Hur tvinga fram ny inläsning av hemsida i Chrome?

Permalänk
Medlem

Hur tvinga fram ny inläsning av hemsida i Chrome?

Tänkte testa om någon här vet vad man ska göra. Sitter och uppdaterar min hemsida med lite nya bilder m.m. och när jag ska testa sidan i Chrome så vägrar det förbannade programmet att läsa in sidan på nytt. Det ligger någon cachad version kvar i minnet hur mycket jag än rensar eller trycker F5 eller CTRL+F5 eller Shift+F5. Har även rensat webbhistorik och cachade data X antal gånger men utan framgång. Den äldre och inte längre giltiga versionen ligger synlig. Man blir ju snart tokig på det satans programmet. Jag kör Windows 10 senaste uppdaterade versionen och Chrome version 81.0.4044.122. Någon som vet vad detta beror på och som kanske har en lösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du gör rätt för att ladda om. Vad är det för webbserver du jobbar mot? Kanske är servern som cache:ar sidan och istället för webbläsaren.

Permalänk
Lego Master

Det "hårdaste" sättet jag vet är att högerklicka på sidan, ta "Inspektera", och sedan högerklicka på reload-ikonen vid adressfältet. Där kan du välja "töm chacheminne och gör hård inläsning".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det "hårdaste" sättet jag vet är att högerklicka på sidan, ta "Inspektera", och sedan högerklicka på reload-ikonen vid adressfältet. Där kan du välja "töm chacheminne och gör hård inläsning".

Det finns även under "Network / Nätverk" att stänga av cache helt med en bock. Kanske hjälper.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gör det skulle jag rekommendera VS Code med extensionen Live Server. Det löser problemet uppdatering och är väldigt härligt att jobba i.

Permalänk
Medlem

"CTRL + SHIFT + J" -> håll in vänster musknapp på "refreshknappen" -> "Hård inläsning & töm cache"

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för era svar! Ska testa de olika förslagen och hoppas på att det funkar som tänkt.

Fick ingen avisering om att det kommit svar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CTRL+R brukar räcka.

Låter snarare som att du har ett cache plugin på webbplatsen eller att din webbserver kör egen cache. Är 100% säker att din webbläsare inte är problemet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

CTRL+R brukar räcka.

Låter snarare som att du har ett cache plugin på webbplatsen eller att din webbserver kör egen cache. Är 100% säker att din webbläsare inte är problemet.

Ok, kan man kolla det på något sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Ok, kan man kolla det på något sätt?

Ja. Vilket webbhotell har du? Kör du WordPress?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@lexus430: Det är inte din hemsida som har nån cachefunktion aktiv? Den behöver i sådana fall tömmas mellan varje förändring, eller så stänger du bara av den tills du är klar. Är det Chrome som krånglar så kan du alltid köra med ett inkognitofönster, bara öppna och ladda hemsidan där så får du alltid en ny färsk version. Kom bara ihåg att stänga sessionen innan du försöker ladda om sidan, annars blir den cachad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Ja. Vilket webbhotell har du? Kör du WordPress?

Jag kör med one.com. Har snickrat ihop sidan själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Jag kör med one.com. Har snickrat ihop sidan själv.

One.com kör deras egen Varnish Cache. Där har du definitivt problemet. Spelar ingen roll hur mycket du försöker tömma cache i din webbläsare om detta ändå sparas på servernivå.

Rekommenderar att utveckla sidan lokalt ändå, inte över webben.

Läs denna
https://help.one.com/hc/sv/articles/115005586269-Hur-deaktive...-

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

One.com kör deras egen Varnish Cache. Där har du definitivt problemet. Spelar ingen roll hur mycket du försöker tömma cache i din webbläsare om detta ändå sparas på servernivå.

Rekommenderar att utveckla sidan lokalt ändå, inte över webben.

Läs denna
https://help.one.com/hc/sv/articles/115005586269-Hur-deaktive...-

Tack för tipset! Det hjälpte minsann. Ber om ursäkt över det sena svaret.

Visa signatur