Stevis uppgradera datorn (börjar med RAM)

Permalänk

Stevis uppgradera datorn (börjar med RAM)

Hej!
Har varit borta från datorbyggandet sedan många år så har helt tappat kollen på vad som gäller nu när jag tänkte börja uppgradera datorn.
Jag har inget akut behov så tänkte börja stegvis med att byta mina ramminnen, mest för att det är lätt.

Kör idag 16GB Adata DDR4 2133MHz till mitt Asus Z170-P moderkort. Enligt ASUS sida för moderkortet ska det stödja upp till 3466MHz (O.C). Har sett att många rekommenderar Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB till andra datorbyggen här. Är det ett bra val som även funkar när jag uppgraderar resten senare? Vet inte än om jag vill köra AMD eller Intel i nästa bygge, men det lutar åt AMD..
Förmodligen kommer jag väl få flaskhalsar någonstans i nuvarande datorn men det gör inte så mycket utan fokus är mest på att inte göra bort mig inför kommande uppgradering som blir moderkort och processor

Permalänk
Medlem

Kul att börja pyssla igen! Hur ser resten av din dator ut, rent komponentmässigt?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

@Cloudstone: Det är lite ångestladdad glädje

Har följande:
i5-6600k
Asus z170-p.
En Samsung EVO 970 (eller 960, minns faktiskt inte just nu) 1tb m2 disk, en gammal 128gb ssd och en hdd.
Adata XPG-Z1 DDR4 2133MHz minnen
Ett gammalt gtx970 som visserligen strax byts ut mot ett 5700xt.
Allt körs på en 144Hz 1080-skärm.

Min tanke är att jag ska ha så jag kan köra t.ex. Cyberpunk ordentligt när det släpps. Har förstått att det är lite nya processorer och grejer på gång så tänkte vänta in dom, tyckte det kunde vara kul att köra i ett par snabba minnen. Eller är det värt att vänta med dessa också?

Permalänk
Medlem

@guran4670: Haha, förstår det

Det är sant att du kommer kunna använda minnet du uppgraderar till nu, till din nya rigg, så på det viset är det ju bra, om du ändå ska vänta med CPU + moderkort. Så håller med dig, det låter som en bra väg.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

@Cloudstone: Ja så slipper jag köpa allt på en gång! Tack för hjälpen