Oerhört dåligt nät på övervåningen

Permalänk

Oerhört dåligt nät på övervåningen

Hej!

Bakgrund:
Bor i en tvåplansvilla (tre våningar om man räknar med källaren.

Har fiber i huset via Teliarouter som är belägen i källaren. Från den routern har jag även en Asus router som jag har ställt in som en "Repeater". Den är belägen högst upp i trappan (källartrappan mot första våningen).

Jag upplever att internet är oerhört trögt, segt på andra våningen. Ibland fungerar det överhuvudtaget inte. Jag funderar därför på att skaffa en extender via netonnet.

Jag funderar på denna:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/extender...

Jag tänkte då sätta i den i kontaktuttaget på andra våningen. Det borde väl göra storskillnad?

Vad tror ni?

Annan info som kan vara bra att veta:

Källaren består av putsvägg (sten)
Resterande del av huset är gjort av trä.

Permalänk
Medlem

... utan att komma med jättemycket fakta kring den, nej... den är inte något vidare bra, precis kass vad jag sett (ett par stycken).

Det bästa du kan göra är att dra upp en kabel och sätta en accesspunkt där uppe från routern. Kanske Ubiquiti.

//edit - eller flytta upp teliaroutern till v1 vore kanske ännu enklare, nätverksmässigt sett

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

... utan att komma med jättemycket fakta kring den, nej... den är inte något vidare bra, precis kass vad jag sett (ett par stycken).

Det bästa du kan göra är att dra upp en kabel och sätta en accesspunkt där uppe från routern. Kanske Ubiquiti.

//edit - eller flytta upp teliaroutern till v1 vore kanske ännu enklare, nätverksmässigt sett

Det blir så krångligt då det är en del sladdar som är anslutna till Telia Routern (två stationära datorer, Xbox One samt Asus Routern).

Tror du inte det kan vara värt ett försök att testa en REPEATER?

Permalänk
Medlem

Är det en Asus-router som stöder AiMesh så kan det vara värt att skaffa en till enhet med stöd för det, om du inte vill dra kablar. Enklast är nog att sätta en 300 kr-switch i källaren och dra ett par kablar.

Permalänk
Medlem

Switch eller accesspunkt där routern står nu och flytta upp routern till en centralare plats tror jag blir bäst.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är det en Asus-router som stöder AiMesh så kan det vara värt att skaffa en till enhet med stöd för det, om du inte vill dra kablar. Enklast är nog att sätta en 300 kr-switch i källaren och dra ett par kablar.

Skulle du kunna länka till en bra switch (Claes Ohlson eller Kjell och Company helst, då dessa butiker ligger närmast där jag bor)...

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Har du kabel till ASUS routern? Då ska du ställa den i AP läge, och eventuellt stänga av wifi på din Telia router.

Stöder ASUS AiMesh, kan du köpa en till och koppla ihop dom trådlöst med varandra.
Bäst är att dra kabel och koppla in en till ASUS som AP/AiMesh. (Osäker på konfiguration på ASUS, men kabel mellan enheterna är att föredra.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Skulle du kunna länka till en bra switch (Claes Ohlson eller Kjell och Company helst, då dessa butiker ligger närmast där jag bor)...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@Soldierofwar1985: Har du kabel till ASUS routern? Då ska du ställa den i AP läge, och eventuellt stänga av wifi på din Telia router.

Stöder ASUS AiMesh, kan du köpa en till och koppla ihop dom trådlöst med varandra.
Bäst är att dra kabel och koppla in en till ASUS som AP/AiMesh. (Osäker på konfiguration på ASUS, men kabel mellan enheterna är att föredra.)

Hur stänger jag av Wifi på min Teliarouter?

Om jag använder Asus routern som Access Point - måste jag inte ha på Wifi Telia routern då eftersom Asus ska "plocka upp"/"hämta" wifi signalerna från Teliaroutern och förstärka dessa? Eller har jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur stänger jag av Wifi på min Teliarouter?

Om jag använder Asus routern som Access Point - måste jag inte ha på Wifi Telia routern då eftersom Asus ska "plocka upp"/"hämta" wifi signalerna från Teliaroutern och förstärka dessa? Eller har jag missförstått?

Du måste ansluta ASUS-routern du tänkt använda som accesspunkt till Teliaroutern med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur stänger jag av Wifi på min Teliarouter?

Om jag använder Asus routern som Access Point - måste jag inte ha på Wifi Telia routern då eftersom Asus ska "plocka upp"/"hämta" wifi signalerna från Teliaroutern och förstärka dessa? Eller har jag missförstått?

Du vill stänga av telia routerns wifi, och dra en kabel till asus-routern och ställa in den som AP för bästa resultat.

Det kan ev finnas en fysisk knapp på teliaroutern, annars får du surfa in till ip-adressen och stänga av wifi manuellt.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Du vill stänga av telia routerns wifi, och dra en kabel till asus-routern och ställa in den som AP för bästa resultat.

Det kan ev finnas en fysisk knapp på teliaroutern, annars får du surfa in till ip-adressen och stänga av wifi manuellt.

Ok!

En kabel från Teliaroutern till Asus routern har jag dock dragit.

Tack för all hjälp...

Dock vet jag inte om jag kan stänga av Telia routerns WIFI eftersom TV paketet och TV-kanalerna går via Teliaroutern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok!

En kabel från Teliaroutern till Asus routern har jag dock dragit.

Tack för all hjälp...

Dock vet jag inte om jag kan stänga av Telia routerns WIFI eftersom TV paketet och TV-kanalerna går via Teliaroutern...

De borde inte ha något med wifi att göra? Om du har deras trådlösa moduler, är de väl ändå trådade mot routern?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok!

En kabel från Teliaroutern till Asus routern har jag dock dragit.

Tack för all hjälp...

Dock vet jag inte om jag kan stänga av Telia routerns WIFI eftersom TV paketet och TV-kanalerna går via Teliaroutern...

Att stänga av wifi på telia routern påverkar inget av detta om du har en kabel mellan telia routern och tv boxen.

För att stänga wifi surfar du in på 192.18.1.1 och loggar på som Administrator med det lösenord som finns på en klisterlapp på telia routern.
Sedan ser det lite olika ut beroende på vilken modell du har.
På Fastroutern finns en Wifi tab där man göra disable på wifi.

Kabeln mellan Telia routern och Asus skall kopplas in i LAN portar i bägge ändar.
Asus routern ställer du in i AP mode.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi på teliamojen, dra kabel dit du vill ha wifi och sätt upp AP:s.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur stänger jag av Wifi på min Teliarouter?

Om jag använder Asus routern som Access Point - måste jag inte ha på Wifi Telia routern då eftersom Asus ska "plocka upp"/"hämta" wifi signalerna från Teliaroutern och förstärka dessa? Eller har jag missförstått?

Tvärtom; om du kör repeater så tar ASUS-routern wifi-signaler och "repeterar" dessa. Access point (mode) innebär att dina klienter kopplar upp sig mot den enheten och därifrån går det sen via kabel. Kör du med samma SSID (namn på trådlösa nätverket) så brukar roaming fungera för det mesta, dvs du kan röra dig mellan olika AP's utan att tappa uppkopplingen.

Så steg 1: Ställ om ASUS-routern i AP-läge innan du gör något annat

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Tvärtom; om du kör repeater så tar ASUS-routern wifi-signaler och "repeterar" dessa. Access point (mode) innebär att dina klienter kopplar upp sig mot den enheten och därifrån går det sen via kabel. Kör du med samma SSID (namn på trådlösa nätverket) så brukar roaming fungera för det mesta, dvs du kan röra dig mellan olika AP's utan att tappa uppkopplingen.

Så steg 1: Ställ om ASUS-routern i AP-läge innan du gör något annat

Ok! Ska göra det! Om man har glömt bort lösenordet till routern så antar jag bara att man trycker på Reset-knappen?