Gränsen för kontaktlösa betalningar ökar från 200 till 400 kr

Permalänk
Medlem

Först idag jag märkte att ökade gränsen är i effekt för mig med Sparbanken.
Handlade ett par gånger idag mellan 300-400:- på olika ställen och behövde ej slå kod eller godkänna.

Men efter ett par köp så stod det "medges ej", och fick då sätta i kortet och slå koden.

Skönt o slippa kladda på terminalen, men sen har jag ändå alltid med mig handsprit, så efter varje ställe jag pillat på saker spritar jag mina händer ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@DasIch: Jag kan inte hitta några specifika beloppsgränser för varken Swedbank eller SEB. Det är betydligt svårare att dra med någon till en bankomat och de är alltid (?) utrustade med kameror och ofta placerade på mer offentliga platser.

Det är många som har flera kort på sig. Ett eller två egna kort, ett delat kort för hushållet och kanske ett företagskort. Det blir ändå rätt så mycket pengar. Och tänk alla ficktjuvar. Mellan typ 2008 och fram till 2016 så hade väl personer i Sverige i genomsnitt tjugo kronor i kontanter på sig, nu är samma plånbok värd mellan 400 till 10000.

Det vore märkligt och riktigt dumt om andra banker inte har liknande gränser. Jag menar, en förutsättning för att det där med blipp ska funka bra är att det inte går att handla hur mycket som helst utan gräns.

Att under hot tvinga folk till bankomater för att få ut pengar är ändå vanligt förekommande. Det är lite modus operandi för smutset. Jag har dock aldrig hört om folk som blivit rånade på sina kort för att tjuvarna sen shoppat loss eller dragit en episk fylla på krogen. Det kanske förekommer och det kanske ökar, men det är inte vad jag skulle vara orolig för.

För egen del ser jag till att aldrig ha några större summor tillgängligt på mina kort. Jag har ett par tusen och behöver jag mer måste jag in på banken för att flytta över pengar. Det kan vara lite drygt ibland när man står där på ICA och har glömt föra över pengar, men det tycker jag det är värt.

Hjälper förstås inte om man ligger i rännstenen med tio knivhugg i magen, men som sagt... jag tror inte rånarnas vanor kommer ändras särskilt mycket av det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag har lite sen på bollen upptäckt att gränsen för den summa man kan betala kontaktlöst (blippa kortet) har ökats från 200 kronor till 400 kronor. En anledning till ändringen är att man ska slippa röra vid betalterminaler, vilket blir extra aktuellt så här i coronatider. Svensk Handel skriver att beloppsgränsen höjs "snart", har någon testat och upptäckt om det rullats ut än?

Pressmeddelandet från Svensk Handel: https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/2020/belopps...

hände precis på Gekås, mitt köp var 381 och jag slapp trycka på något.

Permalänk
Inaktiv

Jäkla bullshit.

Viruset övetförs inte via kontanter.

Korea använder massor av kontanter. Idag hade vi vår första dag med 0 nya coronafall.

Däremot hjälper skyddsmask. Ffp2 eller högre. Här gör man 15 miljoner sådana masker om dagen. Noll får exporteras.

Permalänk
Medlem

Fast även om man "blippar" kortet är det ju inte direkt kontaktlöst. Räckvidden på radion i terminalen är ju typ en millimeter, så man måste alltid i praktiken lägga kortet direkt mot för att det ska hända nåt.

Jag använder plasthandskar när jag handlar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köpte en mus i förrgår för 349kr på Mediamarkt och behövde då inte slå in koden, det var första gången jag noterade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast även om man "blippar" kortet är det ju inte direkt kontaktlöst. Räckvidden på radion i terminalen är ju typ en millimeter, så man måste alltid i praktiken lägga kortet direkt mot för att det ska hända nåt.

Jag använder plasthandskar när jag handlar.

Inte min upplevelse, men säg att du behöver nudda med kortet, varför är det ett problem? Det är väl snarare att personer knådar md fingrarna på samma gummiknappar som sprider smittan? Om du bara rör vid dit kort och råkar röra andra sidan av kortet mot läsaren så medför det väl mycket lite smitta? Problemet är när någon nyser i händerna och lyckas kleta över det till fingrarna som någon petar mellan tänderna med.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@DasIch: Fast det är inte 400 kronor, det är 400 kronor per butik ganska många gånger. Jag vet att man behöver slå koden någon gång då och då, men det är inte ofta det händer mig under beloppsgränsen. Säg att det i genomsnitt är 2400, med chans att någon har två kort eller höjt beloppsgränsen. Det är många som blir rånade och misshandlade för mobiler, och jag kan inte tänka mig att de lyckas sälja de för så mycket.

Här i norrort blir folk misshandlade och rånade på airpods / jacka, så det behövs inte mycket. Värre lär det bli med ökande fattigdom, så extremt dåligt beslut att höja beloppsgränsen även om jag förstår syftet...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inte min upplevelse, men säg att du behöver nudda med kortet, varför är det ett problem? Det är väl snarare att personer knådar md fingrarna på samma gummiknappar som sprider smittan? Om du bara rör vid dit kort och råkar röra andra sidan av kortet mot läsaren så medför det väl mycket lite smitta? Problemet är när någon nyser i händerna och lyckas kleta över det till fingrarna som någon petar mellan tänderna med.

Jag tar inga risker. Jag kör med plasthandskar och ser till att ställa undan allt "kontaminerat" hemma innan jag tar av dem. Men nu har jag börjat få dagligvaror levererade hem, så jag inte behöver gå till butik alls, eller väldigt sällan.

Jag har ett par mindre riskfaktorer, så jag vill inte chansa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har aldrig tänkt på att det skulle finnas någon gräns och att det är kopplat till om man ska slå kod eller inte (som jag tolkar från vad folk skrivit här).

Jo då. Har alltid funnit om du använt det fysiska kortet. Använder du däremot Samsung/Google/Apple Pay behöver du inte ange kod då du låst upp telefonen istället

Skrivet av Fatmajk:

Jag trodde gränsen för blippen var bestämt av varje bank för sig? Man kan väl bestämma gränsen själv för sitt eget kort också?

Ja, den är bestämd av banken, och du kan inte bestämma gränsen själv. Däremot har du ingen gräns om du använder Samsung/Google/Apple Pay så länge du låst upp telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vart förvånad då det fungerade idag eller om det var igår på nästan 300kr.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För alla som undrar över PIN-kod och kontaktlösa betalningar så finns det EU-lagar som reglerar detta:

  • Värdet på en enskild kontaktlös betalning utan kod får vara högst 500kr.

Det som först inträffar är det som triggar PIN-kodskravet:

  • Det sammanlagda värdet för kontaktlösa betalningar utan PIN-kod är över 1500kr

  • 5 kontaktlösa köp utan kod i följd

Pengagränserna varierar dock från bank till bank men ingen bank kan överträda dessa regler. ICA-banken vet jag följer högsta-gränserna.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Nopp
200 kr för mig senast jag handlade, och de vart i eftermiddags.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Jag ser inte riktigt problemet. Om man blir rånad eller bestulen på kortet så lär man väl ändå spärra det tämligen omgående..? Gör man inte det så tolkar jag beloppsgränsen som totalt 2000 kr, alltså en bråkdel av vad en mobil kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

För alla som undrar över PIN-kod och kontaktlösa betalningar så finns det EU-lagar som reglerar detta:

  • Värdet på en enskild kontaktlös betalning utan kod får vara högst 500kr.

Det som först inträffar är det som triggar PIN-kodskravet:

  • Det sammanlagda värdet för kontaktlösa betalningar utan PIN-kod är över 1500kr

  • 5 kontaktlösa köp utan kod i följd

Pengagränserna varierar dock från bank till bank men ingen bank kan överträda dessa regler. ICA-banken vet jag följer högsta-gränserna.

What he/she (fan - engelskan behöver ett "hen") said!

Det är som sagt reglerat på EU-nivå så de som skriker sig hesa på att beloppen ska höjas kan satsa på lobby-verksamhet i Brüssel istället för att klaga på sin bank och de som tycker att det är katastrof för att de tror att de ska bli rånade på sitt kort kan trösta sig med att det finns gränser såväl i belopp som antal gånger man kan använda kortet utan kod.

Och jag personligen tycker att det är en ganska rimlig avvägning mellan risker och användarvänlighet man landat i tack vare detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

För alla som undrar över PIN-kod och kontaktlösa betalningar så finns det EU-lagar som reglerar detta:

  • Värdet på en enskild kontaktlös betalning utan kod får vara högst 500kr.

Det som först inträffar är det som triggar PIN-kodskravet:

  • Det sammanlagda värdet för kontaktlösa betalningar utan PIN-kod är över 1500kr

  • 5 kontaktlösa köp utan kod i följd

Pengagränserna varierar dock från bank till bank men ingen bank kan överträda dessa regler. ICA-banken vet jag följer högsta-gränserna.

Det där gäller dock inte om man använder Google Pay/Apple Pay eller liknande så det räknas som säkert om man låst upp telefonen med fingeravtryck eller PIN-kod och sedan betalar med NFC

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

What he/she (fan - engelskan behöver ett "hen") said!

Engelskan har det, även om det känns konstigt för många, och är - till skillnad från vårt "hen" - otydligt.

"They"! Jag vet, skumt som fan, men det är så det är, och det har använts så i hundratals år, så det är inget nytt påfund.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Som tur är har jag inte blivit drabbad av kort med fjärrstöldsfunktion än så länge, men när det händer så tar jag fram borren och tar död på antennen (lys med en rejäl ficklampa bakifrån så brukar antennen synas). Nej, det räcker inte att "slå av" funktionen hos banken, det går fortfarande att få ut vissa uppgifter från kortet (jag fick t.ex. ut sambons kreditkortsnummer + transaktionshistorik när jag testade).

Betalar för övrigt allt online nu under rådande Covid-19, inklusive hemleverans av mat.

Det går inte att få ut tillräcklig information på det sättet för att handla något, så du behöver inte oroa dig. Det är en myt som sprids av de som vill sälja dyra plånböcker.

Dessutom är räckvidden för NFC max 10cm, så du lär märka om någon smeker dig i ljumsken med en läsare.

Skrivet av Herr K:

What he/she (fan - engelskan behöver ett "hen") said!

Det är som sagt reglerat på EU-nivå så de som skriker sig hesa på att beloppen ska höjas kan satsa på lobby-verksamhet i Brüssel istället för att klaga på sin bank och de som tycker att det är katastrof för att de tror att de ska bli rånade på sitt kort kan trösta sig med att det finns gränser såväl i belopp som antal gånger man kan använda kortet utan kod.

Och jag personligen tycker att det är en ganska rimlig avvägning mellan risker och användarvänlighet man landat i tack vare detta.

Sen är det också så att det är kortutgivaren som får ersätta felaktiga debiteringar där kod ej använts, så man blir ändå inte av med några pengar i slutändan. Det är bara att förlustanmäla och vara glad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Det går inte att få ut tillräcklig information på det sättet för att handla något, så du behöver inte oroa dig. Det är en myt som sprids av de som vill sälja dyra plånböcker.

Dessutom är räckvidden för NFC max 10cm, så du lär märka om någon smeker dig i ljumsken med en läsare.Sen är det också så att det är kortutgivaren som får ersätta felaktiga debiteringar där kod ej använts, så man blir ändå inte av med några pengar i slutändan. Det är bara att förlustanmäla och vara glad.

Enligt denna SVT-artikel så kan man åtminstone få fram kortnummer, namn och expiration date. Det är väl bara CVV-siffrorna som saknas? Och de behövs ju som bekant inte överallt, precis som att verifiering med BankID inte behövs överallt.
De påstår även att det finns liknande utrustning med räckvidd på meter istället för centimeter -- vilket inte låter helt orimligt, iom att RFID i regel baseras på passiva chip. Att NFC-"sändaren" i en mobil är svag betyder ju inte att det inte går att tillverka kraftfullare varianter.

Däremot så håller jag ju helt med om att man lär få tillbaka eventuella förlorade pengar. Det lär ju dock ändå kunna ställa till besvär för de som inte har en massa pengar sparade. När farsans kreditkort blev hijackat (sannolikt på någon restaurant i Spanien) så tog det flera månader för honom att få tillbaka det som de drog.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag märkte denna förändring idag när jag köpte en låda öl på systembolaget för hutlösa 389:-, lite senare handlade jag i en annan butik för 234:- o då behövde jag slå pinkod....

Det verkar vara butiken som avgör gränsen? Eller så uppdaterar de sina terminaler olika dagar bara?

Har för övrigt varit riktigt skeptisk mot detta NFC-tjafs sen det infördes, men min bank tröck ner skiten i halsen på mig när det var dags för nytt kort. Hade möjligheten funnits så hade jag absolut valt bort detta, hade jag orkat så hade jag sett mig om efter en bank som fortfarande erbjuder VISA utan NFC.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

I vissa betalerminaler får jag ändå trycka "grön knapp" när jag blippat. Men definitivt en fördel än trycka in sin pin-kod.

Det kan bero på när du blippar. Blippar du kortet innan personen i kassan slagit in alla varor och skickat beloppet till terminalen så får man ofta trycka på godkänn.

Om man avvaktar med att blippa, tills det visas ett belopp i terminalen, räknas ofta blippen som ett godkännande och man slipper bakteriehärden på den gröna knappen 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Det kan bero på när du blippar. Blippar du kortet innan personen i kassan slagit in alla varor och skickat beloppet till terminalen så får man ofta trycka på godkänn.

Om man avvaktar med att blippa, tills det visas ett belopp i terminalen, räknas ofta blippen som ett godkännande och man slipper bakteriehärden på den gröna knappen 🙂

Eller så klickar man på bakteriehärden med kortet

Själv har jag alltid tyckt pinkodskrav på 200 var löjligt, 500 är mer rimligt, hade jag bestämt själv hade det varit allt över 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag märkte denna förändring idag när jag köpte en låda öl på systembolaget för hutlösa 389:-, lite senare handlade jag i en annan butik för 234:- o då behövde jag slå pinkod....

Det verkar vara butiken som avgör gränsen? Eller så uppdaterar de sina terminaler olika dagar bara?

Har för övrigt varit riktigt skeptisk mot detta NFC-tjafs sen det infördes, men min bank tröck ner skiten i halsen på mig när det var dags för nytt kort. Hade möjligheten funnits så hade jag absolut valt bort detta, hade jag orkat så hade jag sett mig om efter en bank som fortfarande erbjuder VISA utan NFC.

Vad är problemet? Det är ju bara att stänga av NFC om du inte gillar det så är ditt problem löst.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Enligt denna SVT-artikel så kan man åtminstone få fram kortnummer, namn och expiration date. Det är väl bara CVV-siffrorna som saknas? Och de behövs ju som bekant inte överallt, precis som att verifiering med BankID inte behövs överallt.
De påstår även att det finns liknande utrustning med räckvidd på meter istället för centimeter -- vilket inte låter helt orimligt, iom att RFID i regel baseras på passiva chip. Att NFC-"sändaren" i en mobil är svag betyder ju inte att det inte går att tillverka kraftfullare varianter.

RFID fungerar på såna avstånd men inte NFC som används i betalkort. Det är i praktiken induktion, vilket sätter en fysisk gräns för hur nära du måste vara för att kunna prata med kortet. Antingen har man blandat ihop begreppen eller så försöker man krydda lite.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

I vissa betalerminaler får jag ändå trycka "grön knapp" när jag blippat. Men definitivt en fördel än trycka in sin pin-kod.

Man brukar slippa det om man blippar efter de skickat summan till terminalen. Något som dock inte går på alla ställen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Samma här i Storbritannien - nu höjde de från 30 pund till 45 pund. Dock är det i princip obegränsat med Google Pay (kanske finns någon gräns som jag ännu inte har nått? har för mig att Apple Pay har 100 pund i gräns)

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Samma här i Storbritannien - nu höjde de från 30 pund till 45 pund. Dock är det i princip obegränsat med Google Pay (kanske finns någon gräns som jag ännu inte har nått? har för mig att Apple Pay har 100 pund i gräns)

Google Pay har ingen gräns om du låst upp telefonen först med fingeravtryck eller PIN-kod (möjligtvis att Face tillåts på Pixel 4) då det räknas som säker då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillamore:

Jag ser inte riktigt problemet. Om man blir rånad eller bestulen på kortet så lär man väl ändå spärra det tämligen omgående..? Gör man inte det så tolkar jag beloppsgränsen som totalt 2000 kr, alltså en bråkdel av vad en mobil kostar idag.

Eftersom man nuförtiden inte nöjer sig med att enbart råna utan samtidigt passar på att misshandla för att skrämma offret till att inte anmäla/vittna så är det ett problem och man gör det för så billiga saker som ett par begagnade airpods, vad är det värt, 1000kr?!. Hade det bara handlat om att visa en kniv och ta pengarna så ok, då ”kanske” jag hade varit benägen att hålla med dig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Jag gillar blipp-funktionaliteten i alla fall. Spenderade en del tid i Nederländerna förra året och de har kommit lite längre än oss med det här (dock är de väldigt efter i stöd för olika kort på olika ställen). Blipp överallt även i typ dricka-automater inne i fabriker och liknande. Nu vet jag inte hur långt vi har kommit här på det området just,då jag inte spenderar så mycket tid i fabriker här, men sist jag gjorde det så var det typ mynt som gällde fortfarande.

Angående belopp-ökningen så är det ju bra i nuläget, men jag hoppas de drar ner det till 200 igen när/om allt med Corona har gått över. Det är lätt att hitta ett kort och köpa en hel del med det redan liksom.

Sen har jag precis skaffat Samsung Pay och det är väldigt trevligt. Eliminerar i princip all fysisk kontakt med annat än min egna telefon och verkar funka överallt typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Engelskan har det, även om det känns konstigt för många, och är - till skillnad från vårt "hen" - otydligt.

"They"! Jag vet, skumt som fan, men det är så det är, och det har använts så i hundratals år, så det är inget nytt påfund.

Hehe, där ser man! Eftersom det känns OT tackar jag för informationen och lämnar ämnet där