jag föll i plurret, mobilen också. iOS eller Android?

Permalänk
Medlem

jag föll i plurret, mobilen också. iOS eller Android?

efter att ha fallit i vattnet (det var kallt, och en kall promenad tillbaka till bilen) så har min nuvarande OnePlus 6 hamnat i en bootloop där det står: Device State : Locked.

Så det är dags för en ny, det är jobbet som betalar så priset är inget issue.

Förut hade jag en iPhone 4, den skydde jag som pesten av orsaker jag knappt kommer ihåg, tror det var att så mycket var låst, gick ju inte att ha en mp3 som ringsignal, gick inte att använda den som usbminne när de krisa.. gick nog knappt att ändra tema osv.

Gick till windows mobile, bästa skiten EVER!!! men när min lumia 950 xl började bråka och alla appar försvann så var det dags för android.
gick sedan till Samsung galaxy s7. gillade fortfarande android mer än ios, men störde mig på samsung och deras bloat och deras egna launcher.

gick sen till nuvarande oneplus 6 och blev frälst över hur clean allt var. men jag får ändå känslan över att iOS är mer polerat än Android.

nu när det är dags att byta igen så funderar jag på om det är dags att testa iOS. det jag störde mig på förut med teman, ringsignaler osv är inget som jag bryr mig om längre. vill bara ha en trevlig upplevelse.

Vad skulle ni rekommendera? jag vill gärna veta vad det är med den ni har som gör att ni gillar den, eller vad det är med den ni har som ni ogillar.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi Note 10!

Stort batteri (klarar mig 2 dagar) bra kamera (108 mp) snabb, snygg, bra på alla vis.
Fick den för 1200 kronor när Comviq hade den som månadens mobil förra månaden.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

iOS är den trevligaste OS-upplevelsen jag har haft, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Har en iphone 8 och har väl haft ios så länge det funnits smarta telefoner. Egentligen ingen specifik anledning men då jag aldrig pillat med android så vet jag inte hur det funkar.

Iphone 8 har allt jag behöver då jag inte kräver någon superkamera ( 90% av bilderna är jobbilder), har inte facebook eller insta så skiter fullständigt i hur alla olika filter och annan dynga som andra bara måste ha.
Har inget krav på ansiktsigenkänning då jag har två tummar och de funkar för att öppna telefonen.

Positivt: Allt funkar
Negativt: Pillar man på telefonen för mycke så måste man ladda under dagen.

Vad jag använder telefonen till: Ringer, SMS, Storytel, Surf och lite spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Både ios och android har utvecklats och förbättrats med åren så att idag är det inte mycket som skiljer i funktionalitet. Det är mest en fråga om tycke och smak vilket som är bäst.

En fördel med Android är att det finns ett mycket större urval av telefoner i olika prisklasser, medan Apple's iphone tenderar att vara rätt dyra i inköp. Å andra sidan brukar Apple stödja sina telefoner med mjukvaruuppdateringar mycket längre än andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Om priset inte spelar roll hade jag alla dagar i veckan valt en Iphone. Man får uppdateringar tills telefonen går sönder, i princip, jämfört med vissa Android tillverkare som skickar en uppdatering 6 månader efter inköp och sen får man aldrig något mer.. Samt att det är en mycket trevligare upplevelse generellt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar iOS, extremt bra och snabbt.

Vill man ha mer valmöjligheter är ju android bättre.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre än Iphone..... har en pissig Samsung på jobbet och det är som att arbeta i klister.
Iphonen är jämfört med Samsungen rena blixtnedslaget.
Ska väl tillägga att man är lite låst med Iphone då man inte kan installera allt som man vill, men det är väl enda nackdelan som jag kan se.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Xiaomi Mi Note 10!

Stort batteri (klarar mig 2 dagar) bra kamera (108 mp) snabb, snygg, bra på alla vis.
Fick den för 1200 kronor när Comviq hade den som månadens mobil förra månaden.

"Snabb" vet jag inte då den kör med ett svagt chipset.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Snabb" vet jag inte då den kör med ett svagt chipset.

Det har du rätt i, jag har dock inte märkt någon skillnad mot min Mi 9 som jag hade tidigare. Den
hade "topp-prestanda" när det kommer till både CPU och GPU. Märks möjligtvis om man spelar mycket.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Själv gick jag över till iphone efter att ha legat i android träsket i flera år. Jag motstog själv ios pga allt är precis som du säger såpass låst. Men för egen del så är det en fördel att den är låst då allting bara funkar. Det är väldigt sällan ifånen jävlas eller bråkar med mig medans jag har tyckt att det blive lite väl mycket frustration när jag hade android. En telefon kastade jag långt ut i skogen då den låste sig i en nödsitation vilket gav mig rätt dålig smak i munnen.

Ivarjefall, ska du välja android så skulle jag ta en samsung s20. Pro varianten är inte värt det i mina ögon.

Iphone så ta en 11 pro. skärmen och batteriet är bättre.

Permalänk

Har du även jobbets mobil privat? Det finns för och nackdelar med att ha de båda versionerna. För de som är teknisk kunnig kan det vara roligt, för de som har svårt, kanske ett system är tillräckligt.

Jag antar du har en prisbegränsning. Annars hade jag valt en Galaxy Fold, (även om jag hade väntat in 2an) Och om du har en begränsning så vad ligger den på? Det finns roliga iPhones men de är dyra, köpa en förlegat iPhone skulle jag ej göra.
Android, ja du hade en sådan nyss så du vet hur det är. Enda frågan är bara hur mycket pengar du vill lägga och vad du prioriterar?

Det jag tycker är grundkrav är dubbla simkort på en jobbmobil. Apple har nu också börjat med detta, men det är esim. Esim är det nya och framtiden, men man får kontakta sin mobilabonnemangsleverantör för att få det att fungera.

*edit*
Den enda iPhonen jag hade accepterat som jobbmobil är för tillfället iPhone 11 Pro Max (pris ca 13 500kr). Den har en skärmstorlek 6,5" som idag mer eller mindre är standard på nya bättre mobiler.

Permalänk
Medlem

Om priset inte är ett problem och du inte behöver ha MP3 som ringsignal eller använda den som USB-minne är det bara ta den nyaste och finaste iPhonen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Det har du rätt i, jag har dock inte märkt någon skillnad mot min Mi 9 som jag hade tidigare. Den
hade "topp-prestanda" när det kommer till både CPU och GPU. Märks möjligtvis om man spelar mycket.

Mycket "möjligtvis" i spel.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Själv gick jag över till iphone efter att ha legat i android träsket i flera år. Jag motstog själv ios pga allt är precis som du säger såpass låst. Men för egen del så är det en fördel att den är låst då allting bara funkar. Det är väldigt sällan ifånen jävlas eller bråkar med mig medans jag har tyckt att det blive lite väl mycket frustration när jag hade android. En telefon kastade jag långt ut i skogen då den låste sig i en nödsitation vilket gav mig rätt dålig smak i munnen.

Ivarjefall, ska du välja android så skulle jag ta en samsung s20. Pro varianten är inte värt det i mina ögon.

Iphone så ta en 11 pro. skärmen och batteriet är bättre.

Du glömde säga snappdragon s20.
Exynos s20 har sämre prestanda och sämre batteri (även kamera är sämre).
Google är fullt med missnöjda Exynos s20 ägare.
Räcker med att googla "exynos s20"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Finns inget bättre än Iphone..... har en pissig Samsung på jobbet och det är som att arbeta i klister.

Vad är det för en Samsung?

Skrivet av kwame:

Xiaomi Mi Note 10!

Stort batteri (klarar mig 2 dagar) bra kamera (108 mp) snabb, snygg, bra på alla vis.
Fick den för 1200 kronor när Comviq hade den som månadens mobil förra månaden.

Slog också till på den dealen. Tycker personligen att den är en aning (obekvämt) stor men dealen var för bra för att låta bli.

Sedan det första jag lade märke till med mi note var att skärmen är mer ansträngande för ögonen än min förra telefon, är det något som du har känt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det för en Samsung?

Slog också till på den dealen. Tycker personligen att den är en aning (obekvämt) stor men dealen var för bra för att låta bli.

Sedan det första jag lade märke till med mi note var att skärmen är mer ansträngande för ögonen än min förra telefon, är det något som du har känt av?

Nej ingenting alls faktiskt, var din förra en OLED-panel då? Bör ju inte ha något med det att göra dock.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det för en Samsung?

Slog också till på den dealen. Tycker personligen att den är en aning (obekvämt) stor men dealen var för bra för att låta bli.

Sedan det första jag lade märke till med mi note var att skärmen är mer ansträngande för ögonen än min förra telefon, är det något som du har känt av?

Tror det är en A8 eller nåt, möjligen kan våra appar vara något tungdrivna men den är löjligt slö.
Har själv en 11pro max, hade innan en X vilket jag egentligen inte märker någon skillnad på.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Kommer en ny iPhone nu alldelles strax. Mycket prisvärd.

Apple

Permalänk
Inaktiv

@issue: det låter som du ska ha en Oneplus igen?

Skrivet av robalm:

"Snabb" vet jag inte då den kör med ett svagt chipset.

Snapdragon 730G är inte särskilt svagt.

Permalänk
Medlem

Är en smaksak; hade macbook pro via jobbet 1.5 år och blev erbjuden iPhone också.

När vi väl fick möjligheten till att byta hoppade jag genast över till en Lenovo och lade in Linux.

Många säger att de aldrig har problem med X medan alla problem hände med Y.. hade mac som hängde sig flera gånger; svärmor hade iPhone och strular ofta.

Tror många är biased och "hur villig är man att bortse från problemen".

Du ska köra på det som känns bäst för dig. Känner folk som gillar båda, eller som gillar det ena framför det andra trots att de provat båda i flera år fram och tillbaka. (inte bara en vända)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

@issue: det låter som du ska ha en Oneplus igen?

Snapdragon 730G är inte särskilt svagt.

Ungefär 50% slöare i benchmarks än min note 10 plus.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robalm:

Ungefär 50% slöare i benchmarks än min note 10 plus.

Ja, det går säkert hitta vissa benchmarks där det stämmer. 730G är inte särskilt svagt oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Ja, det går säkert hitta vissa benchmarks där det stämmer. 730G är inte särskilt svagt oavsett.

Samtliga.
730G är ett budget chip.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Tror det är en A8 eller nåt, möjligen kan våra appar vara något tungdrivna men den är löjligt slö.
Har själv en 11pro max, hade innan en X vilket jag egentligen inte märker någon skillnad på.

A8 verkar ju vara en mellanklass modell från 2018. Det brukar innebära slöare av allt (lagring, cpu, gpu, ram och kamera) så det är inte konstigt att den är långsam.
Den bör jämföras med typ iPhone 6 eller 6s och de är inte direkt pigga idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nej ingenting alls faktiskt, var din förra en OLED-panel då? Bör ju inte ha något med det att göra dock.

Nä det hade den inte, den förra var en Honor 8, den har lite blekare färger, kanske är det som är skillnaden. Eller så är det beroende på hur skärmen sänker belysningen, jag tror vissa skärmar blinkar i olika takt beroende på ljusstyrka?

Skrivet av robalm:

Mycket "möjligtvis" i spel.

De har faktiskt lagt in en starkare gpu del i 730G för att vara en billigare apu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robalm:

Samtliga.
730G är ett budget chip.

Nej, ett mid range chip som är optimerat för gaming.

Permalänk
Medlem

Android utan tvekan.

Om priset inte spelar någon roll så Android.

Permalänk
Skrivet av zkin:

Android utan tvekan.

Om priset inte spelar någon roll så Android.

Jag skulle säga tvärt emot det sista. Om priset spelar roll så är det för många bara android ett val. Tillåter arbetsgivaren att man köper en telefon för runt 15 000kr så finns det mycket intressanta iPhones som iPhone 11 Pro Max.

Permalänk
Medlem

Tack för all input.
läste på lite och får väl säga att valet står mellan OnePlus 8/8 Pro eller iPhone 11 Pro/Pro Max.

det finns 3 saker jag ogillar med apple
* en sak som andra gillar, att man får uppdateringar läääänge. det är väl i grund å botten bra men de uppdaterade sönder min ipad förut, den blev slöare och slöare för varje uppdatering till stadiet där den blev obrukbar.
* att de inte kan följa standarder, så många laddare till höger och vänster som jag behöver byta ut.
* dyra orginal-tillbehör.

Det jag stört mig på gällande min OnePlus
* Funktionen 'parkering', den verkar tappa gps-signal eller nåt, för efter ett tag uppdaterar den positionen för min parkering till där jag befinner mig just då.
* gps-signal i övrigt, gillar att tracka hur jag går när jag är på äventyr med min Withings klocka, 50/50 om det fungerar bra eller inte.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!