Omröstning: Vettigaste finesserna på Android-telefoner?

Permalänk

Omröstning: Vettigaste finesserna på Android-telefoner?

Funderar på att köpa en Android-telefon som andratelefon bara för skojs skull, för att leka med och testa något nytt. Har en Iphone 7 idag. Vad söker jag då? Vet faktiskt inte riktigt men om man kan behålla sånt som är bra på Iphone 7 och lägga till sånt som inte finns på den men som är bra eller roliga finesser. Det jag är lite sugen på att testa är stor skärm/body >90% (varför inte pop-up-kamera), bokeh-effekt (dubbla kameror), nightmode, GPS med dubbla kanaler och Galileo, USB-OTG, 3.5mm kontakt, bildskärm som är alltid på, ljusstark OLED, fjärrkontroll, notifieringslampa, trådlös laddning, FM-radio. Berätta gärna vilka finesser ni gillar mest (och varför) på Android-telefoner samt fallgropar och vad som är bra att tänka på?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kul omröstning.

Själv är jag mest intresserad av dual-sim, 90Hz uppdateringsfrekvens, snabbladdning men främst priset då jag sitter på en OnePlus 7T. En stor anledning till att jag inte köper Apple är att de är mycket dyra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Till skillnad från iPhone så gillar jag att man på en Android-mobil kan sätta upp automatisk synkronisering av kamerabilderna till valfri molnlagringstjänst så man sedan enkelt kommer åt dem på den vanliga datorn.

Såg någon postade tidigare angående krånglet med dålig kompatibilitet mellan iphone och windowspc. Har man en macdator så slipper man detta.

Permalänk
Hedersmedlem

3,5 mm-utgång är en absolut "must have" för mig. Jag brukar ofta lyssna på podcasts och ljud från videos för att somna in. Då vill jag inte ha ett par dyra bluetoothlurar som jag kan ta sönder, så då blir det gärna ett par billiga earbuds med 3,5 mm-kontakt enligt principen "slit och släng".

Jag har även ett par bluetoothlurar när jag är ute på språng, men det passar inte när jag ska sova.

Den andra fördelen med 3,5mm-utgång är att jag också kan ladda mobilen medan jag sover, något som är omöjligt med USB-C-lurar.

Dubbla SIM-kort är också extremt praktiskt. Min fru är från ett land utanför EU, så när vi reser till hennes hemland vill jag gärna ha ett utländskt SIM-kort i medan jag har passning på mitt svenska nummer. (Detta är tydligen något som ska finnas i vissa iPhones om man har sitt ena kort som eSIM...)

En tredje fördel som inte är listad här, är att Android ger mig valfrihet mellan flera olika tillverkare. Jag kan alltså välja en tillverkare som gör en telefon med de funktioner jag vill ha. Skulle jag byta till en telefon som inte har Googles tjänster, som t.ex. en iPhone, eller en nyare Huawei-telefon, så skulle jag tappa hela mitt appbibliotek.

Till sist så uppskattar jag möjligheten att sideloada appar och alternativa operativsystem i min telefon, även om jag för tillfället inte har något behov av att göra det. Det är en principsak. Det är min telefon, jag bestämmer vad jag kör på den. Att hålla mig till Googles Play-ekosystem och OnePlus operativsystem är alltså något jag frivilligt väljer, inte något som jag måste för att använda den telefon jag köpt.

Apple gör ju dock mobiltelefoner som på många sätt är trevliga, men faktorerna ovan är vad som får mig att stanna med Android.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Till skillnad från iPhone så gillar jag att man på en Android-mobil kan sätta upp automatisk synkronisering av kamerabilderna till valfri molnlagringstjänst så man sedan enkelt kommer åt dem på den vanliga datorn.

Såg någon postade tidigare angående krånglet med dålig kompatibilitet mellan iphone och windowspc. Har man en macdator så slipper man detta.

?? jag synkar kamerabilder från iphone till google photos utan problem.

Tycker det främsta argumentet mot iphone är att de kostar apa. En androidtelefon med motsvarande eller bättre features kostar ofta många tusenlappar mindre. Det kan vara lite svårt att motivera när man handlar för egna pengar, som kunde gå till roligare saker än Apple-skatt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Tycker det främsta argumentet mot iphone är att de kostar apa. En androidtelefon med motsvarande eller bättre features kostar ofta många tusenlappar mindre. Det kan vara lite svårt att motivera när man handlar för egna pengar, som kunde gå till roligare saker än Apple-skatt.

iPhone har å andra sidan ett väldigt högt andrahandsvärde och en väl fungerande andrahandsmarknad, vilket till en viss del väger upp den högre kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

?? jag synkar kamerabilder från iphone till google photos utan problem.

Tycker det främsta argumentet mot iphone är att de kostar apa. En androidtelefon med motsvarande eller bättre features kostar ofta många tusenlappar mindre. Det kan vara lite svårt att motivera när man handlar för egna pengar, som kunde gå till roligare saker än Apple-skatt.

Jo, just Google Photo vet jag fungerar. Men jag vill kunna synkronisera automatiskt till t.ex. Dropbox, Onedrive eller Google Drive för att få bilderna på datorn också. Dessutom är iphonebilderna per default i ett format som inte stöds i windows numera.

Om du vet hur man löser detta får du jättegärna guida eftersom det är enda anledningen till att jag avstår ifrån ett köp av iphone 11.

Permalänk
Medlem

Vattentålig + APTX + Dualsim är mer eller mindre krav för mig.
Resterande är lite Meh.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

. Dessutom är iphonebilderna per default i ett format som inte stöds i windows numera.

Ja, det är ett jätte stort problem om man inte förmågan att öppna inställningar...

Inställningar / kamera / format...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Jo, just Google Photo vet jag fungerar. Men jag vill kunna synkronisera automatiskt till t.ex. Dropbox, Onedrive eller Google Drive för att få bilderna på datorn också. Dessutom är iphonebilderna per default i ett format som inte stöds i windows numera.

Om du vet hur man löser detta får du jättegärna guida eftersom det är enda anledningen till att jag avstår ifrån ett köp av iphone 11.

Det handlar ju bara om vad apparna stöder.. Onedrive och dropbox kan ladda upp dina foton till exempel, google tog bort kopplingen mellan photos och drive för att de är google.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

3.5 mm uttag - den överlägset viktigaste egenskapen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till när det inte längre finns nya, vettiga mobiler utan.

Snabbladdning vill jag inte vara utan.

Vattentät ser jag som en självklarhet för en modern mobil.

Lång batteritid kan man ju alltid önska sig, men det skiter ju tillverkarna helt i, i sin iver att göra mobilerna rakbladsvassa och tunna som bladguld.

Ett par av sakerna i listan vet jag inte ens vad de är. USB-OTG? Apt-X?

Hög bildfrekvens är irrelevant, men det vore fint om de kunde fimpa PWM-skiten som alla skärmar har, så vi slapp flimret. Jag tar hellre en 30 Hz-skärm med flimmerfritt, än en 60 Hz-skärm med PWM.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mjukvara borde finnas med imo.

Menar inte hela då utan vissa saker som saknas eller liknande i IOS kontra Android.

Efter jag bytte till Iphone saknar jag ett par funktioner fortfarande efter 2 år med Iphone och IOS.

Möjligheten att lägga mina ikoner som JAG vill, dvs inte i ett låst grid vilket är helt sjukt idiotiskt. Ännu mer konstigt att de börjar från toppen -> ner.

Möjligheten att välja default apps (rykten säger att detta kan komma i nästa major rev, så får se hur det blir med det).

Möjligheten att bara koppla in mobilen till datorn och föra över filer som jag vill. Och se HELA sin Kamerarulle i 1 map logiskt döpta efter datum.
På IOS skapar den 918239128398 mappar helt random med olika namn o skit så totalt meningslöst.

Möjlighet att ta bort och lägga till saker vid "share, send" etc. Har kontakter som jag inte messat på 3 år som mina top val osv.

Möjligheten att fking kunna PAUSA vid videoinspelning, helt löjlig att det inte finns på IOS. Så förbannat jäkla korkat.

Stock apparna lämnar saker o önska för mig.
E-mail appen saknar möjlighet att sätta färg på konto så man enkelt kan skilja dom åt i samlad inbox. Och varför fungerar inte Push för Gmail???? Det fungerar utmärkt i olika Android e-mail stock appar.
Kalender appen gör mig fortfarande förbannad, varför finns inte full månadsview med text?

Bara dessa 2 viktiga apparna gör att jag saknar Samsung stock appar då de har detta och fungerar betydligt bättre.

På hårdvarufronten är det inget speciellt. Hög hz skärm är det jag vill ha dock.

PS. Även fast det är mycket jag saknar och tycker är helt sjukt idiotiskt på IOS så gillar jag Iphone över lag och Appar fungerar oftast bra direkt osv.