Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Oklar på hur Win32Diskimager fungerar.

Permalänk

Oklar på hur Win32Diskimager fungerar.

Tja!

Jag skulle behöva göra en "komplett" image av ett SD-kort. SD-kortet innehåller en partition med enhetsbeteckning som Windows kan läsa, en partition som för Windows är av okänd typ/format utan enhetsbeteckning (denna syns i diskhantering som "Healthy partition") och en pyttedel på 16MB som som är oallokerad (eller vad det heter). Om jag trycker på "read" i Win32Diskimager, får jag då en kopia med allt på kortet? Eller tar den bara det som Windows kan se?

/D

Permalänk
Vila i frid

Du kan inte ta en exakt image av ett SD-kort med din normala hårdvara. För att exakt klona ett SD-kort krävs en SD-duplicator. Problemet består i "secure digital" dvs att du inte kommer åt CID och annan information på SD-kortet (viss info enbart åtkomlig för läsning) annat än om det är anslutet direkt till PCI-bussen. De flesta SD-kortläsare är USB-anslutna (via intern USB).

Funkar det med Win32DiskImager har du tur dvs att det hela rör sig om vanliga "dumma" windows partitioner.

Jag konsultar åt ett stort företag som skapar elektroniska licenser på SD-kort och påpekat att deras lösning kan kringgås med en SD-duplikator för 700 spänn från Alibaba. Observera att t.ex. en kommersiell duplikator från NexCopy inte kan klona ett SD-kort till 100%.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du kan inte ta en exakt image av ett SD-kort med din normala hårdvara. För att exakt klona ett SD-kort krävs en SD-duplicator. Problemet består i "secure digital" dvs att du inte kommer åt CID och annan information på SD-kortet (viss info enbart åtkomlig för läsning) annat än om det är anslutet direkt till PCI-bussen. De flesta SD-kortläsare är USB-anslutna (via intern USB).

Funkar det med Win32DiskImager har du tur dvs att det hela rör sig om vanliga "dumma" windows partitioner.

Jag konsultar åt ett stort företag som skapar elektroniska licenser på SD-kort och påpekat att deras lösning kan kringgås med en SD-duplikator för 700 spänn från Alibaba. Observera att t.ex. en kommersiell duplikator från NexCopy inte kan klona ett SD-kort till 100%.

Åh fan, så djupgående behöver vi inte gå. Jag har nog formulerat mej fel tror jag. Tror att det räcker med det som "diskhantering" kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Åh fan, så djupgående behöver vi inte gå. Jag har nog formulerat mej fel tror jag. Tror att det räcker med det som "diskhantering" kan se.

Misstänker att du ska göra backup på ett SD-kort som används i en Raspberry Pi eller liknande? Win32Diskimager läser sektor för sektor och bryr sig därmed inte om filsystem, partitioner eller liknande. Du får en rå avbildning, med de för- och nackdelar det innebär.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070