Permalänk
Avstängd

Organisera foton i mappar

Hej,

Jag kommer nog ha svårt att förklara detta så jag hoppas att ni hänger med. Jag har haft något som har tyngt mig i många år. Det är att sortera alla de tusentals kort jag har tagit de senaste 15 åren. Korten är utspridda på olika hårddiskar så jag känner att jag vill ordna detta asap innan någon av de krashar. Jag har inhandlat en NAS som jag har tänkt lagra bilderna på samtidigt som jag kommer ta fysisk back-up på NASen samt back-up av NASen i molnet. För att safe:a alla bilder.

Med det sagt, så ligger alla bilderna utspridda på många många olika mappar och jag skulle vilja grundsortera detta stora bibliotek så att det följer en enkel struktur baserat på år/månad/dag.

Jag har i framtiden tänkt att använda mig av lightroom CC för justering av bilderna och jag vet att den i Lightroom CC sorterar bilderna superbra men jag skulle fortfarande vilja att hela grundbiblioteket av bilder är sorterat som ligger lagrat på NASen. Då det inte är säkert att jag ska använda Lightroom.

Jag kommer även vilja göra samma sak med alla videos.

Hur går jag enklast tillväga? Finns det en bra mjukvara för detta?

Permalänk
Medlem

Görs väl ganska lätt och snabbt manuellt.
Nu skulle jag nog nöja mesig med att sortera till År/Månad vilket skulle göra processen rätt mycket snabbare. Men...
Skapa upp en mapp för årtal, Sweden en mapp fö månad. I månad skapar du upp mapparna för dagar.
Kopiera månadsmappen för att skapa upp övriga månader, justera sedan till så dagarna stämmer för respektive månad.
Nu har du en mappstruktur för ett år som enkelt kopieras upp för fler år.

Nu är bara att kopiera in alla dina bilder så de ligger i en mapp, där kan du sedan söka fram typ alla bilder och sortera efter datum. Ha ett fönster till öppet, då kan du enkelt dra grupper av bilder till rätt mapp.

Annars gav en sökning detta program som verkar gratis, verkar också kunna sortera efter plats som finns i EXIF-infon.
https://digitalimagemover.tumblr.com/

Permalänk
Medlem

Om du importerar bilderna till ett LR-bibliotek så kan du välja att flytta bildfilerna till en ny plats och få den struktur som du vill ha. Så länge bilderna har EXIF-data så kan du få strukturen automatiskt, t ex /foton/år/månad/datum/.

Permalänk
Avstängd

Uppdaterar tråden lite med info. Har testat lite olika lösningar och den absolut bästa lösningen var en mjukvara som heter PhotoMove 2.5. Testade gratisversionen och uppgraderade sedan till den köpta (typ 90kr).

Den gör jobbet superbra! Markerar hela externa hårddisken. Bestämmer format i mapparna och den scannar av hela disken. Då kan jag bocka ut eventuella filformat jag inte vill ha med mig. Alla bilder som inte har EXIF placerasi en separat mapp jag kan gå igenom senare.

Permalänk
Medlem

Detta bör gå att fixa ganska enkelt med powershell så vida inte createtime ändras av någon andledning.

Get-ChildItem -Recurse -path | Select-Object name,creationtime (Var försiktig detta komando ändrar inget men kan lista i teorin alla filer på disken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Uppdaterar tråden lite med info. Har testat lite olika lösningar och den absolut bästa lösningen var en mjukvara som heter PhotoMove 2.5. Testade gratisversionen och uppgraderade sedan till den köpta (typ 90kr).

Den gör jobbet superbra! Markerar hela externa hårddisken. Bestämmer format i mapparna och den scannar av hela disken. Då kan jag bocka ut eventuella filformat jag inte vill ha med mig. Alla bilder som inte har EXIF placerasi en separat mapp jag kan gå igenom senare.

Jag använde nyss samma program för att göra samma sak. Det finns en del brister, t ex i att man inte kan konfigurera namnsättning utöver de förinställda alternativ som finns. Också att det tar ohyggligt lång tid på sig. Det tar flera timmar att söka igenom några tiotusentals filer, och ännu längre att kopiera dem till den nya strukturen. Räkna med en heldag för att göra jobbet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag använde nyss samma program för att göra samma sak. Det finns en del brister, t ex i att man inte kan konfigurera namnsättning utöver de förinställda alternativ som finns. Också att det tar ohyggligt lång tid på sig. Det tar flera timmar att söka igenom några tiotusentals filer, och ännu längre att kopiera dem till den nya strukturen. Räkna med en heldag för att göra jobbet.

När jag skrev inlägget så var allt löst redan.

Den löste 24 688 filer på 416gb på 2 timmar. Så den gjorde jobbet utmärkt, inget att anmärka på och namnsättningen var precis det jag behövde

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

När jag skrev inlägget så var allt löst redan.

Den löste 24 688 filer på 416gb på 2 timmar. Så den gjorde jobbet utmärkt, inget att anmärka på och namnsättningen var precis det jag behövde

Ja, jag kom på att det faktum att jag gjorde jobbet "på fjärr" in min Win10-NAS från min primära dator kan ha påverkat tiden det tog en hel del. Långsamma lagringsdiskar och dessutom delvis över nätverket...

Gött att du fick det löst!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

När jag skrev inlägget så var allt löst redan.

Den löste 24 688 filer på 416gb på 2 timmar. Så den gjorde jobbet utmärkt, inget att anmärka på och namnsättningen var precis det jag behövde

Och när har du tänkt titta på alla 25.000 bilderna? Om du som medelsvensson så blir svaret: aldrig.

Mitt råd är att du sållar bland dina bilder, rejält.

Ingen orkar titta på 300 halvdassiga bilder från en Londonweekend men om man däremot väljer ut ett 30-50 stycken av de bästa så finns det ju faktiskt en chans att man orkar titta igenom dom emellanåt. Det är i alla fall min åsikt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Och när har du tänkt titta på alla 25.000 bilderna? Om du som medelsvensson så blir svaret: aldrig.

Mitt råd är att du sållar bland dina bilder, rejält.

Ingen orkar titta på 300 halvdassiga bilder från en Londonweekend men om man däremot väljer ut ett 30-50 stycken av de bästa så finns det ju faktiskt en chans att man orkar titta igenom dom emellanåt. Det är i alla fall min åsikt

Jag har väll aldrig sagt att jag inte skall rensa bland mina bilder? Min kollektion är inte till för att folk skall titta på 300 halvdassiga bilder från en londonweekend. Den är till för mig så att jag kan gå tillbaka och hämta upp bilder jag behöver och vill ha för att göra projekt kring. Det är väl klart jag skall börja rensa men det kräver sin tid att gå igenom 25 000 bilder och videos.

Dessutom är dessa filer tagna under en tidsperiod av 15 år och jag fotar inte bara resor utan massor med annat. Denna konsolidering är ett steg i att börja titta över vad jag behöver spara och inte.

Permalänk
Medlem

Vad finns de för bra program för Mac föra automatiskt sortera in i mappar på år/månad?

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Och när har du tänkt titta på alla 25.000 bilderna? Om du som medelsvensson så blir svaret: aldrig.

Mitt råd är att du sållar bland dina bilder, rejält.

Ingen orkar titta på 300 halvdassiga bilder från en Londonweekend men om man däremot väljer ut ett 30-50 stycken av de bästa så finns det ju faktiskt en chans att man orkar titta igenom dom emellanåt. Det är i alla fall min åsikt

Jag kan tycka det är skillnad på att markera upp bilder som "bra", så att man lätt kan hitta 30-50st av de bästa, och att ta bort alla dåliga. När diskuttrymme är så billigt, och man inte riktigt kan veta om den där bilden som är lite oskarp kan vara den enda med smycket från moster Anna, som blev stulet 4 år senare. Då är det skönt att kunna gå tillbaka och ha allt kvar.

Permalänk

@Sycuc: Det finns ett program som heter exiftool. https://exiftool.org/
Se exempel här https://exiftool.org/#filename

/Björn

Permalänk

Jag har sorterat bilder senaste månaden. Jag använder Shotwell i Ubuntu (https://wiki.gnome.org/Apps/Shotwell) som får spara ner alla bilder i rätt mapp enligt YYYY/MM/DD. Dock importerar jag endast enstaka mappar i taget så jag får rimlig mängd bilder att rensa bland och tagga.

Det jag dock inte har någon lösning på är filmer som inte har taggar inbäddade på samma sätt.