Permalänk
Avstängd

Vattenkyla laptop?

Jag har en macbookpro 2015 13" som låter som en dammsugare när man kollar på twitch/1080p filmer eller youtube.

Min tanke var att dra kopparrör och limma dem på befintlig kylare för att sänka tempen men ja och eventuellt ha modulära anslutningar ifall man inte vill ha det kvar längre.

Ett problem är kanske att det ät trångt i datorn sedan tror jag att det räcker med en väldigt liten radiator+pump för att göra stor skillnad som jag eventuellt tejpar på locket.

Min erfarenhet av små pumpar är att de låter en hel del och förstör själva idén med att tysta ner datorn.

Någon som sett något liknande projekt man kan ta lite inspiration från eller vad man bör tänka på?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Jag har en macbookpro 2015 13" som låter som en dammsugare när man kollar på twitch/1080p filmer eller youtube.

Min tanke var att dra kopparrör och limma dem på befintlig kylare för att sänka tempen men ja och eventuellt ha modulära anslutningar ifall man inte vill ha det kvar längre.

Ett problem är kanske att det ät trångt i datorn sedan tror jag att det räcker med en väldigt liten radiator+pump för att göra stor skillnad som jag eventuellt tejpar på locket.

Min erfarenhet av små pumpar är att de låter en hel del och förstör själva idén med att tysta ner datorn.

Någon som sett något liknande projekt man kan ta lite inspiration från eller vad man bör tänka på?

Vet inte om det är helt nödvändigt att försöka vattenkyla en laptop. Kanske titta på någon bättre konstruerad laptopplatta med fläktar? Om du får bort lite värme från datorn kanske fläktarna inte behöver gå lika hårt. Eventuellt kanske du kanske kan bygga en egen kylplatta med större fläktar som inte behöver snurra lika snabbt under datorn?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Hedersmedlem

Låter snarare som att något inte är riktigt rätt med datorn.

Vet av egen erfarenhet att köra Youtube i Firefox inte är nån höjdarkombination på oss. Kör jag samma saker i Safari startar inte ens fläktarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Testat blåsa rent den med tryckluft?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Låter snarare som att något inte är riktigt rätt med datorn.

Vet av egen erfarenhet att köra Youtube i Firefox inte är nån höjdarkombination på oss. Kör jag samma saker i Safari startar inte ens fläktarna.

Jag kör chrome och speciellt när det kommer till 1080p under typ 10-15 minuter drar de igång.
Ska testa streama twitch i 60dps med safari och se hur det går då.

Kylplatta tror jag inte på, det jag tror är att cpun blir för varm inte undersidan av datorn.

Edit: i samband med batteribyte bytte jag kylpasta och såg till att kylflänsen var dammfri.

Måste tillägga agg jag har haft 2st gamingdatorer och 1 macbook och 2 vanliga pc med liknande problem så det kan vara jag som stör mig extra mycket på fläktljud och tänkte dra igång detta prohejtet som en kul grej om det blir av och om jag orkar.

Ser en liten billig tyst pump som något som kan ställa till det lite.

Permalänk
Medlem

Använd safari istället. Annars så skulle jag satsa pengar på att du har något virus i din dator som gör så den exempelvis minear i bakgrunden. Det problemet fick jag på min efter att jag laddat ner program från alternativa källor. en omblåsning av os:et löste det.

För övrigt så skulle jag släppa din idé om att vattenkyla datorn, det är TIGHT därinne och du får inte in någonting i kylningsväg. Om du nu inte tänkt använda någon extern lösning? Vilket förstås skulle göra din smidiga och bärbara dator tämligen värdelös.

Permalänk
Medlem

liquid metal? Sänker värmen rejält på laptops

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Använd safari istället. Annars så skulle jag satsa pengar på att du har något virus i din dator som gör så den exempelvis minear i bakgrunden. Det problemet fick jag på min efter att jag laddat ner program från alternativa källor. en omblåsning av os:et löste det.

För övrigt så skulle jag släppa din idé om att vattenkyla datorn, det är TIGHT därinne och du får inte in någonting i kylningsväg. Om du nu inte tänkt använda någon extern lösning? Vilket förstås skulle göra din smidiga och bärbara dator tämligen värdelös.

Min 512gb disk totaldog så nu kör jag 128gb och det ända programmet jag kan se att jag laddat ned är battlenet och något mer får inte plats.
Datorn blir varm när jag kollar på hq streams efter ett tag men provar nu safari för att de om det gör någon skillnad,förmodligen gör jag också andra saker samtidigt som stressar upp datorn ännu mer.

Min tanke var att limma små kopparrör mot den befintliga kylanordningen sedan drar dem ut ur chassit på lämpligt sätt om det inte är för trångt vilket innebär att jag har möjligheten till att få på snabbkopplingar och göra en modulär lösning.
Jag känner till hur min datorn ser ut och planerar en extern lösning som jag vid behöv skulle kunna koppla bort om så önskas var tanken.

jag ser inte detta mer om en kul grej att testa.

Edit: har flytande metall kanske värt att slänga på lite frågan är om inte vanlig pasta är bättre ifall utan inte är speciellt plan?

Permalänk
Medlem

Macbook har väl aluminiumplåt i botten? Då borde en "laptop-kylare" hjälpa till ganska mycket, om denna plåt blir väldigt varm, även om den inte har direkt kontakt med själva kyl-anordningen.

Nästa fråga är, låter fläkten mycket för att den arbetar väldigt hårt eller låter den för att det är obalans i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Min 512gb disk totaldog så nu kör jag 128gb och det ända programmet jag kan se att jag laddat ned är battlenet och något mer får inte plats.
Datorn blir varm när jag kollar på hq streams efter ett tag men provar nu safari för att de om det gör någon skillnad,förmodligen gör jag också andra saker samtidigt som stressar upp datorn ännu mer.

Min tanke var att limma små kopparrör mot den befintliga kylanordningen sedan drar dem ut ur chassit på lämpligt sätt om det inte är för trångt vilket innebär att jag har möjligheten till att få på snabbkopplingar och göra en modulär lösning.
Jag känner till hur min datorn ser ut och planerar en extern lösning som jag vid behöv skulle kunna koppla bort om så önskas var tanken.

jag ser inte detta mer om en kul grej att testa.

Edit: har flytande metall kanske värt att slänga på lite frågan är om inte vanlig pasta är bättre ifall utan inte är speciellt plan?

Om du kör direktkontakt mot existerande värmeledningsrör borde du få en märkbar skillnad utan att riskera att förstöra något förutom chassit. Men jag är tveksam att det kommer påverka den inbyggda fläktkurvan direkt, ingen aning om hur den styrs, men troligen inte bara temperatur som påverkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Macbook har väl aluminiumplåt i botten? Då borde en "laptop-kylare" hjälpa till ganska mycket, om denna plåt blir väldigt varm, även om den inte har direkt kontakt med själva kyl-anordningen.

Nästa fråga är, låter fläkten mycket för att den arbetar väldigt hårt eller låter den för att det är obalans i den?

För att den snurrar väldigt snabbt.
Har bytt kylpasta och skruvat fast kylaren.
Datorn/chassit blir varmt vilket tyder på att det finns kontakt antar jag.

Som sagt så har jag haft en hel del datorer med samma problem och jag anser att det är tillverkaren som säljer flera datorer som låter som en dammsugare så länge man kan göra den någon millimeter smalare.

Ont: nu vet jag inte hur jag ska hitta en liten tyst pump sedan om det behövs dämpas med butumen eller liknande ifall kondens skulle uppstå.

edit: ser ut att fungera ok med att streama men när jag gör flera saker samtidigt så kör dammsugaren ogång.

Permalänk
Medlem

Antar att du bytt kylpasta? Det viktiga med LM är att det inte får rinna ut på komponenter nära.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

låter som du kanske monterat kylaren fel igen. Brukar va jäkla nogrannt på laptops.

Jag har haft macbooks och alla har vare knäpptyst vid simpel streaming oavsett webbläsare så det är något knas med din laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag kör chrome och speciellt när det kommer till 1080p under typ 10-15 minuter drar de igång.
Ska testa streama twitch i 60dps med safari och se hur det går då.

Kylplatta tror jag inte på, det jag tror är att cpun blir för varm inte undersidan av datorn.

Edit: i samband med batteribyte bytte jag kylpasta och såg till att kylflänsen var dammfri.

Måste tillägga agg jag har haft 2st gamingdatorer och 1 macbook och 2 vanliga pc med liknande problem så det kan vara jag som stör mig extra mycket på fläktljud och tänkte dra igång detta prohejtet som en kul grej om det blir av och om jag orkar.

Ser en liten billig tyst pump som något som kan ställa till det lite.

Då TS redan bestämt sig för att vattenkylning är den enda lösningen och helt avfärdar att ens prova en kylplatta så finns det ingen anledning till att gå in på varför en sådan i många fall fungerar, men om någonannan är genuint intresserad, så säg till.

"Linus Tech Tips" gör ibland galna saker, här är ett exempel, det kan likställas med just en "kylplatta" om än lite effektivare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Då TS redan bestämt sig för att vattenkylning är den enda lösningen och helt avfärdar att ens prova en kylplatta så finns det ingen anledning till att gå in på varför en sådan i många fall fungerar, men om någonannan är genuint intresserad, så säg till.

"Linus Tech Tips" gör ibland galna saker, här är ett exempel, det kan likställas med just en "kylplatta" om än lite effektivare.
https://www.youtube.com/watch?v=9DyUitTVWlw

Det är en helt annan dator i videon.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3039934
Denna har jag.

Permalänk
Avstängd

På den sista bilden ser ni ett chip jämte cpun, någon som vet vad det är och varför man valt att snåla så pass med kylningen att det i princip ej kyls?

Jag har lagt ner tanken om vattenkylning som ett roligt projekt eftersom jag inte hittar någon tyst liten pump och tänkt till lite om att heatpipes kanske är en lösning.

Datorn på bilderna är min kompis vattenskadade dator jag fått, själv har jag samma modell och nu tänker jag att jag kan modda bottenplattan och hitta lämplig heatpipe som sticker ut för att hjälpa till att kyla med.

Fördelarna är att jag kan återställa datorn till orginalstkick ifall jag skulle önska det.

Problemet som återstår är att hitta lämpliga heatpipes och om det är möjligt kanske även föröka göra en semimodulär design ifall jag skulle vilja resa med datorn eller liknande.

Vad har ni för tankar kring detta?

Edit:bilderna är konceptbilder och nu kanske det syns dåligt men på bild 3 ser ni orginalkylflänsen och den är inte speciellt stor inte ens om man jämför med övriga PC-laptops jag ägt.

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag hade en extra macbook så hade jag en sådan kylare över som passade perfekt att skruva fast tillsammans med den befintliga kylaren.

Har en "Y-kabel" där ena 5v går till fläkten och andra till musen och nu kan jag kolla på 1080p 60fps streams utan att datorn låter som en dammsugare även om det inte är den snyggaste lösningen

Permalänk
Medlem

På riktigt. Vad är det för skitlaptops som behöver moddas sådär för att man ska kolla lite film. Vilken skitplatta som helst kan spela upp det där utan att låta något alls. Annat om det handlar om gaming på en dator men kolla lite film...kom igen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer här? Jag trodde det skulle bli något lite seriöst, den där lösningen är ju härlig och så, men känns inte så pålitlig och långlivad...

Permalänk
Inaktiv

now we talking

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@gabriel15: Häftigt Har du testat att vända på fläkten så den blåser igenom kylflänsen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

På riktigt. Vad är det för skitlaptops som behöver moddas sådär för att man ska kolla lite film. Vilken skitplatta som helst kan spela upp det där utan att låta något alls. Annat om det handlar om gaming på en dator men kolla lite film...kom igen.

Är nog skit bakom spakarna/oset. Som jag nämnt tidigare i tråden så har med stor säkerhet herrn något virus i datorn som exempelvis minear i bakgrunden

Permalänk
Avstängd

@gabriel15: Tror nog det är bättre att hitta ett annat sätt än att ha vatten kylning då det kommer ta upp väldigt mycket plats!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Är nog skit bakom spakarna/oset. Som jag nämnt tidigare i tråden så har med stor säkerhet herrn något virus i datorn som exempelvis minear i bakgrunden

Datorn är iskall när man inte gör något.
Twitch i 1080p 60fps t.ex är när den blir varm.

Jag har även haft en likadan dator med samma problem så kan omöjligt vara något virus.

Min lösning fungerar kanon nu går inte fläkten inne i datorn upp något.