Första bygget - söker feedback på den här setupen under 10.000:-

Permalänk
Medlem

Första bygget - söker feedback på den här setupen under 10.000:-

Tjenare Sweclockers forum, och tack för alla år av tjuvläsande när man behövt hjälp!
Nu är det dags för mig att bygga min första dator från grunden så jag tänkte passa på att få ett par tips från proffsen.

TLDR; Lågt pris, mycket kräm, ingen moddning och kan lägga ett par hundralappar extra på att det ska bli snyggt/roligt.

Behov: Jag söker en budgetgamer som håller länge, pris ca 7-9000:-. Min nuvarande är en Komplett-monterad burk, köpt 2011 för 7000:-, en riktig trotjänare som håller på att kasta in handduken.
Jag har en rätt nice TV, en LG C9 OLED 65" som jag lirar en del Ps4 Pro på. Att lira PC i 4k ryms väl inte i min budget men kan ändå vara bra att veta att den finns.

Tanken är att köpa delar, bygga burken och sedan försöka fynda ett grafikkort beg eller dylikt. Kanske nåt 3000-kronors för 2000:- beg eller så låter rimligt. Är det en bra tanke eller behöver jag välja grafikkort redan nu för att optimera?
Windows 10? Jag ser koder säljas för drygt 100:- lite överallt och det låter ju bättre än att betala över tusenlappen. Var/hur köper ni? Eller kan man slippa köpa helt kanske

Jag har läst på ett par dagar och kollat här i forumet. Är ganska okunnig men inte tappad bakom en vagn. Har plockat isär och pillat en del, men inte byggt från grunden eller rotat tunt i någon BIOS sedan Soundblaster 16 så att säga

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Chassi: Kolink Stronghold Vit (490 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX (1 142 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Inet)
SSD: WD Blue SN550 NVMe SSD (699 kr hos Elgiganten)
PSU: Kolink Enclave / 500W / 80+ Gold (799 kr hos Webhallen)
Summa: 6 048 kr

Är mest osäker på moderkort men snodde tips i forumet här. Vill att det ska funka direkt, slippa överklocka osv.
Tog ett modulärt agg, känns ändå både stiligt och enkelt att slippa en del sladdar.

Var har jag tänkt snett/rätt och hur kommer den att stå sig om några år?
Otroligt tacksam på förhand för eventuell visdom!
/Christian

Permalänk
Viking

Skulle ändra till det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Såhär hade jag gjort. Hade skippat Nvme SSD då du kan få den dubbla lagringen med en Sata, inom denna budgeten tycker jag inte det är rimligt. I spel och Windows kommer prestandan vara identiskt ändå.

Med din budget tycker det är klokt av dig att försöka plocka upp ett begagnat grafikkort för att få ut så mycket som möjligt. Men annars ryms ett GTX 1660 super inom budget och ger respektabel prestanda i 1080p.

Ja, Windows går att köpa på omvägar. Har ingen egen erfarenhet av det men vet att många här har och säkert hjälper dig.

Btw, du kan inte återanvända ditt gamla chassi så att du kan använda den delen av budgeten på annat?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadaism:

Tjenare Sweclockers forum, och tack för alla år av tjuvläsande när man behövt hjälp!
Nu är det dags för mig att bygga min första dator från grunden så jag tänkte passa på att få ett par tips från proffsen.

TLDR; Lågt pris, mycket kräm, ingen moddning och kan lägga ett par hundralappar extra på att det ska bli snyggt/roligt.

Behov: Jag söker en budgetgamer som håller länge, pris ca 7-9000:-. Min nuvarande är en Komplett-monterad burk, köpt 2011 för 7000:-, en riktig trotjänare som håller på att kasta in handduken.
Jag har en rätt nice TV, en LG C9 OLED 65" som jag lirar en del Ps4 Pro på. Att lira PC i 4k ryms väl inte i min budget men kan ändå vara bra att veta att den finns.

Tanken är att köpa delar, bygga burken och sedan försöka fynda ett grafikkort beg eller dylikt. Kanske nåt 3000-kronors för 2000:- beg eller så låter rimligt. Är det en bra tanke eller behöver jag välja grafikkort redan nu för att optimera?
Windows 10? Jag ser koder säljas för drygt 100:- lite överallt och det låter ju bättre än att betala över tusenlappen. Var/hur köper ni? Eller kan man slippa köpa helt kanske

Jag har läst på ett par dagar och kollat här i forumet. Är ganska okunnig men inte tappad bakom en vagn. Har plockat isär och pillat en del, men inte byggt från grunden eller rotat tunt i någon BIOS sedan Soundblaster 16 så att säga

https://komponentkoll.se/bild/fUrkz.png

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Chassi: Kolink Stronghold Vit (490 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX (1 142 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Inet)
SSD: WD Blue SN550 NVMe SSD (699 kr hos Elgiganten)
PSU: Kolink Enclave / 500W / 80+ Gold (799 kr hos Webhallen)
Summa: 6 048 kr

Är mest osäker på moderkort men snodde tips i forumet här. Vill att det ska funka direkt, slippa överklocka osv.
Tog ett modulärt agg, känns ändå både stiligt och enkelt att slippa en del sladdar.

Var har jag tänkt snett/rätt och hur kommer den att stå sig om några år?
Otroligt tacksam på förhand för eventuell visdom!
/Christian

Finns det något du skulle kunna behålla från din nuvarande dator? Typ chassi/psu och på så vis få 1000-1500:- extra att lägga på grafikkort? Bara en tanke

Glohf!

Permalänk
Medlem

Tack för bra feedback!

Skrivet av Donnerstal:

Tack. Vad gör den PSUn bättre? Längre livslängd, lägre temp/förbrukning eller något helt annat?

Skrivet av pavl1sh:

Såhär hade jag gjort. Hade skippat Nvme SSD då du kan få den dubbla lagringen med en Sata, inom denna budgeten tycker jag inte det är rimligt. I spel och Windows kommer prestandan vara identiskt ändå.

Med din budget tycker det är klokt av dig att försöka plocka upp ett begagnat grafikkort för att få ut så mycket som möjligt. Men annars ryms ett GTX 1660 super inom budget och ger respektabel prestanda i 1080p.

Ja, Windows går att köpa på omvägar. Har ingen egen erfarenhet av det men vet att många här har och säkert hjälper dig.

Btw, du kan inte återanvända ditt gamla chassi så att du kan använda den delen av budgeten på annat?

https://komponentkoll.se/bild/pPKSO.png

Skrivet av [SmR]BMF:

Finns det något du skulle kunna behålla från din nuvarande dator? Typ chassi/psu och på så vis få 1000-1500:- extra att lägga på grafikkort? Bara en tanke

Glohf!

Tack. Mja, jag rotade fram specsen på min nuvarande från november 2011:

Citat:

Min nuvarande
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x USB, 1x Audio/Out, Fönster, Art. nr: 602546
https://www.komplett.se/product/602546

Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 3x Molex, Art. nr: 376060
https://www.komplett.se/product/376060

Intel® Core i5-2320 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan, Art. nr: 646588

MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155
m-ATX, H61, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI, HDMI, USB 3.0, EFI, Art. nr: 627020

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240, Art. nr: 618010

Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI, VGA, Art. nr: 640920

Sen har jag en SSD på 120 gb från samma år och en nyare mekanisk Barracuda på 1TB, barracudan tänkte jag flytta över till den nya bara. Är det någon idé att använda chassi eller en så gammal PSU? Den här burken har varit igång rätt mycket Men den funkar ju (trots Windows 7) så kanske kan ha den till något skoj eller sälja den billigt på Blocket som komplett dator ändå.

Permalänk
Viking
Skrivet av dadaism:

Tack. Vad gör den PSUn bättre? Längre livslängd, lägre temp/förbrukning eller något helt annat?

10 års garanti, modulärt, semi-passivt och guld-certifierat...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite... jag ska bygga min första gaming-PC sedan 2002 och har en budget på cirka 10k inkl Win10Home. Landade i detta med lite tips från den här tråden. Är jag helt ute och snurrar?

1600 AF är den nyare 12nm versionen om jag fattat rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

@xerent:

Bitfenix nova har dåligt luftflöde.
W10 kan du köpa billigare allt från 50 kr till 150 kr som lägst, du frigör pengar här vilket du kan lägga på bättre chassi, bättre cpu.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

W10 kan du köpa billigare allt från 50 kr till 150 kr som lägst

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Jag tänker inte ens fråga hur det där går till

Skrivet av Kvarnis:

Bitfenix nova har dåligt luftflöde.

Vilket man kan förvänta sig av ett billigare chassi...
Fractal Design Focus G bättre ?

Anledningar
Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Viking
Skrivet av xerent:

Lånar tråden lite... jag ska bygga min första gaming-PC sedan 2002 och har en budget på cirka 10k inkl Win10Home. Landade i detta med lite tips från den här tråden. Är jag helt ute och snurrar?

https://komponentkoll.se/bild/uJXoa.png
1600 AF är den nyare 12nm versionen om jag fattat rätt.

Det här kan vara ett alt. om du vill ha högre fps:

Om inte så bör du ändå lägga en hundring extra på nvme ssd, och byta ut nätagget till det jag valt.

Men eftersom Windows finns billigt kan du köpa det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Tack för svar. Jag landade i något liknande allt eftersom jag läste på.

Det jag försöker ta reda på nu är om 1600AF hinner med ett Radeon 5600XT eller om CPU:n blir en bottleneck där.
Ska jag köra på en 3600 blir det en tusenlapp till plus en bättre kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Viking
Skrivet av xerent:

@Donnerstal: Tack för svar. Jag landade i något liknande allt eftersom jag läste på.

Det jag försöker ta reda på nu är om 1600AF hinner med ett Radeon 5600XT eller om CPU:n blir en bottleneck där.
Ska jag köra på en 3600 blir det en tusenlapp till plus en bättre kylare.

Men en 3600 är ju ”bara” 650kr dyrare, inte tusen. Jag skulle köpt en 3600 och köra på stock-kylaren

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Åter igen tack för alla goda råd. Det slutade dock med att jag hittade en begagnad burk. Det blev en Ryzen 7 3700X, BSI B470-F Gaming, 16GB 2666 MHz DDR4 och MSI Geforce GTX 1070 8GB, för 10 kSEK. Med vattenkylning och gulliga RGB LEDs. Känns helt okej.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen i den här gamla tråden, uppskattas!
Fick vänta lite på chassit men nu är allt på väg hem så här ska det byggas!
Så här blev den, fast jag hittade moderkortet för 1100, ram 800 och grafikkortet för 2500, så ca 8500:- totalt. Ska bli riktigt kul att bygga och jag tror det blev mycket bang for the buck

Permalänk
Avstängd

@dadaism: Är ramen 3600 Mhz eller 3200 Mhz? Vad jag lusläst så är 3600 Mhz på minnen "sweetspot" för just Ryzen-serien och kan minimera risken (=betyder inte att det är garanterat att inträffa) för "mikrohack" i vissa spel. Räcker det verkligen med inkluderad processorkylare? Behövs ingen tredjepart, exempelvis Cooler Hyper Master 212 EVO?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadaism:

Tack för hjälpen i den här gamla tråden, uppskattas!
Fick vänta lite på chassit men nu är allt på väg hem så här ska det byggas!
Så här blev den, fast jag hittade moderkortet för 1100, ram 800 och grafikkortet för 2500, så ca 8500:- totalt. Ska bli riktigt kul att bygga och jag tror det blev mycket bang for the buck

https://komponentkoll.se/bild/MZHbK.png

Nice bygge, ser välbalanserat ut. Det var verkligen bang for buck! Tror du kan förvänta dig riktigt bra flyt i 1080p.

Vilken bra deal på moderkortet, var hittade du det för 1100 kr?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadaism:

Tack för hjälpen i den här gamla tråden, uppskattas!
Fick vänta lite på chassit men nu är allt på väg hem så här ska det byggas!
Så här blev den, fast jag hittade moderkortet för 1100, ram 800 och grafikkortet för 2500, så ca 8500:- totalt. Ska bli riktigt kul att bygga och jag tror det blev mycket bang for the buck

https://komponentkoll.se/bild/MZHbK.png

Har du dubbellkollat att moderkortet kommer med uppdaterat bios från din återförsäljare? Det där moderkortet kan, om det har legat en längre tid nämligen bara vara kompatiblet med Ryzen 2000. Det är dock högst troligt att det är kompatiblet med Ryzen 3000, men jag höjer en varningens flagg för att det skulle kunna vara icke kompatiblelt.

Skrivet av AplAy:

@dadaism: Är ramen 3600 Mhz eller 3200 Mhz? Vad jag lusläst så är 3600 Mhz på minnen "sweetspot" för just Ryzen-serien och kan minimera risken (=betyder inte att det är garanterat att inträffa) för "mikrohack" i vissa spel. Räcker det verkligen med inkluderad processorkylare? Behövs ingen tredjepart, exempelvis Cooler Hyper Master 212 EVO?

Angående minnen så håller jag helt med dig, 3600mhz är sweet spot. Jag började med 3200mhz men bytter efter bara några dagar till 3600mhz och fick till exempel 10% mer fps i csgo till priset av en hundralapp typ. Finns på Netonnet för 979:- i fyndhörnan: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@dadaism: Är ramen 3600 Mhz eller 3200 Mhz? Vad jag lusläst så är 3600 Mhz på minnen "sweetspot" för just Ryzen-serien och kan minimera risken (=betyder inte att det är garanterat att inträffa) för "mikrohack" i vissa spel. Räcker det verkligen med inkluderad processorkylare? Behövs ingen tredjepart, exempelvis Cooler Hyper Master 212 EVO?

För 800 kr är 3200 cl 16 en bra deal och kommer räcka gott och väl.

Stockkylaren duger, den kommer såklart vara högljuddare och varmare än en eftermarknadskylare, men ska man bara spela så kommer man inte märka någon direkt prestandadipp pga detta.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@dadaism: Är ramen 3600 Mhz eller 3200 Mhz? Vad jag lusläst så är 3600 Mhz på minnen "sweetspot" för just Ryzen-serien och kan minimera risken (=betyder inte att det är garanterat att inträffa) för "mikrohack" i vissa spel. Räcker det verkligen med inkluderad processorkylare? Behövs ingen tredjepart, exempelvis Cooler Hyper Master 212 EVO?

Skrivet av pavl1sh:

Nice bygge, ser välbalanserat ut. Det var verkligen bang for buck! Tror du kan förvänta dig riktigt bra flyt i 1080p.

Vilken bra deal på moderkortet, var hittade du det för 1100 kr?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du dubbellkollat att moderkortet kommer med uppdaterat bios från din återförsäljare? Det där moderkortet kan, om det har legat en längre tid nämligen bara vara kompatiblet med Ryzen 2000. Det är dock högst troligt att det är kompatiblet med Ryzen 3000, men jag höjer en varningens flagg för att det skulle kunna vara icke kompatiblelt.

Angående minnen så håller jag helt med dig, 3600mhz är sweet spot. Jag började med 3200mhz men bytter efter bara några dagar till 3600mhz och fick till exempel 10% mer fps i csgo till priset av en hundralapp typ. Finns på Netonnet för 979:- i fyndhörnan: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Tack, ja det var kul att jaga lite billiga komponenter hos olika butiker, nu har man blodad tand
Minnena är 3200 och hoppas de duger fint till mitt mellanbygge.
Moderkortet köpte jag fysiskt som fyndvara på Webhallen här i GBG, om det i värsta fall inte har stöd för cpun så har de någon tjänst på plats där de uppgraderar, eller så får jag höra med vänner eller här på forumet om jag kan låna en äldre. Hoppas på att slippa det men tyckte det var värt att chansa för det priset. Wi-fi var en nice bonus och Bluetooth så jag kan lira lite metroidvaniaspel på TVn med ps4-kontroll tänkte jag

Är väldigt okunnig om kylning, det får kanske bli första uppgraderingsprojektet