnar in en dator. Förr gick allt att fixa själv, så jag har aldrig behövt lämna in ngt. Bor i Helsingborg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brigg:

Hej!
Jag har en lenovo laopop, på baksidan står model name 80E5 Lenovo G50-80. Den kom med windows 10 och en fruktansvärd massa bloatware.

Mitt problem är att den går till 100% disk och är långsam som sirap. Fläkten går som en tokig, givetvis. Jag har provat varenda fix jag kunnat hitta. Stängt av sökfunktionen och disk defrag osv. Stänger Skype och ally annat jag inte behöver. Inget gör nån skillnad, så jag har återställt "fixarna".

Jag slutade använda fanskapet för ca 1 år sedan, men behöver nu en laptop igen. Har givit upp att själv djävlas med den pga går ej. Nu undrar jag om det är lönt att lämna in en sån här laptop till ngn kunnig och få den att fungera normalt, eller om det bara är att köpa en ny. Ja har inga stora krav på prestanda, ämnar mest vara på ett ganska simpelt forum som jag är moderaror på. (Omfattar ingen teknisk support, det är ett sällskapsdjursforum).

Som ni förstår, begriper jag inte ett skvatt. Eftersom ni här är mkt kloka (jag brukar alltid hamna här när jag letar efter lösningar på problem) , tänkte jag att ni är de bästa att fråga. Jag vet inte ens var man lämpligen lämnar in en dator. Förr gick allt att fixa själv, så jag har aldrig behövt lämna in ngt. Bor i Helsingborg.

Den kommer aldrig att bli något fartmonster men just bloatware är en klassisk orsak till att laptops känns sega. Att bara installera om Windows och bli av med allt som ligger i bakgrunden kommer att göra en stor skillnad. Notera att en fabriksåterställning inte är samma sak och inte kommer att hjälpa eftersom det gör precis som det står, återställer datorn som den kom från fabriken dvs med all bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den kommer aldrig att bli något fartmonster men just bloatware är en klassisk orsak till att laptops känns sega. Att bara installera om Windows och bli av med allt som ligger i bakgrunden kommer att göra en stor skillnad. Notera att en fabriksåterställning inte är samma sak och inte kommer att hjälpa eftersom det gör precis som det står, återställer datorn som den kom från fabriken dvs med all bloat.

Oj. Kan man göra det själv?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram minne har du och använder?
Blir ram minnet fult så börjar datorn använda hårddisken som ram och det gör datorn riktigt seg och hårddisken måste arbeta konstant.

Hadde de problemet på en gammal win xp dator med 512mgb ram som blev uppgraderad till win10

Men som sagt Blotware och Crome älskar att äta upp ram minet på en dator. Och det är antingen ränsning av skräp som körs i bakgrunden eller instalera mer ram (om det går) som kan lösa de problemen.

Sedan fins det en tråd jag tyvärr inte kan hitta nu. Där Sweclockers medlämmar erbjuder sinna tjänster med att komma ut eller du till de. Och de fins i hela landet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen jättedålig maskin. i5 5200u klarar sig hyfsat än idag till lättare grejer. Ungarna har varsin probook 430 g1 med i5 generationen innan, dvs i5 4200u. Och det är bra fart i dessa. Men jag har satt i ssd och totalt 8gb minne per dator.

Jag tror ditt problem är dels att du har en massa skräp som autostartar plus att du har bara antagligen 4gb minne vilket jag tycker är i minsta laget. Maskinen du har stöder 2x8gb dvs totalt 16gb, men det är kanske lite overkill, men jag hade kastat in en 4gb sticka till och då får du dessutom dualchannel.

Sen hade jag installerat om windows med en ren installation.

Ang minne så ska din dator ha ddr3l sodimm pc12800 och en 4gb får du på tradera för 200 spänn och det kommer göra stor skillnad. Mindre än 8gb bör man inte ha om man kör win 10 anser jag. Borde finnas service / repairmanual till din modell, och där står hur man öppnar den om du vill sätta i mer minne. Sen hade jag bytt ut den förmodat mekaniska disken mot en 240gb ssd också. Skillnaden blir otrolig till en kostnad på 500kr. Totalt ca 700kr ca med minnet. Då har du en rapp dator som duger till det mesta utom krävande spel. Vill man vara extra rolig kan man köpa ett hdd kabinett och rycka ut dvd romen och sätta kabinettet med den mekaniska disken däri för lagring som en extradisk. Jag har gjort så själv. Men det kostar ca 300 extra för kabinettet.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Här har du servicemanualen btw

https://www.manualslib.com/manual/866656/Lenovo-G50-80.html

Ser ut som en lättservad dator. Du behöver få av base cover dvs understycket. Sen har du ram nere till höger och hdd nere till vänster

Se här

https://www.manualslib.com/manual/866656/Lenovo-G50-80.html?p...

Om du vill uppgradera den lite och ge den nytt liv och en rapphet du inte trodde var möjlig dvs. Jag hade lätt gjort det. Om du känner för att skicka datorn kan jag lösa det åt dig inkl ominstallation och installation av drivisar. Du är såklart välkommen förbi också men jag bor i Osby

Skulle eventuellt kunna prova hjälpa dig med det mest akuta via remote assistance, men jag tror det är mer "konstgjord andning" och att du är mer hjälpt i längden av lite uppgradering och ominstallation.

Vet inte om det är tillåtet att länka till Tradera, isf får mod säga till, men här har du en 4gb

https://www.tradera.com/item/344498/397060052/hynix-4gb-pc3-1...-

Och nej det är inte min auktion

Här har du en 240gb ssd för kaffepengar

https://www.amazon.de/Green-interne-Festplatte-Lesegeschwindi...

Har köpt nästan allt minne de senaste åren beg via tradera.
Handlar mycket via amazon.de också, fraktfritt över €39. De där diskarna är helt ok. Haft 3st såna senaste åren i olika maskiner och de strular fan aldrig.

Tror den går på ~550 i Svea om du hellre vill köpa inrikes.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

@Brigg: Bästa fixen vore att lämna in den eller om du känner någon tekniskt kunnig som kan datorer och läta den installera ett till 4 GB SO-DIM minne då orsaken till att hårddisken hela tiden är igång är att Windows behöver mer plats i Ram minnet, det sker genom att den information som varit minst aktiv lyfts ut från ramminnet och skickas till en swap fil på hårddisken. När den delen sen behövs så hämtas den tillbaka, men först så måste ett del av Ram minnet frigöras = skrivas till swap filen på hårddisken.. Därav att hårddisken arbetar för fullt.

Analogt: Du har ett litet bord som alltid är fullt, då måste du alltid plocka undan något innan du kan ställa annat på det. Enklaste åtgärden är ett större bord! = Mer ram minne.

Den modellen du har har endast ETT 4 GB SO-DIM som är för lite för Windows 10, ja även för Windows 8,1 som var original med Lenovon... Så där är en ledig SO-DIM plats.
Ett 4 GB SO-DIM är några hundringar, hur mycket jobbet kostar beror på, men kan lova att det blir skillnad som natt och dag!

SO-DIM på Prisjakt, misstänker att Kingstone för 259 kr fungerar men kolla CAS och övrig timing först...

All nödvändig information om minnet är understruket nedan:

Speccen för den som är intresserad:
CPU Intel Core i5 5:e gen. 5200U / 2.2 GHz
Max. turbohastighet 2.7 GHz
Antal kärnor Dubbelkärnig
Cache 3 MB
64-bitars datorkapacitet Ja
Funktioner Flertrådsteknik, integrerad minnesstyrenhet, Intel Turbo Boost Technology 2.0
Minne
RAM 4 GB (1 x 4 GB)
Max. RAM som stöds 16 GB
Teknik DDR3L SDRAM
Hastighet 1600 MHz / PC3L-12800
Nominell hastighet 1600 MHz
Formfaktor SO DIMM 204-pin
Antal kortplatser 2
Tomma kortplatser 1

Lagring
Huvudlager 1 TB HDD SATA 6Gb/s / 5400 rpm
Optisk enhet DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM fast - fack
Display
Typ 15.6" - TN
LCD-bakgrundsbelysningsteknik LED-bakgrundsbelysning
Upplösning 1366 x 768 (HD)
Bredskärm Ja
Bildkvot 16:9
Egenskaper Glättat
Ljud & Video
Grafikprocessor Intel HD Graphics 5500
Kamera Ja - 720p
Ljud Högtalare, mikrofon
Standarder som följs HD-ljud, Dolby Advanced Audio v2
Inmatning
Typ Tangentbord, pekplatta
Tangentbordslayout Nordisk
Numeriskt tangentbord Ja
Egenskaper Spillresistent, multi-touch-styrplatta
Kommunikation
Trådlös 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0
Trådlös styrenhet M.2 Card
Nätverksgränssnitt Gigabit Ethernet
Batteri
Teknik 4-cells litiumjon
Kapacitet 32 Wh
Körtid Upp till 7 timmar
Växelströmsadapter
Inmatning AC 100/230 V (50/60 Hz)
Utmatning 45 Watt
Anslutningar & Utökning
Gränssnitt USB 3.0
2 x USB 2.0
VGA
HDMI
Telefon/mikrofonkombinationsjack
Minneskortsläsare 2 i 1 (SD-kort, MultiMediaCard)
Programvara
Medföljande programvara Microsoft Office 2013 (prov)
Diverse
Färg Svart
Lådmaterial ABS-plast
Egenskaper Plats för säkerhetslås (kabellås säljs separat), administratörslösenord, hårddisklösenord, startlösenord
Inkluderade tillbehör Strömadapter
Mått och vikt
Dimensioner (BxDxH) 38.4 cm x 26.5 cm x 2.5 cm
Vikt 2.5 kg
Miljöstandarder
ENERGY STAR-certifierad Ja

Ändrade länk till prisjakt som blev fel.. + Förtydligande (bord)
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Brigg:
Ifixit har din laptop, att öppna och sätt i ett nytt minne i den lediga SO-DIM platsen verkar vara rätt enkelt
https://www.ifixit.com/Device/Lenovo_G50-80_80E5
Kolla in Bottom Access Panel, man lossar tre skruvar, bänder lätt upp i framkanten för att snäppa loss panelen och drar den frammåt.
Den vita rektageln i 4'e fotot visar den lediga SO-DIM slotten, i med minnet och sen göra allt baklänges

2'a steget för mer prestanda vore en 2,5" SATA SSD, men det är en dyrare och krångligare lösning då inehållet på nuvarande hårddisk då ska föras över till SSD'n. Räcker inte att bara kopier, boot med mera ska med...

Lade till 2'a steg...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Brigg: Börja med att sätta i mer minne innan du gör nåt annat, det är den absoluta bidragande orsaken till att den känns slö och bara det kommer att göra susen! Bloatware hade du kanske velat bli av med om det ska vara optimalt. Men med mer minne kommer bara det att kännas snabbare så man kanske struntar i det andra.

Eftersom du behöver äldre DDR3L hade jag spanat in Tradera: https://www.tradera.com/search?q=4gb&categoryId=344498

Permalänk
Medlem

Tack så oerhört mycket!

Tack så oerhört mycket för era svar!!!
Jag måste läsa igenom dem flera gånger till. Är oerhört tacksam!

Permalänk
Medlem

Tror att det kan handla om minnet, för när jag kollar i aktivitetshanteraren så ser det ut såhär:

(Jag kunde inte hitta hur man infogar en bild i sitt inlägg.)
https://drive.google.com/file/d/1aQY8Lg3D0ITKb73rSabzTlCaO9KY...

Permalänk
Medlem

@Brigg: Precis, på bilden ser man att minnet är helt fullt och hårddisken går på 100% eftersom Windows använder hårddisken som reservminne. Det kommer resultera i att datorn blir extremt långsam, så mer minne är som sagt det första du måste åtgärda. Om du sen vill göra datorn ännu snabbare så är nästa steg att ersätta hårddisken med en SSD.

Permalänk

Du slipper dessutom ominstallera Windows när du sätter i mer RAM Så verkligen ett billigt och enkelt första steg, även om vi entusiaster definitivt skulle rekommendera SSD (istället för hårddisk).

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

@Brigg: Precis som övriga så instämmer jag i att du måste öka på minnet till att börja med.

Vidare är en SSD som några andra rekommenderat nästa steg, visst du får installera om windows med detta.

Det kan dock inte förtydligas nog att det också är vad som primärt skiljer i prestandan mellan din nuvarande burk och en modern i samma prisklass.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

JA!
Eller någon av dessa (som tidigare länk), eller beg som någon postade från Tradera.

Valet är fritt

Å har du inte tummen mitt i näven så kan di nog fixa det själv genom att följa Ifixit länken.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Du kommer fixa det galant TS. Kan du hantera en skruvmejsel? Kan du bygga lego? Då kan du oxå uppgradera din laptop Typ

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Köpte mer RAM på Kjell, de hjälpte mig sätta i det. Datorn hittar det och använder det.

minne

Dock går den genast upp till 100% disk någon minut efter att jag startat datorn, innan jag har öppnat Chrome.

100% disk

Den låter fortfarande (fläkten) och är långsam, möjligen något mindre långsam.

Jag har en gång installerat AVG free antivirus på den, vilket jag ångrade men inte kunnat göra något åt. Har laddat ner de borttagningsverktyg som AVG själva säger till en att använda, men det funkar inte. Kan det vara en del av problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Hej igen!
Köpte mer RAM på Kjell, de hjälpte mig sätta i det. Datorn hittar det och använder det.

minne

Dock går den genast upp till 100% disk någon minut efter att jag startat datorn, innan jag har öppnat Chrome.

100% disk

Den låter fortfarande (fläkten) och är långsam, möjligen något mindre långsam.

Jag har en gång installerat AVG free antivirus på den, vilket jag ångrade men inte kunnat göra något åt. Har laddat ner de borttagningsverktyg som AVG själva säger till en att använda, men det funkar inte. Kan det vara en del av problemet?

För att den inte ska kännas långsam, så rekommenderar jag, o det starkaste, att köpa en SSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Brigg: Har du gört en diskrensning på C: och efter det defragmenterat C:?

Diskrensning tar bört tillfälliga/temporära filer som inte behövs,.

Defragmentering lägger filerna iordning så Windows och mjukvara kan läsa in dom snabbare.

Det ser OK ut i Aktivitetshanteraren nu förutom då disken, men misstänker av den taggiga kurvan för CPU ihop med en svag stigning för minnesanvändning att en del skit borde plockas bort...

Men starta med en diskrensning och defragmentering, så får vi se vad det gör!

Edit: Såg att en del av taggkurvan för CPU'n sammanfaller med WIFI, det är ju ett tag sedan som den varit igång.
Å ihop med hur seg som den var tidigare så misstänker jag att Windows uppdate inte lyckats med att köra in uppdateringar. Därav segheten nu!

So kör först diskrensning och defragmentering utan wifi igång!

Starta om och starta WIFI!

Kor windows uppdate upprepade gånger, tills det inte kommer ner fler uppdateringar. Skulle det säga att någon uppdatering misslyckades så ignorera det, den kommer in nästa dag eller om ett par veckor. Microsoft ger sig inte så lätt...

Efter att du är klar med Windows uppdate så kör diskrensning och defragmentering, nu kan WIFI vara på...

Lycka till

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tack! Skall följa dessa råd senare idag! 💚

Permalänk
Medlem

jag har nu kört defrag (den gör det automatiskt så där var 0% fragmentering) och diskrensning. Den säger att alla windows uppdateringar är hämtade. Datorn är mycket bättre nu. Jag är oerhört tacksam för er hjälp!

Nu vill den emellertid att jag ska uppdatera Windows 10. Jag antar att det är något man bör göra, men jag frågar er först. Så här ser meddelanderutan ut: https://drive.google.com/file/d/14T3IL6PU2a0bZKz956nJS99J21aF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

jag har nu kört defrag (den gör det automatiskt så där var 0% fragmentering) och diskrensning. Den säger att alla windows uppdateringar är hämtade. Datorn är mycket bättre nu. Jag är oerhört tacksam för er hjälp!

Nu vill den emellertid att jag ska uppdatera Windows 10. Jag antar att det är något man bör göra, men jag frågar er först. Så här ser meddelanderutan ut: https://drive.google.com/file/d/14T3IL6PU2a0bZKz956nJS99J21aF...

Vad bra

Kan dock inte se bilden om jag inte får behörighet av dig...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

jag har nu kört defrag (den gör det automatiskt så där var 0% fragmentering) och diskrensning. Den säger att alla windows uppdateringar är hämtade. Datorn är mycket bättre nu. Jag är oerhört tacksam för er hjälp!

Nu vill den emellertid att jag ska uppdatera Windows 10. Jag antar att det är något man bör göra, men jag frågar er först. Så här ser meddelanderutan ut: https://drive.google.com/file/d/14T3IL6PU2a0bZKz956nJS99J21aF...

Vi har inte behörighet att se bilden på Google Drive.

Vill den uppdatera så kör uppdateringen, och starta sen om.
Efter det så gå in i Inställningar, Windows Uppdate och Sök efter Uppdateringar
Om det hittas uppdateringar så kör dom, när det är klart så starta om laptopen.
Å kör sen ånyo en diskrensning följt av defragmentering (även om windows säger att det inte behövs).

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Oops, gjorde fel! Här är länken https://drive.google.com/file/d/14T3IL6PU2a0bZKz956nJS99J21aF... Det står bara att jag har de senaste uppdateringarna (jag körde defrag och diskresning efter, tack för tipsen!) och att supporten snart upphör för min version av Windows och att jag rekommenderas uppdatera den. Det funktionsuppdatering för Windows 10 version 1909 den vill jag ska ladda ner.

Det är helt underbart att använda datorn nu.

Permalänk
Medlem

@Brigg: Kul att du är nöjd, är härligt att höra

Det är bara att ladda ner och köra uppdateringen till 1909, men vänta tills du inte hart tänkt att använda datorn då det är en större uppdatering som kan stå och tugga ett tag.
Gör som jag skrev i inlägget ovan, så får du bästa möjliga prestanda.

Får nämna att nästa stora Windows uppdate (som visas liknande 1909) sägs ge en liten prestandaökning ihop med bättre support på/för äldre hårdvara. Bör vara ute inom 6-månader.

Lycka till...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!