Duglig färdigbyggd dator till dottern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Haha kanske bara jag som är lat, tycker det är jobbigt om jag måste flytta datorn till ett annat rum

Då är vi två

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Valda grafikkort klarar sig, men det behövs (SFX) eller SFX-L nätdel och Mini-ITX moderkort.
Personligen skulle jag välga SFX-l då dessa är något större och med det har en större fläkt = Tystare.

Har ett Corsair SF750 Platinum, lite overkill kanske, men jag tror faktiskt fläkten startar oerhört sällan eller ligger på låga varvtal, för jag hör då aldrig den.
Då har jag ändå ett relativt öppet chassi (Ncase M1) på en armlängds avstånd på skrivbordet.

Så det är nog marginellt med ett SFX eller SFX-L ljudmässigt, min bedömning. Däremot blir det fort skillnad på utrymmet om man bygger litet.

Som jag nämnde tidigare i inlägget har jag ett Ncase M1 chassi, dyrt ja, men smidigt. Köpte en väska till som passar perfekt, och har åkt tåg mellan Lund och Uppsala och LANat utan att behöva någon större packning (tar bara med mus och tangentbord samt kablage i datorväg.) och det är oerhört smidigt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bengt-Arne:

@Larstommie & @Eric Hjalmarsson
Tror ni båda missade att Lian Li TU150 är ett litet chassi, men (ursäkta språket) faaen så trevligt chassi.
Moderkort som stöds Mini-DTX, Mini-ITX
Strömförsörjningsstorlekar som stöds SFX, SFX-L
Maximal grafikkortslängd 32 cm
https://www.computersalg.se/l/0/s?sq=lian+TU150

Valda grafikkort klarar sig, men det behövs (SFX) eller SFX-L nätdel och Mini-ITX moderkort.
Personligen skulle jag välga SFX-l då dessa är något större och med det har en större fläkt = Tystare.

Som CPU-kylning så använd AMD original, här har AMD verkligen lyckats
För Intel så bör original fungera...
Originalkylarna har inte ett enormt uthäng så risken är liten att något händer när PC'n flyttas, alternativet är AIO vattenkylning med 120 radiator (stods av Lian Li TU150) men det medför en onödig extrakostnad.

En fördel med originalkylare som ofta missas är att dessa blåser nedåt, och med det hjälper till att kyla närliggande moderkortskomponenter, då främst spänningsregulatorerna som matar CPU'n. Det försvinner med vattenkylning!
Blev pinsamt varse om den effekten i somras när grabbens dator med vattenkylning hängde sig, lösningen blev en extra fläkt som blåste på moderkortet.

Sen i motsats till vad många tror så blir det bra kylning i ett litet chassi med en chassifläkt, uppriktigt bättre än i ett stort chassi. Upptäckte det på den gamla goda tiden med i486/Pentium/Pentium II/III, byggde i ett mindre chassi och kunde klocka högre.
Efter det så har jag aldrig haft större än vad som behövs

Jag har inte missat någonting. Om du kollar signaturen så vet du att jag vet hur trevliga Lian Lis Mini-ITX chassin är.
Grafikkortet klarar sig utan problem 280mm när det finns plats för 320, jag har själv haft ett 280mm långt grafikkort i ett chassi som Lian Li påstår rymmer 270mm grafikkort. Corsair Corsair SF600 600W 80+ Platinum må vara SFX men har hela 92mm fläkt och är tyst ändå.
Jag har 810g kylare i mitt Mini-ITX som jag flyttar omkring och absolut ingenting har hänt. Även i ATX chassin kyler TF kylare VRM bättre än tornkylare, men eftersom VRM klarar sig med tornkylare i vanliga ATX chassi så gör den det här också om man sätter ett utblås bak. Jag hade i listan dessutom valt B450 Mini-ITX moderkortet med bäst VRM och riktigt bra VRM kylning.
Vad har jag missat?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag har inte missat någonting. Om du kollar signaturen så vet du att jag vet hur trevliga Lian Lis Mini-ITX chassin är.
Grafikkortet klarar sig utan problem 280mm när det finns plats för 320, jag har själv haft ett 280mm långt grafikkort i ett chassi som Lian Li påstår rymmer 270mm grafikkort. Corsair Corsair SF600 600W 80+ Platinum må vara SFX men har hela 92mm fläkt och är tyst ändå.
Jag har 810g kylare i mitt Mini-ITX som jag flyttar omkring och absolut ingenting har hänt. Även i ATX chassin kyler TF kylare VRM bättre än tornkylare, men eftersom VRM klarar sig med tornkylare i vanliga ATX chassi så gör den det här också om man sätter ett utblås bak. Jag hade i listan dessutom valt B450 Mini-ITX moderkortet med bäst VRM och riktigt bra VRM kylning.
Vad har jag missat?

OK!
Mitt fel, det var moderkortet jag tog fel på. Sorry!

Kände att det var bättre att förtydliga så inget blev fel i valet av komponenter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!