Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

problem med USB-C bordsladdare.

Permalänk
Medlem

problem med USB-C bordsladdare.

Jag har köpt två av nedan från Schneider electrics.

Problemet är att varken min pixel3 eller en samsung A40 som jag testat går att ladda via usb-c uttaget, däremot går min gopro att ladda i usb-c uttaget, usb-a uttaget fungerar utan problem.

jag har fått dom utbytta och det blev ingen skillnad.
Har testat 2-3 olika usb-c kablar med samma resultat, nån av dom är från laddaren som följde med pixel-telefonen, dom andra två vet jag inte rikigt var dom kommer ifrån.

En person på Schneider som varit inblandad i min reklamation har testat ladda en samsun A40 via usb-c uttaget och det fungerar, har frågat vad dom använt för kabel men inte fått något svar ännu..

Någon här som har en teori om varför det inte fungerar hos mig? Vad behöver jag för usb-c kabel?

Edit: Schneider Unica System+ bordsenhet XS

Permalänk
Medlem

Hallojsan

Jag är ingen expert så någon som kanske har mera kunskap får gärna komplettera:

Vad jag har lyckats hitta är att Bilden du länkat är en:

Unica System+ bordsenhet XS
2-vägs USB-uttag typ A & typ C

På specifikationerna står det:
• 2.4A maxström med balanserad
effektdelning mellan båda uttagen

Kollar man på en "original" Google Pixel charger står det att den använder 3A och Samsung ska enligt vad jag sett använda 2A. Så använder du bara en usb-c för att ladda din samsung borde den funka? men så fort du använder bägge uttag samtidigt gör de en "shared" fördelning och kan vara förklaring varför Schneider felsökare säger att det funkar att ladda deras Samsung A40

Jag gissar också att Usb-C till Usb-C kabel känner telefonen av att den ska använda Fast charging och får inte tillräckligt med A, men använder man en USB-A till USB-C använder den då inte Fast charging och funkar således.

"The amount of power your cable can carry is determined by the size of the 2 5V wires inside, a standard cable is 28 gauge and is capable of about .5A, this is the standard charge rate. A faster charger cable has larger internal wires (mostly 24 gauge) that can carry larger currents of 2A or more."
https://blog.banggood.com/your-cable-could-be-slowing-down-yo... som förklarar lite hur det funkar.

Detta är som sagt en "gissning" och jag blir gärna rättad om någon vet bättre

Länk
Permalänk
Medlem

@Azathoth: Stämmer att det är en sådan laddare.

Vid mina testar har jag bara kört via USB-C inte något inkopplat i USB-A porten.
dessa 3 olika usb-c kablar jag nämner har jag testat i både samsungen och pixeln (inte samtidigt) och ingen av telefonerna tar laddning med någon av kablarna, har som sagt testat 4 olika uttag så jag börjar ju tvivla på att det är dessa det är fel på.

Permalänk

Samma problem fast med iPhone, iPad. Fick du det att fungera med annan kabel?