Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Låg" fps trots låg CPUoch GPU-användning

Permalänk
Medlem

"Låg" fps trots låg CPUoch GPU-användning

Hej!

En kompis köpte en ny dator och har 100-200 mer FPS än mig i CS, och eftersom jag har ganska mycket mer GPU än honom tyckte jag det var konstigt. Kollade på ungefärlig användning under en match och fick fram att CPUn ligger kring 30-50% användning med några undantag åt varsitt håll, och GPUn ligger kring samma procent fast med mer variation.

Han har en oklockad i7 8700k och ett gtx 1060 samt 16gb 2600MHz ram.
Jag har en klockad i5 8600k i 4,9 GHz, ett klockat gtx 1080 och 16GB 2400MHz ram. Han ligger kring 450-500fps, och jag ligger kring 250-330fps.

Att sänka inställningar och upplösning gör att fpsen ökar, men cpu och gpu-användning minskar snarare än att gå upp.. Jag fattar noll

Är det mina ramminnen som inte hänger med, eller är CPUn för klen för att flaska GPUn?

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att source-grafikmotorn är ökänd för att gilla CPU; det förklarar dock inte varför du ser låg CPU-användning. Snarare borde du ha ~100% CPU och låg GPU-användning.

Kollat så du har uppdaterade drivrutiner?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Hej!

En kompis köpte en ny dator och har 100-200 mer FPS än mig i CS, och eftersom jag har ganska mycket mer GPU än honom tyckte jag det var konstigt. Kollade på ungefärlig användning under en match och fick fram att CPUn ligger kring 30-50% användning med några undantag åt varsitt håll, och GPUn ligger kring samma procent fast med mer variation.

Han har en oklockad i7 8700k och ett gtx 1060 samt 16gb 2600MHz ram.
Jag har en klockad i5 8600k i 4,9 GHz, ett klockat gtx 1080 och 16GB 2400MHz ram. Han ligger kring 450-500fps, och jag ligger kring 250-330fps.

Att sänka inställningar och upplösning gör att fpsen ökar, men cpu och gpu-användning minskar snarare än att gå upp.. Jag fattar noll

Är det mina ramminnen som inte hänger med, eller är CPUn för klen för att flaska GPUn?

CS:GO gillar högt klockade, få kärnor.
Hans boostar lite högre.

Verkar vara lite random. När jag först drog in CS:GO låg jag runt 500 FPS, efter att jag ominstallerade windows på en PCI-E Gen 4 disk så ligger jag på mellan 200-300.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kollat så du har uppdaterade drivrutiner?

Igårkväll installerade det nyaste jag kunde hitta överallt förutom bios Jag tycker också att jag borde se mycket högre cpu-användning..

Skrivet av Lodisen:

CS:GO gillar högt klockade, få kärnor.
Hans boostar lite högre.

Verkar vara lite random. När jag först drog in CS:GO låg jag runt 500 FPS, efter att jag ominstallerade windows på en PCI-E Gen 4 disk så ligger jag på mellan 200-300.

Jo, google säger samma sak, men jag har ju både färre och snabbare kärnor Ska testa att flytta CS till en annan disk och se var vi landar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Igårkväll installerade det nyaste jag kunde hitta överallt förutom bios Jag tycker också att jag borde se mycket högre cpu-användning..

Jo, google säger samma sak, men jag har ju både färre och snabbare kärnor Ska testa att flytta CS till en annan disk och se var vi landar!

Kollar du total cpu användning eller kollar du per kärna? Jag vet inte hur många kärnor Cs använder men antag att den max kan använda 1 kärna. Om den då maxar den kärnan men du har 4 så skulle du endast se 25% cpu användning men det är ju fortfarande så att cpun är "maxad" från ett cs perspektiv

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kollar du total cpu användning eller kollar du per kärna? Jag vet inte hur många kärnor Cs använder men antag att den max kan använda 1 kärna. Om den då maxar den kärnan men du har 4 så skulle du endast se 25% cpu användning men det är ju fortfarande så att cpun är "maxad" från ett cs perspektiv

Har kollat båda, två av sex kärnor ligger högre än de andra fyra, men fortfarande långt ifrån max. De två som ligger högre ligger kring 60-70 och de andra kring 30-40.

Permalänk
Medlem

Gjorde en FPS-benchmark under en matchmaking-match på Inferno (jag vann), grafen ser ut som följer ( https://imgur.com/4t1P5lf ). Verkar som att jag ligger på högre än vad jag trodde fps-mässigt (dock inte med supermycket), men faktum kvarstår, både processor och grafikkort ligger betydligt under max, helt enligt det jag beskrivit ovan.

Permalänk
Medlem

@erik7191: Har du dual channel på minnet? Det skulle annars kunna vara en orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@erik7191: Har du dual channel på minnet? Det skulle annars kunna vara en orsak.

De sitter i rätt slots för det, finns det någonstans där jag kan se om det är igång? Eller kan det till och med vara så att inte alla stickor har det? Never mind, CPU-Z säger att det är dual channel

Permalänk
Medlem

Kör en userbenchmark så ser vi hur cpun boostar, ram minnen osv.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kör en userbenchmark så ser vi hur cpun boostar, ram minnen osv.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/28060900
https://imgur.com/umR4iAa

Permalänk
Medlem

Gick med i betan till CS:GOs nya texture streaming, tyvärr utan resultat. Eventuellt har jag marginellt högre fps, men spelade inte Inferno igårkväll, så kan inte göra en rättvis bedömning. Återkommer ikväll med nya testresultat!