Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Få gamla spel att funka med win10?

Permalänk
Medlem

Få gamla spel att funka med win10?

Hej

Är det möjligt att få äldre spel att funka med win10? Har massa skivor hemma med gammla roliga spel som jag är sugen på att köra men har inte fått det att funka. Har bara provat att installera och köra men har inte fått det att funka, har dock inte lagt ner så mycket tid på det.
Något som har tips på hur man kan få det att funka?

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extol:

Hej

Är det möjligt att få äldre spel att funka med win10?

Du får vara mer specifik.

Vilka spel?
Vilka problem?
Vad har du testat?

Låt inte oss göra jobbet åt dig.

Du får googla för varje spel och se om det ens går, alla går inte och endast utvecklaren kan fixa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Machiavellian: Har kört Hugo Guld med min son. Det gick ganska bra. Installerade det som vanligt och körde. Men en bana funkade inte. Alla färger blev konstigta, började zooma in för varje tangent som jag tryckte på och sen frös det.

Sen hittade han Kalle Anka Quack attack. Provade att göra likadant som med Hugo men det gick inte alls att installera. Fick något felmeddelande. Sitter med mobilen nu så kan inte kolla.

Tänkte mest om det finns något sätt som funkar med de flesta äldre spelen. Typ om man kan emulera win95 eller nått. Har inte haft tid att Googla på möjliga lösningar ännu

Permalänk
Medlem

Utan att gå över gränsen så vill jag ha sagt att äldre spel kan vara så otroligt roligt att få uppleva på nytt. Körde faktiskt själv för några dagar sedan igenom Tony Hawk's Pro Skater 4, ett spel från barndomen som är än än ännu roligare idag!

Men "tyvärr" är min erfarenhet att för att få äldre spel att lira ordentligt på moderna datorer så har jag oftast fått vända mig till den andra mjukvaru-marknaden så att säga, eftersom många sitter med just äldre spel och lägger in patchar av olika slag. Det kan handla om en sån enkel patch som att få spelet att lira i 16:9 format, eller på andra sätt är optimerade för att köras på moderna datorer

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kan ju kanske köra en emulator eller försöka hitta lösningar.
Annars vore ju det smidigaste att köpa eller slänga ihop en gammal burk med Windows XP eller 7 för just sånt. Har själv gjort det för att jag inte orkar försöka få igång gamla spel som t.e.x BF1942/Vietman från CD skivorna

Permalänk
Rekordmedlem

Beroende på vad de kräver så kan du prova med Dosbox för de äldsta https://www.dosbox.com/
Och för lite nyare spel så kan du köra en virtuell dator för att tex använda win XP eller nått lämpligt operativsystem. många gamla program fungerar också bättre i Linux än win idag så det kan vara värt att prova dem via Wine.
Det går också att köra en del på en Hallonpaj via Retropie om du kan tänka dig att pilla lite själv med både hård och mjukvara men inte vill skaffa en retropc https://retropie.org.uk/
Sedan kan du ju alltid bygga en retrodator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa någon VM med ett gammalt OS sedan installera spelet. Har inte testat själv så vet inte hur svårt det är. Men det är en ide i alla fall

Permalänk
Medlem

Tack för svar
Får kolla runt lite mer och kolla om jag hittar spelen patchade online alt efter en äldre dator med win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Tack för svar
Får kolla runt lite mer och kolla om jag hittar spelen patchade online alt efter en äldre dator med win7.

Är det så gamla spel att det är frågan om "Dos-spel", då kan DOSBox vara värt att titta på.
Annars, när det kommer till gamla Win9x-spel och liknande, så kan det eventuellt vara värt att titta efter en maskin som klarar Windows XP då Windows 7 kan i vissa fall vara "för nytt".

PGA. mitt eget intresse, så gjorde jag en liten sökning och hittade följande mjukvara: https://pcem-emulator.co.uk , måste säga att den ser mycket intressant ut.