MatClockers, hur äter man billigt?

Permalänk
Medlem

Ät mindre kött.

Blivit att vi äter lite bitar utan mer köttfärs/fågel/fisk. Idag finns det riktigt bra vegetariska alternativ.

Vi äter inte samma mat mera än två ggr utan lagar middag varje kväll.

Veckohandlar och kostar ca 500-850kr. Då är det normalt 5 rätter vi köper. En dag i veckan är det oftast köpmat.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Matkostnaden bakas in i risknormen ja, men den summa per dag som används som beräkningsgrund i exempelvis akuta lägen där en person inte har pengar till mat ligger på strax under 60:-, och därmed lite knappt 1800:- i månaden.

Finns fortfarande ingen beräkning från Socialstyrelsen där längre, den bryts inte längre ut i olika budgetposter och bistånd som ges i akuta lägen har inte med riksnormen att göra.

Det finns ingen matsedel bakom riksnormens siffror och de som klarar sig på drygt 1800 kr/mån kan inte varje dag äta två lagade måltider, frukost och mellanmål utan något kommer få ryka många dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Vi äter mycket kött tyvärr vilket jag tror kan vara en stor bidragande faktor. Jag vet, nu var 40-45k efter skatt men ändå så är 10k helt sjukt. Särskilt med tanke på att vi även köpt hus och ökat våra boendekostnader markant. Tack för tipsen, håller på att meka ihop lite anteckningar som jag ska presentera.

Jo, förstod att det var 40-45 efter skatt och det är fortfarande sjukt att ni lägger 25% av er hyfsade inkomst på mat. Om det är svårt att sluta med köttet; köp mycket som håller på att gå ut. Det brukar vara 30-50% billigare fast ni får samma kvalitet. Ät antingen direkt eller frys in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Tjabba, vet att ni kan allt om allt och jag är förtvivlad.

Jag har alltid vetat att jag och min sambo haft ett abnormt matkonto och har försökt påpeka hennes vanor för henne vid ett flertal tillfällen. (Jag är inte perfekt, snusar nog upp 800:- i månaden).

Hon vill aldrig äta samma maträtt 2 gånger samma vecka, ens om de är någorlunda lika t.ex. köttfärspaj och lasagne. Samt att hon alltid vill äta det hon är sugen på. Vilket gör att vi handlar 3-4 gånger per vecka.

Men jag har alltid trott att vi spenderar cirka 5-6000 kr i månaden och sagt att det är för dyrt... nu jämförde vi konton och det visar sig att vi tillsammans handlar på livsmedelsbutiker för cirka 8-10000 i månaden. Vi tjänar ok, cirka 40-45k tillsammans varje månad... men det är ändå helt sjukt... är i chock på riktigt.

Såååå... efter den 'ranten', hur gjorde ni? Vad är era bästa tips? Har funderat lite på matkasse osv, funkar det?

Steg 1 är väll att komma fram till vad ni vill äta , ursprung, kvalitet, annat och sätta upp en budget baserat på det, går ju att leva på nudlar om man vill.

Om ni käkar ekologiskt, svenskt i dom fallen det finns , etc, etc varierat lite beroende på vad man gillar, ibland kan man ju hitta svenska billiga grönsaker eko/ , men vissa importsaker är sjukt dyra avocado/citron går ju lätt att bränna över 1500:- per månad på bara ekologisk avocado och citron om man är storkonsument av det. Med det sagt tycker jag 6-9k är rimligt för 2pers med varierad kost lite beorende på vilka inköp man gör just den månaden kommer kostnaderna att variera , ibland kanske man kanske köpa andra saker än livsmedel också om ni inte splittar det från livsmedelskontot. Jag äter inte så mycket kött och mina matlådor blir oftast svindyra nästan billigare att käka ute så har aldrig förstått att varför kött får skiten för kostnaden men byter man ut köttet till pasta istället så kanske? Har själv ökat på köttet för att minska kostnader (då köper jag ändå relativt dyrt kött)

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Såklart, City Gross här kostar mikromaten 21-34kr med enstaka varianter som kostar 48kr.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Faktiskt inte uteluncher som är problemet, vi bor på landet och har endast livsmedelsbutik i byn!

Vad är det för livsmedelsbutik? För mig blir det ganska stor skillnad om jag storhandlar på Willys eller tex Coop Extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Vad är det för livsmedelsbutik? För mig blir det ganska stor skillnad om jag storhandlar på Willys eller tex Coop Extra.

Att handla i en närbutik på landet är som att storhandla på Hemköp.

OP:

Minska på köttet som andra har nämnt.

Dricker ni mycket mjölk? Där går det åt i kassan i familjer som dricker mjölk till maten t.ex.

Sedan upplever en del att det är lättare att äta "tråkigare mat" och inte alltid det man är sugen på för dagen om man tränar t.ex.
Jag blir i alla fall mindre sötsugen de dagarna jag tränar t.ex.

Ni kanske inte upplever att ni blir mätta så lätt?

Havregryn är fruktansvärt billigt och mättande och dessutom nyttigt. Sedan har du mycket med rotfrukter så ni kan göra rotmos, potatis osv.

Köper ni mycket snacks, dricka, cigg etc? (eftersom du skriver snus tillhör du väl beroende typen och kanske är beroende av fler grejer?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Tjabba, vet att ni kan allt om allt och jag är förtvivlad.

Jag har alltid vetat att jag och min sambo haft ett abnormt matkonto och har försökt påpeka hennes vanor för henne vid ett flertal tillfällen. (Jag är inte perfekt, snusar nog upp 800:- i månaden).

Hon vill aldrig äta samma maträtt 2 gånger samma vecka, ens om de är någorlunda lika t.ex. köttfärspaj och lasagne. Samt att hon alltid vill äta det hon är sugen på. Vilket gör att vi handlar 3-4 gånger per vecka.

Men jag har alltid trott att vi spenderar cirka 5-6000 kr i månaden och sagt att det är för dyrt... nu jämförde vi konton och det visar sig att vi tillsammans handlar på livsmedelsbutiker för cirka 8-10000 i månaden. Vi tjänar ok, cirka 40-45k tillsammans varje månad... men det är ändå helt sjukt... är i chock på riktigt.

Såååå... efter den 'ranten', hur gjorde ni? Vad är era bästa tips? Har funderat lite på matkasse osv, funkar det?

Ja det här med ekonomi är skrattretande. Börja med att storhandla om ni måste handla för 2 veckor så gör det jag klarar mig med att storhandla en gång i månaden. Sen ska ni ni köpa storpack och frysa in typ köttfärs köp största affären har sen fryser ni in.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Bara för att vara tvärt om, minska på grönsakerna om ni vill dra ner budgeten! Har jag själv fått göra. Ibland är det helt enkelt inte värt att köpa gurka, isbergssallat, cosmopolitan, tomater eller paprika. Skär ner på en eller ta bort en grönsak i tacobufén på fredagskvällen och ni kan spara 30 kr redan där

Kött går att äta massvis utan att det drar iväg. Beror givetvis på vilket, men TS verkar inte köpa bästa styckdetaljerna vilket som.

Permalänk
Medlem

Vi veckohandlar, på helgen planeras 6-7 rätter till kommande vecka och så köper vi allt som behövs. När man kört ett tag så vet man vad man har hemma osv som man inte behöver köpa samt att man lär sig hur mycket som går åt till 2 personer + matlåda (tjejen jobbar på skola och får mat där). Sen får man välja på ”potten” under veckan. Otroligt skönt att inte behöva åka fram och tillbaka till affären hela tiden utan man kommer hem från jobbet, lagar mat, äter & sen gör matlådor av resterna. Inbillar mig att man även står över en hel del onödiga godisköp om man bara vistas en gång i veckan på affären. Vi äter typ aldrig samma mat två gånger på samma vecka.

Vi äter dock mest kyckling och vegetariskt med någon fläskfile, lax, ryggbiff ibland.

En gång på helgen brukar vi lyxa till det och beställa mat. (Främst pizza, hamburgare, thai, osv för runt 100kr/portion)

Budget vet jag tyvärr inte för mat, men det brukar gå åt 6-7000kr per månad. Då är det inklusive blöjor, apotekssaker, tvål, schampo, diskmaskinstabletter, bläckpatroner till skrivaren och de flesta förbrukningsvaror som ingår i hushållet, även om det inte köps varje månad så är det alltid något som behövs, det slinker även med något plagg till den lille ibland.

Vi sparade väldigt mycket tid o pengar när vi började veckohandla vill jag minnas, det var många år sen nu och jag kommer aldrig gå tillbaka till hur det var!

EDIT: Att använda självscanner är också ett bra tips! Då ser man direkt vad en vara kostar om det är kilopris och man ser också hur allt man köper plockar på i totalen.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kyckling är ju typiskt något som kan vara både billigt och dyrt. Filéer kan bli dyrt, hel kyckling kan åtminstone jag köpa för 30 kr/kg under en vecka varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Vi äter mycket kött tyvärr vilket jag tror kan vara en stor bidragande faktor. Jag vet, nu var 40-45k efter skatt men ändå så är 10k helt sjukt. Särskilt med tanke på att vi även köpt hus och ökat våra boendekostnader markant. Tack för tipsen, håller på att meka ihop lite anteckningar som jag ska presentera.

En del brukar säga att man ska "storhandla" för att det blir billigare.

Eftersom jag ändå passerar ICA Maxi varje dag till och från jobbet så gör det inte någon skillnad för oss om jag handlar en eller sju gånger i veckan. Vissa saker man köper vill man ju ha så färska som möjligt också. Tycker det är synd att man inte kan få tag på färsk fisk här... det mesta kommer ju via många timmars transport.

Vi brukade köpa oxfilé någon gång per månad, men har nu tröttnat helt på nötkött och köper nästan uteslutande fläskkött istället. Dock gjorde det ingen skillnad på matbudgeten.

En normal månad ligger den på ca 4500 kr, för två vuxna och en bebis på ett år. Tyckte att vi borde strama åt den lite mer.

EDIT: Tipset att inte handla hungrig avskyr jag... för när jag ska handla mätt saknar jag totalt inspiration för vad man ska laga.

Permalänk
Medlem

10k i månaden för 2 pers? Hur går det till egentligen? Det är nog vad vi i en familj på 7 lägger i månaden på mat.

Permalänk
Medlem

Kost är den enskilt viktigaste faktorn för din hälsa långsiktigt, finns det något viktigare att spendera pengar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

10k i månaden för 2 pers? Hur går det till egentligen? Det är nog vad vi i en familj på 7 lägger i månaden på mat.

Vuxna är dyrare än barn. Eller lagar ni matlådor åt alla ungarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Mitt tips: Färdiga matkassar! Någon annan har klurat ut fem maträtter / veckan med tillhörande recept, går ofta snabbt att laga, och man får hem allt färdigpacketerat. Det som behöver handla själv är frukost och ev. helgmat (men ofta är vi ute och flänger så vi brukar kunna köra en veckas matkasse på... just en vecka)

Vi är två, som kör med fyra personerskasse, så att det blir matlåda till dagen efter. Det är inte jättebilligt (men inga 10 000/månaden på mat inte), men enkelt och smidigt. I mitt fall är det främst inspirationen som tryter; vadfanskajaglagatillmiddag.nu är lite... repetitiv.

/Zyber

EDIT: Detta gäller om man har möjlighet förstås, men bor man på vischan (som min far gör) så har till och med pytte-Icat i Robertsfors matkassar.

Det här har jag funderat skarpt också, just för att fria upp det här eviga tänkandet om vad man ska äta och att man får mer rimliga portioner... kul även att du nämner robertsfors, jag bor inte allt för långt därifrån

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av twit:

Mycket av de lösningar som finns bygger i på att man planerar sin matlagning, storhandlar baserat på nedsatta varor, lagar stora
- Jämför med riksnormen för försörjningsstöd där en svensk vuxen skall klara sina matutgifter på under 2000:- per månad, detta skall täcka dagens samtliga mål mat.

Riksnormen specificerar inget om mat utan säger endast att de totala personliga kostnaderna är 3150 kronor.
2005 var senast riksnormen för mat var specifierad och då var den 1500 kronor för ensamstående och 2500 kronor för sambos.
Men jag kan av egen erfarenhet säga att du inte har några 2000 kronor att lägga på mat om du får bidrag, kanske 700-1200 kronor.
Konsumentverkets kostnadsberäkningar ligger dock på 2490-2950, den kanske är mer relevant.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Att handla i en närbutik på landet är som att storhandla på Hemköp.

OP:

Minska på köttet som andra har nämnt.

Dricker ni mycket mjölk? Där går det åt i kassan i familjer som dricker mjölk till maten t.ex.

Sedan upplever en del att det är lättare att äta "tråkigare mat" och inte alltid det man är sugen på för dagen om man tränar t.ex.
Jag blir i alla fall mindre sötsugen de dagarna jag tränar t.ex.

Ni kanske inte upplever att ni blir mätta så lätt?

Havregryn är fruktansvärt billigt och mättande och dessutom nyttigt. Sedan har du mycket med rotfrukter så ni kan göra rotmos, potatis osv.

Köper ni mycket snacks, dricka, cigg etc? (eftersom du skriver snus tillhör du väl beroende typen och kanske är beroende av fler grejer?)

Havregryn är ingen dum ide, åt det mycket förr och som du säger är det ju väldigt mättande. Snus är min akilleshäl och cola zero sambons, utöver det så förekommer godis/chips men inte mer än ett par gånger i månaden!

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Ekonomiskt bistånd är numera 4160 kr efter hyra, el, grundläggande hemförsäkring och fack/a-kassa för en ensamstående. Är man skuldfri och inte betalar för massor onödigt så kan man utan problem lägga mer än 2500 kr/mån på mat. Man kan inte betala 600 kr/mån för telefonen och telefonabonnemanget om man lever på bistånd.

Permalänk
Medlem

Frukost är också något som gärna drar upp kostnaderna. Bara bröd med ost och grönsaker blir ju några hundra i månaden. Gillar ni sallad till maten kanske man kan göra en mer mättande bönsallad istället för isberg/ruccola/spenat.

Jag har haft matkostnader från ca. 800kr till 3500kr i månaden genom åren. Nu snittar jag 2500kr. De få gånger jag äter frukost blir det havregrynsgröt. Matlådor de dagar jag jobbar "på kontor" men oftast även när jag jobbar hemma.

Stekt ris är en sjukt bra rätt att rensa kylen med hacka upp alla rester, woka och häll i lagom mängd ris + soja, sesamolja och de kryddor som önskas. Går att göra både i sydostasiatisk och sydamerikansk stil. Men mitt överlag bästa tips är att försöka dra ned på ingredienser man använder sällan. Jag använder själv mycket parmesan så köper gärna en större bit som är dyrare i inköp men billigare kilopris går också helt ok att frysa in, den tappar lite smak men fungerar att riva över pastan/pizzan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

EDIT: Tipset att inte handla hungrig avskyr jag... för när jag ska handla mätt saknar jag totalt inspiration för vad man ska laga.

Man ska inte handla när man är hungrig - men att planera måltider i förväg och skriva inköpslista går alldeles utmärkt att göra när man är lite hungrig.

Permalänk
Medlem

Okej, har fått överväldigande respons och är tacksam, var väl att man ville ha en viss del tips samt att få ventilera/diskutera.

Det jag har än så länge är:
Storkok med möjlighet att frysa in mycket mat av olika variation så att man kan variera på veckorna.
Vecko/månadsplanera
Sluta handla skräp samt skippa att åka till affären för småköp
Ta hjälp av undertian samt möjligtvis matkasse 1-4 ggr i månaden.
Vissa maträtter som t.ex. havregrynsgröt, stekt ris med det man har över i kylen, chili con carne, köttfärssås osv
Välja bort en grönsak eller 2 när man ska göra tacos o.dyl.
Inte köpa lika mycket rött kött utan fokusera mer på kyckling och annat nedsatt som man kan hitta på butiken.
Beställa online och hämta ut så att man har bättre koll på vad man köper.

Sen är det även hela den psykologiska biten med sambon, det är klart ett tufft hinder men kan nog vara viktigt i det stora hela för att få det att funka. Än en gång, tack för responsen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Okej, har fått överväldigande respons och är tacksam, var väl att man ville ha en viss del tips samt att få ventilera/diskutera.

Det jag har än så länge är:
Storkok med möjlighet att frysa in mycket mat av olika variation så att man kan variera på veckorna.
Vecko/månadsplanera
Sluta handla skräp samt skippa att åka till affären för småköp
Ta hjälp av undertian samt möjligtvis matkasse 1-4 ggr i månaden.
Vissa maträtter som t.ex. havregrynsgröt, stekt ris med det man har över i kylen, chili con carne, köttfärssås osv
Välja bort en grönsak eller 2 när man ska göra tacos o.dyl.
Inte köpa lika mycket rött kött utan fokusera mer på kyckling och annat nedsatt som man kan hitta på butiken.
Beställa online och hämta ut så att man har bättre koll på vad man köper.

Sen är det även hela den psykologiska biten med sambon, det är klart ett tufft hinder men kan nog vara viktigt i det stora hela för att få det att funka. Än en gång, tack för responsen!!

Ett sista tips också; ät innan ni handlar Så ni inte går där och köper efter "sug" då man är sugen på allt möjligt när man är hungrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Petterk: Vad får du det ifrån? Socialstyrelsen skriver 3150 i år. Jag fick 3090 när jag hade det förra året.

Då fick du inte rätt bistånd. Du ska även få bistånd för de gemensamma hushållskostnaderna om du är ensamstående. Om du bor i kollektiv ska du fortfarande betala en del av hushållskostnaderna och får bistånd utefter hur många ni är som delar.

Hushållskostnader är tänkt att täcka förbrukningsvaror, tidningsprenumeration, telefon och liknande. Den är 1010 kr för en ensamstående som inte delar hushåll med någon och ingår i riksnormen.

Sen täcker bistånd de flesta mediciner, läkarbesök, nödvändig tandvård och ibland en del andra saker utöver riksnormen och hyran.

Permalänk
Medlem

Med tonnårsbarn hemma känns det som vi lägger 10k i månaden på bara mjölk......

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

"lammrostbiff" låter billigt

Permalänk
Medlem

Jag och min fru (och hund) drar in ca 70 efter skatt och vi har väl ett maktkonto på 8 tusen typ. Det tycker vi är rimligt.

Vi äter väldigt bra. Men vi storhandlar det mesta. Inget på dyra småbutiker etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Petterk: Vad får du det ifrån? Socialstyrelsen skriver 3150 i år. Jag fick 3090 när jag hade det förra året.

Är inte intresserad av någon privat diskussion, du länkar själv de gemensamma hushållskostnaderna då dessa är en del av riksnormen!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det de gemensamma hushållskostnaderna blir om du delar hushåll med tio andra är 277 kr, som ensamstående i eget boende blir det 1010 kr precis som Socialstyrelsen säger. Får du inte hushållskostnader – alltså får du inte bistånd enligt riksnormen – (eller skäliga kostnader) så kan du överklaga beslutet inom tre veckor.

Edit: Detta är inget jag avser att diskutera vidare i tråden, men när det gäller hur mycket en person med försörjningsstöd har att röra sig på är det relevant. Det har med matbudget och kostnaden för mat att göra, det behövs finnas här för att illustrera att även denna grupp har val att göra. Det är ingen privat diskussion.

Permalänk

Oh, jag älskar att spara pengar, jag och min flickvän brukar i runda slängar ha en totalkostnad på strax under 2000 för mat per månad.

Vi äter mycket vitkål (helt vitkålshuvud räcker länge i kylen och är riktigt billigt)
RIS! stora säckar!
mycket ägg, kolla på priset bara, vi brukar köpa i 24 packet för strax över kronan/ägg.
kyckling är också billigt
överlag mycket grönsaker, morötter och potatis speciellt på sommaren.

Köp inte kött, vi äter en del fläskfärs och köper fryst lax när det är extrapris på det dock.

Köp för guds skull inget godis eller chips, extremt dyrt.

Permalänk

jag dagshandlar i lokala lanthandeln.

jämfört lite och kanske känar typ 20:- att storhandla på t.ex. Ica Maxi eller liknande så ingen offatbar skillnad direkt och vissa produkter är t.om. billigare än på Ica maxi dessutom hos lanthandeln

samt att man stödjer landsbygden att handla där otroligt smidigt med en butik 20m hemmifrån för akuta nödköp när t.ex. kaffet är slut.

sen brukar jag finkamma kort datum disken i forstahand där man kan hitta riktiga fynd ibland att laga till under dagen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows