Ögonlaser i Stockholm [LASEK-metoden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vet någon om man kan pruta eller få ner priset på Memira i Stockholm? Finns der rabatter och rabattkoder att använda sig av?

Det bästa sättet är att låta din arbetsgivare ta kostnaden mot löneavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det bästa sättet är att låta din arbetsgivare ta kostnaden mot löneavdrag.

Tack! Vilket bra tips!

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Nu har jag eget företag men gjorde det på mig själv. Blev ungefär halva priset

Permalänk
Avstängd

Tjänar man under 45' i månaden så anses det inte vara lönsamt att löneväxla. Kan vara bra att tänka på.

Permalänk

Alltså jag är sjukt kluven hur jag ska göra med min LASEK-behandling. Jag har ett mindre synfel (drygt -1.75) , men är orolig för biverkningarna, särskilt torra ögon. Samtidigt vill jag verkligen genomföra behandlingen på grund av att jag givetvis vill vara utan glasögon och inte uppskattar att ha linser.

Någon här på forumet som har hemska erfarenheter?

Vad tycker ni övriga, borde jag göra det eller inte? Vet att det endast är jag som kan ta beslutet, men har ni någon visdom att dela med er av.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelamerkel:

Alltså jag är sjukt kluven hur jag ska göra med min LASEK-behandling. Jag har ett mindre synfel (drygt -1.75) , men är orolig för biverkningarna, särskilt torra ögon. Samtidigt vill jag verkligen genomföra behandlingen på grund av att jag givetvis vill vara utan glasögon och inte uppskattar att ha linser.

Någon här på forumet som har hemska erfarenheter?

Vad tycker ni övriga, borde jag göra det eller inte? Vet att det endast är jag som kan ta beslutet, men har ni någon visdom att dela med er av.

Tack på förhand!

Gjorde min andra för ganska exakt 2 år sen på Lirema, då hade jag "bara" -0.75/-1.00, gjorde min andra för att jag 15 år tidigare inte gick in för korrigering efter operation då jag var lat.

Jämför du med linser så är torra ögon ingenting och det går över, åtminstone gjorde det för mig båda gångerna.

En flaska ögondroppar för 40kr ( du ska inte använda de dyra med tillsatser/konserveringsmedel ) eller något per månad i början är ingenting, är skönt att använda ibland även när man inte har gjort operation.

Finns alltid risk för komplikationer, precis som att bli påkörd av en lastbil eller att får blixtnedslag på sig.

Sjukt skönt att slippa ha glasögon på sig när man ska glo på tv och somna, en lyx man snabbt glömmer bort när man använder glasögon/linser.

Men det är som du säger, bara du som kan ta beslutet.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Gjorde min andra för ganska exakt 2 år sen på Lirema, då hade jag "bara" -0.75/-1.00, gjorde min andra för att jag 15 år tidigare inte gick in för korrigering efter operation då jag var lat.

Jämför du med linser så är torra ögon ingenting och det går över, åtminstone gjorde det för mig båda gångerna.

En flaska ögondroppar för 40kr ( du ska inte använda de dyra med tillsatser/konserveringsmedel ) eller något per månad i början är ingenting, är skönt att använda ibland även när man inte har gjort operation.

Finns alltid risk för komplikationer, precis som att bli påkörd av en lastbil eller att får blixtnedslag på sig.

Sjukt skönt att slippa ha glasögon på sig när man ska glo på tv och somna, en lyx man snabbt glömmer bort när man använder glasögon/linser.

Men det är som du säger, bara du som kan ta beslutet.

Hur lång tid tog det innan du hade återhämtat dig hyfsat? En vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelamerkel:

Hur lång tid tog det innan du hade återhämtat dig hyfsat? En vecka?

Första veckan skulle jag säga, värsta är skyddslinserna man har på sig första veckan som skaver en del.

Man är otroligt känslig mot ljus första veckorna vilket också kan vara obehagligt.

Skulle säga att allt är hyfsat normalt efter 2-3 veckor, efter det blir synen bättre och bättre under några månaders tid.

Men värsta är som sagt första veckan, man bör inte planera in mycket skärmtid eller vara utomhus under den tiden och glöm inte solglasögon under operationsdagen...

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Första veckan skulle jag säga, värsta är skyddslinserna man har på sig första veckan som skaver en del.

Man är otroligt känslig mot ljus första veckorna vilket också kan vara obehagligt.

Skulle säga att allt är hyfsat normalt efter 2-3 veckor, efter det blir synen bättre och bättre under några månaders tid.

Men värsta är som sagt första veckan, man bör inte planera in mycket skärmtid eller vara utomhus under den tiden och glöm inte solglasögon under operationsdagen...

Hur stort synfel hade du vid första behandlingen? Har du tunna hornhinnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelamerkel:

Hur stort synfel hade du vid första behandlingen? Har du tunna hornhinnor?

Innan första operationen var det -4.75 vänster, -5.00 höger samt brytningsfel så in i helvete men kommer inte ihåg värdena på det.

Ingen aning om tjocklek på mina hornhinnor, de gör ju kontroll och är det något fel så kommer de inte utföra operationen.

Permalänk

Ögonlasern på Sankt Eriksgatan 44

Någon här som har några erfarenheter från Ögonlasern på Sankt Eriksgatan 44? Tänkte göra en LASEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag gjorde min behandling på Vårda vid Rådmansgatan, deras metod heter NoCut de använder bara laser och var jättesnabbt avklarat, rekommenderar att du kollar på det. Personalen var grymt informativa och snälla (plus man fick en muffin efteråt).

Hade inga problem med smärta eller så, man får en hel del tabletter, droppar och krämer och bra instruktioner när man ska ta vad etc. De brukar ha rabatt runt hösten och man kan givetvis ta det på bruttolönen.

Tjena, vad betalade du för detta? Hur skiljer sig den här metoden från övriga och Hur kommer det sig att du valde nocut?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chouji:

Tjena, vad betalade du för detta? Hur skiljer sig den här metoden från övriga och Hur kommer det sig att du valde nocut?

Jag valde det för att det lät som en ny och fräsch metod, själva laserdelen tog bara 30 sekunder sekunder eller något per öga. Och att allt gjordes med maskin etc. Du kan läsa på massor på deras hemsida och det är gratis att göra flesta undersökningen och så. Jag köpte på deras rea på hösten (de brukar ha det under höst/vinter) 10k/öga och tog det via Benify på jobbet så det drogs på min bruttolön.

Kan även flika in att de har 5-års garanti på att du ska ha en viss syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag valde det för att det lät som en ny och fräsch metod, själva laserdelen tog bara 30 sekunder sekunder eller något per öga. Och att allt gjordes med maskin etc. Du kan läsa på massor på deras hemsida och det är gratis att göra flesta undersökningen och så. Jag köpte på deras rea på hösten (de brukar ha det under höst/vinter) 10k/öga och tog det via Benify på jobbet så det drogs på min bruttolön.

Kan även flika in att de har 5-års garanti på att du ska ha en viss syn.

Ah, jag fick ett erbjudande nu om 10k per öga. Det har blivit olidligt att sitta vid datan utan glasögon, vore så skönt att slippa dem

Ursäkta att jag tjatar, men kanske är fler intresserade. Hur länge sen gjorde du operationen och hur känns det, nöjd? hur stor var skillnaden?

Ha det bäst!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chouji:

Ah, jag fick ett erbjudande nu om 10k per öga. Det har blivit olidligt att sitta vid datan utan glasögon, vore så skönt att slippa dem

Ursäkta att jag tjatar, men kanske är fler intresserade. Hur länge sen gjorde du operationen och hur känns det, nöjd? hur stor var skillnaden?

Ha det bäst!

Gäller inte högkostnadsskyddet där uppe? Jag betalar bara 200 kr Jag har opererat ena ögat för starr och det är ganska lång väntetid. Jag måste dock använda läsglasögon för för att kunna läsa text, men annars är det bra syn.

Innan var det en Londondimma minst sagt och jag riskerade att bli påkörd av bilar när jag skulle gå över gatan. Kände inget efteråt, inga plågor eller skav i ögat. Skulle ta droppar i tre veckor efteråt. Jag hade två olika ögondroppar då jag har diabetes. Ena flaskan var för diabetes och den kostade ca250 kr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chouji:

Ah, jag fick ett erbjudande nu om 10k per öga. Det har blivit olidligt att sitta vid datan utan glasögon, vore så skönt att slippa dem

Ursäkta att jag tjatar, men kanske är fler intresserade. Hur länge sen gjorde du operationen och hur känns det, nöjd? hur stor var skillnaden?

Ha det bäst!

Jag gjorde det i slutet av 2016. Jag hade -4 nånting? Såg i alla fall runt 15-20cm sedan blev det suddigt. Efter operationen var det fortfarande lite suddigt men fortfarande bättre. Gjorde behandlingen (notera skillnad på behandling och operation NoCut är en behandling) på en fredag, jag var tillbaka på jobbet som programmerare på måndagen och kunde se min dator på normalt avstånd ~1m utan problem. Sedan tog det en 2-3 veckor tills det kändes som jag hade helt perfekt syn (efter en vecka var det väl 90% vill jag minnas) och jag ser idag bättre än flera med och utan glasögon. Har märkt en liten nedsatt syn nyligen, men osäker om det är lite stress inblandat också. Kan läsa skyltarna för tunnelbanan halva perrongen bort. Jag har även lite skelning som gör att jag har svårt att fokusera på mindre saker på långt avstånd.

Fick flera olika tabletter, droppar och salvor med tydliga instruktioner för 2 veckor. Hade aldrig någon irritation etc, utan det var supersmidigt. Jag tror de inte krävde det men jag körde med solglasögon utomhus ett längre tag för minska risken för ärrbildning medan ögat läkte.

Skrivet av AMD-FX:

Gäller inte högkostnadsskyddet där uppe? Jag betalar bara 200 kr Jag har opererat ena ögat för starr och det är ganska lång väntetid. Jag måste dock använda läsglasögon för för att kunna läsa text, men annars är det bra syn.

Innan var det en Londondimma minst sagt och jag riskerade att bli påkörd av bilar när jag skulle gå över gatan. Kände inget efteråt, inga plågor eller skav i ögat. Skulle ta droppar i tre veckor efteråt. Jag hade två olika ögondroppar då jag har diabetes. Ena flaskan var för diabetes och den kostade ca250 kr

Nu är jag inte så insatt, men detta gäller väl bara om man har någon sjukdom, som i ditt fall starr? Min mamma opererade också sina ögon för starr eller något, men då fick hon byta lins tror jag. De fixade även så hon slapp ha glasögon i många fall. Detta var billigt vill jag minnas och gick på allmänna sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag gjorde det i slutet av 2016. Jag hade -4 nånting? Såg i alla fall runt 15-20cm sedan blev det suddigt. Efter operationen var det fortfarande lite suddigt men fortfarande bättre. Gjorde behandlingen (notera skillnad på behandling och operation NoCut är en behandling) på en fredag, jag var tillbaka på jobbet som programmerare på måndagen och kunde se min dator på normalt avstånd ~1m utan problem. Sedan tog det en 2-3 veckor tills det kändes som jag hade helt perfekt syn (efter en vecka var det väl 90% vill jag minnas) och jag ser idag bättre än flera med och utan glasögon. Har märkt en liten nedsatt syn nyligen, men osäker om det är lite stress inblandat också. Kan läsa skyltarna för tunnelbanan halva perrongen bort. Jag har även lite skelning som gör att jag har svårt att fokusera på mindre saker på långt avstånd.

Fick flera olika tabletter, droppar och salvor med tydliga instruktioner för 2 veckor. Hade aldrig någon irritation etc, utan det var supersmidigt. Jag tror de inte krävde det men jag körde med solglasögon utomhus ett längre tag för minska risken för ärrbildning medan ögat läkte.

Nu är jag inte så insatt, men detta gäller väl bara om man har någon sjukdom, som i ditt fall starr? Min mamma opererade också sina ögon för starr eller något, men då fick hon byta lins tror jag. De fixade även så hon slapp ha glasögon i många fall. Detta var billigt vill jag minnas och gick på allmänna sjukvården.

Kan vara så. Jag är dock inte 100% nöjd att jag måste ha glasögon för att kunna läsa tidningar eller se texten på skärmen. Mina glasögon kostade ju dock bara 40 kr på Rusta så man ska väl inte klaga för mycket egentligen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Min mor gjorde i Memira GLoben för ca 4 månader sedan och hon är supernöjd! Hon jobbade samma dag och hade inga problem och har idag än så länge inga alls problem!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min LASEK på Memira Vasagatan för dryga tre år sedan. På det hela är jag mycket nöjd, hade både lite närsynthet och astigmatism. Tycker fortfarande jag ser bra, det största problemet jag har som blivit något värre efteråt är torra ögon. Vakna mitt i natten och knappt kunna öppna ögonen är mindre trevligt, detta kan avhjälpas något genom luftfuktare när det är som värst (vintertid). Halos har jag inte tänkt på direkt, så inget problem för min del.

För mig var återhämtningstiden relativt lång, det dröjde nog 3-4 veckor innan jag såg tillräckligt bra för att jobba heltid. Direkt efter "operationen" såg jag klockrent, men synen försämrades inom några dagar så pass att jag knappt kände igen folk på några få meters avstånd. Otroligt ljuskänslig i kanske en vecka efter operationen, låg med solbrillor inomhus och nerdragna gardiner.

I slutändan tycker jag att det var ett bra val, jag avskyr glasögon och linser fick jag sluta med pga torra ögon. Jag gjorde då man fick ta det via arbetsgivaren, tror det gick på ca 27 000 kr totalt. Det togs ju dock bort ett tag senare.