Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skillnad hur en webbsida renderas i olika webbläsare baserade på chromium?

Permalänk
Medlem

Skillnad hur en webbsida renderas i olika webbläsare baserade på chromium?

Hej hej.

Som rubriken lyder, är det någon skillnad i hur webbläsare renderar eller visar webbsidor om de är baserade på samma motor? T.ex. Chrome vs Edge.

Saken är att jag utvärderar en slags kioskfunktion för en webbsida, som ska vara utvecklad för just Chrome. Vi har dock redan hoppat på det nya Edge-tåget och skulle därför inte vilja komplicera saker och ting med flera olika webbläsare, då vi redan har en utarbetat strategi med ett tydligt Microsoft-spår.

Utvecklaren kan ju så klart säga vad de vill, i detta fall är det endast Chrome som supporteras.
Jag märker ingen uppenbar skillnad eller förlorad funktion, men är det något fundamentalt som skulle kunna skilja i övrigt?

Jag skulle på något sätt vilja få det till att om man certifierar en webbläsare baserad på Chromium så fungerar det automatiskt för alla

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hej hej.

Som rubriken lyder, är det någon skillnad i hur webbläsare renderar eller visar webbsidor om de är baserade på samma motor? T.ex. Chrome vs Edge.

Saken är att jag utvärderar en slags kioskfunktion för en webbsida, som ska vara utvecklad för just Chrome. Vi har dock redan hoppat på det nya Edge-tåget och skulle därför inte vilja komplicera saker och ting med flera olika webbläsare, då vi redan har en utarbetat strategi med ett tydligt Microsoft-spår.

Utvecklaren kan ju så klart säga vad de vill, i detta fall är det endast Chrome som supporteras.
Jag märker ingen uppenbar skillnad eller förlorad funktion, men är det något fundamentalt som skulle kunna skilja i övrigt?

Jag skulle på något sätt vilja få det till att om man certifierar en webbläsare baserad på Chromium så fungerar det automatiskt för alla

Det kommer väl förmodligen att fungera eftersom "nya Edge" är baserat på Chromium och iaf än så länge inte har så vansinnigt mycket egna beteenden (dock har den ju t.ex. en egen "Tracking prevention"-grej, och det lär väl fortsätta att komma mer egen funktionalitet), och Chrome ligger ju som bekant väldigt nära Chromium.
Hur lika framtida versioner kommer vara är väl dock inte självklart...

Vad gäller en certifiering av en specifik applikation sådär så handlar det väl i grund och botten om vems fel det är när det inte fungerar. Om då denna ansvarsfråga anses viktig och man ska ha någon nytta av att det är den andra partens fel så bör man ju hålla sig inom ramarna som satts upp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dallen:

Hej hej.

Som rubriken lyder, är det någon skillnad i hur webbläsare renderar eller visar webbsidor om de är baserade på samma motor? T.ex. Chrome vs Edge.

Saken är att jag utvärderar en slags kioskfunktion för en webbsida, som ska vara utvecklad för just Chrome. Vi har dock redan hoppat på det nya Edge-tåget och skulle därför inte vilja komplicera saker och ting med flera olika webbläsare, då vi redan har en utarbetat strategi med ett tydligt Microsoft-spår.

Utvecklaren kan ju så klart säga vad de vill, i detta fall är det endast Chrome som supporteras.
Jag märker ingen uppenbar skillnad eller förlorad funktion, men är det något fundamentalt som skulle kunna skilja i övrigt?

Jag skulle på något sätt vilja få det till att om man certifierar en webbläsare baserad på Chromium så fungerar det automatiskt för alla

Jag skulle säga att så att det beror lite på vilka regler ni använder på sidan.
Edge är ju modern och hanterar det mesta på samma sätt som chrome. Vill du kolla av specifika regler (och även få koll på vilka du kan fallbacka med prefix och dyl) rekommenderar jag caniuse.

Gällande en certifiering tror jag inte det är något du kan få till, istället skulle jag säga (om detta levereras till en "kund") att man skriver en spec med vilka versioner man bygger för (från och till).
Det är ju helt naturligt och rimligt att man inte kan garantera att sidan fungerar samma i en framtida version av en webbläsare, då saker kan ändras.

Hoppas det gav dig lite tips

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W