Tortera i7 2700k eller uppgradera?

Permalänk

Tortera i7 2700k eller uppgradera?

Hej!

Jag går i uppgraderingstankar och känner mig kluven på hur jag skall göra.
Idag sitter jag på:
i7 2700k @ 4.4GHz
Cooler Master Hyper 212 Evo
Gigabyte Z68XP-UD3
16GB ram @ 1333mhz (fick två stickor av en kompis, och de matchar ej med kittet jag hade tidigare)
MSI GeForce GTX 1070 Armor OC
Corsair RM750x 750W PSU
Cooler Master Elite 430 som har ett par extra fläktar insatta, en noctua och en corsair.

Nu till mitt dilemma:
Jag är en student och vill därför inte lägga för mycket pengar på en uppgradering, samtidigt inser jag att processorn är det självklara att uppgradera.

Alternativ 1 är att jag köper en ny CPU-kylare i hopp om att kunna tortera processorn lite mer och ett tag till. Kylaren kan jag ju i så fall ta med mig till nästa system.
Just nu går stackaren väldigt varmt, strax över 80°C under load. Jag hoppas kunna gå upp till 4.6GHz med liknande temperatur med en ny kylare, vet dock inte hur realistiskt det är.

Alternativ 2 är att jag köper ny processor och därmed platform. Jag har kikat på ryzen 3600. I så fall vill jag även köpa ett nytt chassi, det jag har idag är ingen fröjd för ögat och jobbigt att bygga i.
Jag hade tänkt mig något likt det här:
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3919051&view=m

Alternativ 3 är att jag väntar till ryzen 4000-serien släpps, och då försöker köpa någons begagnade 3600, eller helt enkelt köper ny plattform med 4000-serien.

Vad tror ni? Jag spelar just nu mycket cod modern warfare, speciellt warzone och där ligger jag runt 90-ish fps och dippar till 60-ish men jag hade velat ha 120+. Jag kör i 1080p och har inga problem med att tumma på inställningarna för att få mer frames.

Om jag uppgraderar vill jag hålla det under i alla fall 7k hade jag tänkt, men jag vill försöka köpa delar som "håller" så länge som möjligt för så bra pris som möjligt. Köper jag bara en kylare hade det känts OK att pröjsa lite mer då den väl borde gå att flytta med i nästa processorbyte.

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Corsair H80i oöppnad kartong du kan få mot avhämtning. Södra Stockholm.

Jag personligen skulle hellre kört på 1600mhz 8gb än 1333mhz 16gb

Permalänk
Medlem

tortera den för den är inte värd något idag.

lirar du i 60 fps med GTX 1070 borde den inte vara så dålig ändå, satt länge med i7 3770k och 980 Ti utan problem

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp snabbare minnen, 1866+ - sälj dina gamla så lägger du bara ett par hundra max mellan. Sedan pushar du cpu till 4.6+

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

212 evo borde kunna ta dig till 4.6Ghz?! Kör min i7 2600K i 4.6Ghz. Kan köra den i 4.8Ghz men blir för varmt på sommaren. Montera om kylaren kanske? Skulle inte lägga några pengar på din befintliga rigg alls. Överklocka dina ram till åtminstone 1600Mhz. Viktigt att följa någon guide så windowspartitionen inte blir korrupt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Oj vad kul med så snabb respons!

Skrivet av anon246659:

Jag har en Corsair H80i oöppnad kartong du kan få mot avhämtning. Södra Stockholm.

Jag personligen skulle hellre kört på 1600mhz 8gb än 1333mhz 16gb

Gud vad schysst! Tyvärr bor jag i Göteborgsområdet, annars hade jag jättegärna svängt förbi men tack för erbjudandet.
Jag tror att jag körde 1600mhz 8gb innan jag satte in de nya jag fick av min kära vän, men tyckte själv jag fick ett lyft i övrig användning av datorn med 16gb. Påverkar hastigheten på minnena så mycket att det är värt att offra det? Av det jag läste här verkar det inte spela så stor roll med hastigheten på minnena.

Skrivet av Oliver91:

tortera den för den är inte värd något idag.

lirar du i 60 fps med GTX 1070 borde den inte vara så dålig ändå, satt länge med i7 3770k och 980 Ti utan problem

Jo den rullar ju på helt ok men jag tror att dess tid är kommen. Ska se om jag kan klura ut bästa sätt att kräma ur mer prestanda ur den...

Skrivet av spinxen:

Köp snabbare minnen, 1866+ - sälj dina gamla så lägger du bara ett par hundra max mellan. Sedan pushar du cpu till 4.6+

Enligt den här artikeln som jag hittade så verkar det inte spela så stor roll hur snabba minnena är, så jag vet inte om det är värt mödan. Påverkar minnenas hastighet mer när man överklockar?

Skrivet av Chris_Kadaver:

212 evo borde kunna ta dig till 4.6Ghz?! Kör min i7 2600K i 4.6Ghz. Kan köra den i 4.8Ghz men blir för varmt på sommaren. Montera om kylaren kanske? Skulle inte lägga några pengar på din befintliga rigg alls. Överklocka dina ram till åtminstone 1600Mhz. Viktigt att följa någon guide så windowspartitionen inte blir korrupt.

Hmm, kanske får köpa ny kylpasta då, det var inte så länge sedan som jag monterade om den men körde då med den inkluderade kylpastan som kanske inte var jättefräsch. Vad får du för temps och vad kör du för vcore och LLC? Jag kör bara push på kylaren också om det spelar roll, kanske hade kunnat köpa en till fläkt för att köra push/pull.

Tack igen för alla era svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightogus:

Gud vad schysst! Tyvärr bor jag i Göteborgsområdet, annars hade jag jättegärna svängt förbi men tack för erbjudandet.
Jag tror att jag körde 1600mhz 8gb innan jag satte in de nya jag fick av min kära vän, men tyckte själv jag fick ett lyft i övrig användning av datorn med 16gb. Påverkar hastigheten på minnena så mycket att det är värt att offra det? Av det jag läste här verkar det inte spela så stor roll med hastigheten på minnena.

Den länken har nog mer rätt än mig ;P.

Permalänk
Medlem

Köp ett 1080ti så får du lite mer fps.
Märkte att när jag jämförde min 920.,3770k,4770k och 1800x med mitt 1070 I bf5 så presterade dom ganska lika varandra i Fps då 1070 begränsade prestandan. Men ta till exempel min 920 så fick jag ingen jätte Boost av att köra med 1080ti men jag fick ca 10-20 fps mer medans 3770kn ökade lite mer än det. Men i spel som bf5 och cod så pendlar jag mellan 69-90 fps i warzon med 920 e men i tdm eller i realism har jag 150 med max inställningar 1440p och det får jag inte ut med ett 1070 och 1080ti jobbat runt 90%. Men byta cpu ökar ju garanterst fpsn mest i dom flesta spelen men i vissa så hänger gamla på rätt bra. Men det är ju en smaksak då jag tycker min 920 presterar skit bra för sin ålder men jämfört med min 5960x så är det ändå stor skillnad i fps men jag märker ingen skillnad med 240hz 1080p då det inte rycker och flyter på som det ska. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Oj vad kul med så snabb respons!

Gud vad schysst! Tyvärr bor jag i Göteborgsområdet, annars hade jag jättegärna svängt förbi men tack för erbjudandet.
Jag tror att jag körde 1600mhz 8gb innan jag satte in de nya jag fick av min kära vän, men tyckte själv jag fick ett lyft i övrig användning av datorn med 16gb. Påverkar hastigheten på minnena så mycket att det är värt att offra det? Av det jag läste här verkar det inte spela så stor roll med hastigheten på minnena.

Jo den rullar ju på helt ok men jag tror att dess tid är kommen. Ska se om jag kan klura ut bästa sätt att kräma ur mer prestanda ur den...

Enligt den här artikeln som jag hittade så verkar det inte spela så stor roll hur snabba minnena är, så jag vet inte om det är värt mödan. Påverkar minnenas hastighet mer när man överklockar?

Hmm, kanske får köpa ny kylpasta då, det var inte så länge sedan som jag monterade om den men körde då med den inkluderade kylpastan som kanske inte var jättefräsch. Vad får du för temps och vad kör du för vcore och LLC? Jag kör bara push på kylaren också om det spelar roll, kanske hade kunnat köpa en till fläkt för att köra push/pull.

Tack igen för alla era svar!

Jodå, när jag torterade min i7 3770k fick jag cirka 10-15% mer fps med 2133mhz ram, men är inte värt kostnaden, gjorde denna uppgraderingen 2015 och 16gb kostade mig 1200kr då gick från 8gb 1600mhz

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade nog inte kostat på mig ny kylare till den utan köpt ny amd plattform istället.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Följer tråden, är i princip samma sits om TS.
Sitter på ett 2700k som jag klockat upp till 4,5GHz med ett tillhörande 1070.

Datorn spinner på rätt bra för att vara en så pass gammal plattform, men känner ändå att den släpar i vissa spel (Cities Skylines exempelvis), och mitt 1070 inte riktigt kommer till sin rätta.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte lagt några pengar på en så gammal plattform. Den kommer ju inte direkt bli bättre med åren, så spara dina pengar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vänta till 4000-serien, och RDNA 2 om du planerar grafikkortsbyte. Om du ändå tänkt uppgradera chassi, finns ingen anledning att vänta. Hämta H80:t. 2700k flaskar inte ett 1070, däremot kan finnas titlar som är mera CPU-bound.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Instämmer med @Dreijer, ta och överklocka din CPU lite mer till 4.6-4.7 GHz. Var busenkelt att göra det när jag fortfarande satt på min i5-2500k.

Om kylningen verkligen tar stopp, ta och köp en ny kylare som är kompatibel med både din nuvarande sockel (LGA1155) samt aktuell sockel (AMD: AM4, Intel kan vi glömma). Då blir den också framtidssäkrad och kan tas med till nästa bygge

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

svårt, jag hade som student varit nöjd med den prestandan och sparat pengarna tills det blev mer kris. Men alla prioriterar olika och får välja vad som är viktigast för en själv.

Jag tycker den burken fortfarande ser rätt ok ut men skulle inte lägga några mer pengar på uppgraderingar utan isåfall kika på plattformsbyte. En dyr kylarlösning för att kanske få ut 200mhz extra t.ex. känns rätt tevksamt. När det gäller ryzen så börjar vi ju dock närma oss en större plattformsuppgradering snart. 4000 lär väl bli sista för am4 vilket kan vara bra att ha i åtanke

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Hej!

Jag går i uppgraderingstankar och känner mig kluven på hur jag skall göra.
Idag sitter jag på:
i7 2700k @ 4.4GHz
Cooler Master Hyper 212 Evo
Gigabyte Z68XP-UD3
16GB ram @ 1333mhz (fick två stickor av en kompis, och de matchar ej med kittet jag hade tidigare)
MSI GeForce GTX 1070 Armor OC
Corsair RM750x 750W PSU
Cooler Master Elite 430 som har ett par extra fläktar insatta, en noctua och en corsair.

Nu till mitt dilemma:
Jag är en student och vill därför inte lägga för mycket pengar på en uppgradering, samtidigt inser jag att processorn är det självklara att uppgradera.

Alternativ 1 är att jag köper en ny CPU-kylare i hopp om att kunna tortera processorn lite mer och ett tag till. Kylaren kan jag ju i så fall ta med mig till nästa system.
Just nu går stackaren väldigt varmt, strax över 80°C under load. Jag hoppas kunna gå upp till 4.6GHz med liknande temperatur med en ny kylare, vet dock inte hur realistiskt det är.

Alternativ 2 är att jag köper ny processor och därmed platform. Jag har kikat på ryzen 3600. I så fall vill jag även köpa ett nytt chassi, det jag har idag är ingen fröjd för ögat och jobbigt att bygga i.
Jag hade tänkt mig något likt det här:
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3919051&view=m

Alternativ 3 är att jag väntar till ryzen 4000-serien släpps, och då försöker köpa någons begagnade 3600, eller helt enkelt köper ny plattform med 4000-serien.

Vad tror ni? Jag spelar just nu mycket cod modern warfare, speciellt warzone och där ligger jag runt 90-ish fps och dippar till 60-ish men jag hade velat ha 120+. Jag kör i 1080p och har inga problem med att tumma på inställningarna för att få mer frames.

Om jag uppgraderar vill jag hålla det under i alla fall 7k hade jag tänkt, men jag vill försöka köpa delar som "håller" så länge som möjligt för så bra pris som möjligt. Köper jag bara en kylare hade det känts OK att pröjsa lite mer då den väl borde gå att flytta med i nästa processorbyte.

Tack på förhand

Varför behöver du mer än 60 fps?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Jag skulle tortera cpu tills 4000 serien kommer och sedan uppgradera. Alternativt pilla lite med spänningen för att få ner tempsen lite och sedan överklocka mer eller köpa ny kylare du tar med till nästa plattformsbyte. Håll samtidigt utkik på marknaden om någon skulle sälja ett vettigt uppgraderingspaket till ett bra pris.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Jag sitter med samma CPU. Min plan är att uppdatera med Ryzen 4000. Spelar mest Elite Dangerous och frun med World of Tanks där CPUn funkar helt OK.
Den börjar dock svettas rejält med de andra titlatna jag ströprovat på sistone så dags för uppdatering. Planen är att helt enkelt genomföra rejäl systemuppgradering vid BF 2020.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Tack för era svar och tips!

Jag åkte idag och köpte lite ny kylpasta (mx-4) och luft på burk.
En vårstädning senare märkte jag att det endast var kylpasta på ca 3/4 av processorn och kylaren...
Kör just nu prime95 med samma oc som jag hade förut och datorn ligger nu under 74 grader hittils, när det hade legat på ca 83-85 innan, så redan detta ser jag som en vinst.
Ska in och pilla i bios så rapporterar jag tillbaka sen. Bara jag kan kräma på lite till så sitter jag lugnt i båten ett tag till som ni rekommenderat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Tack för era svar och tips!

Jag åkte idag och köpte lite ny kylpasta (mx-4) och luft på burk.
En vårstädning senare märkte jag att det endast var kylpasta på ca 3/4 av processorn och kylaren...
Kör just nu prime95 med samma oc som jag hade förut och datorn ligger nu under 74 grader hittils, när det hade legat på ca 83-85 innan, så redan detta ser jag som en vinst.
Ska in och pilla i bios så rapporterar jag tillbaka sen. Bara jag kan kräma på lite till så sitter jag lugnt i båten ett tag till som ni rekommenderat!

Låter ju strålande. Skulle inte bemöda mig att lägga mer pengar på den datorn, men det är ju en avsevärd förändring. MAXA ALL CLOCK.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Nu har jag pillat en stund. Följde denna guide från overclockers forum vilket gav 4.6GHz utan problem. Har inte kört prime95 särskilt länge men det tuffar på rätt bra på 1.35 vcore och "multi steps load line" (som jag tror det heter i mitt bios) på nivå 5/10. HWMonitor rapporterar 1.368 vcore och 1.396-1.401 vid (den hoppar lite).
Med detta verkar någon kärna nosa strax över 80-grader vilket jag tycker är OK.

Försökte komma upp i 4.7GHz men fick då köra på 1.4vcore och samma LLC eller vad det nu är, och då gick prollen riktigt varmt, samtliga kärnor 80+ och en 85 i small ffts i prime95.

Jag kollade även på den här grabben men vågar inte ändra de volt-relaterade inställningarna han föreslår då jag inte vet vad de gör. Provade dock att stänga av LLC och köra 1.46 vcore. Då visade HWMonitor typ 1.42 vcore, 1.401 vid och prime95 kraschade.

Jag tror jag rullar vidare ett tag på 4.6GHz och utvärderar.

Tack återigen för all hjälp, det uppskattas!