Hur gör folk som årligen byter mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ytterst få byter varje år inte bara av ekonomiska orsaker utan det blir för jobbigt att göra om alla inställningar och ladda hem program etc.

Så länge man håller sig inom apple-världen är det inte så mycket inställningar att göra och program att lada hem så länge man använder icloud backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clark444:

Problemet är när man som mig klarar sig på abonnemang för 99 kr eller lägre. Då blir alla erbjudanden lika dyra som att köpa mobilen kontant.

Ja precis. Får 6 GB i månaden som dessutom kan sparas om jag inte förbrukar upp allt. Detta kostar 70 kr.

Har wifi hemma och på jobbet.

Fan kan ett abb för 200 sek ge mig?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ytterst få byter varje år inte bara av ekonomiska orsaker utan det blir för jobbigt att göra om alla inställningar och ladda hem program etc. De finns garanterat program so fixar detta, men samtidigt finns det fördelar med det manuellt.

Det är väl inga konstigheter idag att överföra inställningarna mellan olika android-mobiler precis som man gör från en iphone till iphone? Även dem sinsemellan ska väl numera gå smärtfritt?

Skrivet av clark444:

Problemet är när man som mig klarar sig på abonnemang för 99 kr eller lägre. Då blir alla erbjudanden lika dyra som att köpa mobilen kontant.

Dyrare oftast. Nu säljs väl inga mobiler med subventioner?

Tror dessutom att de flesta betalar på tok för mycket för sina abonnemang. Som exempel. Skulle jag haft ett abonnemang för 399 kr per månad istället för 99 kr hade jag fått betala 7200 kr extra under 24 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så länge man håller sig inom apple-världen är det inte så mycket inställningar att göra och program att lada hem så länge man använder icloud backuper.

Inte heller inom Android världen. Speciellt inte om man köper av samma tillverkare.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så länge man håller sig inom apple-världen är det inte så mycket inställningar att göra och program att lada hem så länge man använder icloud backuper.

Det finns inom Android också program. Jag har dock ej testat dem. Men det är en drös program man har på telefonen där de alla har sina inställningar, alla dessa vpn klienter är ju obrukbara utan alla inställningar. Och i samband med mobilbyte tycker jag det är rimligt att gå över vilka program man har för att hålla nere antalet.
Vissa säljer även sin gamla telefon och då ska alla data nollställas etc.
Min poäng är att byte av telefon varje år skapar extra arbete som förutom kostnaden gör det mindre aktrativt. Vart annat år, ja då får man e märkbar bättre mobil på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clark444:

Problemet är när man som mig klarar sig på abonnemang för 99 kr eller lägre. Då blir alla erbjudanden lika dyra som att köpa mobilen kontant.

Förstår din poäng (och i många fall beroende på telefon osv så blir det säkert så) men i mitt exempel har jag ett abbonemang på 99kr på slutet. Det blir dyrare ändå i just detta fall.

Galaxy S20 med 10GB surf/samtal osv kostar just nu 395 på Comviq. Totalkostnad 9480.

Telefonen kontant kostar 8990. För att få samma deal kontant behöver du ha ett abbonemang som kostar 20 kr/mån ( (9480-8990) /24) och uppfyller dina krav.

Det blir alltså enbart billigare att köpa mobilen kontant om du inte kommer ringa eller surfa (eller göra det för mindre än 20 kr/månad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns inom Android också program. Jag har dock ej testat dem. Men det är en drös program man har på telefonen där de alla har sina inställningar, alla dessa vpn klienter är ju obrukbara utan alla inställningar. Och i samband med mobilbyte tycker jag det är rimligt att gå över vilka program man har för att hålla nere antalet.
Vissa säljer även sin gamla telefon och då ska alla data nollställas etc.
Min poäng är att byte av telefon varje år skapar extra arbete som förutom kostnaden gör det mindre aktrativt. Vart annat år, ja då får man e märkbar bättre mobil på alla sätt och vis.

I apples fall är det inget särskilt program som behövs.

Det är automagiskt och i stort sätt du lägger bara din nya telefon bredvid din gamla så loggas allting in och Wifi och appar och allting blir samma på den nya som den gamla.

Att nollställa sin appleenhet är också något som med lätthet görs.

Så ”extraarbetet” innebär max 5 min av din tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

I apples fall är det inget särskilt program som behövs.

Det är automagiskt och i stort sätt du lägger bara din nya telefon bredvid din gamla så loggas allting in och Wifi och appar och allting blir samma på den nya som den gamla.

Att nollställa sin appleenhet är också något som med lätthet görs.

Så ”extraarbetet” innebär max 5 min av din tid.

Precis lika enkelt är det med ex Samsung. Så vet inte riktigt vart "massa jobb" kommer in

Permalänk
Administrativ avgift

@clark444: Har telefon via jobbet och kör även privat det jag gör är att jag har en backupmobil (Gammal iphone) som jag använder medans jag säljer nuvarande mobil några månader innan next-gen sen brukar jag köpa om jag hittar en bra deal

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

När jag var fast i iPhone träsket under många år så bytte jag vartannat år till ny som jag körde via dyrt abonnemang, men sen jag gick över till Android så har jag börjat köpa mina telefoner utan abonnemang och jag byter inte lika ofta för jag är mer nöjd med de jag har nu (P20 Pro).
Får se om de blir någon ny framgent, haft min P20 i snart 2 år och jag gillar verkligen den och de enda jag skulle kunna byta mot är er P30 eller P40 men jag känner ingen panik, ser fram mot nya EMUI 10 som kommer nu i Maj.

Permalänk
Medlem

Jag byter ungefär var tredje år, destruerar gamla lurar

Permalänk
Medlem

En ny telefon är roligt i typ en vecka. Tills man inser att den är precis likadan som den föregående förutom några få skillnader hårdvarumässigt och bättre kamera. Spelar man inte krävande spel eller behöver en superkamera så är det, imo, väldigt onödigt.

Jag köpte ofta ny telefon förr, men nu efter Samsungs S8 (som har den absolut perfekta designen/storleken) så ser jag ingen anledning att byta. Skulle vara för Android 10 i så fall som jag inte vet om den innehåller så jättemycket som är värt den extra kostnaden.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag köper nog tyvärr telefon oftare 1gång/år men det är för att jag har en förmåga av att vara oförsiktig och lyckats ha sönder dem på olika sätt. Dock har jag försökt hålla mig till telefoner på runt 3-5000. Skulle ha svårt att motivera mig själv att köpa en ny telefon inom 3 år om den fortfarande fungerade dock