Permalänk

Ram Strul

Hej Sweclockers!

Idag kom jag hem klockan 17:00 ivrig över att få sätta in mitt nya ram-minne som hade kommit i brevlådan från Amazon. Iaf så satte jag ditt den i A2 slotten då jag hade satt in mitt första minne i B2, och enligt intstruktionerna så skulle det vara denna följden, (vet dock inte om det egentligen spelar någon roll ifall det är A1+B1 eller A2+B2). När jag startade datorn och gick in i Bios så såg jag inte mitt ram någonstans. Fundersam och lite rädd gick jag ur Bios:en för att gå in på CPU-Z. men inget där heller!

Jag testade olika kombinationer men inga fungerade, A1+B1, B1+B2 osv.

Jag visste att det måste vara något fel med minnet så jag testade att bara ha i mitt nya. Det som hände var att mitt tangentbord och mus sluta lysa i dess vackra rengbågsfärger och därefter mitt moderkort (ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming). Istället kom en orange lysdiod upp bredvid DRAM texten vilket visa att det måste vara något som är fel med minnes kortet.

Jag bytte till mitt gamla men den fungerade inte heller! Så jag satte mig i sängen med min mobil och började Googla, det jag hittade var att det fanns folk som hade råkat ut för samma sak och att de hade fixat det genom att resetta BIOS eller CMOS. Jag kunde dock inte hitta vart man gjorde det på mitt moderkort men jag testade att slå av MEMOK switchen, vilket till min förvånad fungerade.

Jag vet dock fortfarande inte helt varför detta hände, är det på grund av att kortet har några olika modelnummer? För det är det enda jag kan tänka mig även fast frekvensen och utrymmet är lika stora, plus att det är samma kort slag.

HyperX Predator DDR4 8gb

Nya: HX436C17PB4/8
Gamla: KHX3600c17d4/8gx

Mvh

Jonathan460

Permalänk
Medlem

När MemOK är påslaget så kommer moderkortet köra tester på minnena för att försöka hitta bra inställningar. Enligt manualen tar detta ca 30 sek per test som körs, och lysdioden kommer lysa tills dess att träningen är klar.

Så antagligen väntade du inte tillräckligt länge när moderkortet upptäckte att du satt i ett nytt minne och påbörjade träningen, och när du slog av MemOK-brytaren så hoppade moderkortet över den funktionen och startade direkt istället.

Varför det inte fungerade i början är däremot svårt att svara på. Jag skulle ha gissat på att du helt enkelt inte fått i minnet ordentligt, det är rätt vanligt eftersom man kan behöva ta i ganska rejält för att få ner dem. Eller kanske bara något skräp i sockeln som strulade till det, vem vet?

Permalänk

@perost: Detta kan vara felet, tror dock att jag vid något tillfälle väntade en minut eller så bara för att, men inget hände då heller. Jag ska testa det nya minnet utan MemOK nu och se om det funkar.

Kan jag passa på att fråga om det är värt det att sätta ditt en fjärde fläkt under/istället för filter? Chassit är en Fractal R6

Bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

Kan jag passa på att fråga om det är värt det att sätta ditt en fjärde fläkt under/istället för filter? Chassit är en Fractal R6

Antagligen inte, fläktarna du har borde räcka.

Du ser dock ut att ha en Noctua NH-L9i som processorkylare, vilket är ett lite underligt val eftersom den är gjord för mindre formfaktorer där man absolut inte får in något större. Om orsaken att du frågar om fläkt är för att du har problem med temperaturen på processorn så skulle jag därför rekommendera en större kylare i första hand, det kommer göra betydligt större skillnad än en extra chassifläkt.

Permalänk

@perost: Fick med cpu fläkten och tog den då den var bättre än min förra.

Chassi fläkten tänkte jag bara på då jag såg på ett test att det var stor skillnad på att ha tre och fyra fläktar. Men om det inte är någon fördel så är det ingen ide att jag sätter ditt den antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att flasha bios till senaste på mitt Z390 när jag uppgraderade till nya Ram minnen HyperX Fury Black 16GB (2x8GB) / 3600MHz / DDR4 / CL17 / HX436C17FB3K2/16 . Fanns inte med i listen på den gamla biosen.

Visa signatur

Chassie : Fractal Design R5 | CPU : i7 9700K @ 0 GHz | Kylning : Corsair Hydro H80i | GPU :ASUS GeForce GTX1080 8GB DUAL | RAM : HyperX Fury Black 16GB 3600MHz | MB : Gigabyte Z390 Gaming X | SSD : Samsung 850 EVO Series 250GB / Samsung 860 EVO 1TB | SSHD : Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB | PSU: EVGA G2 850w

Chassie : Kolink Observatory RGB Svart| CPU : AMD Ryzen 5 2600X | GPU : Gigabyte Aorus RTX3070 | RAM : Ballistix 16GB DDR4 2666MHz | MB : ASUS PRIME B450M-A | SSD : Intel 250GB | HD : Seagate Desktop SSHD 500gb 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X