Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Upgrade?

Hej!

Min build ser ut såhär:

Intel i3 6100 3,7Ghz
Asus h110i d3 Mini-ITX
Corsair Vengeance LP ddr3 1600Mhz 2x4Gb
Msi GTX 1060 3Gb OC
Random Philips monitor 1080p 60hz

Har ju insett att mina val 2016 inte va optimala direkt, låst in mig till endast skylake, köpte fel moderkort av misstag etc.
Va min första build i alla fall, men frågan är nu vad jag skulle kunna uppgradera.
Kollat på bättre skylake cpuer men alla känns rätt trötta och överprisade så in i den och mer ddr3 ram då jag behöver mer ram känns rätt dyrt med speciellt eftersom jag behöver 2x8gb då jag endast har 2 dimm slots.

Sett att ryzen 5000 kommer 2022 med ddr5 ram så kanske kan vänta med en upgrade. Det enda jag stör mig på med min build är egentligen att jag inte kan multitaska och kan leva med att köra medium settings i spel. Men hade ju varit nice med en cpu som kan rendera 3d animationer då jag velat testa det men min lilla trötta i3a är nog inte värt att testa det på ens.

De spel jag spelar är mest WoW, GTA V, Skyrim med mods, vill gärna spela RE3 remaken, FFXIV samt sneglar på Diablo 4 men vet inte om min build kommer palla det när det kommer ut.

Nån som har några förslag på vad man bör göra?

Permalänk
Medlem

Antar att du menar DDR4?

Antingen försök att hitta en begagnad i7 6700/K eller 7700/K, fast för 7000-serien så tror jag att du behöver uppdatera BIOS.

Ett annat alternativ är Ryzen 3 3100/3300X + ett nytt moderkort och behålla minnena.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Är tyvärr så att jag menar ddr3. Är ett skylake moderkort som supportar ddr3 vilket va mitt misstag jag gjorde 2016, prisjakt hade listat det fel under ddr4 varianten och jag dubbelkollade inte så jag stod där och försökte få i ddr4 i ddr3 slots. Fick inte lämna tillbaka moderkortet så gick och sålde ddr4 setet och köpte ddr3 istället. Biosen uppdaterades aldrig för att stöda 7000 serien så är fast på skylake tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Odairu: Fördelen med att vänta på DDR5 är att du då troligtvis kan uppgradera åtminstone en gång till utan att byta minnen. Men 16GB DDR4 kostar en tusenlapp ungefär, och även om du skulle köpa DDR5 när det kommer så lär minnena du köper då ändå vara långsamma när det blir dags att uppgradera igen nästa gång. Hade du köpt DDR4-minnen 2016 så hade det t.ex. troligtvis blivit DDR4-2400, medan det rekommenderas minst DDR4-3200 om man ska köpa minnen i dag. Utvecklingen av minnen står inte still mellan generationerna, de förbättras hela tiden.

Så mitt råd är att uppgradera nu om du behöver det, vilket det verkar som att du gör. Eller kanske vänta en månad eller så, eftersom Intels nya generation ska komma ut i butik någon gång denna månad och moderkort med AMDs B550-styrkrets kommer ut i mitten av juni (nuvarande B450 blir kanske inte kompatibel med Ryzen 4000-serien).

Permalänk
Medlem

Är det begagnade Skylake CPU:er du har kollat upp priser på som känns överprisade?

Om du vill vänta på DDR5, och bara vill ha någonting som fungerar bättre än din 6100, så får du nog försöka få tag i t.ex en 6700/K.

Ett annat alternativ är att ignorera DDR5 och köpa någonting nu som fungerar minst 4+ år framöver, t.ex Ryzen 5 3600 + moderkort + 16GB DDR4, sen uppgradera grafikkortet när du känner för det (kanske nästa generation)?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Ja en i7 6700 kostar typ 2000 give or take begagnad, sen ett set ddr3 2x8gb 300 ish, för 2900 kan jag få en Ryzen 5 1600AF eller nån av de nya ryzen 3, en b450 mobo och 16gb ddr4 så känns som det är på ett ut lite