Permalänk
Medlem

Byta ifrån Intel till amd

Tja tänkte byta processor snart och såg att amd var ganska mycket billigare än Intel och är därför intresserad att byta till en amd, jag har en i7 6700 just nu. Tror mitt moderkort är en asus H-170. Tänkte på att byta till en amd ryzen 7 2700X. Är det bara att byta eller ska man ha nåt speciellt?

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Moderkort måste du ha för amd cpun.

I spel tjänar du knappt något på att byta om du kollar tester.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Permalänk
Avstängd

Ny generation CPUer kommer i början av sommaren ifrån AMD, om du har tålamod att vänta i någon månad kanske du kan plocka upp en rejäl uppgradering, för en vettig peng.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

i7 6700 är idag hyfsad snabb emot vad som finns. Ska man hålla sig till mainstreamplattformen och uppgradera just nu så bör man ha bra skäl till detta, för om någon månad kommer AMD Zen 3. Och detta lär leda till prissänkningar för både AMD och Intel.

Om det efter Zen 3 är värt att uppgradera beror helt på vad du gör vid datorn. Det finns många scenarier där Intels 9900k utklassar 6700k, men de flesta som ställer såna hära frågor gör tyvärr inte så mycket annat än att spela på datorn och inom spel är ofta cpun inte ens flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren då vet ja va jag ska göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hausik:

Tja tänkte byta processor snart och såg att amd var ganska mycket billigare än Intel och är därför intresserad att byta till en amd, jag har en i7 6700 just nu. Tror mitt moderkort är en asus H-170. Tänkte på att byta till en amd ryzen 7 2700X. Är det bara att byta eller ska man ha nåt speciellt?

Tack på förhand.

För att kunna göra detta måste du även byta till ett moderkort med Socket AM4 med stöd för AMDs processorer. Om det du mest gör är att spela så är det också ganska tveksamt att du kommer att tjäna särskilt mycket prestanda på ens med en 2700X (vilket är den snabbaste processorn för spel som AMD säljer just nu). Jag hade nog suttit kvar med den processor du har ett tag till och sett om nästa AMD serie gav ett större lyft.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vad använder du din dator till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag valde att hoppa till 2700X från 3570k, för den funkar inte tillräckligt bra när jag spelar. Flaskar.

6700k känns som den håller ett tag till om du framför allt håller på med gaming. Om du streamar så hade jag bytt upp mig till AMD, då den avlastar mycket jämfört med en 6700. Sysslar du med filmeditering och saker som går på många trådar som blender, gimp och annat så kan det vara värt att hoppa på AMD-plattformen.

Du behöver ett nytt moderkort, du kan behålla dina DDR4.

Som tidigare sagt: Om du kan vänta några månader så gör det. 3000 kan förändra marknaden prismässigt och prestandamässigt. Du kanske får några kärnor till med bättre singeltråd eller så kanske 2700X går ner 3-500kr.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag sitter i liknande sitts hoppas det är ok

Jag sitter nu på ett intel paket med en i5 3470.
Om jag bytar ut samtliga delar dvs moderkort,processor,ram och cpu kylare där min det kommer vara Amd nästa gång. Kommer det att gå enkelt eller det krävs stora ändringar mer än drivrutiner och liknade som jag hade gjort vid nya intel delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ny generation CPUer kommer i början av sommaren ifrån AMD, om du har tålamod att vänta i någon månad kanske du kan plocka upp en rejäl uppgradering, för en vettig peng.

Det som kommer nu till sommaren är ju Ryzen 4XXX APUer, vilka är baserade på Zen2 kärnorna, så ingen uppgradering jämfört med vanliga Ryzen 3xxx CPUerna alltså.
Nästa generation som är baserade på Zen3 kommer i slutet av året.

Permalänk
Medlem

@loefet: Det var dock sommaren 2019. Frågan från saizz är den enda från i år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

@loefet: Det var dock sommaren 2019. Frågan från saizz är den enda från i år.

Blev lite hoppfull om Zen 3 inom kort, började undra vad jag missat tills jag såg när inlägget postades.

Inte dags att uppgradera ännu men mycket beror förstås på vad Zen 3 medför. Grafikkortsbytet och eventuell HDR-skärm är det dyra halvplanerade inköpet, byta från 3900X till 4900X eller motsvarande blir förhållandevis billigt.

Permalänk
Medlem

@MrPasty: Oops, tittade inte på det, men det är väl det som är problemet med att folk återanvänder gamla trådar.