Permalänk
Medlem

Ultra eller super ultra wide skärm ?

Har kört dubbla skärmar på jobbet i många år , tror det är två st 27" i 1080p för tillfället ,ska nu skaffa en ny lösning här hemma.

Gillar inte två skärmar ,för blir hela tiden att en blir huvudskärm och så sitter man och vrider sig åt det hållet.
(men bättre än bara en skärm såklart ,vill ju ha editor , slack, webbläsare osv igång samtidigt )

Så därför är jag inne på en bred skärm istället ,men ska man nöja sig med 21:9 eller gå på 32:9 vilket blir i princip som nuvarande två skärm setup, med stora skillnaden att man kan ha huvudfönstret mitt på skärmen.

Vad är era erfarenheter?

För 21:9 kan man ju komma upp i 5120x2160, men för 32:9 verkar det vara 5120x1440 som gäller.

Bryr mig inte nämnvärt om spel, men skärmen kommer väl att användas i många år framöver så kan såklart ändras.

Permalänk
Lego Master

Jag gick från 2x24" 1080p + 24/27/24 (alla 1080) till en 34" 3440x1440, men det var en avvägning mellan arbetsyta och spelprestanda. Hade det bara varit för arbete skulle jag nog siktat på en 32:9 för den utökade ytan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Sitter själv på två st 24" 1080p skärmar och behöver verkligen byta. Var på väg att beställa en 34" 21:9 1440p skärm men ångrade mig efter att jag testat jobba på en sån. Blev alldeles för liten skärmyta för min smak. Har inte fått testa någon 32:9 skärm men har på känn att det är en sån jag vill ha, prioriterar inte heller spel. Har bara lite svårt att trycka på köpknappen när de är så dyra ännu...

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Lego Master
Skrivet av _Razze_:

Sitter själv på två st 24" 1080p skärmar och behöver verkligen byta. Var på väg att beställa en 34" 21:9 1440p skärm men ångrade mig efter att jag testat jobba på en sån. Blev alldeles för liten skärmyta för min smak. Har inte fått testa någon 32:9 skärm men har på känn att det är en sån jag vill ha, prioriterar inte heller spel. Har bara lite svårt att trycka på köpknappen när de är så dyra ännu...

Måste fråga, hur delade du upp skärmen när du jobbade på en 21:9 34"? Jag kan inte tycka att det är för liten yta när jag gick från 2st 24" för jobb. Det är fortfarande mer pixlar totalt sett.. (2x1080x1920 = 4'147'200 vs 3440x1440 = 4'953'600)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Personligen har jag svårt att se att man använder de extra pixlarna på höjden till att ha fler fönster ,ger mest lite extra kvalité eller lite större editor, speciellt om man går från 1080 till 1440. Går man till 2160 kanske det blir annorlunda ? Men känns konstigt att ha fönster vertikalt .

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ajn:

Personligen har jag svårt att se att man använder de extra pixlarna på höjden till att ha fler fönster ,ger mest lite extra kvalité eller lite större editor, speciellt om man går från 1080 till 1440. Går man till 2160 kanske det blir annorlunda ? Men känns konstigt att ha fönster vertikalt .

Jag kör mina teamkonversationer stackade på höjden, Slack, Teams, Skype osv. på varsin sida av huvudfönstret i mitten.
Sen kan jag vid behov köra Excel och SQL ovanför/under varann i centrum, funkar skitbra.

FancyZones ftw.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag kör mina teamkonversationer stackade på höjden, Slack, Teams, Skype osv. på varsin sida av huvudfönstret i mitten.
Sen kan jag vid behov köra Excel och SQL ovanför/under varann i centrum, funkar skitbra.

FancyZones ftw.

2160p?

Permalänk
Lego Master

@ajn:
3440*1440.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Måste fråga, hur delade du upp skärmen när du jobbade på en 21:9 34"? Jag kan inte tycka att det är för liten yta när jag gick från 2st 24" för jobb. Det är fortfarande mer pixlar totalt sett.. (2x1080x1920 = 4'147'200 vs 3440x1440 = 4'953'600)

Testade på flera olika sätt men det jag ansåg mest praktiskt för min del var att ha 3 (ungefär lika stora) fönster bredvid varandra, och då räckte helt enkelt bredden inte till. Ta Azure portalen som exempel, där sköts navigeringen i sidled istället för i höjdled som normala sidor använder. Så har man upp Azure portalen, ett RD fönster för diverse server administreringsuppgifter samt en webbläsare så blir det relativt smalt per fönster. Med det sagt finns det ju förstås massor med gånger när 34" 21:9 räcker till hur bra som helst, beror helt enkelt på vad man gör och hur petig man är.

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Medlem

Kör på en 32:9, 5120x1440p och kommer aldrig vilja byta tillbaka till något annat.

Nu använder jag den mest privat då jag har en annan uppsättning för jobbdatorn, men programmerar en del på min fritid och annat och då är denna skärmen helt fantastisk.

Gick från 3x27” till denna på 39” och en extra 27” vid sidan som jag har till.. Typ Spotify eller Discord..

Skulle även rekommendera att skaffa PowerToys om man kör en större skärm.

Permalänk
Inaktiv

För jobb hade jag helt klart valt 21:9.
Gillar att kunna skumma igenom lite större delar kod utan att behöva skrolla.

Permalänk
Medlem

Gick från 2x1440P (16:9) skärmar till en 32:9 1440P
Alltså har samma antal pixlar men på bara en skärm. många spel idag som inte klarar av att köra i 32:9 upplösningen vilket är lite synd.

Saknar ibland att ha en extra skärm för att bara ha DC eller kunna surfa m.m när man har ett spel igång. Men när man spelar spel som klarar av formatet är det en grym upplevelse måste jag säga.

Man får stänga av lite ögongodis om man ska klara att köra 120fps i nyare spel när det blir ganska många pixlar som ska drivas runt. Ett 2080ti har problem med detta så det är nått man kanske också ska ha i åtanke innan man köper en sådan skärm.

Om jag skulle rekommendera en 32:9 skärm är svaret...Nja
Beror lite på vad du spelar för spel och om du har gillar att ha en extra skärm då denna tar upp en bra yta på skrivbordet. Har du plats eller inte bryr dig om det så skulle jag kunna rekommendera det.

//Hcz

Permalänk
Medlem

Har en 3440x1440p på jobbet. Det enda sättet den skulle kunna bli bättre på var om den var 5120x1440

Sjukt mycket trevligare än att köra dubbla skärmar.

Permalänk
Medlem

2x2160p ger mycket skrivbordsyta. Jag kör två stora platta skärmar. Skulle absolut föredra välvda 2160p skärmar. Ofta kör jag mina fönster på skärmarna i kvadrater i mitten av skärmarna då jag upplever att det hamnar för långt ut i kanterna annars.

Utvärderade en välvd ultrawide tidigare men den kändes så grymt liten (34") så jag dumpade den. Skulle istället förmodligen föredra en vanligt välvd 32" 1440p skärm eftersom den är större till ytan.

Permalänk
Medlem

Jag sitter idag på en 21:9 (2560x1080) och är jättenöjd!

Jobb:
21:9 fungerar kanon att arbeta på, men jag känner att jag nog skulle vilja ha 32:9 för att få till lite bred vy i programvaror när man kör två fönster. Det fungerar med 21:9, men man märker att mjukvaror är gjorda för breda perspektiv så det kan ibland kännas lite klaustrofobiskt när man kör två fönster (CAD i mitt fall). Om man mestadels ska jobba hade jag gått på en 32:9!

Spelande:
Pixelmängden slår hårt på prestandan och med min skärm blir det inte mycket mer att driva än en vanlig full-HD, vilket är bra! Skulle man däremot gå upp till 1440p och kanske ev även 32:9 så kommer man att behöva en riktigt grym burk för att få ut över 100 hz. Något att tänka på när du inhandlar skärm och beroende på vilka spela du kan tänkas spela.

Storlek på skärm:
Jag köpte en 29" i 21:9, men bytte tillbaka den eftersom det är för få tum för en ultrawide, skärmytan blir inte nog hög. 34" i 32:9 kan eventuellt lida av samma problem, jag hade kanske gått upp ännu mer i storlek för 32:9.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajn:

Har kört dubbla skärmar på jobbet i många år , tror det är två st 27" i 1080p för tillfället ,ska nu skaffa en ny lösning här hemma.

Gillar inte två skärmar ,för blir hela tiden att en blir huvudskärm och så sitter man och vrider sig åt det hållet.
(men bättre än bara en skärm såklart ,vill ju ha editor , slack, webbläsare osv igång samtidigt )

Så därför är jag inne på en bred skärm istället ,men ska man nöja sig med 21:9 eller gå på 32:9 vilket blir i princip som nuvarande två skärm setup, med stora skillnaden att man kan ha huvudfönstret mitt på skärmen.

Vad är era erfarenheter?

För 21:9 kan man ju komma upp i 5120x2160, men för 32:9 verkar det vara 5120x1440 som gäller.

Bryr mig inte nämnvärt om spel, men skärmen kommer väl att användas i många år framöver så kan såklart ändras.

Jag har 21:9 skärm och är väldigt nöjd med formatet men har lite känslan av att jag inte får plats med allt jag vill på skärmen. Det har dock med upplösning och skärmstorlek att göra (2560x1080 29") så har gått och sneglat på en större mer högupplöst 21:9 skärm, kanske LG's 38".

32:9 har jag aldrig ens tänkt över, verkar helt enkelt för brett för min smak när jag testat det men om det ska ersätta två skärmar så är det ju exakt 2st 16:9 skärmar brevid varandra.

När jag var och kollade skärmar på internet senast igår så såg jag att det finns ett nytt format 32:10 som samsung säljer för 10 tusen (3860x1200 43"). Det är faktiskt något som skulle kunna vara intressant för min del! Det känns som att LG's 38" 21:9 skärm kostar lite mer än den smakar.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag kör mina teamkonversationer stackade på höjden, Slack, Teams, Skype osv. på varsin sida av huvudfönstret i mitten.
Sen kan jag vid behov köra Excel och SQL ovanför/under varann i centrum, funkar skitbra.

FancyZones ftw.

Tack för tipset med FancyZones!
Kör med DisplayFusion atm, riktigt nice med flera taskbars på samma fönster

Displaymässigt så kör jag med en Samsung Curved 48" 4K tv = 4 * FHD 24", grymt nice för bra överblick och immersion i spel

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

En stor skärm eller en stor skärm med två på vardera sida.
Två skärmar blir osymmetriskt och en ultra bred funkar i spel men blir ett problem om du ska köra flera fönster och behålla fullscreen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara generellt på, styrs fullständigt utifrån behovet

Permalänk
Medlem

Har två 32" 16:9 1440p, en böjd och en platt. 32" är rätt för mig men med två så stora skärmar bredvid varandra får man vrida på huvudet mycket.

Optimala hade nog varit en 32" 16:9 med lämplig annan storlek stående bredvid i porträtt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

16:10 <3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ultrawide skärm, alltså 34" typ X34 och dem.
3440x1440 // 21:9
Perfekt avvägt för både spel och kontor/produktivitet.

Inte ultra-ultrawide på 49" - då får du vrida på huvudet för mycket och betala ockerpris.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

34" Känns det som är nästa steg

Min 27" gick nyligen sönder, och tänkte hoppa upp till 1440p, så 27" känns litet.
32" eller 34" känns som rätt storlek nu. Och kurvad om man ska köra 34"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har införskaffat en iiyama på 43" med 4K-upplösning, och även om det var lite överväldigande i början så lärde jag mig snabbt hur jag ska använda den optimalt, och nu är den ljuvlig faktiskt.

Jag jobbar hemifrån nu, och sitter som systemutvecklare, så det är tokigt bra faktiskt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

34" Känns det som är nästa steg

Min 27" gick nyligen sönder, och tänkte hoppa upp till 1440p, så 27" känns litet.
32" eller 34" känns som rätt storlek nu. Och kurvad om man ska köra 34"

Intressant då flesta rekommendationer jag ser säger 1440p för 27" är bäst för annars blir pixel density för låg. Vet inte om jag skulle gå över 27" personligen med en multi-skärm setup, går man på större så hade jag nog velat ha ultrawide och bara köra en skärm med runt samma höjd som en 27" 16:9 skärm. Beror väldigt mycket på hur nära man har skärmen i sin setup så klart, samtidigt känns det lite smått pointless att köpa en större skärm för att sen flytta den längre bort så den ändå inte fyller mer av ens field of view.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Jag skaffade mig en Asus ROG Strix XG49VQ i vintras. 49" 3840x1080

Tidigare hade jag treskärmssetup med 22/24/22.

Måste säga att i vanligt arbete saknar jag ofta möjligheten till tre "riktiga" 16:9/16:10 ytor.
Windows inbyggda win+pil hö/vä/upp använde jag väldigt frekvent att dela ytan för program.
Även med fancyzones så går det inte komma ifrån att man saknar lite lite yta på bredden.

Men har man "bara" två skärmar idag så ser jag inte att man skulle sakna nånting om man skaffar en 32:9...

I gaming däremot... Goddaamn! Då vinner ju 49"arn överlägset!

Permalänk
Medlem

Körde 34" ultra wide.
Spelande sällan i fullskärm då det var stort.
Kunde inte jobba på skärmen då jag använder flera olika program och växlar mellan

Gick till 2x24" 1080p är supernöjd idag.
Kan spela och jobba utan problem.

Är en smaksak helt och hållet

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna använda ultrabred, jag måste köra saker i fullscreen eller maximerat annars får man OCD-anfall.

Kör alltid 2-3 skärmar, så kan man flytta mindre viktigt till andra skärmen och fokusera på det viktiga på primära osv.

De spel jag lirar skulle jag tappa fokus i totalt om skärmen var bredare än den redan är.

Permalänk
Medlem

Har en chg90 Samsung 1080p, 49 ultra bred skärm och kan bara säga wow i spelväg. Sonen kör fortnite och apex jag själv kör mest f1, cod, wow och Fifa och det funkar alldeles utmärkt. Gick från en vanlig 21:9 skärm innan jag gick över till 32:9 och kommer nog aldrig gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag har 3x16:9 1080p 27". Hade gärna köpt en skärm med samma yta om den fanns med IPS/144Hz för under 10kkr. Kanske i framtiden

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3