Kostnadsfördelning för en ombyggnad i samfällighet

Permalänk
Medlem

Kostnadsfördelning för en ombyggnad i samfällighet

En bekant har en liten utmaning relaterad till den samfällighet han ingår i. Den består av ett 20-tal hus och nu pratar man om att byta garageportar på den gemensamma garagelängan, som kostar ca 20.000 per hushåll.

En majoritet har redan på eget initiativ gjort detta. Vissa för ~15 år sen, andra så nyligen som ett par år sedan.
Man har då föreslagit att de hus som bytt får ett avdrag på kostnaden som motsvarar kvarstående förväntad levnadstid (beräknat till 20 år). Så ett hus som gjorde det på eget initiativ för 2 år sen betalar bara 1/10-del av kostnaden.

Problemet är att man nu förväntar sig att den minoritet av hus som inte bytt ska täcka den delen som fattas.
Resultatet blir att dessa hus förväntas betala 60% mer än det kostar. Resterande husägare betalar mellan 10%-80% av kostnaden.

För mig låter det illa genomtänkt och som gjort för att skapa konflikt mellan de boende. Några tips och tankar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det här med samfälligheter och liknande, sköts det inte ordentligt så går det åt skogen.

Något mer seriös del av inlägget, har dåvarande styrelse haft mandat att överlämna det yttre underhållet till de enskilda? Att förvänta sig att andra ska ta en kostnad som överstiger det faktiska blir ju fel det med.

Enklaste är ju att fördela kostnaderna utifrån andelstalen, vilket torde innebära 20 tkr per delägare. Sen kan jag förstå att de som gjort det för 2 år sedan inte tycker om det. Tyvärr så visar det ju bara på vikten av att de som är i styrelserna inte överträder sina mandat. Enskilda delägare ska inte tillåtas att genomföra den typen av åtgärder på gemensamt ägda/förvaltade byggnader.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det är ju inte konstigare än någon som renoverat badrum två år innan stambyte i en bostadsrätt. ”Otur” helt enkelt, varför byter man garageport på samfällighetens garage på egen bekostnad kan man ju fråga sig... är med i samfällighet som äger relativt mycket (asfalterade vägar, gatubelysning, lokaler o.s.v.) och skulle aldrig få för mig att renovera gemensamt ägda saker på egen bekostnad, det är ju därför de ägs av samfälligheten, för att man ska ta hand om det tillsammans.

Helst skulle man haft underhållsfond som tog kostnaderna i detta fallet, men om det är så att alla ska pynta in nu, så ska det ju förstås vara i förhållande till ägarandel och inte några andra konstiga uträkningar för att vissa valt att kasta bort pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En bekant har en liten utmaning relaterad till den samfällighet han ingår i. Den består av ett 20-tal hus och nu pratar man om att byta garageportar på den gemensamma garagelängan, som kostar ca 20.000 per hushåll.

En majoritet har redan på eget initiativ gjort detta. Vissa för ~15 år sen, andra så nyligen som ett par år sedan.
Man har då föreslagit att de hus som bytt får ett avdrag på kostnaden som motsvarar kvarstående förväntad levnadstid (beräknat till 20 år). Så ett hus som gjorde det på eget initiativ för 2 år sen betalar bara 1/10-del av kostnaden.

Problemet är att man nu förväntar sig att den minoritet av hus som inte bytt ska täcka den delen som fattas.
Resultatet blir att dessa hus förväntas betala 60% mer än det kostar. Resterande husägare betalar mellan 10%-80% av kostnaden.

För mig låter det illa genomtänkt och som gjort för att skapa konflikt mellan de boende. Några tips och tankar?

Har de som handlägger ärendet i samfälligheten redan bytt? Hur kommer det sig att det blivit detta upplägget?

Generellt gäller kostnadsfördelning det andelstal som finns angivet.
Är de som kommit med förslaget med i handläggningen i samfälligheten så ses de som jäviga och därmed så gör de något de inte får göra.

Det kan också finnas andra delar inskrivna i samfällighetens regler.

Mitt råd är att se om din hemförsäkring kan täcka en snabb visit hos en advokat som kan reda ut frågan.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är ju inte konstigare än någon som renoverat badrum två år innan stambyte i en bostadsrätt. ”Otur” helt enkelt, varför byter man garageport på samfällighetens garage på egen bekostnad kan man ju fråga sig... bor i samfällighet och skulle aldrig få för mig att renovera gemensamt ägda saker på egen bekostnad, det är ju därför de ägs av samfälligheten, för att man ska ta hand om det tillsammans.

Helst skulle man haft underhållsfond som tog kostnaderna i detta fallet, men om det är så att alla ska pynta in nu, så ska det ju förstås vara i förhållande till ägarandel och inte några andra konstiga uträkningar för att vissa valt att kasta bort pengar.

Fast badrum (ytskikt) är man ju som BRF-innehavare ansvarig kring, dörrar till en gemensam garagelänga är inte alls samma sak.

Underhållsfond (eller egentligen en drift och underhållsplan där medel löpande satts av för den här typen av återinvesteringar) ska ju finnas.

Skrivet av Tickles:

Har de som handlägger ärendet i samfälligheten redan bytt? Hur kommer det sig att det blivit detta upplägget?

Generellt gäller kostnadsfördelning det andelstal som finns angivet.
Är de som kommit med förslaget med i handläggningen i samfälligheten så ses de som jäviga och därmed så gör de något de inte får göra.

Det kan också finnas andra delar inskrivna i samfällighetens regler.

Mitt råd är att se om din hemförsäkring kan täcka en snabb visit hos en advokat som kan reda ut frågan.

Det ska alltid fördelas via andelstalen (om inte stämma väljer att besluta något annat), vilket inte verkar vara fallet här. Skulle börja dra åt mig öronen när det handlar om så pass små investeringar som inte är avsatta i budget sedan tidigare. Ska man verkligen bevilja den styrelsen ansvarsfrihet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ja den stora frågan är varför vissa med privata medel har renoverat garage på samfällighetens gemensamt ägda sådana. Man äger en andel av den gemensamma ytan/bygnaderna. Man äger inte sin specifika fysiska del.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Försöker svara på lite lösa frågor, hoppas inte det blir för ostrukturerat.

Som jag förstått det så diskuterades byte av portar tidigt 2000-tal.
Man kunde inte enas då, och man fick inte med sig ca hälften av hushållen, resten bytte och bekostade detta själva. Därefter har några till bytt genom åren då man på något sätt missförstått att garaget är gemensamt.

Det sätts av pengar till underhåll etc. men det finns inte tillräckligt med medel för detta.

Ja, de som driver frågan har bytt och kommer gynnas av förslaget om det går igen.

Tack för tips om advokat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast badrum (ytskikt) är man ju som BRF-innehavare ansvarig kring, dörrar till en gemensam garagelänga är inte alls samma sak.

Jag vet, försökte bara få fram en poäng att man inte kan undkomma den gemensamma kostnaden för att man gjort ett korkat val att lägga pengar på något som man ”visste” skulle komma ungefär nu. Det står säkerligen i underhållsplanen att garageportarna ska bytas var 20:e år t.ex.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

@glemmy: Jag förstår inte, ska alltså de som redan bytt port för 2 år sedan få sin port bytt igen?

Permalänk
Medlem

Självklart ska ingen behöva betala mer än vad det kostar för att täcka upp för de andra.

Varför skulle det?
I värsta fall kan de ju bara säga att de också byter porten "själva" till en lägre kostnad (precis som de som redan bytt gjort).

Som andra kommenterat så är det märkligt att man låtit folk fixa dess saker själva.

Se till att din bekanta reder upp detta noga då dessa saker kan ta fart och bli till till väldigt stora problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

@glemmy: Jag förstår inte, ska alltså de som redan bytt port för 2 år sedan få sin port bytt igen?

Självklart, det ska ju se enhetligt ut. Att de bytt själva för 2 år sen var ju deras egna misstag, men nu lär de sig och kommer inte göra om det misstaget igen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Självklart, det ska ju se enhetligt ut. Att de bytt själva för 2 år sen var ju deras egna misstag, men nu lär de sig och kommer inte göra om det misstaget igen.

Är det verkligen så självklart att det ska se enhetligt ut? Det lär inte se enhetligt ut idag. Och eftersom problemet verkar vara att vissa av garageportarna uppnått sin livslängd så känns det som att det är det problemet man ska tackla primärt.

I det fallet så är en sådan lösning där varje medlem betalar enligt den modellen som frågeställaren ställer helt rimlig. Då får man byta garageportarna regelbundet allt eftersom de uppnår sin livslängd, och leva med att det är olika garageportar. Det kanske man kan lösa genom en underhållsfond. Om fonden idag inte räcker till det underhåll den ska lösa så är det det som ska tacklas.

Men om det istället är frågan om ett projekt där man vill byta alla dörrarna så att det är enhetligt också, när man ändå håller på, ja då ska ALLA pynta lika mycket, oavsett om de själv bytt dörr eller inte. Värdet på den dörr som sitter där nu är noll, eftersom den inte matchar med resten av dörrarna.

Man kan ju liksom inte både äta upp kakan och ha den kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för alla svar! Försöker svara på lite lösa frågor, hoppas inte det blir för ostrukturerat.

Som jag förstått det så diskuterades byte av portar tidigt 2000-tal.
Man kunde inte enas då, och man fick inte med sig ca hälften av hushållen, resten bytte och bekostade detta själva. Därefter har några till bytt genom åren då man på något sätt missförstått att garaget är gemensamt.

Det sätts av pengar till underhåll etc. men det finns inte tillräckligt med medel för detta.

Ja, de som driver frågan har bytt och kommer gynnas av förslaget om det går igen.

Tack för tips om advokat.

Låter som att det är otroligt dåligt skött och jag skulle nog börja fundera på hur ekonomin ser ut för denna samfällighet överlag.
Jag bodde i en bostadsrättsförening för många år sedan och dom hade saker som detta medräknat i sin budget så att man inte skulle behöva stå för det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ja och det är så det ska vara @BM-mods men det låter precis som du säger som att det är dåligt styrt och att de som bytt dörr får stå sitt kast.

De får väll plocka ner dörrarna och försöka sälja begagnat om de vill ha något tillbaka.

Samfällighetens egendom ska skötas av ekonomi för samfälligheten. Kanske dags att börja öka underhållsfonden lite. Blir nog inget roligt styrelsemöte för er

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ja det verkar helt klart dåligt skött, tydligen kom man inte överens för ~15 år sen, och flera valde då att själva byta portar, det var då första felet begicks.

Stadgarna säger att alla delar på underhåll och garaget tillhör gemensamhetsanläggningen. Antar att bästa rådet jag kan ge är att stå på sig.

Det verkar dock som att de flesta är överens, inklusive någon av de som de tänkt ska betala mycket mer. De vet nog inte bättre och har gått på andra sidans argument. Det blir ju lätt en obehaglig situation om man går emot majoriteten och krånglar.

Fortsättning följer...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Ja det verkar helt klart dåligt skött, tydligen kom man inte överens för ~15 år sen, och flera valde då att själva byta portar, det var då första felet begicks.

Stadgarna säger att alla delar på underhåll och garaget tillhör gemensamhetsanläggningen. Antar att bästa rådet jag kan ge är att stå på sig.

Det verkar dock som att de flesta är överens, inklusive någon av de som de tänkt ska betala mycket mer. De vet nog inte bättre och har gått på andra sidans argument. Det blir ju lätt en obehaglig situation om man går emot majoriteten och krånglar.

Fortsättning följer...

Det finns ett annat sätt att tänka på också, lite mer långsiktigt.

Även om det egentligen är helt upp åt väggarna fel att de som själv bytt sina garagedörrar ska få "rabatt" och få sina dörrar bytta gratis av alla de som inte bytt sina egna garagedörrar, så kan man försöka titta på konsekvenserna och möjligheterna.

Beroende på hur mycket merkostnad det blir så kan det vara att slanta upp lite pengar för grannsämjans skull och för att få hela garagedörrsproblemet överstökat en gång för alla är en bättre lösning. Betala för att lösa problemet, även om det inte är rättvist. I längden kan det löna sig att stänga det här kapitlet och titta framåt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns ett annat sätt att tänka på också, lite mer långsiktigt.

Även om det egentligen är helt upp åt väggarna fel att de som själv bytt sina garagedörrar ska få "rabatt" och få sina dörrar bytta gratis av alla de som inte bytt sina egna garagedörrar, så kan man försöka titta på konsekvenserna och möjligheterna.

Beroende på hur mycket merkostnad det blir så kan det vara att slanta upp lite pengar för grannsämjans skull och för att få hela garagedörrsproblemet överstökat en gång för alla är en bättre lösning. Betala för att lösa problemet, även om det inte är rättvist. I längden kan det löna sig att stänga det här kapitlet och titta framåt istället.

Håller med om grannsämjan, men det är ju de som bytt i förtid som bör ta smällen att betala en gång till, just för grannsämjan. Varför ska de som inte bytt betala MER än vad en port kostar, d.v.s. i realiteten betala för sin andel + en av grannarnas andel. (står tidigare i tråden hur mycket extra de som inte bytt ska betala för att täcka de andras kostnader).

...som någon skrev tidigare, har man en två år gammal port går den nog att sälja på blocket.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Sitter i styrelsen för min förening och detta låter totalt orimligt. Det är uppenbart endast rimligt för de som är jäviga

Får alla nya portar så skall alla betala lika mycket. Har vissa bytt port själv får de vara utan ny port och inte betala. Att andra skall behöva betala mer för att vissa valt att uppgradera sina portar i förväg är ju helt vansinnigt, det var deras val och om de var dumma nog att inte se vad det kunde få för konsekvenser är det deras misstag. Att ni andra i praktiken skall subventionera deras val att få en ny garageport tidigare är befängt.

Fråga dom varför du skall betala mer för att någon annan självmant bestämt att de vill ha nöjet av en ny dörr tidigare, något som du inte haft något att säga till om. Herregud alltså... måste vara stort tunnelseende i den styrelsen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss