Quiz: Vad kan du om retrohårdvara?

Haha 1/10 😱🤣

2/10. Fan stabilt kunnande om gammal hårdvara det här. Båda var gissningar också.

Ajdå. 3/10. Kom in i matchen PC-branschen 95-ich bortsett från ett antal Atari 520ST som päronen hade som när de gjorde musik. Fanns en del roliga spel som tex Larry suit Larry. Där Fanns en del naket vilket ju var väldans spännande

3/10.. jag anser mig ändå ha rätt bra koll på retro-pc... skulle nog påstå att frågorna var grymt nitiska.

1/10 Jag gissade på alla

Bara 4 rätt, men var ju en del frågor om konsoler, kan inte ett skvatt om konsoler..

1/10 och det var en gissning

7/10, ungefär som förväntat trots att det var en hel del frågor om konsoler som aldrig varit mitt intresse.

Rätt svåra frågor faktiskt. Gick inget bra alls..

Skrivet av evldhs:

(minst) en fråga har felaktigt svar.
Z80-processor är det Sinclair Spectrum som använder, inte Atari 2600. 2600 kör med 6507.

Ja, jag tyckte väl att det var konstigt att jag fick fel på den.

Skrivet av shelter:

Ja, jag tyckte väl att det var konstigt att jag fick fel på den.

Frågan var dock vilken som inte använde Z80

Denna var svår alltså ...

Skrivet av evldhs:

(minst) en fråga har felaktigt svar.
Z80-processor är det Sinclair Spectrum som använder, inte Atari 2600. 2600 kör med 6507.

Sorry alla som hade 10/10, ni gissade fel där

Det står dock vilken som INTE har Z80 processor vilket då är Atari 2600.
Så alla vi med 10/10 hade rätt och läste mer noga

Kul med en lite svårare Quiz, fick 9 rätt (bommade på z80-chippet) men gissade också på första DirectX-konsollen. I och med att båda var Xbox och det kändes som att man förväntade att det skulle vara något annat så gjorde jag en ren gissning där.

//LD

Svåraste quizet hittils, 2/10.. och jag chansade på alla

9/10. Enda jag inte hade koll på var Intel Itanium. Alldeles för modernt för mig...

Skrivet av UndaC:

Försökte göra ”inte” kursivt för jag ville inte att det skulle uppfattas som en trollfråga men vårt quiz-system har inte stöd för formatering av titlarnas text.

Det får kanske bli versaler nästa gång på "inte", med tanke på hur många som verkat missat det

Sjukt klurigt det där... kunde inte en enda.

Skrivet av UndaC:

Frågan var dock vilken som inte använde Z80

Oj, då läste jag för snabbt, jag var tydligen inte den enda.

Med tanke på att jag aldrig haft någon spelkonsol, och inte heller någon klassisk "hemdator" på 80-talet a la C64, Amiga, MSX, Atari osv. så var det inte lätt att skrapa ihop så många poäng med den inrikting frågorna hade. Lyckades dock få ihop 5 poäng... ...har jag för mig. Skulle ha skrivit inlägget direkt och inte efter ett antal timmar Den enda frågan jag var bombsäker på var den om Itanium, för PC-sidan av historien har jag ändå koll på.

Öhm... 0/10. Det mesta av detta är före min tid.

3/10
borde kunnat bättre

Lite återkoppling på hur det gick för alla:

84% fick fem rätt eller färre.
3% fick alla rätt.
Vanligaste antalet rätt var 3/10

8/10 Korrekta svar!
Snyggt, det var bättre förr! På min tid...

På andra försöket fick jag 10/10 . Att komma ihåg chip namnen på Atari Jaguar är väl lite ovanligt. Atari 2600 var inget 80 tals TV spel ens, utan kom ut 1977.

På tidig 80 talet fanns det en butik som hete Stor & Liten ( Smeknamnet blev Stor & sliten ) dom sålde hemdatorer. Ville man göra det riktig jobbig så skulle man ha ställa frågan om ABC80n eller Telias misslyckade dator skoldatorn Comps.

Skrivet av CFSsss:

För att ha koll på den här hårdvaran måste man ju ha varit minst 15 år gammal.. på 80-talet.. eller extremt detaljfokuserad retronörd född senare såklart.

Helt rätt!

Fick endast "8/10", men tycker det var på helt rätt nivå - kul quiz!

Är det för enkelt så att >90% får 10/10 blir det bara trist...

Senast redigerat 2020-06-11 18:17