Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jo så många år har jag på nacken men jag är ung i hjärtat - jo jag fick ideliga avbrott när jag t.ex. såg på TV4 play och det var skitjobbigt att sen behöva se reklaminslagen på nytt när jag väl fick igång nätet genom att logga ut och in igen. Det hjälpte en del med en ny router från ComHem men inte helt och så kunde jag ju inte ha det.

Alltid skönt att veta att man inte har problem med bandbredden, men jag gissar att eventuella avbrott snarare låg i uppkoppling eller något annat på vägen snarare än bandbredden. Att streama 4k-material från youtube eller netflix tar inte mer än 50-60Mbit i burstar, dom komprimerar rätt mycket. Kortfattat, även med en 100Mbit pipa klarar du rejält att streaming i hög kvalitet (från vettiga tjänster) om du är själv. Har du en stor familj där alla streamar UHD HDR så drar det självklart lite mer

Drog en teststream nu och högg grafen i routern:

Jag har riktiga grejjer hela vägen igenom så det finns bra med bandbredd över, det där är vad videoströmmen tar helt enkelt. Att den burstar och inte är "kontinuerlig" beror på att den inte behöver mer. Videon jag streamade är dessutom i 60fps och är avsiktligt väldigt varierad i färger och bildförändringar, alltså inte den snällaste videon att teststreama med. Video URL

Summa summarum, om det enbart är för "stabil streaming och surf" för egen hand så kan du nog spara några hundralappar på bandbredden utan att märka någon väsentlig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

Alltid skönt att veta att man inte har problem med bandbredden, men jag gissar att eventuella avbrott snarare låg i uppkoppling eller något annat på vägen snarare än bandbredden. Att streama 4k-material från youtube eller netflix tar inte mer än 50-60Mbit i burstar, dom komprimerar rätt mycket. Kortfattat, även med en 100Mbit pipa klarar du rejält att streaming i hög kvalitet (från vettiga tjänster) om du är själv. Har du en stor familj där alla streamar UHD HDR så drar det självklart lite mer

Drog en teststream nu och högg grafen i routern:
http://www.jesse.se/4k60fps.png

Jag har riktiga grejjer hela vägen igenom så det finns bra med bandbredd över, det där är vad videoströmmen tar helt enkelt. Att den burstar och inte är "kontinuerlig" beror på att den inte behöver mer. Videon jag streamade är dessutom i 60fps och är avsiktligt väldigt varierad i färger och bildförändringar, alltså inte den snällaste videon att teststreama med. Video URL

Summa summarum, om det enbart är för "stabil streaming och surf" för egen hand så kan du nog spara några hundralappar på bandbredden utan att märka någon väsentlig skillnad.

Ser att du inte har läst hela tråden. Jag köpte två st laptops samtidigt, för en månad sedan. WiFi var vad som gällde för båda. Den ena fungerar perfekt vad det gäller nätåtkomst. Den andra visade sig vara betydligt sämre därvidlag. När jag skiftade plats för dem var det fortfarande samma maskin som felade.

Med mitt gamla modem eller router fick jag hem som bäst 13 Mbit/s (med ständiga avbrott) där jag ville ha den i köket, med en innervägg emellan router och dator. Efter att jag fick ny router från ComHem ökade hastigheten till mellan 50 - 70 Mbit/s (men med då sporadiska avbrott). Detta löste jag med en USB-ethernet-adapter och har nu 612 Mbit/s och hittills inga avbrott.

Enda felet efter att jag fick ny router var ett undermåligt WiFi-kort i den ena laptopen. Jag köpte två med tanke på att ha en som en slags stationär köksbordsdator och den andra på sängbordet som jag vid behov plockar med mig ut när så är fallet att jag har det behovet. Jag är nöjd med vad jag nu har.

Permalänk
Medlem

@nobbens:

Jodå, valde bara att svara begränsat för att hjälpa dig spara några hundralappar...
Men lite mer utförligt då.

Det är korrekt att en router ofta är flaskhals när det kommer till bandbredd. Även om nätverksportarna är av Gbit-hastighet så är det CPU'n som inte orkar med. Denna behövde du sannolikt byta oavsett för att få ut lovad bandbredd.

Om du köpt laptops under detta år (eller under de 3-5 senaste åren) så ska du inte ha sådana problem som du beskriver med den ena laptopen. Det är helt fel att det är ett undermåligt wifi-kort. Du måste tillbaka ca 10-15 år i tiden för att flaskhalsa på 54mbit, 12 och dessutom avbrott är något annat.

Jag gissar på drivrutin mjukvarumässigt. Denna uppdateras automagiskt med windows. Har du fortfarande problem så kollar du tillverkaren av chippet och drar hem nya drivare direkt från dem istället och ser om det är problem. Om det inte är det, och du har burken 1-2m från routern så (alltså inte avstånd eller annat som stör) så kan det vara hårdvarurelaterat. Ett dåligt chipp eller att den inbyggda antennen hoppat ur eller liknande (ofta är det en liten "sladd" invändigt som sitter med en "klick-kontakt", så den kan ha ramlat loss.
Oavsett så är det fel och du ska reklamera. Det du beskriver är inte ok.
Ser man på vad du tvingats till så är det extra arbete, extra utgifter (dongel) samt en sämre lösning (du ska kunna köra trådlöst, inte krävas köra med kabel och dongel inkopplat).

Utöver PC'n så förstår jag att du haft problem med streamingen, att det klippt osv. Det var egentligen det jag kommenterade eftersom du var "igenom" övrigt. Jag gissar att du tagit beslutet rörande bandbredd på felaktiga grunder. Du har haft problem som inte varit bandbreddsrelaterade, och i dagens samhälle där det marknadsförs att man "måste ha 250Mbit om man har barn" så är det lätt att ta det för sanning. I de flesta fallen betalar man bara mer pengar för att stora nedladdningar skall gå snabbare, inte för att det påverkar kvalitet på streaming eller liknande. Gissningsvis klarar sig 95% på 100/100.

Mät hur mycket du faktiskt använder under normala förhållanden. Högerklicka på windows-listen i botten och välj Task Manager, sedan Performance och kolla Ethernet. Även om det känns bra "att ha mycket mbit" så tror jag att du kan kapa några hundringar per månad genom att anpassa kostymen efter behovet.
Men är du nöjd så är jag nöjd

My five bytes

Permalänk
Medlem

@jessej: Laptop
Här är den (scrolla och du hittar spec) - kan du hitta drivrutiner som fixar WiFi problemen så visst - jag har kontaktat Lenovo över FB eftersom de tjatat så...men nu blev det plötsligt tyst när jag skrev och berättade om hur väl min ASUS (köpt samma dag) fungerade under exakt samma villkor som min Lenovo >> de borde ju genast ha kommit med drivrutiner ifall det hade varit fallet att det hängde på det.

Annars så behöver jag inte kapa några hundringar då jag inte får med mig några i urnan - köpte förövrigt två par USB hub o adapter varav ena paret ligger i skrivbordslådan som bra att ha grejer