Vitt brus från USB på moderkort?

Permalänk
Medlem

Vitt brus från USB på moderkort?

Har ett ASUS ROG Maximus XI Hero - ATX / Z390 och på det har jag ett externt ljudkort (Focusrite Scarlett solo gen3) kopplat via USB. Har senaste BIOS och drivrutiner på båda. Har Win 10 1909 som operativ.

Har kopplat in ett par KRK aktiva högtalare direkt in i de balanserade utgångarna på ljudkortet. Tele -> XLR med balanserade kablar. Så fort Windows är laddat så får jag ett vitt brus lite lågt i högtalarna. Allt är kopplat i samma grendosa i samma vägguttag och jag är därmed rätt säker på att det inte är jordloopar. Det låter inte som det typiska jordbrummet heller.

Jag har testat tre olika USB-sladdar.
Jag har testat samtliga USB-anslutningar på moderkortet och får samma typ av brus.
Jag har testat att koppla mig i en USB-hubb med extern strömförsörjning som sitter i samma grendosa som allt annat. Fortfarande brus, dock med en lite annan karaktär.
Det brusar inte i hörlurar kopplade på samma ljudkort.
Det brusar inte när jag är i BIOS.
Jag får inte det när jag kopplar ljudkortet i min bärbara dator med samma USB-sladd.

Jag tror att det har något med mitt moderkort att göra. Är det någon som varit med om liknande och hittat en lösning?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har inte löst problemet. Men det blev betydligt mindre brus när jag stängde av C-states i BIOS.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett solo gen2, får också brus. Kan det vara skärmen/grafikkortet? För jag får mer brus med ljus bild eller hemsida på skärmen. Fått ner det på senaste, testade med olika uttag och nu sist skaffade jag ändå nya grendosor med något skydd i sig. Minns inte riktigt vad som gav mest. Nu får inte högtalarna plats på bordet heller, 2 skärmar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag har ett solo gen2, får också brus. Kan det vara skärmen/grafikkortet? För jag får mer brus med ljus bild eller hemsida på skärmen. Fått ner det på senaste, testade med olika uttag och nu sist skaffade jag ändå nya grendosor med något skydd i sig. Minns inte riktigt vad som gav mest. Nu får inte högtalarna plats på bordet heller, 2 skärmar istället.

Jag har varit med om den ljusgrejen tidigare med ett internt kort. För mig spelar det ingen roll nu. Däremot om jag öppnar ett program eller CPU får jobba lite så låter det annorlunda ett tag. Men det blev faktiskt stor skillnad när jag ändrade C-states i BIOS. Nu är det kanske 20-30% kvar av bruset så knappt hörbart.

Har ett överklockat 2080ti sitter i. Kanske kan påverka. Det verkar absolut ha något med strömförbrukning att göra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nu stängde jag även av EIST och då blev det 100% knäpptyst. Inget brus alls.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Nu stängde jag även av EIST och då blev det 100% knäpptyst. Inget brus alls.

Vad är C-state och EIST? Har det något med USB att göra?

Edit: Mina är numera tysta på brus också. Fast har ny dator sedan jag felsökte saken sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Vad är C-state och EIST? Har det något med USB att göra?

Edit: Mina är numera tysta på brus också. Fast har ny dator sedan jag felsökte saken sist.

Superslarvigt beskrivet:

Speedstep för att kunna ändra CPU:ns hastighet dynamiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

C-states är för att spara energi när CPU:n idlar.

Jag är usel på detta. Men det verkar som att bruset kommer när CPU:n går upp och ner i klockhastighet. Stänger man av alla C-states och EIST så ligger CPUn still.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Superslarvigt beskrivet:

Speedstep för att kunna ändra CPU:ns hastighet dynamiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

C-states är för att spara energi när CPU:n idlar.

Jag är usel på detta. Men det verkar som att bruset kommer när CPU:n går upp och ner i klockhastighet. Stänger man av alla C-states och EIST så ligger CPUn still.

Ah jag googlade igår, så din beskrivning stämmer med vad jag uppfattade det som.
Jag hade mina brusproblem på Intel datorn, numera en AMD som huvud dator. Så det kan ju vara EIST och c-state som var lösningen för mig med, på gamla riggen då.