Permalänk

Excel experter??

Hejsan, jag driver idag en webbbutik där jag kommer att dropshippa ifrån ett annat företag, där alla artiklar finns i csv format (7000st)
Problemet med min webshop leverantör är att jag inte kan importera det som

artnr Bild 1 , Bild 2, bild 3, bild 4 osv....
1 jpg1 jpg2 jpg3 jpg4

Utan det måste läggas som

Artikel 1 Bild
1 (jpg1)
1 (jpg2)
1 (jpg3)

Om ni fattar, jag måste alltså lägga alla bilder separat unnder varandra, filen är gjord så att det är bara på en rad, Därav finns det något smidigt sätt att göra detta på? Är extremt mycket att lägga 8bilder x 7000 artiklar manuellt på nya rader, har ni något tips?
Finns det någon som annars kan lösa detta till mig är jag öppen för att utge ersättning!

mvh Fredrik

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte exakt vad du menar. Kan du inte ta bild på hur det ser ut och en hur du vill att det ska se ut i Excel?

Permalänk
Medlem

Jag förstår nog inte helt vad du menar, men från din beskrivning tror jag funktionen "text to column" är det du söker. (eller iaf delvis)
Kolla länken nedan
www.laptopmag.com/amp/articles/use-text-columns-excel

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Skummade snabbt. Kan funktionen transpose fungera?

Permalänk
Medlem

Är långt ifrån expert och förstår inte frågan helt. Men en sak som ofta missas med csv-filer är att svenska excel vill ha semikolon ”;” som avdelare istället för komma ”,”. Öppnar man en csv fil med kommatecken hamnar all informationen i en cell.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen? Du får fixa header själv.
https://jsfiddle.net/yh6fbtok/2/

In:

this line is ignored 1,jpg1,jpg2 2,jpg1,jpg2,jpg3

Ut:

1,jpg1 1,jpg2 2,jpg1 2,jpg2 2,jpg3

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.